Toon posts:

Creative digital i/o voor conversie optical > coax?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een creative geluidskaart gekocht waar een extra module zat:

Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/products/products/pic_prod773_lang1.jpg

De gegevens die Creative erbij leverde:
"The Creative® Digital I/O Module adds optical and coaxial digital I/O to your Sound Blaster®.*

Features

* Connect to Creative® Digital Speaker systems
* Playback to and record from S/PDIF devices like Minidisc, DAT and Home-studio equipment
* Pass through encoded multichannel soundtracks from your PC-DVD software to external decoders or Home Cinema receivers
* Input: Optical and Coaxial (If both are connected, only the Optical input will be active)
* Output: Optical and Coaxial (Soundcard output signal is fed simultaneously to both outputs)
* Sampling Rate: 44.1, 48, 96kHz selected via Soundcard software"

Ik heb sinds kort een HD-digitaler receiver voor digitale tv, daarop zit een optische uitgang voor de audio. Op mijn home cinema set zit alleen een 'digital in' aansluiting, zo te zien een soort coax of tulp aansluiting. Ik weet dat je optical to coax converters kunt kopen, maar als ik de specificaties van dat creative ding zie lijkt deze dat toch ook te kunne? Dus als ik nou een optische kabel vanaf de decoder erin doe op de optical in en een coax op de coax-out naar het home cinema set, zou dit dan gaan werken?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Nee, volgens mij zijn dat gescheiden poortjes die los van elkaar opereren.

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:12
Dat kan als je de pc alle input van de optical in naar de coax out laat sturen.
Het apparaatje kan dit niet zelfstandig.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Zonder PC kan het ook wel met een beetje gehack denk ik. Wat je dan nodig hebt is de pinout van het stekkertje. Als het goed is is er een voeding, GND, TTL level input en TTL leven output. Veel meer dan voeding aanbrengen en input en output aan elkaar knopen zal het wel niet zijn ;)

Maar het kan ook best zo zijn dat Creative nog wat geks heeft ingebouwd..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-02 19:27
ff offtopic: waar is dat ding te halen? zoek dat ding ook ;)

OT: je wil dusvan de HD-ding naar dat I/O module en dan weer naar de receiver?
dat je met de X-Fi software het geluid nog wat kan opkrikken?

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Verwijderd

Topicstarter
KiPKaKDutcH schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 21:20:

OT: je wil dusvan de HD-ding naar dat I/O module en dan weer naar de receiver?
dat je met de X-Fi software het geluid nog wat kan opkrikken?
Ik wil alleen maar mijn digitale decoder op mijn receiver aansluiten, decoder heeft allen optisch uit en receiver heeft alleen coax in. Ik heb dus ook geen pc erbij staan ofzo. Dit ding hoorde bij m'n geluidskaart maar gebruik ik niet.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik denk dat dit wel zou moeten kunnen, echter die module zal zeker stroom nodig hebben. Dat zal Creative wel uit het stekkertje trekken. Voor omzetting van optisch naar coaxiaal (en vice versa) zul je altijd ergens 5volt vandaan moeten halen..........

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 23:08:
Ik denk dat dit wel zou moeten kunnen, echter die module zal zeker stroom nodig hebben. Dat zal Creative wel uit het stekkertje trekken. Voor omzetting van optisch naar coaxiaal (en vice versa) zul je altijd ergens 5volt vandaan moeten halen..........
Aha... ik heb de module opengemaakt en zie een printplaatje waarop de in- en uitganen op zitten gemonteerd. Aan de rand van het plaatje komt het zwarte stekkertje (vanuit de Creative kaart) binnen.

Hieruit komen vier draadjes; Zwart, rood, wit en geel. Die zitten vast op het plaatje in gaatjes met respectievelijk de aanduidingen B (black?), R (red?), W (White?) en Y (Yellow?).
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik een 5 vfolts adapter ofzo aan moet sluiten op het zwarte kabeltje?

• kaajee
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 22:49:
[...]

Aha... ik heb de module opengemaakt en zie een printplaatje waarop de in- en uitganen op zitten gemonteerd. Aan de rand van het plaatje komt het zwarte stekkertje (vanuit de Creative kaart) binnen.

