[Debian/lenny] hdX wordt sdX

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Dit is meer iets dat ik zo vreemd vond dat ik graag wilde horen of het iemand anders is overkomen want op zich was de oplossing simpel zat (fstab en grub veranderen).
Gisteren deed ik voor kennissen een nieuwe install van Debian op hun computer, het is een wat oudere budget computer maar aangezien we het hier niet over bepaalde andere "OS"en hebben functioneert ook deze oudere computer prima.
De computer heeft om met zijn drives te praten de 'ouderwetse' PATA interface en tijdens installatie werden alle drives dus zoals gebruikelijk als hdX geïdentificeerd.
Echter na de installatie en reboot werden ze plotseling sdX (SCSI/SATA disk gebruikelijke identificatie) wat uiteraard eerst tot een gezellig "nee ik boot niet" leidde dat me een kleine aanpassing in grub en fstab was opgelost.

Nou vinmd ik het gewoon uiterst vreemd dat een PATA schijf en DVD station plots anders wordt geidentificeerd en vroeg ik me af of het anderen is overkomen en of er iemand een idee van oorzaak heeft, nu zit ik helaas niet op de computer om de dmesg etc. uit te gaan pluizen maar hopelijk volgende week...

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb dit ook wel gehad, ik weet niet meer bij welke systemen. Het zal wel iets geweest zijn met een PCI kaartje (fakeraid) met ATA aansluitingen. Met een nieuwere kernel laat ie ze dan in het rijtje van SCSI devices meelopen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Cyphax

Moderator LNX
Dit zie ik wel vaker. Wat heet, op mijn laptop is de harde schijf ook sda, en da's een P3, van voor de tijd van Sata. Trouwens, op mijn desktop PC is het niet veel anders, da's een P4, ook geen Sata aan boord. Ik heb er ooit iets over gelezen dacht ik, maar ik geef er verder maar geen aandacht meer aan. Het werkt gewoon prima namelijk.

Sowieso zijn er meer mensen met deze vraag: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=417417

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 20-06-2008 10:05 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28

BoAC

Memento mori

Niets raars :)

De oude pata storage interface is binnen de kernel ondergebracht onder de scsi storage implementatie. Naar mijn mening alleen maar goed. De scsi implementatie is gewoon flexibeler en de storage interface is er alleen maar generieker door geworden.

• Keeper of the Keys
Het mag dan niet raar zijn maar het is dan wel vervelend dat de installer de oude identificatie (hda) gebruikt en je dus dan op boot meteen grub/fstab in mag duiken om te kunnen booten, daar heb ik dan de benodigde ervaring voor maar betekent dus ook dat ik een linux cd niet zomaar aan een kennis kan geven....

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Heb het ook gehad, bij een kernel upgrade. Hadden ze ook wat netter kunnen afhandelen. Zoals de nieuwe kernel niet default bootable te maken en een duidelijk bericht erbij. Ach we hebben het weer overleefd.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Keeper of the Keys schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:51:
[...] maar betekent dus ook dat ik een linux cd niet zomaar aan een kennis kan geven....
Dat ligt helemaal aan je distrokeuze. Als je een Arch Linux/Fedora/Gentoo/OpenSUSE/Ubuntu (etc.) cd geeft is er helemaal niets aan de hand. Elke Debian-release is al verouderd bij het uitkomen ervan (aard van het beestje).

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 20-06-2008 10:59 . Reden: alfabetische volgorde ftw ]

0.0

• Keeper of the Keys
Debian stable welk ja... (net als RHEL etc.).
Ik heb het nu over Debian testing (leuke weekly images) die heel wat minder verouderd is (2.6.24 kernel, gnome 2.22 etc.) en tegenwoordig ook een grafische installer heeft (en een windows installer) dus theoretisch gezien zu ik die aan kennissen moeten kunnen geven...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Keeper of the Keys schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:32:
Ik heb het nu over Debian testing [...] dus theoretisch gezien zu ik die aan kennissen moeten kunnen geven...
Waarom? Het is Testing, wat inhoudt dat zulk soort dingen kunnen gebeuren.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Cyphax

Moderator LNX
Dan kun je denk ik beter Ubuntu aan je kennissen geven. Dat komt van één van die takken van Debian ('k weet niet zeker of dat nou testing is of unstable, of welke dan ook) maar is wel aardig getest en opgebouwd.

Saved by the buoyancy of citrus

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ja dat is duidelijk een testing issue.
installer kernel doet A,running kernel doet B

heb je al een bug ingedient daar is testing voor ^^

>.< >.< >.< >.<

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
deadinspace schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:55:
[...]

Waarom? Het is Testing, wat inhoudt dat zulk soort dingen kunnen gebeuren.
Precies mijn punt. Zolang je de issue bedoelt dat de installer een andere kernel device names afhandeling heeft dan de install achteraf.

Verder had ik nog een tip: gebruik UUIDs voor je volumes met mounten en grub. Dan ben je onafhankelijk van de device names. Mocht je je hardware omgooien dan ben je met UUIDs niet zonder root filesystem en heb je dit soort ellende niet. AFAIK is dat al heel lang default (alles definieren met UUIDs), dus weet niet of je dat zelf hebt aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 14:42 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
gertvdijk schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:41:
[...]
Verder had ik nog een tip: gebruik UUIDs voor je volumes met mounten en grub. Dan ben je onafhankelijk van de device names. Mocht je je hardware omgooien dan ben je met UUIDs niet zonder root filesystem en heb je dit soort ellende niet. AFAIK is dat al heel lang default (alles definieren met UUIDs), dus weet niet of je dat zelf hebt aangepast.
In andere woorden, schrijf een aantal udev rules.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

Pagina: 1