VPNC-script not found

Pagina: 1
Acties:

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-01 14:16
Daarnet moest ik voor het eerst in een maand tijd nog eens een vpnconnectie liggen en ik verschoot nogal toen vpnc opeens niet meer werkte, ondanks dat ik er niets aan veranderd heb. De foutboodschap:

sh: /etc/vpnc/vpnc-script: not found
vpnc: can't initialise tunnel interface: Device or resource busy

Die map /etc/vpnc blijkt ook leeg te zijn. Herinstalleren van vpnc bracht geen soelaas. Iemand een idee, want dit zou eigenlijk wel moeten werken maandag voor mijn examen af te leggen, anders kan ik namelijk niet online :?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mmm... 'Device or resource busy'... ik dacht dat je die melding ook kreeg als er een TCP/IP poort al in gebruik is voor iets anders. De poorten die in gebruik zijn kun je zien met:
sudo lsof -i

Ik neem aan dat 'vpnc-script' door de systeembeheerder in het systeem is gezet, of met een custom pakket is geïnstalleerd. Dit heb ik blijkbaar fout (ik ging uit van vpnc op een Debian-achtige distro). Het kan ook zijn dat er een configuratiebestand los in /etc staat, of misschien in een home folder. Als je configuratie helemaal weg is zul je in de documentatie moeten snuffelen, bij systeembeheer moeten vragen, of iets zien te kopiëren van een collega.

In principe moet je voor vpnc een profielbestand in /etc/vpnc zetten, met deze gegevens erin:
code:
1
2
3
4
5
IPSec gateway xx.xx.xx.xx
IPSec ID xxxxxx
IPSec secret xxxxxxx
Xauth username xxxxxx
#Xauth password xxxxxx

Het wachtwoord heb ik even een # voorgezet om te disablen, je mag daar een password invullen, maar dit staat dan leesbaar in je /etc, en dan moet je er dus rekening mee houden dat je de gewone gebruiker geen toegang geeft tot dat bestand. Laat je het password weg in de config, dan moet je het bij het maken van de verbinding opgeven.

De verbinding kun je uiteraard proberen met:
sudo vpnc-connect [pad naar configuratiebestand]
sudo vpnc-disconnect

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 21-06-2008 11:41 ]

• zezke
In de map /etc staat er de map vpnc (leeg) en vpnc.conf (en vnc.conf maar ik denk niet dat dit iets met de zaak te maken heeft).

Het vpnc.conf bestand vindt ie netjes, hij vraagt mn paswoord zoals vroeger, maar daarna krijg ik de bovenvermelde foutboodschap.

Ik werk onder kubuntu trouwens voor moest dit een extra hulp zijn.

• benoni
  • Niet online
* benoni heeft net een Eee PC'tje onder handen met vpnc en start deze 's op...

Ah, je moet inderdaad een 'vpnc-script' bestand hebben, dit zou moeten zijn meegeïnstalleerd.
Dupliceer voor alle zekerheid je configbestand en fris je installatie van vpnc 's op:
sudo cp /etc/vpnc.conf /etc/vpnc.conf.backup
sudo dpkg-reconfigure vpnc

en desnoods
sudo apt-get install vpnc --reinstall

• zezke
Herinstall had ik al geprobeerd, zelfs dit plaats het script niet terug. Ik heb nu het deb bestand afgehaald en daaruit het script gehaald. Nu klaagt hij enkel nog:

vpnc: can't initialise tunnel interface: Device or resource busy

Es heropstarten, misschien dat met al die pogingen er iets misgelopen is

EDIT: mag een slotje op, het script uit het deb bestand halen en opstarten heeft mijn probleem opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door zezke op 21-06-2008 13:32 ]

• benoni
  • Niet online
Doetutweer, mooi zo :)
Pagina: 1