CPU Usage op ~25% maar geen zware processen in lijst?

Pagina: 1
Acties:

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een nieuw systeem, maar vind de cpu performance erg laag.
3Dmark06 is bij de cpu test nog trager dan mijn oude P4 2,8GHz. De uiteindelijke score zit dan ook onder de 10.000.
Er is ook continu ongeveer 25% tot 30% cpu belasting volgens de windows taskmanager.
Als ik vervolgens bij de processen ga kijken, zie ik geen processen staan die iets "verbruiken". System Idle staat zelfs op 99%.

Dit zijn de specs:

Intel E8400 @ 3,0 GHz.
Asus P5Q-E moederbord met P45 chipset
Corsair Dominator 2x2Gb PC8500 @1066MHz
Asus HD4850 videokaart

In de bios heb ik alleen de geheugensnelheid op 1066 gezet, verder niets veranderd. (Alleen dat asus "expressgate" uitgezet omdat dat niet werkt).

Ik heb een schone windows XP Pro installatie gedaan en eerst de drivers van het moederbord geïnstalleerd, vervolgens die van de videokaart.
De oude XP installatie staat overigens nog wel op een andere partitie zodat ik er nog een en ander van kan backuppen etc. Het is nu dus een dualboot.
Toen ik merkte dat de performance niet toppie was, heb ik de drivers van het moederbord (Intel inf) en de videokaart (catalyst 8.6) geupdate.

Ik zie zojuist dat de cpu speed volgens CPU-Z wisselt tussen 2003,5 en 3005,1 MHz. De bus speed blijft wel op 333MHz maar de multiplier wisselt tussen 6 en 9.
Zou dat met een of andere powersaving te maken hebben?

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 06:55

DefLite

Why so serious?

Dat de multiplier omlaag gaat als hij Idle is heet "Speedstep" en dat gaat aan als je powersaving in windows hebt ingesteld.
Maar zodra hij belast word gaat hij gelijk terug naar 3.0GHz(als het goed is ;) ).

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

BounceMeister schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:38:
Ik zie zojuist dat de cpu speed volgens CPU-Z wisselt tussen 2003,5 en 3005,1 MHz. De bus speed blijft wel op 333MHz maar de multiplier wisselt tussen 6 en 9.
Zou dat met een of andere powersaving te maken hebben?
Zie SpeedStep.

Bekijk eens met Process Explorer wat zoveel cpu-tijd vraagt. Ik gok interrupts of DPCs. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
Kijk eens in taakbeheer bij "services" En soorteer op Proces ID> aangezien het een nieuw systeem is.. durf ik te wedden dat "windowsTrusted installer" bovenaan komt te staan.

Updates van microsoft gaan iets langer door dan weergegeven word. Bij mij duurt het soms wel 30 min na het opstarten voordat deze service stopt. Op mijn oude pc kon ik dan ook niets meer.... alle frames weg, snelheid weg....

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Of het is een hardware-interrupt die die CPU tijd vraagt. Download anders eens Process Explorer :), wat _the_crow_ zegt dus.

• BounceMeister
  • Niet online
Bedankt voor de supersnelle reacties!
Ik had in de bios de multiplier al handmatig op 9 gezet, maar dat helpt niet voor wat betreft het wisselen van de multiplier. Dat zal de speedstep dus zijn. Ik snap nu wat het is, en dat dat dus normaal is.

Ik sorteer de processen altijd op cpu belasting, dan komt system idle met 99% bovenaan, en de rest is 0. Af en toe springt er een even op een procentje.

Ik heb proces explorer gedownload en zie dat de hardware interrupts 28% aangeven. Is dit iets wat te verhelpen is? Welke hardware is er steeds aan het zeuren dan? En zou dat ook de slechte performance van de 3D mark cpu test veroorzaken?

Toevoeging:
Ik had een XP SP3 cdtje gebrand, dus er waren maar een paar updates die binnenkwamen.
Ook als ik alle programma's uit de system tray afsluit, verandert er niets.

