Conceptronic 300Mbps traag?

Pagina: 1
Acties:

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 22:10
Na aanleiding van deze twee reviews:

http://www.hardware.info/...a/N_hoe_staat_het_ermee/9
http://www.breekpunt.nl/a...d=5&artikelid=1695&page=1

Deze conceptronic 300Mbps in huis gehaald. Met bijbehoorende PCI 300Mbps kaartje.

Braaf de instructies gevolgd van beide en indd ze zien elkaar prima en maken ook prima contact.
(Zit op ongeveer 5 meter van de router die in de meterkast staat en daar zit nog wel een muurtje tusen.)

Maar hier komt het: Ik heb maar iets van 110 KB/sec aan gemiddelde download snelheid. Ik heb een 20mbit internet lijn liggen (van telfort) dus daar ligt het niet aan. Sowieso haalde mijn oude b/g router opstelling makkelijk 200KB/sec.

Ik heb dit getest met zo'n zinloze 100mb pakket van bbned.nl en met speedtest.nl Beide komen ze rond de 110KB/sec. uit. Soms begint hij wel heel hoog zeg 1300KB/sec maar dat daalt dan gigantisch naar beneden.

Dus nu is mijn vraag: wat is hier aan de hand?

Dingen die ik al geprobeerd heb:

Router achter muurtje weggehaald: Maakt niet, blijft even snel/traag.
Router op 11n only gezet in de router zelf: Maakt ook niet uit, blijft even snel/traag.
Ander kanaal geprobeerd (kanaal 12 -> 2.467mhz) maakt ook niks uit.
---edit---- Net even geprobeerd op het open Wlan kanaal van de buren, maar daar haal ik zelfs
180KB/sec. En die hebben een of andere b/g sitecom ding.

Het lijkt wel of hij bewust word afgeknepen?!

Iemand een oplossing? Of dingen die ik nog kan proberen?

Heb ook al de helpdesk gebeld, maar kreeg zo'n dertien in een dozijn mongool aan de lijn die 110KB/sec een normale goeie snelheid vond.....
Productpagina:
http://www.conceptronic.n...rod_ID=2037&Prod=C300BRS4

[ Voor 6% gewijzigd door Mielmania op 20-06-2008 15:26 ]

hoi

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Van die review site:
Met gemiddeld ruim 60 mbit/s is dit zonder meer een prima presterende set.
Mag ik effe janken? Mooi: :'( :'(
millibit per seconde...

Maar dat dan terzijde.
Het is wireless, dus je bent afhankelijk van veel faktoren.
300 Mbps is een theoretisch maximum en zal je nooit gaan halen. Reken bij 802.11n op een kwart van 300Mbps onder goede omstandigheden, dat is reëel (en is ongeveer 75Mbps).
Zie ook: Wikipedia: IEEE 802.11n en dan met name het tabelletje onderin.

Wat ik mis, en wat erg belangrijk is, is hoe snel de download van de 100MB file gaat als je bedraad aan bent gesloten. Pas dan kan je oordelen of het probleem aan je WLAN ligt of niet.
Ik heb een 20mbit internet lijn liggen (van telfort) dus daar ligt het niet aan.
Daar kan het juist wel aanliggen. Meer info over de werkelijke snelheid is dus gewenst.
20Mbit is je abonnements vorm, de praktijk is in veel situaties nogal eens anders.

Edit:
Heb je meer WLAN apparaten gekoppeld aan deze router? Zo ja, die moeten ook allemaal 802.11n ondersteunen. Doen ze dat niet, dan schakeld de router in z'n geheel terug naar 802.11b of g.

Edit2:
Begrijp ik nou dat je maar 1 ander kanaal hebt geprobeerd?
Ga ze even allemaal af.

[ Voor 54% gewijzigd door remco_k op 20-06-2008 16:03 . Reden: typo ]

Alles kan stuk.

• Mielmania
Bedankt voor het meedenken! maar waarom janken?

Even naar je punten gekeken:

Bedraad doet hij normaal ruim 1700KB/sec.
En ik weet ook wel dat 300Mbps niet haalbaar is, maar dat is toch wel meer dan 110KB/sec?

Geen andere aparatuur op aangesloten dan alleen me pc.

Ik zal nog eens alle kanalen afgaa, en dan laat ik wel weten hoe dat verloopt.
Op het moment doe mijn internet helemaal raar, want bedraad gaat nu ook ineens op trage snelheden lopen. Ik ga er straks weer mee verder en dan post ik nog wel of er wat verandert is.

[ Voor 8% gewijzigd door Mielmania op 20-06-2008 15:48 ]

hoi

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mielmania schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 15:46:
Bedankt voor het meedenken! maar waarom janken?
Dat staat erbij: millibit per seconde...
Domme typefout, vooral op een review site.
Bedraad doet hij normaal ruim 1700KB/sec.
En ik weet ook wel dat 300Mbps niet haalbaar is, maar dat is toch wel meer dan 110KB/sec?
Tuurlijk, 110KB/sec is wel heel erg traag, dat moet wel sneller kunnen.
Op het moment doe mijn internet helemaal raar, want bedraad gaat nu ook ineens op trage snelheden lopen.
Als je internet nu raar doet, kan je inderdaad beter even geen conclusies trekken op deze manier.

Je kan die snelheidstest beter offline proberen te doen. Dwz: met 2 computers in je eigen netwerk, 1 bedraad, 1 WLAN. Dan een 100 MB file van computer 1 naar 2 kopieren en timen hoe lang dat duurt.
Dan kan je betrouwbaar uitrekenen hoe snel je netwerk is zonder last te hebben van internet nukken.

btw; ik haal op deze manier ruim 20Mbit/s (==2048KB/s) met m'n 54Mbit/s WLAN netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 20-06-2008 15:56 ]

Alles kan stuk.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Is het een verbetering als je een Linux live CD gebruikt? Om software uit te sluiten...

• Mielmania
Ik ben er uit gekomen!

Het is dus indd de software waar de fout bleek te zitten.

Op de site zijn normale drivers en V2 drivers te downloaden, voor de zelfde PCI wifi kaart.
Je moet dus de V2 drivers hebben, want die andere zijn traag als dikke stront door een trechter.

Op het moment loopt de snelheid gewoon met een draadloze verbinding van 1700KB/sec.
En ben ik tevreden!

[ Voor 3% gewijzigd door Mielmania op 24-06-2008 12:32 ]

hoi

Pagina: 1