Toon posts:

MacBook Pro i.c.m. Samsung 205BW --> Lastige ruis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey medeforummers,

Ik ben al een tijd in het bezit van een MacBook Pro waarop een 20 inch Samsung 205BW zit aangesloten. Niks op aan te merken. Ik heb ook een versterker aangesloten op de hoofdtelefoonuitgang van mijn MBP en heb op die manier dus externe speakers.

Zodra het beeldscherm niet aangesloten zit op mijn MBP is er niks aan de hand. Sluit ik 'm aan, dan is er een hele vervelende ruis te horen! Een ruis/piep achtig iets dat afhankelijk is van wat je doet op de laptop. Als je bijvoorbeeld een venster versleept houdt het even op. Zodra je het venster loslaat is het er weer. Het is dusdanig goed te horen dat ik ben gaan Googlen. Ik las veel maar niks vertelde me dat het iets met het scherm te maken heeft. In mijn geval onmogelijk aangezien het echt alleen het geval is als de stekker van de DVI in de MBP zit.

Het scherm zit VGA aangesloten (dus analoog) en ik heb zo'n verloop stekkertje ertussen zitten. Zou dit iets kunnen uitmaken? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Hopelijk hebben jullie wel een antwoord!

Alvast bedankt,
Wessel.

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 09:44
klinkt als static, is het stopcontact geaard van zowel monitor als mbp. mijn mbp is met de ongeaarde stekker zowat niet te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
De stekker in de stekkerdoos is geaard en die waar de stekkerdoos inzit (wandcontact) is ook gewoon geaard. Zou het dan aan de stekkerdoos kunnen liggen??

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 16:21
Eén manier om daar achter te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Haha dat begrijp ik, maar voordat ik daar aan begin zou ik graag willen weten of andere mensen er misschien meer verstand van hebben dan ik. Hoe zou ik dat bijvoorbeeld nou het beste kunnen testen. Andere stekkerdoos pakken? Dan kan ik alsnog niet zomaar een ander stopcontact proberen...

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 16:21
Ben je eigenlijk zeker dat je wondcontact goed ge-aard is? in oude huizen wil dat weleens niet echt helemaal het geval zijn. Kan je je mbp eigenlijk niet gewoon via dvi aansluiten? En wat als je je mbp op batterij gebruikt?

Verwijderd

Dit probleem heb ik met mijn Mac mini & 2032MW. Aangesloten via VGA geen geaarde stopcontacten in kamer.

Tijdelijke oplossing: Brightness op 100 Contrast op 0
Dan is het bij mij weg. Probleem komt terug als de Brightness verder onder de de 80 komt.

Succes! Als je het voor altijd kan oplossen hoor ik het ook graag.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier zo geen DVI kabel bij de hand, vandaar. Ook alleen op de batterij is het
probleem niet weg. Ons oude huis is 4 jaar geleden volledig gerestaureerd en daarbij
is werkelijk alles vervangen. Geaard is het wandstopcontact dus echt wel.

Ook heb ik de optie van contrast op 0 en brightness op 100 geprobeerd, maar dat
maakt bij mij helemaal niets uit..

Ook heb ik net een andere stekkerdoos geprobeerd, maar ook dat maakt absoluut geen
verschil.

Hoe kom ik hier vanaf? :'(

• JShal
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:54:
[...] Ook alleen op de batterij is het probleem niet weg. [...]
Je hebt dan ook alles afgekoppeld van je laptop? Dus alleen je scherm aangesloten (en dus geen tulpstekkers, usb apparaten e.d.? Misschien een vervelende aardlus?

(Ik heb zelf namelijk het probleem dat als ik mijn externe Firewire HDD (eigen voeding) aansluit om mijn MBP ik veel ruis krijg over mijn externe speakers en op mijn Samsung monitor (via DSUB). Via DVI is de ruis op het scherm verdwenen, en bij loskoppeling van de adapter is de ruis via de speakers ook verdwenen.)

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

Verwijderd

JShal schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 01:05:
[...]

Je hebt dan ook alles afgekoppeld van je laptop? Dus alleen je scherm aangesloten (en dus geen tulpstekkers, usb apparaten e.d.? Misschien een vervelende aardlus?

(Ik heb zelf namelijk het probleem dat als ik mijn externe Firewire HDD (eigen voeding) aansluit om mijn MBP ik veel ruis krijg over mijn externe speakers en op mijn Samsung monitor (via DSUB). Via DVI is de ruis op het scherm verdwenen, en bij loskoppeling van de adapter is de ruis via de speakers ook verdwenen.)
Hmm, wanneer ik mijn beeldscherm op me Playstation 3 gebruik hoor ik er ook niks op.
Ik moet dan toch maar een keer ergens een DVI kabel vandaan halen en testen.

@Topic starter. Al andere resolutie en vernieuwings frequentie geprobeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
Bij verschillende resoluties een andere vernieuwingsfrequentie geprobeerd en ook andere resoluties, maar het maakt allemaal geen verschil. Helaas!

Ik denk dat ik vandaag dan ook maar eens een DVI kabeltje ergens moet gaan scoren, jammer als het probleem dan niet opgelost is. Moet ik nog ergens op letten bij zo'n kabel?

Overigens heb ik verder geen randapparatuur meer aan mn laptop gehad net en ook dat maakt helaas geen verschil...

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Het zou ook nog aan de kwaliteit audiokabel kunnen liggen, en/of de versterker. Ook met audiokabels kun je een aardlus krijgen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook aan gedacht, de kabel is namelijk behoorlijk lang ±4 meter.
Maar zodra ik het beeldscherm niet aansluit en dezelfde kabel gebruik is de ruis echt helemaal weg. Vandaar dat die mogelijkheid dus al afvalt...
Pagina: 1