[SUSE 9.2] Wachtwoorden van FTP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05-2019
Ik heb op een server SUSE 9.2 draaien. Daarop heb ik ftp geïnstalleerd. Vanaf een XP werkstation kan ik de ftp map benaderen maar dan wordt me gevraagd om een gebruikersnaam en wachtwoord. Daar ik zelf niks ingesteld heb van wachtwoord of iets dergelijks weet ik niet welke gegevens ik in moet voeren om daadwerkelijk in de ftp map op de linux server terecht te komen.

Heeft SUSE hier misschien standaardwachtwoorden voor? Ik kan me niet herinneren inloggegevens bij de installatie ingesteld te hebben, ook al is mijn Linux ervaring niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 13:42

racoon

mooowwww

moet je niet hier het wachtwoord van de root gebruiker invullen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
nee inloggen als 'root' met het wachtwoord van die gebruiker lukt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:45
meestal is dat gewoon een van de standaard gebruikers op de bak dus root of een eigen aangemaakte gebruiker

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
werkt niet :|

[ Voor 11% gewijzigd door jwkempeneers op 20-06-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dan moet je users daarvoor opzetten..

voorbeeld:(iets andere ftp cleint, maar je vat vast het idee)

http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11418.html

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ik mis echt twee dingen in je OP:
  • Welk ftp server programmaatje gebruik je? proftpd, vsftp...
  • Default is secure bij de meeste distro's. Dat betekent dat je het na installatie nog even 'open moet zetten'. Wat heb je al gedaan in de config?
racoon schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:39:
moet je niet hier het wachtwoord van de root gebruiker invullen?
Het is geen Windows. Je kan niet zomaar als default unsecure als root inloggen op een linux systeem, bij de meeste distro's...

[ Voor 52% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 14:52 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
leuk_he schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:48:
dan moet je users daarvoor opzetten..

voorbeeld:(iets andere ftp cleint, maar je vat vast het idee)

http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11418.html
Dit lijkt er inderdaad wel op, maar als ik in Yast zoek op ftp komt niet de package pure-ftpd tevoorschijn.

Ik zie nu trouwens wel dat ik de package vsftpd geïnstalleerd heb. VS staat voor Very Secure zie ik net. Misschien dat iemand het dan weet?

EDIT: De firewall op de linux server staat uit. Als die aan staat kan ik hem helemaal niet benaderen.

[ Voor 9% gewijzigd door jwkempeneers op 20-06-2008 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:53:
[...]

Dit lijkt er inderdaad wel op, maar als ik in Yast zoek op ftp komt niet de package pure-ftpd tevoorschijn.

Ik zie nu trouwens wel dat ik de package vsftpd geïnstalleerd heb. VS staat voor Very Secure zie ik net. Misschien dat iemand het dan weet?

EDIT: De firewall op de linux server staat uit. Als die aan staat kan ik hem helemaal niet benaderen.
users aanmaken? heb je dat al gedaan?

http://www.macsat.com/mac...pic=296.msg1988;topicseen

in dit topic doet metn het door /etc/passwd te editen. wik zou adviseren "adduser" uit de vorige link daarvoor te gebruiken. Anders even door googlen hoe je gebruikers moet aanmaken, want dat is echt unix basis kennis en staat op heel veel plekken uitgelegd.

Standaard mag je vaak niet als root in ftp inloggen. (veiligeheid(

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
Ik heb inderdaad twee users aangemaakt, maar daar kan ik ook niet mee inloggen. Ik heb inmiddels het bestand passwd uit het door jou genoemde topic geopend, maar weet niet wat ik nu precies moet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:53:
Ja: Stel je vsftpd in!

Als ik op "vsftpd" zoek met google, dan is bij mij de tweede hit al over de vsftpd config file, en zoeken op "vsftpd config howto" of "vsftpd config" geeft ook het een en ander aan nuttige pagina's die je van de nodige context kunnen voorzien.

Zoek en lees eens wat, je kan best het een en ander zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
lama. ik moet beter lezen With deadinspace.

