Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arise
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik moet onderzoeken of er in onze server room behoefte is aan een airco installatie in het kader van een risico analyse. Momenteel hebben we geen airco en staan er gewoon een paar servers in een lokaal. Wat ik nu eigenlijk zoek is een formeel document waarin richtlijnen (berekeningen) staan vanaf wanneer je naar airco moet gaan, in welk temperatuursbereik je mag zitten, welke vochtigheid, ...

Ik zoek wel een betrouwbare bron, ik weet ook wel dat er wordt aangeraden om tussen de 18-22 graden enzo te zitten en je vindt wel vanalles via google maar ergens een officieel document zou wel interessanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-07 01:28

Sosabowski

nerd

Er staan vast wel eisen aan de temperatuur en vochtigheid in de documentatie van je hardware.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 14:48

raswic

It is I

Hier zijn NEN normen voor.

Als je even op www.nen.nl kijkt dan vindt je vast de juiste norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Documentatie van je hardware :) Staat zover ik weet (bij HP iig wel) de advies-omstandigheden van je servers in.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Daarnaast is het common sense dat je apparatuur in een evenwichtige omgeving geplaatst moet worden. Zonder Airco zul je een ruimte krijgen die in de zomer 25 graden is en in de winter 10-15.

Als je de juiste maatregelen neemt kun je de servers op zo'n 22 graden stabiel houden.

Je vraagt expliciet om koeling, maar het is veel belangrijker dat de temperatuur gelijk blijft dan dat de servers gekoeld gaan worden.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:03

SpamLame

niks

Gaat niet alleen om de temperatuur maar ook om luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arise
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07-2022
en toch...

In een kantoor met pakweg 4 PC's ga je toch ook geen airco unit zetten gewoon voor die PC's. Servers zijn natuurlijk belangrijker maar ik heb eigenlijk nog nooit een PC weten kapotgaan simpelweg omdat het warm is. Blijft eigenlijk mijn vraag of het nu al of niet nodig is, volgens de docs van hp mag je tot 35 graden gaan, wat min of meer de temp. is die wij bereiken op de warmste dagen. Vindt het toch raar dat hier eigenlijk geen whitepapers of iets dergelijks over te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arise schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:01:
en toch...

In een kantoor met pakweg 4 PC's ga je toch ook geen airco unit zetten gewoon voor die PC's. Servers zijn natuurlijk belangrijker maar ik heb eigenlijk nog nooit een PC weten kapotgaan simpelweg omdat het warm is. Blijft eigenlijk mijn vraag of het nu al of niet nodig is, volgens de docs van hp mag je tot 35 graden gaan, wat min of meer de temp. is die wij bereiken op de warmste dagen. Vindt het toch raar dat hier eigenlijk geen whitepapers of iets dergelijks over te vinden zijn.
Ik heb wel degelijk machines kapot zien gaan puur en alleen door temperatuur. Kan je verzekeren dat in een grote serverruimte de temperatuur drastisch oploopt als de airco uitgaat... Binnen een half uurtje is het ruim boven de 40 graden!

Op zich is de koelcapaciteit goed te berekenen. Hoe de berekening precies gaat zou je even op google uit moeten zoeken, maar ik weet dat bij de meeste computerapparatuur de afgegeven warmte-eenheden aangegeven worden (in BTU/uur). Dit kun je gewoon bij elkaar tellen, en dan bepalen hoeveel capaciteit je airco moet hebben om dit weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
en toch...

Servers hebben de nare eigenschappen iets meer warmte te produceren dan enkele pc's.
Server hebben over het algemeen ups'en etc die nog extra warmte produceren.
Servers staan over het algemeen in een "kleine" ruimte omdat niemand er bij hoeft, vanwege de kleine ruimte loopt de temp sneller op.
Servers zijn over het algemeen op elkaar geduwd in een 19" rack, omgevingstemp kan 35 graden zijn, server is intern iets warmer...

Dat is alleen de warmte.

Dan heb je het inderdaad nog niet over wisselende temperaturen waar pc's niet zo van houden.
En dan heb je het al helemaal niet over het risico. Misschien dat je servers het 40 jaar uithouden zonder airco met warmte etc. Waarschijnlijk niet.
En hoeveel kost het het bedrijf als de servers 2 dagen lang continu uitvallen doordat de server het te heet vind ( of nog erger ze vallen compleet uit omdat je de thermal beveiliging uit hebt gezet )
En hoeveel kost een airco dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 09:37
Goeie vraag doch: over nadelige gevolgen van temperatuurswisseling heb ik ook nooit wat gelezen. Al klinkt het wel goed natuurlijk: kan me ook niet voorstellen dat bijv. een consendator het prettig vind om sterk van temperatuur te schommelen (op lang duur dan, zal de tolerantie verminderen?).