[ Voor 12% gewijzigd door BounceMeister op 19-06-2008 17:00 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BounceMeister schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:57:
Bedankt voor de supersnelle reacties!
Ik had in de bios de multiplier al handmatig op 9 gezet, maar dat helpt niet voor wat betreft het wisselen van de multiplier. Dat zal de speedstep dus zijn. Ik snap nu wat het is, en dat dat dus normaal is.

Ik sorteer de processen altijd op cpu belasting, dan komt system idle met 99% bovenaan, en de rest is 0. Af en toe springt er een even op een procentje.

Ik heb proces explorer gedownload en zie dat de hardware interrupts 28% aangeven. Is dit iets wat te verhelpen is? Welke hardware is er steeds aan het zeuren dan? En zou dat ook de slechte performance van de 3D mark cpu test veroorzaken?
De CPU test is bij iedereen zo, dat hoort (1/2/3 FPS).

Draait je harde schijf nog in DMA modus, en dus niet in PIO?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

BounceMeister schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:57:
Harddisk in PIO modus is een mogelijkheid. Zie [search=hd pio]. Anders misschien randapparatuur of PCI-kaarten.

offtopic:
Wat Exorcist zegt. :+

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 19-06-2008 17:01 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• BounceMeister
  • Niet online
Exorcist schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:58:
[...]

De cpu test geeft zelfs 0 FPS aan en gaat heel traag. Bij m'n vorige systeem bewoog het nog een beetje en gaf hij inderdaad iets van 1, 2 of 3 FPS aan.
Het is een SATA schijf, Seagate 7200.11 500GB met 32MB cache. De dvd drive zit wel op de parallelle poort, maar die gebruik ik nu niet.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BounceMeister schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:02:
[...]

De cpu test geeft zelfs 0 FPS aan en gaat heel traag. Bij m'n vorige systeem bewoog het nog een beetje en gaf hij inderdaad iets van 1, 2 of 3 FPS aan.
Het is een SATA schijf, Seagate 7200.11 500GB met 32MB cache. De dvd drive zit wel op de parallelle poort, maar die gebruik ik nu niet.

• BounceMeister
  • Niet online
Super Pi Mod 1.5XS geeft bij de 1M test als resultaat 23.422s.
Volgens deze lijst zou ik rond de 16s moeten zitten.
_the_crow_ schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:01:
[...]
Harddisk in PIO modus is een mogelijkheid. Zie [search=hd pio]. Anders misschien randapparatuur of PCI-kaarten.

offtopic:
Wat Exorcist zegt. :+
PIO is bij Sata niet van toepassing toch? Verder zit er alleen een videokaart in en geen andere randapparatuur dan een muis en een toetsenbord.

[ Voor 53% gewijzigd door BounceMeister op 19-06-2008 17:24 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BounceMeister schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:23:
Super Pi Mod 1.5XS geeft bij de 1M test als resultaat 23.422s.
Volgens deze lijst zou ik rond de 16s moeten zitten.

[...]

PIO is bij Sata niet van toepassing toch? Verder zit er alleen een videokaart in en geen andere randapparatuur dan een muis en een toetsenbord.
PIO is zeker ook bij SATA van toepassing ;)

• BounceMeister
  • Niet online
Exorcist schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:24:
[...]

PIO is zeker ook bij SATA van toepassing ;)
Ik heb even in de bios gekeken. Alles staat op auto bij de sata aansluiting.
Voor de seagate schijf geeft hij o.a. aan:
Pio 4
Async DMA: Multiword DMA-2
Ultra DMA: Ultra DMA 5

Windows device manager geeft aan bij primary IDE dat hij op ultra dma 5 draait. Bij de ICH10 SATA controller kan ik het niet vinden?

Maar zou dat 25% cpu belasting veroorzaken dan?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

BounceMeister schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:23:
PIO-modus is bij alle ATA apparaten een optie.

Als je dat wilt controlleren, kijk bij Apparaatbeheer en dan eigenschappen van de harddisk controllers. Op het tabblad Advanced Settings kan je het dan vinden. De Transfer Mode moet op DMA, if available staan en de Current Transfer Mode moet op een DMA modus staan.

