[iTunes] Hoe zit het nou precies met MP3 tags.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik vraag me af wat iTunes nou precies met MP3 tags doet. Ik heb de search al gebruikt en Google, maar ik ben nu echt compleet in de war :P

Voormalig, in Windows, was het allemaal zo simpel: tags konden gewoon in de explorer gewijzigd worden. Ideaal, als je het mij vraagt. Voordat ik een mp3'tje of een album toevoegde aan iTunes, tagde ik ze in de explorer en was het in 1 keer goed toen ik ze toevoegde in iTunes.

Ik kwam er in OS X achter dat je mp3's niet kan taggen in Finder (erg jammer, als je het mij vraagt, maar zo zijn er nog wel meer dingetjes die ik graag in OS X had gezien). Dan maar in iTunes taggen.

Ik wil dat de mp3tags goed staan, aangezien ik m'n mp3's nogal eens overzet. Aangezien ik heb gelezen dat iTunes alleen z'n eigen XML aanpast, en de ID3-tag van het bestand zelf ongemoeid laat, heb ik voor de zekerheid dus maar op "converteer ID3-tags" geklikt en de nieuwste versie gekozen. Alleen tijdens het afspelen veranderde de albumnaam weer terug naar de oorspronkelijke naam :(

Vraag 1: Past iTunes alleen zijn eigen XML aan en laat hij mp3-bestand+tag zelf ongemoeid?
Vraag 2: Wat doet de "converteer ID3-tag" knop precies? Schrijft hij de data van de iTunes XML weg in de mp3tag? Of kijkt hij naar wat er oorspronkelijk in de mp3tag stond?
Vraag 3: kunnen de mp3tag en de data in de iTunes XML überhaupt out of sync zijn?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

_Christiaan_ schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:25:
Ik vraag me af wat iTunes nou precies met MP3 tags doet. Ik heb de search al gebruikt en Google, maar ik ben nu echt compleet in de war :P

Voormalig, in Windows, was het allemaal zo simpel: tags konden gewoon in de explorer gewijzigd worden. Ideaal, als je het mij vraagt. Voordat ik een mp3'tje of een album toevoegde aan iTunes, tagde ik ze in de explorer en was het in 1 keer goed toen ik ze toevoegde in iTunes.

Ik kwam er in OS X achter dat je mp3's niet kan taggen in Finder (erg jammer, als je het mij vraagt, maar zo zijn er nog wel meer dingetjes die ik graag in OS X had gezien). Dan maar in iTunes taggen.

Ik wil dat de mp3tags goed staan, aangezien ik m'n mp3's nogal eens overzet. Aangezien ik heb gelezen dat iTunes alleen z'n eigen XML aanpast, en de ID3-tag van het bestand zelf ongemoeid laat, heb ik voor de zekerheid dus maar op "converteer ID3-tags" geklikt en de nieuwste versie gekozen. Alleen tijdens het afspelen veranderde de albumnaam weer terug naar de oorspronkelijke naam :(

Vraag 1: Past iTunes alleen zijn eigen XML aan en laat hij mp3-bestand+tag zelf ongemoeid?
Vraag 2: Wat doet de "converteer ID3-tag" knop precies? Schrijft hij de data van de iTunes XML weg in de mp3tag? Of kijkt hij naar wat er oorspronkelijk in de mp3tag stond?
Vraag 3: kunnen de mp3tag en de data in de iTunes XML überhaupt out of sync zijn?
1. Nee, de ID3 van de mp3 wordt weldegelijk aangepast.
2. Er zijn verschillende versies van ID3 tags (ID3v1, ID3v2.x etc.), de verschillen zijn vooral welke tags ondersteund worden en waar in eht bestand de tag info komt (begin, einde). iTunes kan tussen die versies converteren.
3. Zolang je je tags wijzigt in iTunes, zal de XML ook geüpdate worden.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ok dat is wel mooi. Ik was al bang dat ik programma's moest gaan installeren puur om m'n mp3-tags aan te passen.

edit: ik ben er nu achter waarom iTunes terugging naar de oude albumnaam. De originele ID3tag is blijkbaar een oude versie, die geen lange albumnamen ondersteunt. Daardoor werd de albumnaam precies afgekapt op het punt waar ik letters bij heb gezet :)

[ Voor 53% gewijzigd door _Christiaan_ op 18-06-2008 22:12 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

De XML is er omdat iTunes dan sneller kan indexen en veel zaken zoals aantal keer afgespeeld, laatste keer afgespeeld niet door ID3-tag worden ondersteund. Zodra jij op update ID3 drukt wordt alles wat wel ondersteund wordt ook in elk muziekbestand weggeschreven.