[ubuntu] 8.04 Desktop fresh install "freeze" na login

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Heb sinds gister een oud laptopje erbij waar geen IDE schijf meer in kan, maar hij kan wel van USB booten. Dus ik zet Ubuntu 8.04 op een USB stick en boot de live versie en alles werk; juiste resolutie, geluid, touchpad, wireless, wired dus ik ben happy en herstart het apparaat voor een fresh install op een andere USB stick.

De installatie verliep prima, voor zover ik weet geen foutmeldingen en na de reboot kom ik in het login scherm, geef mijn gebruikersnaam en wachtwoord en vervolgens gebeurt er niets. Alleen een leeg scherm en ik kan de muis bewegen. Als ik op de powerknop druk gaat de pc ook netjes uit schakelen. Wat ik ook bijzonder vind is dat het WLAN lampje blijft knipperen, en het uitzetten van de WLAN helpt niet.

Nu heb ik al gegoogled en een paar mogelijke oplossingen geprobeert zoals dpkg-reconfigure xserver-xorg en ik heb het .ICEauthority bestand uit mijn home dir verwijdert maar dit zonder succes. Ook heb ik kubuntu geinstalleerd en deze gaat wel door na het login scherm, echter heb ik (op het eerste gezicht) geen wireless mogelijkheden en wat mij betreft werkt de standaar ubuntu desktop prettiger.

Weet iemand mij wat verder op weg te helpen?

Specs (indien nodig):

Intel Pentium M 1,5 Ghz
768 MB DDR
4 GB USB Drive op USB 2.0
Intel 855GM graphics op een 14" 1400*1050 tft panel
Intel 2100BG wireless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 00:07

Rival24

I'll Be Back

Ik zit momenteel precies met hetzelfde probleem. Hier had ik wat meer informatie gevonden, maar ik heb momenteel nog geen tijd gehad om het uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Dan moet je de alternate setup proberen, via een semi-gui install. Ik denk namelijk dat het misgaat bij het laden van de compositor (Compiz). Dat kan te maken hebben met een onjuiste videokaartdriver of een bug daarin. Wellicht kan je met de alternate install even zorgen dat Compiz niet geladen wordt ofwel dat je een juiste videokaartdriver pakt.

Probeer anders eens naar een terminal te schakelen (Ctrl+Alt+F[1-6]) als je van de live cd draait en het grafische probleem te fixen (sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg en kijken of je compiz kan uitzetten in een config file ergens).

Wireless support verschilt niet tussen Kubuntu en Ubuntu, omdat alleen Gnome is vervangen door KDE. In KDE is alleen de grafische tool om het in te stellen ergens anders te vinden natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 20-06-2008 14:01 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

wat doet ctrl-alt-backspace
in de vast gelopen X omgeving.

[ Voor 37% gewijzigd door daft_dutch op 20-06-2008 14:21 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Bedankt voor de tips, de link van Rival24 bleek de oplossing te hebben. Hierin staat:
Workaround (works for me cause i'm single user on a USB-stick):
"Alt-Ctrl-F2" , "Login" by Textmode. "sudo rm /tmp/.X0-lock" , "startx" then it starts up OK, after that i "Enabled Automatic Login", under "System-->Administration-->Login Window-->Safety..."
En dat lijkt te helpen, na een reboot logt hij automatisch in. Momenteel ben ik bezig 195 updates te installeren. Hopelijk lost dat ook wat zaken op. Het probleem lijkt in ieder geval te liggen in het installeren op een USB stick.

Ben nu alleen nog aan het onderzoeken hoe deze de wireless key gaat onthouden om automatisch aan te melden op het wlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 00:07

Rival24

I'll Be Back

Het probleem is hier verholpen door bij het inlogscherm via ctrl-alt-f2 naar een terminal te schakelen om daar vervolgens in te loggen en 'rm /tmp/.X0-lock' in te typen. Toen heb ik ubuntu 8.04 helemaal up to date gebracht en sindsdien doet hij het als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
offtopic:
Waarom de live versie op usb-stick? Je wil toch niet dat alles telkens weer weg is?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
gertvdijk schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:01:
offtopic:
Waarom de live versie op usb-stick? Je wil toch niet dat alles telkens weer weg is?
Omdat de ide controller niet lekker is van de notebook heb ik van de live cd een live usb stick gemaakt om vervolgens een installatie uit te voeren met een andere usb stick als harddisk. Dus nu raak ik niets meer kwijt :)

[ Voor 4% gewijzigd door LoCuTuS2000 op 20-06-2008 17:40 ]

Pagina: 1