Dat had je dus al gedaan. Ik zit te slapen. :z

[ Voor 4% gewijzigd door _the_crow_ op 19-06-2008 17:47 ]

• BounceMeister
  • Niet online
Waar kan ik verder naar kijken om die hardware interrupts op te sporen?
Ik heb de tweede lan poort en de com poort al uitgezet.

Zou het de onboard audio of firewire controller zijn? Of kan het iets te maken hebben met een of ander powermanagement gebeuren? Maar dan nog is ruim 25% van een E8400 een hoop processorkracht.

Edit:
Het heeft toch iets met die onboard IDE controller te maken.
Ik had alle onboard devices uitgezet in de bios. Toen was de processor onbelast in windows. Vervolgens de onboard devices 1 voor 1 weer aangezet in de bios en steeds opstarten. Met de Onboard Marvell IDE controller, komen die hardware interrupts dus weer terug.
Ik ga weer verder zoeken, misschien is er een nieuw drivertje voor.

[ Voor 38% gewijzigd door BounceMeister op 19-06-2008 18:12 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BounceMeister schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:52:
Waar kan ik verder naar kijken om die hardware interrupts op te sporen?
Ik heb de tweede lan poort en de com poort al uitgezet.

Zou het de onboard audio of firewire controller zijn? Of kan het iets te maken hebben met een of ander powermanagement gebeuren? Maar dan nog is ruim 25% van een E8400 een hoop processorkracht.

Edit:
Het heeft toch iets met die onboard IDE controller te maken.
Ik had alle onboard devices uitgezet in de bios. Toen was de processor onbelast in windows. Vervolgens de onboard devices 1 voor 1 weer aangezet in de bios en steeds opstarten. Met de Onboard Marvell IDE controller, komen die hardware interrupts dus weer terug.
Ik ga weer verder zoeken, misschien is er een nieuw drivertje voor.
Verwijder je IDE controller eens uit Windows en reboot. Doet wonderen!

• BounceMeister
  • Niet online
De-installeren van de ide controllers hielp niet. Degene waar de dvd brander aan hangt, verdwijnt ook niet. De andere ide controllers verdwenen wel als je ze de-installeert, maar daarop waren geen apparaten geïnstalleerd.
Ik had ook al de dvd brander ge-de-installeerd, maar dat helpt dus ook niet.

Het is wel vreemd dat er 1 fysieke IDE poort op zit, dus dat je dan maximaal 2 apparaten kan aansluiten. In de device manager zie ik echter twee keer ide channel 1 staan en twee keer ide channel 2, alsof er vier apparaten aangesloten kunnen worden.

Verder testen leerde me dat als er geen apparaat (fysiek) op de controller is aangesloten, dat het dan ook geen problemen geeft. Met een gewone pioneer dvd drive gaat het ook goed, maar wanneer ik er een plextor PX716A dvd brander aan hang, gaat het fout.
Ik heb twee van die drives, en beiden geven ze het probleem. Jumpers anders zetten hielp ook niet helaas.

Ik hoor wel vaker dat dvd branders problemen geven op dit soort ide controllers (met branden), maar dit is wel erg vervelend, want ik was niet van plan om een nieuwe brander te kopen, deze was duur zat.

[ Voor 87% gewijzigd door BounceMeister op 20-06-2008 13:20 ]

• BounceMeister
  • Niet online
Tijdens het testen met andere dvd/dvdrw en cdrw drives bij toeval ontdekt dat het apparaat wat nog op slave stond, geen problemen geeft. Ter info: er zit maar 1 apparaat aan de kabel.
De plextor 716A dus ook op slave gezet en nu zijn er geen interrupts meer. Branden heb ik nog niet geprobeerd.
De tips over Process Explorer en de hardware interrupts hebben me op het goede spoor gezet en inderdaad had het te maken met de ide apparaten. Bedankt iedereen voor zijn/haar bijdrage!

Nu nog even kijken waarom het systeem niet altijd afsluit. Het blijft hangen bij "windows wordt afgesloten". De harddisk en enkele fans gaan wel uit, maar de rest blijft aan. Opnieuw opstarten werkt wel altijd goed.
Pagina: 1