navigatie-kernel voor linux-embedded

Pagina: 1
Acties:

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Hi,

Ik ben op zoek naar navigatie software die goed draait onder Linux.
Ik zoek een bedrijf die dit met volledige technische ondersteuning kan aanbieden.
Het gaat hier om zo'n 5000 licenties per jaar dus ik zoek zeker geen hobby-project :-)

Het moet gaan draaien in een embedded systeem waarop we het liefst Linux toepassen.
De meeste navigatie software draait echter alleen op winCE devices.

Iemand enig idee of ervaring???

Groeten,
M

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01 05:34

Gerco

Professional Newbie

TomTom draait op linux, je zou het eens aan hen kunnen vragen. Ze verkopen het alleen niet los, maar alleen als een compleet systeem.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je bent opzoek naar een kant en klaar stuk software en dan post je in Programming? Move Programming -> Non-Windows Operating Systems

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Een van de eerste google hits kwam uit op een review van GPS Navigations Programs for Linux

If it isn't broken, fix it until it is..

• i-beast-a
Het betreft hier dus juist geen kant en klaar product.
Het moet diep geintegreerd worden met andere software. Daarom plaats ik het in de programming hoek.
Ik zoek mensen met ervaring op dit gebied.

Google gebruiken heb ik natuurlijk al lang gedaan. Maar dan kom je alleen op hobby projecten en geen commerciele producten.

Waarom lezen mensen hier niet eerst voordat ze je tot je enkels trachten af te branden....

TomTom heeft het niet als product liggen en ze zijn niet geinteresseert in een project voor zo'n 5000 stuks per jaar.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:14

iMars

Full time prutser

i-beast-a schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:14:
Het betreft hier dus juist geen kant en klaar product.
Het moet diep geintegreerd worden met andere software. Daarom plaats ik het in de programming hoek.
Ik zoek mensen met ervaring op dit gebied.

Google gebruiken heb ik natuurlijk al lang gedaan. Maar dan kom je alleen op hobby projecten en geen commerciele producten.

Waarom lezen mensen hier niet eerst voordat ze je tot je enkels trachten af te branden....

TomTom heeft het niet als product liggen en ze zijn niet geinteresseert in een project voor zo'n 5000 stuks per jaar.
[offtopic]
Tja, ik kon het niet afleiden uit je TS dat het diep geintegreerd moest worden, alleen dat het op Linux moest draaien. Ook stond er niet vermeld wat je zelf al gedaan hebt, en wat je op google allemaal gevonden hebt e.d.

Aan een kant wel logisch dat het naar NOS verplaatst is. Ik snap je laatste reactie, maar je TS was niet volledig, waardoor je deze opmerkingen niet opgevangen hebt.
[/offtopic]

Ontopic: sorry, ik zou het niet 1,2,3 weten...

Koop hier mijn P1 reader :)

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Misschien gebruiken ze bij openmoko iets dat jullie kunnen gebruiken?
Op zich is de organisatie achter openmoko niet puur hobbyisten, dus misschien voldoen zij aan jullie eisen en hebben ze iets voor jullie...
www.openmoko.org

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

i-beast-a schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:14:
Ik denk eerder dat dat ligt aan de hoeveelheid informatie die je geeft.

http://www.maps-gps-info.com/fgpfw.html Dat is de enige zinnige lijst van gps software die ik kan vinden, niet op linux gericht maar ze staan er wel tussen. Maar zoals ik al heb gezien is de kwaliteit niet even hoog als bij de meeste closed source gps software; ik denk omdat het gewoon enorm lastige pakketten zijn om te maken.

Maar je zoekt dus een bedrijf wat eigen navigatie software heeft, en dat voor jou bedrijf aan wilt passen en volledig integreren met de huidige software... Ik denk dat je daar ten alle tijden een flinke kluif aan zou hebben om te vinden.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
Zou je niet bij de scheepvaart kunnen raadplegen. Die werken zowel met radar als met GPS software. Ook luchtvaart, Openbaar Vervoer enz..

denk zelfs dat onze vrienden van de weg het ook wel weten. ANWB, Politie, Ambulance, Brandweer, Vrachtwagen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• i-beast-a
Thanks voor de input.