[ Voor 103% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 15:12 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
Ik heb nu de gebruikers allemaal rechten gegeven op de ftp, toch kan ik echter op de server met geen enkele gebruiker de localhost openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 15:46:
Ik heb nu de gebruikers allemaal rechten gegeven op de ftp, toch kan ik echter op de server met geen enkele gebruiker de localhost openen.
rechten gegeven op de ftp en de localhost openen. hmm. Wat heb je nou precies gedaan?
En probeer je nou lokaal in te loggen (op server naar server)?
Welke oplossingen die google geeft heb je al geprobeerd? Bijvoorbeeld Q) Help! Local users cannot log in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
Ik lees net dat er ook andere mogelijkheden bestaan dan vsftpd. Namelijk gewoon ftp. Wie weet waar ik losse packages van suse 9.2 kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:10:
Ik lees net dat er ook andere mogelijkheden bestaan dan vsftpd. Namelijk gewoon ftp. Wie weet waar ik losse packages van suse 9.2 kan downloaden?
  1. vsftp is gewoon een implementatie van een ftp server, net als proftpd en dergelijke! Er is niet zoiets als het ftp server programmaatje. Wellicht bestaat er wel een meta package in yum die feitelijk de default Suse ftp server installeert.
  2. Blijf zoveel mogelijk bij je distributie packages. Dit verzorgt dependencies, security updates en dergelijke. Met beperkte linux kennis lijkt het me niet verstandig handmatig packages te gaan installeren.
  3. Je doet dan toch nog echt iets fout als het nog niet goed gaat. Kan zijn dat je niet goed gelezen hebt of een tweede stap nog niet hebt gedaan. Goed lezen dus in de documentatie, die is er niet voor niks. Dat wat jij wil is nogal een default oplossing, niks speciaals en moet kunnen met elk alternatief voor vsftp.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:10:
Ik lees net dat er ook andere mogelijkheden bestaan dan vsftpd.
Ja, er zijn verschillende FTP servers. Maar om eerlijk te zijn is de kans groot dat je met een andere tegen vergelijkbare problemen aanloopt.

Als je hulp wil, kijk dan eens naar gertvdijks reply; Als jij vertelt wat je precies gedaan hebt, dan kunnen wij misschien vertellen wat er mis ging. Anders moeten we gokken wat je gedaan hebt, en gokken wat misschien een oplossing zou zijn, en dat werkt niet.
Namelijk gewoon ftp.
Wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
Ik ben bezig met het boek Netwerkbeheer deel 2 van Jan Smets. Misschien dat iemand dat kent? Hier moet op den duur een Linuxserver geïnstalleerd worden, inclusief FTP, dat later van een ook geïnstalleerd Windows werkstation benaderd moet worden.

Bij de installatie via Yast van de ftp wordt echter gezegd dat je de packages ftp en ftpd af moet vinken. Omdat deze er niet bij stonden heb ik gekozen voor vsftpd. En daar is het waarschijnlijk fout gegaan, want in het boek wordt nergens gesproken over inloggen o.i.d. Vandaar ook mijn vraag of er mogelijk packages te downloaden zijn van ftp en ftpd.

Ik heb op mijn root account in Yast bij iedere gebruiker via de optie Edit en dan Details de optie ftp aangevinkt in het venster Additional Group Members. Vooralsnog maakt dat niks uit met het inloggen op de ftp.

Als ik op de server in de browser ftp://localhost intyp krijg ik een venster om in te loggen. Vervolgens kies ik bij gebruikersnaam en wachtwoord allebei anonymous. Als ik dan inlog krijg ik de melding: refusing to run with writable anonymous root.

Ga ik vervolgens als ik als root ingelogd ben weer naar de browser en hetzelfde adres en log ik in met de eigengemaakte account beheer en wachtwoord admin krijg ik de mleding: This FTP server is anonymous only.

Tenslotte heb ik nog geprobeerd om op de server in te loggen met de account beheer en dan de localhost te benaderen via de browser met de inloggegevens beheer en wachtwoord admin. De foutmelding die ik dan krijg is eveneens: This FTP server is anonymous only.

Wat zou er nu fout kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Al eens op google gekeken?
Results 1 - 10 of about 937 for "refusing to run with writable anonymous root". (0.22 seconds)
, zo te zien ben je niet de eerste persoon met die melding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 17:15:
Bij de installatie via Yast van de ftp wordt echter gezegd dat je de packages ftp en ftpd af moet vinken. Omdat deze er niet bij stonden heb ik gekozen voor vsftpd. En daar is het waarschijnlijk fout gegaan, want in het boek wordt nergens gesproken over inloggen o.i.d. Vandaar ook mijn vraag of er mogelijk packages te downloaden zijn van ftp en ftpd.
Er staat toch wel in het boek welk ftp programmaatje ze gebruiken :?
Ga ik vervolgens als ik als root ingelogd ben weer naar de browser en hetzelfde adres en log ik in met de eigengemaakte account beheer en wachtwoord admin krijg ik de mleding: This FTP server is anonymous only.

Tenslotte heb ik nog geprobeerd om op de server in te loggen met de account beheer en dan de localhost te benaderen via de browser met de inloggegevens beheer en wachtwoord admin. De foutmelding die ik dan krijg is eveneens: This FTP server is anonymous only.

