[DOC] Het 0°C Ambient Project

Pagina: 1
Acties:

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:39
Binnen kort ga ik met de volgende setup overclocken:
-Celeron 430 (ghighi O-))
-OCZ DDR3 1600MHz
-P5Q3 Deluxe

En dit wil ik doen in een koelcel die ik tot mijn beschikking heb met een temperatuur van +/- 0°C.
Ik vraag me daarbij wel af op welk moment er condens op het mobo kan komen:
Bij het naar binnen brengen; bord is warm, omgeving is koud.
Bij gebruik in de cel; bord wordt warm in de koude omgeving.
Bij het naar buiten brengen; bord is koud, omgeving is warm (dat sowieso dus).

Ik ga gebruik maken van waterkoeling en sub-zero materiaal mocht waterkoeling niet afdoende zijn.

De waterkoeling bestaat uit:
-D-Tek FuZion V2
-Eheim 1048
-Radiator uit industriële koeloplossing (:P)
-Koelvloeistof (water:methanol/alcohol --> 70:30)
De radiator plaatsen we de avond van te voren in een bak water in een vriezer (-18) zo ligt de koelvloeistof ook onder het nulpunt.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/usersys/large/003823-4.jpg

Sub-zero:
-Tube van Duniek (koperen base, alu buis).
-Dry Ice.

Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/9875/duniektubeso5.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door bokkow op 19-06-2008 11:15 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

Verwijderd

Ziet er goed uit. :)
Alleen... 2 tubes, en waterkoeling in een koelcel...

Waarom niet gewoon makkelijk doen en gelijk die tubes erop en dice erin. :9~ die cpu is een dikke stroomvreter + temperaturen rond het vriespunt gaat voor een hoop problemen zorgen denk ik. :P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als koude dingen in een warme omgeving komen krijg je condens, oftewel in situatie #3.

Dus als je klaar bent de boel netjes in een antistatisch zakje doen (de koude lucht bevat minder vocht dan de warme), en als het weer op 'normale' temperatuur is kan je het zakje weer openen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

condens is puur afhankelijk van de luchtvochtigheid. en als het bijvoorbeeld 30graden buiten de kast is zou de luchtvochtigheid heeeel laag moeten zijn. maar dit kun je heel makkelijk opzoeken.

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-01 22:42
In het tropisch regenwoud kan het 40graden zijn met een luchvochtigheid van tegen de 100%..

In nederland en België is dit mss meer het geval hoewel dit alles behalve een vaste regel is.

Als het in de zomer laf weer is geweest waarna het begint te onweren bij 25°C is de luchtvochtigheid ook meer dan 100% (def van regen;)).

Met condens ga je hoe dan ook rekening mee moeten houden..

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:52:
Ziet er goed uit. :)
Alleen... 2 tubes, en waterkoeling in een koelcel...

Waarom niet gewoon makkelijk doen en gelijk die tubes erop en dice erin. :9~ die cpu is een dikke stroomvreter + temperaturen rond het vriespunt gaat voor een hoop problemen zorgen denk ik. :P
Nou, het is niet alleen de proc die belast gaat worden, de rest van het systeem gaat ook warm worden en dat weet je zo toch al iig gedeeltelijk tegen te werken. Die tube (het is er maar een, plaatje is ter illustratie ;) ) ga ik dan ook gebruiken in die koelcel. Ik moet me nu dus af vragen of de luchtvochtigheid in zo'n koelcel hoog is of niet als ik het goed begrijp?
Het is een koelcel voor fruit en ik heb het idee dat het er vochtig is maar dat ga ik eerst maar eens uit proberen (metertje hangen), en daarna nog een oude pcb er in leggen kijken of er vocht op neerslaat.

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1