Het bevestigt dus mijn beeld dat ik al had.
Er is voldoende keuze zolang je winCE gebruikt. Voor Linux (embedded) is er dus gewoon niets te vinden.

Ondanks dat de navigatie functionaliteit een "bijproduct" is voor ons, zou dit de keuze voor operating system erg beperken.
Juist omdat het om een "bijproduct" gaat willen we het inkopen bij een bedrijf die ook garant staat voor de kwaliteit, stabiliteit etc.
Ik heb zelf echter slechte ervaringen met navigatie in winCE. Stabiliteitsproblemen met de nav-module haalt het hele apparaat onderuit.

Wild idee: Bestaat er voor linux een windowsCE emulator? Dan zou de nav-module helemaal geisoleert kunnen draaien.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Als je had gegoogled met de juiste trefwoorden kom je erachter dat TomTom voor in elk geval enkele devices linux gebruikt en dat het gebruik van die kernel dus met zich meebrengt dat ze hem met alle aanpassingen moeten publiceren, wat ook geldt voor de andere GPL software erop. Dat publiceren ze hier.

Wellicht kan je met TomTom een dealtje sluiten over de software die ze dan kunnen leveren als je hun eigen kernel en utils installeert. Met 5000 licenties lijkt het me interessant voor ze, maar ik kan me voorstellen dat zij niet de goede werking van het apparaat wat jij maakt als geheel kunnen garanderen, waardoor ze het wellicht te risicovol vinden voor hun imago mocht er iets mis gaan.

edit: sorry, missed a line in a previous post.

[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 14:45 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• i-beast-a
Met tomtom hebben we recent op directie nivo een meeting gehad.
Levering van software met ondersteuning gaat niet lukken bij deze aantallen.

Dit zijn echt alle open deuren die we al hebben geprobeerd.
Ik zoek dus echt andere leveranciers dan de meest voor de hand liggende.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben hobbymatig wel eens wat aan het spelen geweest met GPS software voor linux handheld apparaten. Het eerste project waar ik mee bezig geweest ben is het porten van gpsdrive naar linux op een (arm cpu) iPaq, onder x-windows met de gtk window manager (ben ik ff de naam van kwijt).
Dat werkt vrij aardig, tot en met voice-ondersteuning m.b.v. flite. Nadeel: Dit draait bovenop x-windows en dat wil je voor een embedded apparaat waarschijnlijk niet.
Ook onder Qtopia (QT interface van TrollTech) ben ik wel eens bezig geweest, met QpeGPS.

Nadeel was in alle gevallen de beschikbaarheid voor de hobbyïst van navigatie-databases. Deze heb je nodig om een koppeling te kunnen maken tussen straatnamen, postcodes etc, en de gps-coördinaten. Er zijn wel wat initiatieven, zoals de openstreets database, maar dat lijkt niet erg van de grond te komen. En zonder deze info heb je dus geen navigatie, maar blijft het bij een soort veredelde "moving map" software. Overigens werken zowel GPSDrive als QpeGPS met bitmap kaarten die vanaf gratis mapservers gehaald worden, of naar keuze zelf inscannen en calibreren.

Je vraag is wat algemeen, ik kan er niet direct uit opmaken wat je nu precies wilt van de software. Als het echt om navigatie gaat, zul je op zoek moeten naar een database, bv van TeleAtlas.
Als het je gaat om functionaliteit (en hergebruiken van opensource code) denk ik dat GPSDrive veel features heeft waar je de code van kan overnemen.

Edit:
En nu nog even de vraag beantwoorden: Ik zou geen leverancier weten die zoiets op de plank heeft liggen, behalve TomTom dus.