Wat zou er nu fout kunnen gaan?
Dan is het dus blijkbaar niet gelukt wat je eerder al gedaan zou hebben:
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 15:46:
Default is voor vsftp inderdaad alleen anonymous ftp. Dus je config is niet goed aangepast.

Gokje: ben je je ervan bewust dat je de ftp server moet herstarten (niet de server) nadat je een config file hebt veranderd?

[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
Maar wat moet ik nu in het bestand vsftpd.conf aanpassen? Op de ene site lees ik het één en een andere site zegt weer wat anders.

En ik ben me er inderdaad niet van bewust dat die ftp server herstart moet worden. Bedoel je de complete server of moet het op een andere manier?

[ Voor 4% gewijzigd door jwkempeneers op 20-06-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat je nog steeds je ftp server niet geconfigureerd hebt ?

En ja, er zijn andere ftp servers te vinden (vsftpd, wuftpd , proftpd) maar ook die zul je moeten configureren. Waarschijnlijk is de default config tegenwoordig een stuk veiliger als in de tijd dat jouw boek geschreven werd. Maar om maar eens in herhaling te vervallen: met een beetje google hulp en de tips die hier gegeven worden, kun je toch wel een stuk verder komen dan botweg de foutmelding hier maar weer te posten ?
Maar wat moet ik nu in het bestand vsftpd.conf aanpassen?
Dat hangt er van af wat je wilt dat je ftp server doet. :P

[ Voor 9% gewijzigd door u_nix_we_all op 20-06-2008 17:37 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
u_nix_we_all schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 17:35:
Dat hangt er van af wat je wilt dat je ftp server doet. :P
Het is de bedoeling om gewoon in te kunnen loggen op de ftp.

En wat bedoel je trouwens precies met configureren van de ftpserver?

[ Voor 13% gewijzigd door jwkempeneers op 20-06-2008 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 17:30:
Maar wat moet ik nu in het bestand vsftpd.conf aanpassen? Op de ene site lees ik het één en een andere site zegt weer wat anders.
Je moet ook niet alleen exact doen wat er staat. Je moet kijken wat elke optie doet en nagaan of dit voor je van belang is. Interpreteren heet dat. Alleen zo leer je wat.
En als je dan een beetje had gekeken kwam je deze optie tegen:
code:
1
2
3
local_enable
    Controls whether local logins are permitted or not. If enabled, normal user accounts in /etc/passwd may be used to log in.
    Default: NO
in de manpage van vsftpd.conf. De eerste plek waar je kijkt lijkt mij als je wil weten wat een optie doet.
En ik ben me er inderdaad niet van bewust dat die ftp server herstart moet worden. Bedoel je de complete server of moet het op een andere manier?
Met Suse/RedHat/Fedora achtige distro's weet ik niet hoe je dat moet doen. Maar er is vast iets dat lijkt op /etc/init.d/vsftpd restart. Google! Deze keer ga ik het niet voor je posten hier.
De server restart doet natuurlijk hetzelfde, maar dan voor alle services en lijkt me niet handig bij iedere wijziging in de config.
Dat je de service moet herstarten na het wijzigen van de config is iets wat in zo'n boek hoort te staan in hoofdstuk 1 imho.
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 17:40:
:X

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 17:40:
[...]

Het is de bedoeling om gewoon in te kunnen loggen op de ftp.
Ow, gewoon inloggen, zeg dat dan :o
Misschien handig dan om erbij te vertellen wat jij gewoon vindt, is dat anonymous of met een lokale user, lokaal of remote inloggen, in een eigen home-directory of een centrale ftp directory etc.
Het inregelen van je ftp server zodat hij werkt zoals je dat bedoeld hebt. Meestal door in het config bestand de juiste dingen aan of uit te zetten :|

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwkempeneers
Laat ik het dan zo doen dat ik anonymous in moet kunnen loggen op de ftpserver. Ik heb de homedirectory voor de fpt ingesteld op /srv/www/htdocs/PHPScripts. De laatste is een zelfaangemaakte directory.

Overigens staat local_enable op YES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jwkempeneers schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 17:57:
Laat ik het dan zo doen dat ik anonymous in moet kunnen loggen op de ftpserver. Ik heb de homedirectory voor de fpt ingesteld op /srv/www/htdocs/PHPScripts. De laatste is een zelfaangemaakte directory.

