VIA Epia (mini-itx 800) --> Extra VGA kaart

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 08:49

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Hallo mensen,

Velen van jullie kennen hem wel: dat kleine VIA Epia 800Mhz moederbordje waar toen d'r tijd een (of zelfs meerdere) inkoopacties van geweest zijn:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/DSCF0007.JPG

Een Mini-ITX moederbordje met alles erop en eraan. Hij heeft altijd goed gewerkt, en werkt trouwens nog steeds _/-\o_ Ik heb alleen een probleem. Het moederbord heeft 1 PCI slot, en daar wilde ik een extra VGA kaart in steken om op die manier 2 beeldschermen te kunnen aansturen. Zodra ik de videokaart erin doe (en het beeldscherm erop aansluit) krijg ik in de BIOS gewoon beeld. Maar zodra Windows XP begint met laden hangt'ie vast. Zelfs in "veilige modus" start hij niet verder.

Er zijn al een aantal dingen wat ik geprobeerd heb:

- Windows opnieuw proberen te installeren. Maar dan gaat hij niet verder dan het 1ste installatie scherm (resulterend in een constant knipperende cursor)
- Andere videokaarten proberen. Zelfde probleem.
- In BIOS "Init Display First" switchen tussen AGP en PCI slot
- Proberen me erbij neer te leggen en als 2e scherm de TV out (composite :'( ) te gebruiken. Maar dit geeft té slecht beeld en wil ik niet.
- De jumper om "TV out" of "digitaal geluid" (SP/DIF) te selecteren op geluid gezet zodat hij niet gaat denken dat ik 3 beeldschermen wil aansturen...

Ik vroeg mij af of jullie het ooit werkend gekregen hebben om met 2 beeldschermen te werken op dit leuke (kliene, lieve O+ ) moederbordje? Hebben jullie nog tips of goede ideeën?

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 18:02

Blonde Tux

<advertisement>

Een vga-splitter misschien? of wil je dat niet?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
- In BIOS "Init Display First" switchen tussen AGP en PCI slot
Heb je geen optie om de igp helemaal uit te schakelen? Of is dit juist die instelling op jouw bord?

Heb je verder al een Linux Live CD geprobeerd?
Doe dan een Matrox Dual/Triple Head2Go. Is wel wat duurder, maar fungeert als 2de/3de scherm. Pricewatch zoeken 'matrox head2go'

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bitage schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:28:
[...]

Heb je geen optie om de igp helemaal uit te schakelen? Of is dit juist die instelling op jouw bord?
Hij wil juist twee schermen aansluiten, dan is dat niet bepaald een optie 8)7
Op zich een goede, maar hou er rekening mee dat Xinerama niet automatisch aanstaat dus dat dual monitor support handmatig ingesteld moet worden.
[...]

Doe dan een Matrox Dual/Triple Head2Go. Is wel wat duurder, maar fungeert als 2de/3de scherm. Pricewatch zoeken 'matrox head2go'
Mwoeah, met die Cyberblade (toch?) VGA moet je dat niet willen. Performance is al marignaal.

Oslik blyat! Oslik!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Blonde Tux schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 11:54:
Inderdaad, dat wil ik niet. Dan heb ik 2 dezelfde schermen, en ik wil 2 aparte :)
Bitage schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:28:

Ja, ik heb Kubuntu al geprobeerd. Die blijft ook hangen...
dion_b schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:57:
[...]

Hij wil juist twee schermen aansluiten, dan is dat niet bepaald een optie 8)7
Inderdaad. Da's (natuurlijk) geen optie...

Ik bedenk me trouwens net dat ik die 2 videokaarten ook eens getest heb in m'n "gewone" computer, en dat ik deze toen ook niet werkend kreeg in een multi-monitor setup... Wellicht zijn deze kaarten dus (op dat gebied) defect. Wel vreemd, want in de BIOS (en een stukje tijdens booten) geven ze wel mooi beeld....

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact welke kaarten hebben we het hier over?

Edit:
Ik krijg als het goed is dit weekend hetzelfde bordje binnen, dan kan ik ook eea testen :)

[ Voor 53% gewijzigd door dion_b op 20-06-2008 11:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:51:
Exact welke kaarten hebben we het hier over?
2the MAX - Tseng Labs ET6000 - 4MB (toen d'r tijd écht een dikke kaart :9~ O+)

en

2the MAX - S3 ViRGE - ? MB

Zoals je ziet geen "je-van-het" videokaarten meer, maar zeker voldoende om wat gekleurde tekst op 640x480 weer te geven.
Edit:
Ik krijg als het goed is dit weekend hetzelfde bordje binnen, dan kan ik ook eea testen :)
Ah kijk, toevallig en gunstig :D
Alvast bedankt voor 't kijken/testen!

