10.4.3 update naar 10.4.5, volume voldoet niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 700 views

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:49
Hallo, ik heb een mac mini van iemand gekocht en wilde deze updaten
ik download de intel versie van 10.4.5 en probeer deze te instaleren ( het is dus ook wel zeker een intel core duo t2300)
na de licentieovereenkomst e.d. moet ik een volume kiezen, daar staat vervolgens een uitroepteken bij, en klik ik er op dan komt er onder te staan dat het volum eniet voldoet. Ik heb nog 7,2 Gb vrij op dat volume, dat totaal 25GB groot is ( op de andere 35GB staat ubuntu hardy heron icm bootcamp)

wat kan het probleem zijn, en wat kan ik hieraan doen op het op te lkossen, ik wil graag gewoon updaten tot aan de laatste update

Verwijderd

Waarom gooi je 10.4.3. er dan niet gewoon af en doe daarna je een fresh install?

• engelbertus
tja ik heb geen idee wat er mis zou zijn met het volume.

en heb de mac pas een dag of 5.... dacht een udate kan niet verkeerd gaan, verse install... ben ik niet zon held mee, straks doet ie het daarna helemala niet meer, of is bootcamp in de war oid.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 23:55
Doe je de update wel gewoon via het ingebouwde update systeem?
"Appeltje Menu" > Software Update...

Weet het niet zeker, maar als je update 10.4.5 over 10.4.3 wilt zetten gaat niet lukken volgens mij. De verklaring die ik kan bedenken is dat hij een volume nodig heeft met versie 10.4.4 erop... Tenzij ze ook updates aanbieden waarmee je een versie kunt overslaan, maar dat weet ik dus niet zeker.

EDIT:
Quote van de Apple website: "Er zijn twee versies van de stand-alone installer verkrijgbaar bij Apple Downloads: een delta-versie en een combo-versie."

Stel je wilt update 10.4.11 downloaden...
De Combo update maakt dan van je 10.4.x > 10.4.11
De Delta update maakt van je 10.4.10 > 10.4.11

Bij de Delta update is het dus nodig dat je 10.4.10 al geinstalleerd moet hebben.
Bij een Combo update maakt het niet uit...

Iets zegt mij daarom dat jij een Delta-versie probeerd te installeren... En dat de installer zoekt naar een volume met 10.4.4 geinstalleerd. En die kan hij bij jou niet vinden...

Ik zou zeggen download deze 321MB wegende Combo-update even en probeer die eens...
http://www.apple.com/down...0411comboupdateintel.html

Dit is ook de snelste manier, heb je ook gelijk de nieuwste versie... Namelijk 10.4.11

[ Voor 53% gewijzigd door Saeverix op 20-06-2008 00:19 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou het inderdaad eens gewoon via Software Update doen in het hoofdmenu. :) Werkt meestal beter omdat het updates download die specifiek voor jouw systeem zijn. Want 10.4.5 is nou ook niet bepaald de laatste Tiger versie. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

• engelbertus
ok .. ik dacht dat de combo updates betekende een g4/intel installer. maat het betekent dus meerdere updates in 1 pakket.
ik heb wel gelezen bij de informatie van de 4.5 versie dat die geschikt was voor 10.4.3, maar misschien heb ik dat wel verkeerd gezien.

ik ben juist de updates gaan zoeken omdat de systemupdate functie zegt dat mijn systeem up-to-date is. wat ik al vreemd vond.
maar ik moet nu eerst naar het werk, dus ik zal het vanavond nog eens proberen.

weet iemand anders hoe ik goedkoop aan 10.5 (leopard) kom?
ik denk dat dat via dat adc proramma is?

ik zal eens kijken of mijn opleiding ook een overeenkomst heeft met apple ook...

