Ik zit te twijfelen of ik wel bijna het dubbele bedrag wil neertellen voor (nog) 'n 128 MB CAS2 reep... als 't daadwerkelijke verschil maar 10% bedraagt, is het dan @ all een goede investering (met het oog op DDR geheugen)?
Onzin, zie test computertotaal van december 2000 of januari dit jaar.Op maandag 19 februari 2001 22:22 schreef Bendertino het volgende:
Heeft geen zin, cas 3 kan ook op cas 2.
Sommige wel anderen niet. Hangt van een aantal factoren af.
En het daar gemeten verschil is ook ongeveer 10%. Of dat de moeite waard is moet je zelf beoordelen.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Koop gewoon net niet het meest 'el-cheaposte' geheugen en het kan al op CAS 2
je moet je niet teveel voorstellen van DDR en RDRAM geheugen. in men hoofd had ik nog zitten dat DDR maar zorgde voor 20 % performance winst tov 133 mhz sdram. ik heb toch nog maar wat artikeltjes gelezen. en ik was dus nog optimistisch over ddr. het maakt echt geen bal uit. een paar % performance meer.
ik zou dus zeker voor cas2 gaan, is z'n geld zeker waard tov DDR. Immers voor DDR moet je ook een nieuwe moederbord kopen. Maar volgens mij heeft cas3 nog beste prijs/prestatie verhouding.
maar het zal toch het sdram vervangen, ddr kost namelijk maar 3% meer om te maken dan sdram
update: 10% is erg optimistisch, tomshardware meet een paar %, anandtech 5-10 %. dit merk je dus nauwlijks
ik zou dus zeker voor cas2 gaan, is z'n geld zeker waard tov DDR. Immers voor DDR moet je ook een nieuwe moederbord kopen. Maar volgens mij heeft cas3 nog beste prijs/prestatie verhouding.
maar het zal toch het sdram vervangen, ddr kost namelijk maar 3% meer om te maken dan sdram
update: 10% is erg optimistisch, tomshardware meet een paar %, anandtech 5-10 %. dit merk je dus nauwlijks
Het verschil CAS2 <> CAS2 rechtvaardigt het prijsverschil zeker niet, koop gewoon goed geheugen en je hebt een grote kans dat het wel op CAS2 wil draaien bij bijv. Dane-Elec, Infineon, M-Tech etc.
Euh Dane-Elec is een importeur...verkoopt meestal Infineon...
Geef mij maar een Warsteiner.
M-Tech goed geheugenM-Tech etc.
Een hoop ellende mee gezien...
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
hmm, cas 2 is 100 piek duurder met dane-elec. beetje merkwaardig als dat cas3 ook meestal op cas 2 kan, ik moet ook maarres wat bij kopen.
dane-elec 256mb pc133 256,- lijkt me wel wat
dane-elec 256mb pc133 256,- lijkt me wel wat
Om kort te zijn, het performanceverschil rechtvaardigd het grote prijsverschil absoluut niet! De gemeten waardes van 10% worden bereikt met syntetische benchmarks waar je in de praktijk niks van terug ziet. Het is ook zeker niet zo dat alle Cas3 modules zomaar even op Cas2 kunnen draaien, draai een zwaar 3D programma of game, en je kunt al leesfouten krijgen. Cas2 is in deze contreien een beetje een hype. Ik hoop niet dat ik hier mensen mee op hun teentjes trap, maar diverse testen wijzen uit dat de snelheid van een 2-2-2 rated module echt overschat wordt. Het mag wel gezegd worden dacht ik zo.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
als je wil gaan over-clocken (FSB) heeft het wel voordelen om toch cas-2 te nemen. op het moment dat je FSB niet hoger wil door dat je geheugen het niet meer aan kan zou je het altijd nog terug kunnen zetten naar cas-3, scheelt toch weer een paar MHz-jes
ps heb zelf ook maar cas-3 e.o.a. noname ding
ps heb zelf ook maar cas-3 e.o.a. noname ding
Geen negatieve ervaringen mee, vertelOp maandag 19 februari 2001 22:34 schreef Tachyon het volgende:
[..]
M-Tech goed geheugenNOT!
Een hoop ellende mee gezien...
Cas 2 en Cas 3 zeggen wat over de snelheid waarmee je het geheugen kunt benaderen. Als je van 3->2 gaat wordt dat ongeveer 33% sneller. Theoretisch dus. Maar je processor heeft een cache. En als het goed is heeft dat ding een hit rate van 80%. Dat wil zeggen dat je dus 80% van de dingen die je uit het geheugen haalt, eigenlijk uit je cache haalt. De rest, 20%, haal je uit het geheugen zelf. En daar win je dus 33% op. In de practijk een procent of 6-7 op de gehele performance.
Hetzelfde geld voor geheugen dan van 100->133 MHz gaat. Een winst van 33% op de geheugen access tijd. En totaal een winst van 6-7%. De maximale winst die je kunt halen is dus als je van 100 MHz cas3 naar 133 MHz cas2 gaat en ligt rond de 13%. Of dat de moeite waard is moet je zelf uitmaken.
Hetzelfde geld voor geheugen dan van 100->133 MHz gaat. Een winst van 33% op de geheugen access tijd. En totaal een winst van 6-7%. De maximale winst die je kunt halen is dus als je van 100 MHz cas3 naar 133 MHz cas2 gaat en ligt rond de 13%. Of dat de moeite waard is moet je zelf uitmaken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
En wat is het voordeel van het 5% sneller maken van je processor en het 50% langzamer maken van je geheugen? Effectief maakt dat niets uit. Zie de berekening hierboven.Op maandag 19 februari 2001 22:56 schreef vrchtvls het volgende:
als je wil gaan over-clocken (FSB) heeft het wel voordelen om toch cas-2 te nemen. op het moment dat je FSB niet hoger wil door dat je geheugen het niet meer aan kan zou je het altijd nog terug kunnen zetten naar cas-3, scheelt toch weer een paar MHz-jes
Het doet me toch sterk denken aan een auto die in de 5e versnelling 150 kan bij 4000 toeren. Jouw redenering is dat als hij niet harder wil je hem in zijn 4 moet zetten. Dan rijd je nog steeds 150, maar wel bij 4500 toeren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Pagina: 1