Toon posts:

Motorgeluiden in subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.627 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een actieve subwoofer in de auto. het hele systeem werkt prima als de motor niet loopt. maar als de motor loopt hoor je zeg maar de motor door de subwoofer dus constant gebrom. Het is een net nieuwe radio dus daar kan het niet aan liggen (mex bt2600) doormiddel van subwoofer uitgang gaat er een tulp kabeltje naar de subwoofer. als ik er gewoon een mp3 speler op aansluit en de motor loopt maakt de subwoofer niet dit gebrom. ik vind het eigelijk best vaag maargoed.

Wie kan me helpen?

Met vriendelijke groet,

Roy

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 20:23:
Hallo,

Ik heb een actieve subwoofer in de auto. het hele systeem werkt prima als de motor niet loopt. maar als de motor loopt hoor je zeg maar de motor door de subwoofer dus constant gebrom. Het is een net nieuwe radio dus daar kan het niet aan liggen (mex bt2600) doormiddel van subwoofer uitgang gaat er een tulp kabeltje naar de subwoofer. als ik er gewoon een mp3 speler op aansluit en de motor loopt maakt de subwoofer niet dit gebrom. ik vind het eigelijk best vaag maargoed.

Wie kan me helpen?

Met vriendelijke groet,

Roy
Klinkt als gevalletje "slecht geaard"

Of wel, de radio waarschijnlijk niet goed geaard.

Verwijderd

Dit is common. Je moet je versterker ten eerste goed aarden. Ten tweede is het raadzaam om voor een condensator te kijken, die de spanning zodra je motor draait enzo, stabiel te houden. Zo'n ding halveert dat bromgeluid ook mee want wat je in feite hoort is je dynamo mee in het geluid (als ik het goed heb). Een mp3-speler heeft verder ook geen verbinding met de rest van de auto, zoals je autoradio dat zelf heeft, en daarom heb je dat niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.zoekertjesweb.be/foto/2/2/e/146281_f_22ec996f088fde59779039334cba863c.jpg

Dat middelste ding tussen die speakers is dus zo'n condensator.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Condensator is alleen voor de bass pieken. Bass gebruikt meer elektriciteit dan normaal geluid, en dan zakt je spanning in.

Wat jij nodig hebt is zo'n apparaatje tussen je radio en versterker, die het scheid.

Ik kan alleen niet op de naam komen.

Verwijderd

Een filter

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een gevalletje foute aarding. Is je sub geaard :? ff checken, is een oorzaak van veel gebrom

Ander effect kan zijn dat de signaalkabels van je sub langs die van de voedingskabels hangen. Als je zoals ik meen te lezen, je mp3 rechtstreeks aan je sub hang, is dat het meest waarschijnlijke geval. De oplossing is in dat geval ook vrij simpel: zorg dat je powerkabel ergens anders loopt, bijv power via linkerkant auto en signaal via rechterkant :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-02 17:08
Begin gewoon maar eens met een goede massa-aansluiting.. Dat is de grootste kanshebber.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep.. voordat je met filters (ground loop filter) gaat werken is het beter om de oorzaak op te lossen.

Goede massa maken, én wellicht een afgeschermde tulpkabel gebruiken als je dat nog niet gedaan hebt. Ook de voeding en de signaalkabel niet naast elkaar leggen, maar gescheiden (elk langs een kant).

Edit: groeten hoeft trouwens niet hier :)

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-06-2008 20:58 ]

Wise enough to play the fool

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08
ThinkPadd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 20:35:
Condensator is alleen voor de bass pieken. Bass gebruikt meer elektriciteit dan normaal geluid, en dan zakt je spanning in.

Wat jij nodig hebt is zo'n apparaatje tussen je radio en versterker, die het scheid.

Ik kan alleen niet op de naam komen.
jij bedoelt een DI ?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Geen idee wat dat mag zijn, maar ik bedoel zo'n zwart kastje met tulp stekkers aan beide kanten. Deze scheid het signaal via een 1:1 trafo o.i.d. geloof ik.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

galvanische scheiding ...... :)

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties, maar de kabels gescheiden houden: ik heb ze inderdaad langs elkaar liggen, maar ik heb het geprobeerd met een mp3 speler aan de kant van de radio, dus het signaal is door de tulp kabels gegaan langs de voeding kabel, hoe kun je het beste een radio aarden? want de actieve sub doet het wel als de motor niet aanstaat (zonder brom), het zou best kunnen dat je de dynamo hoort, maar het zit dus (100% zeker) tussen de radio en de kabel. ik denk dus dat de radio dit geluid veroorzaakt/doorgeeft. en mijn vorige radio had precies hetzelfde probleem, alleen was het toen nog erger. de nieuwe radio vermindert het wel voor een groot deel.

alvast bedankt voor de verdere hulp

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee, het gaat erom dat je de sub een goed massapunt geeft én je afgeschermde kabels gebruikt én je je voedingskabel uit de buurt van je signaalkabel houdt.

Je radio zelf zal het er niet instoppen, want dan zou je het ook over je andere speakers horen.

Enneh... leesvoer: http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 19-06-2008 23:41 ]

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:57
teacher schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:39:
Je radio zelf zal het er niet instoppen, want dan zou je het ook over je andere speakers horen.
Als de frequentie van de brom laag is (bv 50Hz) hoor je dat alleen over de subwoofer.
Kan dus weldegelijk in de radio zitten ...

Meest waarschijnlijk (omdat het niet optreedt als de motor niet is gestart) is de voeding die niet voldoende is afgevlakt. Een extra condensator over de plus en min of een spoel in je plusdraad zou je probleem eenvoudig op moeten lossen.

Draadloos laden op onze Zon

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 20:23:
Hallo,

Wie kan me helpen?

Met vriendelijke groet,

Roy
Volgens mij heet dat gewoon een ground loop...
Dus idd slechte aarde...

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 22:57:
ik denk dus dat de radio dit geluid veroorzaakt/doorgeeft. en mijn vorige radio had precies hetzelfde probleem, alleen was het toen nog erger. de nieuwe radio vermindert het wel voor een groot deel.
Dit lijkt mij juist een aanwijzing dat het dus niet aan de radio ligt, maar aan de bedrading. Lijkt me sterk dat twee verschillende radio's heel toevallig hetzelfde probleem hebben. Signaalkabels scheiden van de voedingskabels, en de massapunten nakijken, zou ik mee beginnen. Net als iedereen ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Gewoon nu maar eens de boel fatsoenlijk aansluiten, zoals al gezegd.

- Signaalkabels in de andere dorpel dan de voedingskabel
- Afgeschermde signaalkabels gebruiken
- Goed massapunt voor de versterker gebruiken.

Al het andere wat je nu in de huidige situatie zou doen, is alleen maar symptoombestrijding. Je moet niet het symptoom bestrijden, maar de oorzaak wegnemen. (Brak gelegde bekabeling.)

Aannames zijn fataal.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Of we kijken even naar de datum, en naar het feit dat de TS zichzelf niet meer heeft laten zien...

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.