Na mijn D40+18-70mm en Sigma 70-300 wil ik graag een nieuwe lens om portretten mee te schieten, dus vast brandpunt en laag F-getal leek me een leuke optie om naar te kijken. Nu twijfel ik tussen twee lenzen:
De Nikkor AF 50/1.4 D (CameraNu (E279,-), Konijn (E272,-))

en
De Nikkor AF 85/1.8 D (CameraNu (E385,-), Konijn (E363,-))

Om te beginnen, ik weet dat die dingen niet autofocussen op mijn body, dat vind ik niet erg, wil best wat moeite doen om mooie foto's te schieten.
Beide zijn erg mooie lenzen, heb ze dan ook allebei al eens van een collega mogen bekijken en op mijn body geschroefd om wat te schieten, maar nog niet echt genoeg om een goed oordeel te vellen.
Na even gezocht te hebben kwam ik volgend bericht tegen uit een vorig deel van dit topic:
Natuurlijk is dit een heel persoonlijke keuze en zou ik dit zelf eens moeten bekijken, maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb geen studio o.i.d. thuis, dus zal voornamelijk "in het wild" gaan schieten.
Een kort vergelijk van dingen die ik kan bedenken:
50mm 1.4:
- Lager diafragma / beter binnen schieten
- Volgens verschillende bronnen er grote prijs/kwaliteits verhouding
85mm 1.8:
- Van verder weg schieten
- Zonnekap meegeleverd (is niet zo bij de 50mm volgens CameraNu) (geen idee of dit van belang is)
Daarnaast kan ik 50mm ook met mijn 18-70 schieten (zit denk ik 70-80% van de tijd op m'n body), voor 85mm moet ik wisselen naar mijn 70-300 Sigma en kan ik pas vanaf 1,5m scherpstellen, bij de 85mm f1.8 is dat 0,85 meter.
Als quick win kan ik natuurlijk wel de 50mm 1.8 voor nog geen honderd euro aanschaffen kijken hoe dat wil. Iemand hier ervaringen mee?
Om het samen te vatten:
- Iemand ervaring met 50mm f/1.4 EN 85mm f/1.8? Zit er veel verschil in die f/0.4, hoe is de kwaliteit van beide, wat voor foto's schiet je met beide?
- Iemand ervaringen met de 50mm f/1.8 (eventueel vs. een van andere twee?)
Alle tips en opmerkingen zijn welkom! Ik denk dat het er toch op uitdraait dat ik die twee lenzen maar eens moet lenen van mijn collega en ze aan een test onderwerpen.
jeumig, wat een lap text heb ik er van gemaakt, misschien moet ik maar een los topic erover openen als er een discussie ontstaat
Toch maar besloten een eigen topic te openen...
De Nikkor AF 50/1.4 D (CameraNu (E279,-), Konijn (E272,-))

en
De Nikkor AF 85/1.8 D (CameraNu (E385,-), Konijn (E363,-))

Om te beginnen, ik weet dat die dingen niet autofocussen op mijn body, dat vind ik niet erg, wil best wat moeite doen om mooie foto's te schieten.
Beide zijn erg mooie lenzen, heb ze dan ook allebei al eens van een collega mogen bekijken en op mijn body geschroefd om wat te schieten, maar nog niet echt genoeg om een goed oordeel te vellen.
Na even gezocht te hebben kwam ik volgend bericht tegen uit een vorig deel van dit topic:
En op dpreview het volgende topic: 85mm vs 50mm. De meningen zijn daar verdeeld, voorstanders van de 50mm, voorstanders van de 85mm. Ook mensen zeggen: koop ze allebei, hoewel dat wel een leuke optie is, hou ik het om budget-technische redenen (en om het wat makkelijker te houden) voorlopig bij een van de twee.Garyu schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:20:
[...]
Op zich misschien leuk, maar voor mij in ieder geval is ie te lang. Natuurlijk is de 1.8 geweldig, maar op een cropcamera moet je toch al flink achteruit stappen om nog een beetje onderwerp in beeld te hebben.
De 50mm op crop -> 75mm is voor mij op een DSLR de ideale portretlens.
Natuurlijk is dit een heel persoonlijke keuze en zou ik dit zelf eens moeten bekijken, maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb geen studio o.i.d. thuis, dus zal voornamelijk "in het wild" gaan schieten.
Een kort vergelijk van dingen die ik kan bedenken:
50mm 1.4:
- Lager diafragma / beter binnen schieten
- Volgens verschillende bronnen er grote prijs/kwaliteits verhouding
85mm 1.8:
- Van verder weg schieten
- Zonnekap meegeleverd (is niet zo bij de 50mm volgens CameraNu) (geen idee of dit van belang is)
Daarnaast kan ik 50mm ook met mijn 18-70 schieten (zit denk ik 70-80% van de tijd op m'n body), voor 85mm moet ik wisselen naar mijn 70-300 Sigma en kan ik pas vanaf 1,5m scherpstellen, bij de 85mm f1.8 is dat 0,85 meter.
Als quick win kan ik natuurlijk wel de 50mm 1.8 voor nog geen honderd euro aanschaffen kijken hoe dat wil. Iemand hier ervaringen mee?
Om het samen te vatten:
- Iemand ervaring met 50mm f/1.4 EN 85mm f/1.8? Zit er veel verschil in die f/0.4, hoe is de kwaliteit van beide, wat voor foto's schiet je met beide?
- Iemand ervaringen met de 50mm f/1.8 (eventueel vs. een van andere twee?)
Alle tips en opmerkingen zijn welkom! Ik denk dat het er toch op uitdraait dat ik die twee lenzen maar eens moet lenen van mijn collega en ze aan een test onderwerpen.
jeumig, wat een lap text heb ik er van gemaakt, misschien moet ik maar een los topic erover openen als er een discussie ontstaat
Toch maar besloten een eigen topic te openen...