Maar de grootste boosdoener voor de tolerantie is stof en vuil. Na een paar jaar geldt die tolerantie daardoor gewoon niet meer en kun je, om de levensduur maximaal te maken, beter een gereguleerde ruimte hebben met de optimale temperatuur. En daar gaat het uiteindelijk om, lijkt mij: levensduur. Da's toch lastig te beschrijven in een whitepaper en meer een gevoelskwestie: wees zuinig op je spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 08:17
_H_G_ schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 08:19:
Goeie vraag doch: over nadelige gevolgen van temperatuurswisseling heb ik ook nooit wat gelezen. Al klinkt het wel goed natuurlijk: kan me ook niet voorstellen dat bijv. een consendator het prettig vind om sterk van temperatuur te schommelen (op lang duur dan, zal de tolerantie verminderen?).

Maar de grootste boosdoener voor de tolerantie is stof en vuil. Na een paar jaar geldt die tolerantie daardoor gewoon niet meer en kun je, om de levensduur maximaal te maken, beter een gereguleerde ruimte hebben met de optimale temperatuur. En daar gaat het uiteindelijk om, lijkt mij: levensduur. Da's toch lastig te beschrijven in een whitepaper en meer een gevoelskwestie: wees zuinig op je spullen?
beste oplossing voor dit is om een overdruk in je serverrack te creëren waardoor je in feite alle stof uit de serverracks blaast.

probleem is alleen dat je dan met gerichte airco's moet gaan werken (meestal word dit gedaan met een verhoogd plafond en dan via de onderkant van het rack erin en boven eruit)

condensvorming zal wel meevallen met servers die staan te loeien (tenzij je je airco's op -10 gaat zetten)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-08 16:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vindt het toch raar dat hier eigenlijk geen whitepapers of iets dergelijks over te vinden zijn.
Ik weet niet wat voor hardware jullie gebruiken, maar HP heeft hierover wel degelijk veel docu beschikbaar:

Data center cooling strategies

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 24-06-2008 11:22 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 16:15

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wij zijn hiermee ook bezig en hebben afgelopen vrijdag een aantal voorbeelden gezien van (water)gekoelde 19" kasten. Lijkt allemaal veel efficenter: je koelt alleen de kast en niet overbodige ruimte, je hoeft minder hard te koelen (lucht voorin de kast 23°C) en je kan het modulair opbouwen (meer servers nodig, koppel een nieuwe kast en evt koeler en klaar). Het was het rimatrix systeem.

De prijzen waren erg aantrekkelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-08 16:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe zit het dan met de luchtvochtigheid?

Ook deze zal binnen bepaalde waardes moeten vallen en waterkoeling ontrekt geen vocht aan de lucht...
superduper schreef op zondag 29 juni 2008 @ 10:40:
Lijkt allemaal veel efficenter: je koelt alleen de kast en niet overbodige ruimte, je hoeft minder hard te koelen (lucht voorin de kast 23°C)
Ook met een reguliere airco probeer je niet de hele serverruimte te koelen. Enkel de ruimte onder de verhoogte vloer wordt gekoeld. Door middel van strategisch geplaastste roosters voor de racks wordt de koude lucht de kast ingezogen. Het is dus niet zo dat "airco-koeling" probeert de hele ruimte te koelen.

[ Voor 65% gewijzigd door Question Mark op 30-06-2008 08:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
practijk voorbeeldje, arico is eens bij ons uitgevallen. In no time 40 graden en dat zo 12 uur (s'avonds)
Servers gingen niet kapot, maar kon wel tich HD vervangen. Grappig, was dat na een week nog HD kapot gingen. Dus idd 22 graden houden.

"Is your mother proud of you ?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:58:
Hoe de berekening precies gaat zou je even op google uit moeten zoeken, maar ik weet dat bij de meeste computerapparatuur de afgegeven warmte-eenheden aangegeven worden (in BTU/uur). Dit kun je gewoon bij elkaar tellen, en dan bepalen hoeveel capaciteit je airco moet hebben om dit weg te werken.
Het grappige is dat al het opgenomen vermogen in je serverruimte op de een of andere manier uiteindelijk eindigt in warmte. Als je een overzichtje hebt van je verbruikte amperes in een bepaalde ruimte, weet je ongeveer hoe krachtig je airco moet zijn om die ruimte te kunnen koelen. (server ruimtes inrichten is allemaal geen rocket science, eerder black magic/voodoo).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 18:18
APC heeft ook een handig online tooltje waar je al je gebruikte apparatuur in gooit, hoeveel racks, hoeveel UPS-en en telefooncentrales je hebt en berekent hoeveel BTU je gebruikt.