Overigens staat local_enable op YES.
  1. Dus je weet niet wat je wil? Anonymous of local user, wat maakt het uit! :o Doen wat wel lukt maar wat je niet wil is niet wat je moet zien als oplossing.
  2. Het is wel een slecht voorbeeld om te leren hoe je de anonymous user lees-/schrijfrechten laat geven. 8)7 De hele wereld kan dan op je servertje aanklooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Ik ben bezig met het boek Netwerkbeheer deel 2 van Jan Smets. [...] Bij de installatie via Yast van de ftp wordt echter gezegd dat je de packages ftp en ftpd af moet vinken. Omdat deze er niet bij stonden heb ik gekozen voor vsftpd.
Hmm, ik heb even gezocht, en hoewel ik voor SuSE niks kon vinden over een package 'ftpd', is voor Debian wel een package met die naam te vinden. Het gaat om de netkit ftpd, en de beschrijving van het package zegt onder andere:
It is recommended for you to use one of its alternatives, such as wu-ftpd or proftpd.
Ik vermoed dus dat je boek ook doelde op de netkit ftpd. Het is mogelijk dat die vroeger in SuSE zat, en nu niet meer, of misschien onder een andere naam (over welke versie van SuSE heeft dat boek het eigenlijk?).

Het lijkt er dus op dat netkit ftpd niet erg aan te raden is, en dat je beter af bent met een andere FTP server (bijvoorbeeld vsftpd dus :P). Maar dat zou iig dit misverstand verklaren.
Ik heb op mijn root account in Yast bij iedere gebruiker via de optie Edit en dan Details de optie ftp aangevinkt in het venster Additional Group Members. Vooralsnog maakt dat niks uit met het inloggen op de ftp.
Dat is misschien niet het beste idee. Waarschijnlijk draait vsftpd onder de user 'ftp' en de bijbehorende group 'ftp'. Lid zijn van deze group heeft dan niks te maken met al dan niet mogen inloggen over ftp, maar users die lid zijn van deze group kunnen dan misschien wel met files van de ftp server klooien.
Kijk naar een specifieke aanpassing op een site, vergelijk die met wat de andere site zegt, en met je eigen configuratie, zoek op in de vsftpd documentatie wat die optie doet, en bedenk hoe dat op jouw situatie van invloed is.
Alleen vsftpd is voldoende, al werkt een reboot van de hele machine natuurlijk ook.

(als je niet weet hoe dat moet, deze en deze pagina helpen je misschien op weg, beiden gevonden door te zoeken op "suse restarting services")

En, zoals gertvdijk al opmerkte, als je via anonymous FTP files kan uploaden naar die directory, dan kunnen andere mensen dat ook. En aangezien het op een webserver lijkt zou het kunnen dat je van plan bent dat ding direct aan het internet te hangen, en dan kunnen heel erg veel mensen files uploaden naar je php directory.

Ik begin me dan ook af te vragen of FTP uberhaupt wel de juiste oplossing voor je probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet dat mensen perse een ftp server te willen draaien 8)7 Zo'n beetje elke security guru en ervaren *NIX admin op deze wereld is het er over eens dat ftp een zeer onveilig protocol is. Maar ja mensen blijven kudde dieren *zucht* |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Gelukkig zijn concepten als TLS en SSL ook doorgedrongen tot de wondere wereld die ftp heet 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is waar maar nu een paar feiten:

1) 9 van de 10 mensen die een ftp server opzetten gebruiken geen ssl/tls.

2) Verder is het zo dat in de praktijk 9 van 10 ftp servers en clients een volledige beveiliging d.m.v. ssl/tls niet goed ondersteunen.

3) En als laatste ftp een crap protocol m.b.t. firewalling.

Waarom de gemiddelde tweaker ftp geil is blijft mij een groot raadsel want in zo'n beetje elke discussie over backup, remote toegang, of bestandsoverdracht komt het opzetten of het aanraden van een ftp server naar voren 8)7 (overigens in die discussies wordt nooit gesproken over het beveiligen van een ftp server d.m.v. ssl/tls ;) ).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 02:11
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 17:42:
Dat is waar maar nu een paar feiten:

1) 9 van de 10 mensen die een ftp server opzetten gebruiken geen ssl/tls.

2) Verder is het zo dat in de praktijk 9 van 10 ftp servers en clients een volledige beveiliging d.m.v. ssl/tls niet goed ondersteunen.

3) En als laatste ftp een crap protocol m.b.t. firewalling.
1) Dus? Maakt het protocol niet slecht.

2) Dus? Maakt het protocol niet slecht.

3) Imho valt dit zat mee als je snapt wat je doet.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Aaaaaah, daar was de onderbouwing :) Als je die dan in het vervolg meteen geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blaataaps schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 17:45:
Aaaaaah, daar was de onderbouwing :) Als je die dan in het vervolg meteen geeft :)
Ik ben een beetje gestopt met het geven van onderbouwingen omdat ik er nog steeds van uit ga dat mensen die zich met non-windows operating systems zich bezig houden zelf over een dosis gezond verstand beschikken. Helaas moet ik keer op keer het tegendeel constateren :'(
Pagina: 1