[MoBo] Northbridge heet na enkele seconden

Pagina: 1
Acties:

• Neo86
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 12:08
Ik heb hier een pc staan welke het op het moment niet doet. Zodra je de kast aan zet gaan de fans draaien, je hoort het *biepje* en daarna niets. Je krijgt geen beeld. Ik heb de kast opengehaald, omdat er toch een vreemd geluid uit komt. Dit blijkt van de ventilator van de videokaart te komen. Deze krijgt net wel, net niet genoeg stroom krijg ik het idee. Dan is er nog de northbridge. Deze wordt gloeiend heet. Als de kast een paar seconden aan staat (10-20) is het koelblok al warm. Na 1 minuut is deze al gloeiend heet.

Ik vermoed dus dat de northbridge stuk is. Mijn vraag is: kan dat kloppen?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Voeding vervangen --> geen resultaat
- Videokaart vervanger --> geen resultaat

Het moederbord is een Asus P4P800 SE met een Intel Prescott 2,8 Ghz CPU. (Ik weet het, dit zijn heethoofden :P)

[ Voor 7% gewijzigd door Neo86 op 19-06-2008 21:37 . Reden: Specs toevoegen :) ]

Being Braindead Kinda Makes You Thinkin'... | Specs1 - Specs2

Verwijderd

Voor dat de kunt zeggen dat het mobo kapot is zul je toch wat meer tests uitvoeren. Het liefst natuurlijk een ander mobo.
Mij staat trouwens ook iets van bij dat jouw mobo wel vaker kapot gaat. ;)
Misschien staat er nog wat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2008 21:49 . Reden: quote weg ]

• Neo86
Ik heb de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen ;) staat verder weinig relevants in. Je hebt gelijk dat ik er weleens vaker op sta met een moederbord :P. Maar ik krijg hier weleens vaker een pc om te fixen ;)

Ik heb de videokaart inmiddels op een ander mobo getest en deze werkt gewoon. Ook het geheugen doet het in het andere moederbord. CPU kan ik niet testen, heb ik niet een mobo van liggen met dezelfde socket ;)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(Om mzelf maar weer eens te quoten...)
Asus P4P800-serie geeft vaker vage probs, zie bijv.:

Asus P4P800 SE waarschijnlijk dood?

Verwijderd

Neo86 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 21:54:
Ik heb de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen ;) staat verder weinig relevants in. Je hebt gelijk dat ik er weleens vaker op sta met een moederbord :P. Maar ik krijg hier weleens vaker een pc om te fixen ;)

Ik heb de videokaart inmiddels op een ander mobo getest en deze werkt gewoon. Ook het geheugen doet het in het andere moederbord. CPU kan ik niet testen, heb ik niet een mobo van liggen met dezelfde socket ;)
Bedoel eigelijk dat jouw type mobo vaker kapot gaat volgens mij. ;)
Edit: Wat hier boven staat bedoelde ik dus. :P
En als mobo en CPU overblijft, denk ik toch dat het mobo dood is dat gebeurd namelijk heel veel vaker dan de CPU. En als de CPU kapot was dan zou het mobo eigenlijk piepjes moeten laten horen van geen/niet werkende CPU.
Je zou dus eens zonder CPU kunnen kijken en horen als er piepjes uit de mobo speaker komen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2008 22:10 . Reden: toevoeging ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Nou, hier het verhelderende antwoord:

Ik heb dat bord, en hij wordt inderdaad gloeiend heet. Ik heb er nog nooit last van gehad qua stabiliteit, ik heb er later een groter koelblok op gemonteerd maar dat was een pure tweakerkriebel :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De P4P borden worden doorgaans vrij heet ja, daar zou je je niet zozeer druk om hoeven te maken. Helaas sterrven die P4P borden vrij gemakkelijk, dus grote kans dat ook jouw bordje dood is.