https://configurator.apcc...startCfg=rack&ConID=Guest

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 16:25
spider schreef op zondag 29 juni 2008 @ 20:23:
practijk voorbeeldje, arico is eens bij ons uitgevallen. In no time 40 graden en dat zo 12 uur (s'avonds)
Servers gingen niet kapot, maar kon wel tich HD vervangen. Grappig, was dat na een week nog HD kapot gingen. Dus idd 22 graden houden.
Om die reden hebben wij dus een AKCP Sensorprobe in de serverruimte. Zodra luchtvochtigheid en/of temperatuur te hoog wordt gaat er direct een mail (=sms via gateway) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Is het een standaard Risico Inventarisatie & Evaluatie? Bijvoorbeeld de IMA-A/IMA-K? Ik denk namelijk niet dat er echt richtlijnen zijn vanuit die hoek voor serverruimtes, misschien vanuit NEN of ISO, maar die kans acht ik ook klein. Ik heb zelf voor drie gebouwen op de campus van Universiteit Twente de Risico Inventarisatie & Evaluatie gedaan, en ik ben eigenlijk niks tegengekomen op dat vlak. Terwijl ik erg veel met ventilatie ben bezig geweest, omdat één van die gebouwen op verschillende fronten veel klachten kreeg over de ventilatie. Ik weet dat voor standaard kantoor-/werkruimtes een temperatuur van circa 21 gehandhaafd moet worden, en een RELATIEVE luchtvochtigheid van 30-70%, voorkeur is echter 40-50%.

Ik heb hierboven expres relatieve in hoofdletters gezet, omdat dat dus ook een relatieve luchtvochtigheid is. Het geeft aan hoeveel procent waterdamp in de lucht zit ten opzichte van wat er maximaal bij die temperatuur in de lucht kan zitten. Dit is bij lage temperaturen veel minder dan bij hoge temperaturen.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen baat hebben bij een ongeveer constante luchtvochtigheid, de relatieve luchtvochtigheid is dan bij lagere temperaturen dus hoger, en bij hogere temperaturen dus lager. Ik weet niet of dat voor elektronica ook gezegd kan worden, maar als elektronica niet van temperatuurschommelingen houdt zou dat ook best voor de luchtvochtigheid kunnen gelden.

Verder moet je er rekening mee houden dat de luchtvochtigheid opzich er niet heel veel toe doet, maar dat de gevolgen van lage of hoge luchtvochtigheid er toe doen.

Als de luchtvochtigheid erg hoog is, krijg je bij een geringe temperatuurdaling al snel condensvorming. Bij een lage luchtvochtigheid neemt de kwaliteit van de lucht snel af, elektronica kan prima werken bij een luchtvochtigheid van bijna 0%, maar dan blijft er heel veel (fijn)stof in de lucht hangen, wat normaal zou neerslaan, omdat het waterdamp uit de lucht opneemt. (Fijn)stof is niet bevorderlijk voor de werking van elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus83
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-06-2024
Misschien een beetje off topic,maar ik zou niet weten waar ik deze vraag anders moet posten:
Het bedrijf waar ik werk gaat in een nieuw pand een rack met 1 of 2 servers,een managed 24 poorts switch en een ups plaatsen in een kamertje van 1.4m2. Er is naast het rack dus niet echt veel ruimte voor een portable airco. Is een mechanische afzuiging genoeg, als het rack/serverkast zelf voldoende ventilators heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook offtopic, hoe wil je ooit een server uit je rack halen als je maar 1.4m2 hebt ? Je hebt minimaal de dubbele ruimte van een rack nodig om alleen al een server er in te schuiven.
Buiten dat, als je servers, switch en ups-en binnen de norm blijven draaien (kun je vast wel uitlezen met ipmi) is er niets aan de hand. Kan overigens geen kwaar om ook te testen wanneer de ups-en in gebruik zijn (dan worden ze flink warmer) en de systemen op full load.

