Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een nieuwe computer. Daarop heb ik linux geinstalleerd en heb GuildWars draaien onder wine.
Maar nu vind ik de framerates nogal tegenvallen, namelijk +- 30FPS voor mijn nieuwe pc.
Intel Core 2 Q9450, 4GB ram en een GeForce 8800GT.
Nu had ik op mijn vorige computer windows draaien eigenlijk alleen voor spellen. En ik wilde daar eigenlijk vanaf.

Ik wil actief kunnen meewerken aan het ontwikkelen van ubuntu en dus gevirtualiseerde besturingssystemen kunnen draaien.
Ook wil ik 3 schijven in RAID5 laten werken om zo wat minder kans op dataverlies te hebben.
Verder wil ik een incrementele backup bijhouden van al mijn persoonlijke data. (Ik heb in raid5 toch 1.5 TB wat meer dan genoeg is)

Mijn plan was om windows in een gevirtualiseerde omgeving draaien, voor de gekke dingen die af toe alleen maar onder windows kunnen. Bijvoorbeeld sommige website die mijn vriendin moet gebruiken voor school.

Maar ik twijfel nu of ik er niet beter aan doe om gewoon windows te draaien en dan linux te virtualiseren. Bijna alle programma's die ik perse wil gebruiken onder linux draaien ook wel onder windows. (open source he) En de spellen draaien dan tenminsten wel volle bak.
En ik heb toch nog een windows vista licentie. Dus mijn vraag is dan, of aan al mijn eisen ook onder windows (vista business) voldaan kan worden en zo ja hoe.

Ooh ja en dit alles wil ik doen zonder nog extra licenties te moeten kopen en mijn voorkeur gaat uit naar open source oplossingen. (Windows Vista business licentie heb ik en ook voor MS office 2007, maar voor virtualisatie ofzo wil ik niet ook nog eens moeten betalen.)

PS: Ik heb eigenlijk geen idee of deze thread hier moet of ergens anders... het valt er allemaal een beetje tussenin vrees ik...

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Virtualisatie heeft geen/weinig ondersteuning voor hardware dus je FPS binnen games dondert omlaag.

Elke applicatie die je installeert (hetzij op een VM, hetzij op een host), moet gewoon gelicenseerd zijn of voldoen aan de GPL/GNU-overeenkomsten.

Ik zou mijn licht eens opdoen op de sites van Microsoft; virtualisatie omtrent Vista is sowieso een verhaal apart.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Onder Vista Zou je VMware server kunnen gebruiken, is gratis... Op mn werk gebruiken we de ESX vesies, echter als je zelf lokaal is wat virtueels wilt draaien is VMware Server een prima optie...

Draait ubuntu prima virtueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:13
Waarom installeer je windows en linux niet naast elkaar (multiboot)? Beste performance in beide gevallen, alleen zul je af en toe moeten rebooten.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 14:49:
Virtualisatie heeft geen/weinig ondersteuning voor hardware dus je FPS binnen games dondert omlaag.

Elke applicatie die je installeert (hetzij op een VM, hetzij op een host), moet gewoon gelicenseerd zijn of voldoen aan de GPL/GNU-overeenkomsten.

Ik zou mijn licht eens opdoen op de sites van Microsoft; virtualisatie omtrent Vista is sowieso een verhaal apart.
Uhm ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
GuildWars draaide ik onder wine, niet windows gevirtualiseerd.
En ik wilde windows XP virtualiseren onder linux, maar ik heb nu dus zomaar het idee dat wat ik wil misschien beter andersom kan.

Dus windows vista business als host en dan verschillende linux versies virtualiseren.
Maar ik wil dan dus ook van raid 5 kunnen booten en mijn persoonlijke documenten incrementeel kunnen backupen.
sig69 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 14:56:
Waarom installeer je windows en linux niet naast elkaar (multiboot)? Beste performance in beide gevallen, alleen zul je af en toe moeten rebooten.
Dat heb ik in het verleden geprobeerd, maar is mij niet goed bevallen. Dat rebooten tussendoor zorgde ervoor dat ik eerder mijn computer gewoon uit zette dan dat ik bijvoorbeeld even iets ging doen onder linux (als ik onder windows bezig was). En om de alpha versies van ubuntu te testen wil ik sowieso een gevirtualiseerde omgeving.

[ Voor 24% gewijzigd door Balachmar op 19-06-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
Uiteindelijk maakt het nieteens zo heel veel uit, je moet er alleen rekening houden dat je in een virtuele machine nog niet echt beschikking hebt over hardwareversnelling, dat zal waarschijnlijk ten koste gaan van de grafische effecten in Ubuntu of Vista denk ik. Ik draai zelf Ubuntu en heb nooit meer Windows aan trouwens, maar ik heb een vm in de buurt. Als je Guild wars echt te traag vind heb je geen keus meer en zul je voor nu Windows moeten installeren om het daaronder te draaien.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
OK, ik heb gevonden dat Vista business in ieder geval shadow copies ondersteund, dat is wat ik wilde. Maar ik ben nu gaan twijfelen of ik wel raid 5 zou moeten doen. Of misschien 1 losse disk en 2 in raid1. Omdat de performance wel erg rap naar beneden gaat als je geen hardware raid hebt. En die heb ik niet, want mobo raid (fakeraid) is geen hardware raid.
Nu onder linux (software raid5) heb ik +- 165MB/sec read
en 40MB/sec write.

[ Voor 9% gewijzigd door Balachmar op 19-06-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Je gebruikt je vorige pc bijna uitsluitend voor games en nu ga je dus voor linux :?. Ook zie ik niet echt hoe je raid-opstelling en back-up strategiën je OS keuze op die manier kan beïnvloeden.

Wat voor ontwikkeling doe je juist? Het gemakkelijkst kan misschien nog zijn om gewoon cygwin te draaien voor je linux applicaties.

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 19-06-2008 17:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Guild Wars is officieel gesupport onder Cedega. Zie: http://www.cedega.com/gamesdb/games/view.mhtml?game_id=3370
Heb je dit geprobeerd?

Anders zijn de enige makkelijke/nette oplossing een dualboot, of een tweede PC aanschaffen en switchen tussen de twee met een KVM boxje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
Boeboe schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:04:
Je gebruikt je vorige pc bijna uitsluitend voor games en nu ga je dus voor linux :?. Ook zie ik niet echt hoe je raid-opstelling en back-up strategiën je OS keuze op die manier kan beïnvloeden.

Wat voor ontwikkeling doe je juist? Het gemakkelijkst kan misschien nog zijn om gewoon cygwin te draaien voor je linux applicaties.
Ik wilde juist voor linux gaan, omdat ik dat eigenlijk prettiger vind. Ik heb nog 2 latops, waarop ik alleen linux draai en dat bevalt me uitstekend.
Dus had ik eigenlijk gehoopt dat GuildWars met deze snelle computer goed zou draaien onder linux ook. En dan eindelijk af zijn van windows.
Maar het ziet ernaar uit dat ik voorlopig toch nog vast zit aan windows.
En ja, dat vind ik eigenlijk best vervelend.
@Rob..
GuildWars staat bij wine ook als platinum, wat betekent dat hj out of the box moet draaien. En dat doet hij ook, alleen helemaal niet met een vergelijkbare snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Balachmar op 19-06-2008 18:23 ]

Pagina: 1