jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 17:15:
Ik ben bezig met het boek Netwerkbeheer deel 2 van Jan Smets. [...] Bij de installatie via Yast van de ftp wordt echter gezegd dat je de packages ftp en ftpd af moet vinken. Omdat deze er niet bij stonden heb ik gekozen voor vsftpd.
Hmm, ik heb even gezocht, en hoewel ik voor SuSE niks kon vinden over een package 'ftpd', is voor Debian wel een package met die naam te
vinden. Het gaat om de netkit ftpd, en de beschrijving van het package zegt onder andere:
It is recommended for you to use one of its alternatives, such as wu-ftpd or proftpd.
Ik vermoed dus dat je boek ook doelde op de netkit ftpd. Het is mogelijk dat die vroeger in SuSE zat, en nu niet meer, of misschien onder een andere naam (over welke versie van SuSE heeft dat boek het eigenlijk?).
Het lijkt er dus op dat netkit ftpd niet erg aan te raden is, en dat je beter af bent met een andere FTP server (bijvoorbeeld vsftpd dus

). Maar dat zou iig dit misverstand verklaren.
Ik heb op mijn root account in Yast bij iedere gebruiker via de optie Edit en dan Details de optie ftp aangevinkt in het venster Additional Group Members. Vooralsnog maakt dat niks uit met het inloggen op de ftp.
Dat is misschien niet het beste idee. Waarschijnlijk draait vsftpd onder de user 'ftp' en de bijbehorende group 'ftp'. Lid zijn van deze group heeft dan niks te maken met al dan niet mogen inloggen over ftp, maar users die lid zijn van deze group kunnen dan misschien wel met files van de ftp server klooien.
Kijk naar een specifieke aanpassing op een site, vergelijk die met wat de andere site zegt, en met je eigen configuratie, zoek op in de vsftpd documentatie wat die optie doet, en bedenk hoe dat op jouw situatie van invloed is.
En ik ben me er inderdaad niet van bewust dat die ftp server herstart moet worden. Bedoel je de complete server of moet het op een andere manier?
Alleen vsftpd is voldoende, al werkt een reboot van de hele machine natuurlijk ook.
(als je niet weet hoe dat moet,
deze en
deze pagina helpen je misschien op weg, beiden gevonden door te zoeken op "suse restarting services")
En, zoals gertvdijk al opmerkte, als je via anonymous FTP files kan uploaden naar die directory, dan kunnen andere mensen dat ook. En aangezien het op een webserver lijkt zou het kunnen dat je van plan bent dat ding direct aan het internet te hangen, en dan kunnen heel erg veel mensen files uploaden naar je php directory.
Ik begin me dan ook af te vragen of FTP uberhaupt wel de juiste oplossing voor je probleem is.