[2003]Server opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 08:11
Beste mensen,

Als eerst zal ik vermelden dat ik al de how-to's heb gelezen, maar daar niet alles bijstaat. Via google wordt ik ook niet veel wijzer. Dus vandaar mijn vraag hier.

Ik moet binnenkort een Windows Server 2003 opzetten bij een relatief klein stichting met ongeveer 15 computers. Waarom ik ? Door omstandigheden in de stichting is het op mij nagekomen.
Ik heb zelf al via VMware W2k3 geinstalleerd en beetje rondgeneust.

In de stichting staat er nu een Linux (Pardus) systeem als server, en die zou ik dus graag willen veranderen naar Windows Server 2003. (Ik ga er een andere systeem plaatsen, geen format). Dit omdat ik echt 0,0 van Linux afweet, dus bij eventuele problemen kan ik niets analyseren.. maargoed los daarvan wil ik echt een Server 2003 opzetten omdat het ook als ervaring kan dienen voor mijn opleiding.

De eisen(niet alles in termen):

-DHCP server
-Printerserver (is mij vrijwel al gelukt)
-Accountlogin (active directory toch?) met 4 accounts met accountbeperkingen.
-Ieder een stukje schijfruimte geven op het netwerk
-Een algemene schijfruimte op het netwerk waar iedereen bij kan.

Extra's:

Op mijn oude school gebruikten ze Novell. Ik weet niet of het met Novell te maken had, maar daar was het geval zegmaar dat alle software zoals office enzo werd geladen vanuit het netwerk, dus dat office niet was geinstalleerd op de pc zelf. Is dit ook mogelijk ?

Ik zou ook graag willen dat ik vanaf de server software kan installeren op de clients. Bijv dat ik niet op alle clients afzonderlijk windows update moet openen maar gewoon vanaf de server alles kan laten updaten ? Weet niet of het mogelijk/te geavanceerd is.

Ik heb zelf op mijn pc DHCP/Active Directory/DNS roles geinstalleerd, maar daarna werkte mijn internet niet meer. Door welke role komt dat en hoe voorkom ik het ?

Hartelijk bedankt :)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 10:57
Accountlogin is idd AD en daar kun je doormiddel van rechten op shares en policies beperkingen opleggen.
Voor office gebruik je RIS zit standaard in w2k3 dat is doormiddel van policies en packages te regelen.
Voor update kun je kijken naar WUS/SUS of hoe dat pakketje tegenwoordig heet dat is een mirror voor je updates dan download de server je updates van microsoft en die verspreid het dan weer verder het netwerk in.
DHCP is installeren, scope aanmaken, publishen in AD if needed, Uitzondering voor server maken if needed.
printer server is te regelen door drivers te installeren en deze door een login script aan te laten maken (Kixstart is hier een mooie oplossign voor)
Voor je schijfruimte maak je een share aan en vul je in AD de home dirs in en iedereen krijgt een stukje space op de server en dan kun je nog quotas op die schijf zetten zodat men niet de mp3 verzameling daar dumpt.
en voor algemene schijfruimte heb je shares en NTFS rechten.

en je internet probleem ligt of aan dhcp of dns.
het kan zijn dat je een niet geldig ip krijgt van je dhcp server.
of je pc heeft de dns server genomen op je pc en kan daar de urls niet vinden.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

DNS misschien geen forwarders in aangemaakt naar je provider?

RIS zou kunnen om applicaties mee uit te rollen. Kan wel wat complex worden als je gaat packagen. Uitgaande van TS zijn kennis is het misschien verstandiger om in eerste instantie de server goed draaiende te krijgen (en houden) en dus eerst de software gewoon op de clients te zetten. Het zijn er niet zo heel veel.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als je een DNS server installeert, stelt hij vervolgens zichzelf in als DNS server. Dan meot je in DNS wel forwarders instellen naar de DNS servers van je internet provider, anders heb je inderdaad geen internet meer.

Voor je updates kun je WSUS gebruiken, maar het is de vraag of je zoveel rollen op 1 server wilt laten draaien.

Vicariously I live while the whole world dies

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Sorry dat ik het moet zeggen, maar volgens mij weet je niet meer over windows dan over linux als ik het zo lees. Ga eerst eens wat documenten lezen en proberen te begrijpen wat je nu net allemaal genoemd cq overgetikt hebt. [faq]FAQ[/faq]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Dit topic is gesloten.