Verwijderd

je kan wel van het volume opstarten gewoon ? ik krijg he gevoel namelijk dat je leopard probeert te istalleren van een niet-intel-opstart volume namelijk.... je hebt namelijk een appart ppc en appart intel opstart systeem

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Je versie is geen legale final build.
10.4.4 is pas de eerste intel build uiit 10 jan 2006.
En mac mini (intel) word met 10.4.5 geleverd als minimaal

En Bootcamp draait pas vanaf 10.4.6

[ Voor 11% gewijzigd door Erwinvz1 op 20-06-2008 09:33 ]

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:56:
tja ik heb geen idee wat er mis zou zijn met het volume.

en heb de mac pas een dag of 5.... dacht een udate kan niet verkeerd gaan, verse install... ben ik niet zon held mee, straks doet ie het daarna helemala niet meer, of is bootcamp in de war oid.
Nou, zoals al eerder genoemd: waarom kies je dan niet gewoon voor update via "Software Update"? Dan kan er *niets* misgaan, en OSX regelt zelf de juiste updates die je mac mini nodig heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 11:46 ]

Verwijderd

engelbertus schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 08:24:
...
weet iemand anders hoe ik goedkoop aan 10.5 (leopard) kom?
ik denk dat dat via dat adc proramma is?

ik zal eens kijken of mijn opleiding ook een overeenkomst heeft met apple ook...
Da's een relatief nadeel van tweedehands kopen: bij mijn splinternieuwe mini zaten zowel originele Tiger als 2(!) Leopard dvd's heb er dus één verkocht)
Als je student bent, moet je eens naar de Apple Store via Surfstpot. (kies Partnershops) dan kom je in een aangepaste Apple Store terecht, waar je specifieke korting doorberekend is (in mijn geval iets méér dan de 'gewone' Apple studenten store) en je Leopard kunt aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 11:52 ]

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 08:53:
je kan wel van het volume opstarten gewoon ? ik krijg he gevoel namelijk dat je leopard probeert te istalleren van een niet-intel-opstart volume namelijk.... je hebt namelijk een appart ppc en appart intel opstart systeem
ik probeer geen leopard te installeren. ik zal eens nakijken welke versie er precies op staat.
het is een mac-mini met intel, en de update-download is ook een intel versie. ik kan hem immers wel opstarten, voorwaarden accepteren etc.

maar bij het selecteren van het volume gaat het mis.

ik kan hem wel opstarten, immers anders kan ik de update ook niet opstarten.
het is een intel t2300 1,66 Ghz met 60 GB hardeschijf en 512 MB geheugen. ik weet niet welke versie daar bij geleverd werd. ik heb hem afgelopen zondag gekocht via marktplaats. de originele media zitten er bij ( 2 dvd's of 2 cd's) en heb daarvan af ook front row geinstalleerd, omdat dat er niet (meer) op stond.

de system update doet bij mij niks dan het blaue balkej vol maken ( duurt ongeveer een minuut of zo ) en dan zegt ie dat het systeem up to date is.

verder meende ik dat bootcamp een programma was dat misschien gratis wer meegekeverd met bijvoorbeeld 10.4.4 of zo, maar dat betekent toch niet automatisch dat het niet werkt met oudere systemen? ik heb wel een item bootcamp bij programmas of utilities, en ik kan het ook gewoon gebruiken en ubuntu opstarten vanaf het andere volume.

Verwijderd

Bootcamp zit gratis in Leopard.
Over welke versie van OSX je gebruikt: Wat zegt het scherm: 'Over deze mac'? Volgens mij is de laatste Update van Tiger 10.4.11.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 12:24 ]

• Saeverix
Zoals ik al zei probeer die update die ik je gaf eens. Die moet werken...

Als die ook niet werkt zou ik gewoon even OS X opnieuw eropzetten. Dat is zo klaar. Je hoeft immers na de tijd niets in te stellen qua drivers zoals je bij Windows gewend bent...

Na die schone installatie even de Software update uit het menu draaien, of de update die ik aangaf downloaden...