[edit]

Nu we het toch over dit soort dingen hebben:
Als het dadelijk werkt met 2 beeldschermen, is het dan mogelijk om 1 beeldscherm in standby te laten gaan, terwijl de andere nog beeld geeft? Nu staat de timer (één timer dus maar) ingesteld als er 1 minuut niemand aan de muis of toetsenbord komt dat het beeldscherm uit gaat (standby). En als ik straks 2 schermen werkend heb zullen ze beide uitvallen... Hoe kan ik dit tegen gaan zodat 1 beeldscherm ALTIJD beeld geeft?

[ Voor 28% gewijzigd door Atmoz op 20-06-2008 18:41 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Iemand nog een idee?
Ik heb nu nog een extra videokaart getest, en ook daarmee werkt het niet.
Kan dat moederbordje dus gewoon geen 2e videokaart aan?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De kaarten die je daar noemt zijn oud. Van de Tseng weet ik het niet zeker, maar van de S3 Virge wel: kan alleen geinitieerd worden als het in BIOS als primary ingesteld wordt. Als je dat niet doet gaat het mis.

Let op dat primary/secondary in BIOS en Windows totaal los staan van elkaar. Als je voor het eerst boot met PCI kaart als primary zul je de BIOS schermen op de PCI kaart zien, maar zodra Windows gaat booten, gaat de PCI op zwart en al het andere gaat via integrated VGA. Pas als je in Windows "Extend Desktop to this Display" (oid) aangeklikt hebt gebruikt Windows (ook) de PCI kaart.

Zeker dat je daar niet gewoon tegenaan loopt :?
Zo ja heeft dit niets met een Epia te maken en puur met de manier waarop Windows (XP) overweg gaat met multi-monitor

Iig heb ik bordje ontvangen en hij boot, maar ik was pas tegen 00u thuis gisteravond, dus geen tijd gehad meer te testen. Misschien dat ik vanavond wel tijd heb - maar ik ga sowieso geen Windows op die Epia installeren. Eens kijken wat er met Linux te bereiken is...

Edit:
Weer niet aan toegekomen helaas, maar sluit eens duidelijk bovenstaande Windows feature uit. Als het je niet anders lukt, probeer Windows clean te installeren met nieuwe kaart erin...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 23-06-2008 23:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Het werkt :)
Ik heb een BIOS reset gedaan doormiddel van de batterij 10 seconden eruit te halen. Daarna werkte de videokaarten meteen. (zelfs met de huidige Windows installatie). Dus dat is allemaal goed nu!!

Stond dus toch iets (weet niet wat, want heb echt alles getest) niet goed in de BIOS. En dan denk ik aan instellingen die niet direct iets te maken hebben met de videokaart... Misschien IRQ's ofzo.... Maar nu blijkt ook dat die eerste 2 videokaarten toch een defect hebben (of gewoon té oud zijn), want die krijg ik niet aan de gang in Windows XP.

In ieder geval bedankt voor de hulp.
Het is dus duidelijk dat dit moederbordje WEL 2 monitors kan ondersteunen!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

atmoz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:27:
Maar nu blijkt ook dat die eerste 2 videokaarten toch een defect hebben (of gewoon té oud zijn), want die krijg ik niet aan de gang in Windows XP.
Dan zijn ze dus niet als primary ingesteld in BIOS, want dan krijg je idd in XP de melding dat ze niet gestart kunnen worden :z

Ik vermoed toch sterk dat je eerst PCI als primary had staan in BIOS en dat POST-berichten via PCI gingen, maar Windows via de integrated VGA als primary had staan en dus daar beeld op gaf, na de CMOS clear heb je ws integrated (AGP) als primary gezet, waardoor zowel POST als Windows via integrated VGA gingen en je vervolgens iirc een foutcode 10 wel zo handig exacte foutcode te melden :P bij proberen de PCI kaarten aan de praat te krijgen :o

Dit probleem heb je niet bij nieuwere PCI kaarten (zo'n beetje alles vanaf Radeon VE / Gf2MX) en sommige oudere kaarten (Matrox Millennium reeks bijv. ;) ) omdat ze wel als secondary willen draaien.

Oplossing voor je S3 en Tseng is om de PCI als primary in te stellen in BIOS, waardoor POST berichten daarover zullen gaan. Vervolgens kun je in Windows zelf kiezen wat je als primary wilt hebben - maar om zover te komen moet je wel schermen op beide uitgangen aangesloten hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1