Hieruit komen vier draadjes; Zwart, rood, wit en geel. Die zitten vast op het plaatje in gaatjes met respectievelijk de aanduidingen B (black?), R (red?), W (White?) en Y (Yellow?).
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik een 5 vfolts adapter ofzo aan moet sluiten op het zwarte kabeltje?
4 aders dus idd, te weten waarschijnlijk: s/pdif signaal-UIT, s/pdif signaal-IN, +5volt en aarde/gnd.
Nu alleen nog uitvinden/zoeken welke wat is......... :P
Vermoedelijk; geel/wit=s/pdif, rood=+5volt en zwart=aarde, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Makkelijkst zou zijn; aansluiten op je/een creative geluidskaart en nu je hem toch open hebt kun je makkelijk achter de betekenis komen; 5 volt = gewoon 5 volt meten/waarnemen. Aarde spreekt bijna voor zich, kun je ook aan een stuk bloot metaal checken. S/PDIF uit zou (indien in de driver geactiveerd) een signaaltje moeten geven van ong. 0,5 volt (in ieder geval minder dan de ook aanwezige 5volt)

En ja, je zult dus ergens 5 volt vandaan moeten halen, nu werkt de meest eelctronica op 5volt dus een adapter zou kunnen maar je zou ook de hele module wellicht kunnen 'inbouwen' in je HD-digitale receiver.

Trouwens als je dat overweegt kun je ook meteen een coaxiale s/pdif uit die HD-digitale receiver halen. De optische uitgang die op dat ding zit krijgt (ook) gewoon een s/pdif elektrisch signaal en maakt er optisch van. Als je dit s/pdif signaal 'aftapt' heb je al je coaxiale/elektrische s/pdif signaal. Tulp stekkertje/kabeltje eraan solderen en klaar is kees...........

Verwijderd

Topicstarter
aha... Ik ga eerst eens even meten en dan proberen wat er gebeurt als ik een draadje eraan vastplak, dus niet gelijk dat ding uit elkaar slopen. En dan maar kijken of ik geluid uit mijn cinemaset kan persen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:06:
aha... Ik ga eerst eens even meten en dan proberen wat er gebeurt als ik een draadje eraan vastplak, dus niet gelijk dat ding uit elkaar slopen. En dan maar kijken of ik geluid uit mijn cinemaset kan persen...
*Edit: eigenlijk heb ik wel een multimeter, maar geen idee hoe ik dit precies moet meten.... waar moet ik de sensoren van de multimeter nu eigenlijk houden? :?

• kaajee
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 07:44:
[...]

*Edit: eigenlijk heb ik wel een multimeter, maar geen idee hoe ik dit precies moet meten.... waar moet ik de sensoren van de multimeter nu eigenlijk houden? :?
Je moet er dus achter zien te komen welk draadje wat is. Dus je hoeft em eerst nog niet aan te sluiten. (vermindert de kans op kapot maken).

Daarvoor kun je het beste de 'weerstand (ohm)' stand van de mulitmeter gebruiken.
De ene pen van de multimeter hou je tegen een draadje in het kastje wat je open hebt gemaakt, bijv. zwart. En de andere pen van de mm hou je tegen 1 van de 4 'polen' van de stekker aan de andere kant, net zolang tot je ergens een weerstand van (ong.) 0 (nul) krijgt; dan corresponderen deze 2 'uiteinden' en weet je al 1 kabel.
Je kunt voor de aarde/gnd ook 1 pen van de mm tegen de zijkant van de tulp in- e/o uitgang van de module houden en de andere mm-pen weer tegen een van de polen van de stekker, meet je 0 Ohm, dan weet je welke de aarde/gnd is.

Als je dan weet welke de gnd/aarde is, ga je verder. Dan kun je op dezelfde wijze uitvinden welke de S/PDIF signaal IN & UIT zijn, welke IN is zie je als het goed is op de module, daar staat IN of UIT bij.

Dan hou je als het goed is nog 1 niet-gemeten over, dat zou dan de 5volt moeten zijn. Dit kun je dan vervolgens even checken door de module wél aan te sluiten en dan de MM op Volt zetten (gelijkstroom-laagspanning) en dan de zwarte pen van de MM aan de aarde/gnd houden en de rode aan een ander kabeltje/ader. Als je dan 5volt meet, weet je het.

Maar het wordt zo langzamerhand meer een topic voor in het elektronica forum, en ik vraag me a, met alle respect, of je hier mee door moet gaan. Het heeft inmiddels een vrij hoog elektronica-hobby gehalte en als ik dan de vraag lees; "waar moet ik de sensoren van de multimeter nu eigenlijk houden"..........Ik bedoel dat niet lullig/neerbuigend, maar blijkbaar weet je niet precies hoe een multimeter werkt of wat je er mee kan doen.......en als je straks toch een foutje maakt kan het zo zijn dat je home cinema kapot maakt of de digitale ingang hiervan. Als je hier nl. per ongeluk 5volt op zet kan ie maar zo kapot gaan..........

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal geljik, ik twijfel nog erg of ik wel aan het klooien moet gaan. Voor € 19 heb ik een officleel convertyertje, maar ik was gewoon benieuwd of het hiermee ook lukt... Maar als ik de boel verkloot dan schiet ik er weinig mee op. Thanx voor de reakties! _/-\o_
Pagina: 1