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 20-06-2008 17:24 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• i-beast-a
Thanks voor de info.

Maar zelf knutselen aan de software willen we nou net niet. Ik weet uit ervaring dat je dan 80% van de energie kwijt bent aan de navigatie ipv de hoofd-functionaliteit.

Waarschijnlijk zit er dus niets anders op dan winCE te gaan gebruiken.
Dan kun je Navigon, PTV-ordis en vele andere nav-software gebruiken.

Een project waar geen verantwoordelijke leverancier achter zit ga ik niet aan beginnen.

Onder winCE hebben we dan wel de keuze om een nav-kernel, een nav-engine of een volledig pakket te gebruiken.

Wel lastig dat onder linux niemand iets fatsoenlijks levert.
Er zijn wel nav-engines onder real-time-operating-systems maar dan is de andere software weer veel complexer.

Als iemand nog briljante ideeen heeft dan hoor ik het graag.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Nokia levert standaard Navicore Wayfinder bij de N810, misschien kunnen die je helpen: http://www.wayfinder.com/?id=5365&lang=en-US

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

To_Tall schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:04:
Zou je niet bij de scheepvaart kunnen raadplegen. Die werken zowel met radar als met GPS software. Ook luchtvaart, Openbaar Vervoer enz..
Scheepsvaart en internet gaan al niet samen. Neem eens ICE een indentificatie systeem. met positie (snelheid) en indentificatie (naamschip , lading, bestemming) Wordt in je radar beeld geïntegreerd.
Maar je vind er met google nooit iets van. Laat staan een Linux implementatie

Wat moet het product kunnen.

>.< >.< >.< >.<

• To_Tall
Windows CE en XPe zijn hele stabiele OS's In ziekenhuizen gebruiken ze het oa om patienten te monitoren!!

Daarnaast heb ik mijn Windows Mobile bij normaal gebruik nooit kunnen laten crashen.Ik heb ook met linux devices gewerkt. Ook deze zijn even stable als de windows versies...

Kwa kosten kan ik het wel begrijpen allen kwa stabaliteid eigelijk niet

• To_Tall
daft_dutch schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 12:16:
[...]

Scheepsvaart en internet gaan al niet samen. Neem eens ICE een indentificatie systeem. met positie (snelheid) en indentificatie (naamschip , lading, bestemming) Wordt in je radar beeld geïntegreerd.
Maar je vind er met google nooit iets van. Laat staan een Linux implementatie

Wat moet het product kunnen.
Scheepvaart is meer dan openzee... combinatie van GPS en radar . en het wordt voornamenlijk gebruikt in de binnen vaart.
Internet heb ik het nooit over gehad...

Afgelopen augustus in USA geweest daar haden ze scheepsvaart GPS systemen waar ook de naam,snelheid en positie van werden ontvangen en verstuurt.

• 7_feet_up
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08-2023
Ik gebruik navit met kaartmateriaal van openstreetmap op mijn Zaurus SL-5600 met angstrom als besturingssysteem.
Verdere navigatiesoftware - waar ik geen ervaring mee heb - is:
http://mapper.tal.org/
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Pyroute
http://www.tangogps.org/gps/cat/News

• i-beast-a
To_Tall schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 12:25:
Windows CE en XPe zijn hele stabiele OS's In ziekenhuizen gebruiken ze het oa om patienten te monitoren!!

Daarnaast heb ik mijn Windows Mobile bij normaal gebruik nooit kunnen laten crashen.Ik heb ook met linux devices gewerkt. Ook deze zijn even stable als de windows versies...

Kwa kosten kan ik het wel begrijpen allen kwa stabaliteid eigelijk niet
WinCE is het probleem ook niet echt. Maar CE heeft wel de nare eigenschap dat 1 crashende applicatie het hele systeem kan laten crashen.
Ook zitten er best vaak fouten in drivers die je vervolgens niet kunt oplossen omdat je de source code van de drivers niet hebt.
Pagina: 1