• Neo86
Ok, bedankt voor de reacties. Maar ik vind het wel zeer vreemd dat een northbridge na 10 sec al zo warm is dat deze het koelblok al warm heeft kunnen maken (uit koude toestand natuurlijk ;)) en na 20 sec al zo'n 40 graden is (ongeveer douchewater temp.).

Heb hem inmiddels ook getest zonder CPU en geen piepjes. Hij geeft nu ook geen piep meer als je hem aan zet. Dus ik vermoed toch dat het moederbord stuk is. Maar op zoek naar iets nieuws dus...

Offtopic:
Iva_bigone: Aan je avatar te zien ook fan van Trippin' The Rift
Goede serie :P

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

northbridges worden wel vaker heet, en een klein koelblokje warmt snel op, tot een bepaalde temperatuur, waar de afgifte (door temperatuurverschil met de lucht) weer in balans komt met de toegevoerde warmte. (de mijne bijvoorbeeld werd 49 graden idle... dus zo iets zal die van jou ook wel zijn dan, niets raars)
blijft dat je bord dood is..
al geprobeerd om de bios reset jumper wat langer te laten staan? kwartiertje?
harde schijven nog goed?
ide drives idem?
(mijn ide drive met een rare tic zorgde ervoor dat mijn pc dus niet meer opstartte, toen ik die van master naar slave verplaatste deed de pc het weer :))

[ Voor 49% gewijzigd door AlexanderB op 20-06-2008 00:42 ]

• Neo86
AlexanderB schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 00:40:
northbridges worden wel vaker heet, en een klein koelblokje warmt snel op, tot een bepaalde temperatuur, waar de afgifte (door temperatuurverschil met de lucht) weer in balans komt met de toegevoerde warmte. (de mijne bijvoorbeeld werd 49 graden idle... dus zo iets zal die van jou ook wel zijn dan, niets raars)
blijft dat je bord dood is..
al geprobeerd om de bios reset jumper wat langer te laten staan? kwartiertje?
harde schijven nog goed?
ide drives idem?
(mijn ide drive met een rare tic zorgde ervoor dat mijn pc dus niet meer opstartte, toen ik die van master naar slave verplaatste deed de pc het weer :))
Ik heb alles er nog eens afgehaald, dus geen ide drives, alle insteek kaarten eruit en alleen videokaart erin. (Zoals ook in de guide staat ;)) Daarna heb ik de BIOS jumper een kwartiertje laten staan op de reset positie, maar dit alles mocht niet baten. Het bord blijft dood...
Ik ga dus mooi op zoek naar wat nieuws :)

*Het is trouwens een Made in China bordje, dus waarschijnlijk van een slechtere kwaliteit geweest...

[ Voor 4% gewijzigd door Neo86 op 21-06-2008 00:28 . Reden: Toevoeging ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17
Heb ook al een aantal P4P800 borden gehad waarbij de SB na een aantal seconden superwarm werd en de opticals daardoor bleven initialiseren. Ofwel: dood.

Verwijderd

Hier ook een P4P800 bord van MSI. NB wordt ontzettend heet. De cause is slechte geleiding, immers wordt de heatsink wel warm/heet, maar koelt deze niet af wegens slechte geleiding. De oplossing is om de pasta te vervangen, een grotere heatsink of een fan te plaatsen. Vaak gaan moederbordbouwers ervan uit dat zo'n NB ook gekoeld wordt door de CPU-fan, maar als de heatsink al een kwartslag gedraaid staat dan houd het op.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 00:37:
Hier ook een P4P800 bord van MSI.
de P4P800 is een berucht bord van Asus, niet van MSI ;)

Overigens heb ik het idee dat er meer problemen liggen bij de VRM dan bij de koeling. Al is dit meer een theorie, op basis van het feit dat borden met slurpende procs eerder het loodje leggen dan die met een simpele celly erop. Ik heb helaas te weinig systemen om hier echt statistieken van te maken :P
Pagina: 1