(Voor de installatie wel even de Disk Utility (Schijfbeheer in Nederlands?) gebruiken om de partitie daadwerkelijk helemaal te formateren. Die kun je starten vanaf de BootCD in het menu boven)

Verwijderd

Saeverix schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:24:
...
(Voor de installatie wel even de Disk Utility (Schijfbeheer in Nederlands?) gebruiken om de partitie daadwerkelijk helemaal te formateren. Die kun je starten vanaf de BootCD in het menu boven)
"schijfhulpprogramma" idd ;) Zie hier een hoe dat er tijdens de installatie, na opstart van de dvd, uit ziet (bij leopard)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 15:06 ]

• engelbertus
ik zal het vanavoind nakijken, ik bennu op mijn werk..:( met dit weer....

alvast zodat ik het weet, voor een schone installatie, moet ik dan nog iets doen om er voor te zorgen dat bootcamp blijft werken, en ik dus ubuntu ook nog kan starten?

[ Voor 53% gewijzigd door engelbertus op 20-06-2008 13:50 ]

• Saeverix
Als het goed is kun je die partitie dan gewoon weer inlezen met BootCamp.

Maar je zult wel ergens een Beta versie van BootCamp zien te vinden op internet, aangezien de final versie alleen gratis bij Leopard zit...

http://forums.macnn.com/1...mp-10-4-download-anymore/

Mocht dat niet lukken, in het topic hierboven wordt ook gesproken over rEFIt.
Een open source alternatief voor BootCamp onder Tiger (10.4).

http://refit.sourceforge.net/

[ Voor 21% gewijzigd door Saeverix op 20-06-2008 13:57 ]

• engelbertus
hmm.. ik dacht dat hootcamp min of meer een bootmanager was net als grub e.d. maar grub etc. kan niet overweg met EFI, en ootcamp natuurlijk wel.

maar ik moet dus na de installatie van een verso OS X weer bootcamp op 10.4.x installeren, voordat ik de ubuntu weer kan opstarten?

niet dat ik er nu iets mee doe, maar wilde het wel erop houden voor bijvoorbeeld mythtv oid. maar dan lijkt het me al snel makkelijker om de hele disk te legen en er alleen os x op te zetten en later eens te kijken of en hoe ik er weer linux oid op wil zetten. misschien is virtualisatie ook wel leuk ipv dual boot.
en of leopard dan niet leuker is.

dat kost alleen wel weer 100+ euro .....

• Saeverix
BootCamp doet niets meer of minder dan een partitie aanmaken voor je gewenste OS, je MAC instellen zodat hij boot vanaf je geselecteerde partitie en in veel gevallen de driver voorziening van je MAC hardware.

rEFIt doet bijna het zelfde alleen is gratis en open-source... Weet alleen niet hoe het zit met drivers bij dat programma.

Ik zou eerst de partitie met Linux gewoon laten staan. Die kun je later in OS X ook nog in een paar seconden verwijderen en mergen met je OS X partitie. Dit kan met behulp van Schijfhulpprogramma...

• engelbertus
Ok, dan kijk ik vanavond even welke versie er op staat, en of die comboinstaller het dan wel doet.
anders format+reinstall van de bijgeleverde cd's en kijken of ik bootcamp of rEFIt zover kan krijgen toch de andere partitie te starten.

• engelbertus
mm.. ik heb denk ik niet echt goed gekeken.... S:
is al 10.4.11... heb denk ik niet goed gekeken....

dat krijg je snachts.. moet ej ook niet doen denk ik..

maar in ieder geval erg bedankt. ik dacht dat ie niet up te date was omdat ie resolutie van mijn beamer niet hekent op dvi, en dan helemaal niks doet...

• Saeverix
engelbertus schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:56:
mm.. ik heb denk ik niet echt goed gekeken.... S:
is al 10.4.11... heb denk ik niet goed gekeken....
8)7 |:( :P

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Goed, de volgende keer dus wat beter opletten met wat je aan het doen bent ;)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.