Ik kom helaas vaak tegen dat noodstroom voorziening prima in orde is maar dan de airco's uitvallen er niet eens genoeg tijd is om alles down te brengen voordat het in temp. error slaat.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 25-08-2008 12:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07 21:40

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een ventilator koelt niet af he die verplaatst alleen maar lucht. Als je in een oven een ventilator laat draaien wordt het ook niet koeler. Dat mensen het koeler aan vinden voelen komt omdat je meer transpiratievocht kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Meestal hang je een airco op met de split unit ergens buiten. Er zijn ook units die je boven op het rack plaatst of onderin. Als je maar twee servers hebt en een switch en een UPS heb je daar nog wel ruimte voor denk ik.

http://www.rackmountsolut...nditioned_Server_Rack.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus83
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-06-2024
Bedankt voor jullie snelle reacties!
@Dukebox, het rek staat tegenover de deur,zodat je het wel helemaal kan uitschuiven. Al wordt het zeker krap.
@Trailblazer, dat is inderdaad waar. Ik hoopte er alleen een beetje op dat mechanische afzuiging voldoende warme lucht naar buiten kon afvoeren, maar jij denkt dus dat het niet genoeg is?
@Saab, die airco units die je in het rek plaatst, dat klinkt zeker wel goed! Alleen de prijzen die op die site vermeld staan zijn waarschijnlijk boven het budget: er hangt misschien €4000 aan spul in, en air conditioned server cabinets die daar staan kosten ongeveer hetzelfde. Is het geen overkill voor die 2 servertjes?

Verder bevindt de kamer zich wel aan een buitenmuur, een kleine split unit zou wellicht passen - maar is het echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 19:59

DukeBox

loves wheat smoothies

paulus83 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:02:
@Saab, die airco units die je in het rek plaatst, dat klinkt zeker wel goed! Alleen de prijzen die op die site vermeld staan zijn waarschijnlijk boven het budget: er hangt misschien €4000 aan spul in, en air conditioned server cabinets die daar staan kosten ongeveer hetzelfde. Is het geen overkill voor die 2 servertjes?
Airco's moeten ook hun warmte kwijt, de afvoer voor een airco kun je ook eerst voor mechanisch ventilatie testen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
paulus83 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:02:

Verder bevindt de kamer zich wel aan een buitenmuur, een kleine split unit zou wellicht passen - maar is het echt nodig?
Reken met het APC tooltje uit hoeveel koeling je nodig hebt, uitgedrukt in BTU. Wat voor een servers ga je erin hangen? Zeker die platte dozen van 1U hoog hebben gewoon koeling nodig of anders heb je vroeger dan later problemen met je servers. Zeker als de ruimte al niet groot is zoals je zelf aangeeft.

Ik weet niet precies wat die units kosten maar reken uit wat het kost wanneer men een paar dagen niet kan werken omdat je apparatuur het begeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Soms, heel soms, heb je in Nederland warme dagen met temperaturen van boven de 30 graden. Dan redt je het gewoon niet met mechanische afzuiging alleen, want koeler dan de omgeving krijg je het nooit natuurlijk.

Met ik denk dat je kunt volstaan met mechanische afzuiging en een backup airco die aanslaat bij een bepaalde temp. Maar een plafond airco (al dan niet ingebouwd, of eronder hangend) moet toch wel passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:38
TrailBlazer schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:59:
Een ventilator koelt niet af he die verplaatst alleen maar lucht. Als je in een oven een ventilator laat draaien wordt het ook niet koeler. Dat mensen het koeler aan vinden voelen komt omdat je meer transpiratievocht kwijtraakt.
Mechanische afzuiging is geen luchtverplaatsing in het zelfde kantoor, maar die zuigt de lucht weg uit het kantoor.

Het is dan van belang hoe de lucht toevoer is geregeld, is dit natuurlijke toevoer, of ook mechanische toevoer :?

Als dat ook mechanisch is, dan zou het wel eens goed kunnen gaan, maar dat is weer afhankelijk welke servers er in dit hok komen te staan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik weet niet precies wat die units kosten maar reken uit wat het kost wanneer men een paar dagen niet kan werken omdat je apparatuur het begeven heeft.
Dit laatste vergeten veel mensen.. de hoeveelheid servers is niet perse belangrijk, wat kost het jouw baas/bedrijf wanneer deze servers uitvallen door de warmte?

Verder zijn servers gemaakt om met een bepaalde temperatuur/luchtvochtigheid te werken, indien deze temperatuur regelmatig hoger ligt dan de specificaties is de slijtage en de kans op falende hardeschijven en noem maar op ook veel groter.

Als je een beperkt budget hebt en maar een aantal servers hebt, kun je ook overwegen om deze in een datacenter op te hangen. Deze heeft alle nodige voorzieningen..en met een hosting (tussen)partner hoeft het echt niet duur te zijn.

Wat kost het je om de servers 24/7 aan te hebben staan inclusief een goede airco? Is er aan beveiliging gedacht (toegang v.d servers? Is de internet verbinding gereed voor de toekomst? Brandveiligheid?

Mijn V&A

Pagina: 1