[FreeBSD] PDO_MYSQL installeren voor PHP5

Pagina: 1
Acties:

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 08:37
Beste tweakers,

Ik zit al een tijdje met een probleem, ik heb een dedicated webserver waarop PHP4 en PHP5 geïnstalleerd staan. PHP5 is er later bijgezet. Bij het installeren van PHP5 is echter geen PDO_MYSQL geïnstalleerd, deze wilde ik dus achteraf er nog bij zetten, hiervoor heb ik een HOWTO erbij gezocht, echter ik kom constant op de volgende melding uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dedi07# pecl install pdo
pecl/PDO requires PHP (version >= 5.0.3), installed version is 4.4.8
No valid packages found
install failed
dedi07# pecl install pdo_mysql
pecl/PDO_MYSQL requires PHP (version >= 5.0.3), installed version is 4.4.8
pecl/PDO requires PHP (version >= 5.0.3), installed version is 4.4.8
No valid packages found
install failed

Hij ziet dus enkel de PHP4 versie, terwijl PHP5 ook geïnstalleerd is. PDO drivers voor sqllite en sqllite2 zijn wel geinstalleerd volgens phpinfo();

System informatie:
FreeBSD 6
Apache 2.0.63
PHP4(Server API: Apache 2.0 Handler) and PHP5 (Server API: CGI)

Heeft iemand van jullie enige idee wat ik nu moet doen om het wel werkende te krijgen?

Verwijderd

Op mijn FreeBSD 6.2 en 7.0 servertjes staat php5 geinstalleerd onder de naam 'php5'. php4 heb ik niet, maar ik vermoed dat die als 'php' te boek zal staan. Zie 'ls /var/db/pkg | grep php'

Waarom gebruik je trouwens geen ports? Daar staat php5-pdo_mysql, die zou het wel moeten doen.

• Crazybyte
Daar krijg ik geen resultaat op, gaat ie gewoon naar de volgende commandline
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 11:50:
Waarom gebruik je trouwens geen ports? Daar staat php5-pdo_mysql, die zou het wel moeten doen.
Omdat ik niet precies weten hoe die werken en er draait DirectAdmin op, ik weet dus niet welke invloed dat heeft op elkaar. Is in het verleden al eens vaker mis gegaan.

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

als je PHP4 en 5 naast elkaar hebt staan, installeert hij dan niet ook een apparte pecl voor PHP5?

All your base are belong to Chuck Norris

• Crazybyte
DusHmaniac schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:59:
als je PHP4 en 5 naast elkaar hebt staan, installeert hij dan niet ook een apparte pecl voor PHP5?
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn, aangezien ik het niet geïnstalleerd heb. Het is wel mijn server en moet hem eigenlijk ook zelf onderhouden, maar laat het vaak iemand anders doen, maar nu duurt het me allemaal even iets te lang, want heb een website die gebouwd is op het Zend Framework en die gebruikt PDO_MySQL daarvoor.

Kan ik op een of andere manier kijken of er een aparte pecl draait voor PHP5?

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Waarom installeer je geen PHP vanuit de ports tree? Weet je tenminste zeker dat je de juiste versie hebt. En dan kan je waarschijnlijk in je make.conf gewoon iets van "WITH_PHP_VER=5" zetten bijvoorbeeld, als je 2 versies hebt. Wat de exacte entry is moet je even opzoeken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

BCC

Crazybyte schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 15:50:
[...]

Ik heb geen idee om eerlijk te zijn, aangezien ik het niet geïnstalleerd heb.
Kan ik op een of andere manier kijken of er een aparte pecl draait voor PHP5?
Hoe is die PHP5 geinstalleerd? Van source of ook via pecl? Als hij from source is, is het logisch dat pecl de dependencies niet snapt.

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 19-06-2008 16:27 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Crazybyte
BCC schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:26:
[...]

Hoe is die PHP5 geinstalleerd? Van source of ook via pecl? Als hij from source is, is het logisch dat pecl de dependencies niet snapt.
Dat zou ik even moet navragen aan de persoon die dat gedaan heeft voor me, ik vermoed echter dat hij from source geïnstalleerd is. In eerste instantie ontbrak namelijk ook de php.ini voor PHP5, daar heeft diegene ook een custom versie voor neergezet en niet de default waarin dan bv alle extensions staan die je door de puntkomma weg te halen kunt activeren.

Het liefst zou ik hem leegmaken en opnieuw installeren met enkel PHP5 of beide maar dan wel PHP4 als extension omdat die niet zo heel veel extra vraagt. Het probleem is echter dat er ook DirectAdmin op draait en ik er gewoon te weinig kennis van heb om zoiets te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Crazybyte op 19-06-2008 17:58 ]

Pagina: 1