ICH9R op P5K Pro - degraded RAID 5, <Mark as Normal>?

Pagina: 1
Acties:

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
Een quad-core Intel met 4 GB DDR2 (2x2 GB), en 3 Samsung 500 GB SATA2 (draaien ook in SATA2-modus) schijven op de Intel Raid controller. De geïnstalleerde versie van IMSM is 7.5.xxxx, dus niet de allerlaatste versie. Updaten vind ik te riskant nu.

Nu weet ik dat er veel te lezen is over deze controller, maar ik vraag me af wat er gebeurt met de 'failed' schijf als ik op 'Mark as Normal' klik. Het volume is degraded maar werkt, Windows 2003 Enterprise draait vanaf ditzelfde volume en ik heb geen reserveschijven. Ik heb veel gezocht maar kan geen informatie vinden over deze specifieke optie en ben daarom huiverig hem te proberen.

Ik weet niet hoe het fysiek met de betreffende schijf is en kan dat ook niet controleren (want Windows ziet hem uiteraard niet - die ziet alleen het RAID volume, en ik ben op 3 uur reizen afstand).
Is het verstandig te proberen de nog functionele RAID te repareren met Mark as Normal? Wat heeft dit voor effect?

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:13

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat soort dingen zou ik alleen aandurven met een goeie backup ;)

Kopieer je data ergens heen en probeer het?

Hier stond een dode link.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Mark as normal moet je _niet_ doen. Als ik je zo hoor is de array in gebruik, dus is er data gewijzigd. Als je nu mark als normal doet, klopt een deel van je data en parity niet meer.

Je moet dus rebuilden, en volgens de manual van mijn ICH7R moet dat door een non-raid disk toe te voegen, of een geheel nieuwe. Grote kans overigens ook dat er gevraagd wordt of je wilt rebuilden tijdens de boot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een ICH7R zal toch gewoon vanuit de matrix storage consolue kunnen recoveren? Dat doen de ICH7 plankjes op m'n werk in elk geval wel, gewoon vanuit Windows als je wilt, maar vanuit de bios lukt het ook.
Op mijn eigen ICH8R had ik dit probleem ook continu (raid array's die dood gingen met samsung disks). De RAID1 array's waren gewoon te rebuilden.

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Op mijn P5B zit ICH8R met 2 * RAID 5 over 3 schijven. Als ik problemen heb (vastloper) begint de controller altijd automatisch de (logische) schijf weer te controleren en eventuele fouten worden dan geheel op de achtergrond herstelt. Tot nog toe heeft dat altijd prima gewerkt.

Ik weet wel dat ik een keer de handleiding heb zitten lezen (omdat ik meer wilde dan de controller aankon) en daar iets van jouw probleem tegenkwam. Nou weet ik niet of er veel veranderd is naar ICH9R, maar volgens mij was de enige oplossing die ik in de handleiding tegenkwam een nieuwe schijf plaatsen. Als je andere 2 schijven in orde zijn, moet het zonder gevaar kunnen, anders is je RAID 5 niets waard.

Na een backup, zou je ook de defecte schijf buiten windows om kunnen formatteren, moet de controller hem volgens mij ook als een nieuwe schijf zien en automatisch rebuilden.

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

• The Merovingian
Bedankt, ik denk dat ik een nieuwe schijf ga halen en die erbij plaats, en een rebuild naar die nieuwe schijf doe. Tot die tijd doe ik even niets. Ik heb backups van alles, maar die backups staan in de raid zelf met de bedoeling ze ergens naartoe te kopiëren. Maar omdat het systeem nog niet officiëel klaar is heb ik dat nog niet voor elkaar...

De nieuwe schijf zal wel weer gewoon een 500 Gig moeten zijn natuurlijk. Is het trouwens zo dat Samsung schijven dit probleem vaker hebben met de Intel controllers? Ik heb dit meer gelezen. Vreemd!

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn eigen ervaring met Samsungs in RAID op intel controllers is niet best. Die dingen gingen continu stuk (en ik had RAID 0, dus gelijk alles kwijt). Maar ik heb het vaker gelezen. De reden dat ik me niet meer ga wagen aan Samsung als er een goed werkend alternatief is.

• The Merovingian
Eventjes een update: de eigenaar van het systeem heeft de schijf naar eigen zeggen 'vrijgegeven', waarmee ik denk dat hij Mark as Normal heeft aangeklikt. Dit is wonder boven wonder goed gegaan en de RAID is weer functioneel.

Vrijdag ga ik naar de klant toe en zal ik overleggen wat te doen bij toekomstige problemen, en nu zit ik mij af te vragen wat ik hiermee moet. Deze array is eerder de fout ingegaan en en paar keer gerebuild, steeds met dezelfde Samsung schijven. Tot nu toe is dat dus altijd gelukt maar ik ben bang dat het een keer mis gaat. Zou het wat zijn een hot spare toe te voegen?

- Update:
de iaStor.sys driver is weer een aantal keer vastgelopen met een BSOD, het foutnummer was 0x000000D1. Googelen levert genoeg links, ik heb de indruk dat de Intel driver het grootste probleem is maar het is nu voor mij te laat om de driver te updaten. Windows ben ik aan het repareren en er komt een nieuwe Intel Matrix Storage Manager (v8.2.1001) op de nieuwe installatie, en een hot spare van Western Digital RAID edition.

[ Voor 26% gewijzigd door The Merovingian op 07-07-2008 12:06 ]

Pagina: 1