Computer na spanningsonderbreking niet meer op te starten.

Pagina: 1
Acties:

• anguilla
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:29
Het probleem is dat mijn pc niet meer wil opstarten. Wanneer ik de uit-aan knop indruk gebeurt er niets. Dit was in het verleden ook weleens een probleem maar alleen als de stroom ervan af was geweest.Meestal na een aantal keer proberen werkte de pc gewoon naar behoren. Ik kon de pc ook gewoon uitzetten en opstarten zolang er maar spanning opbleef. Nu is gisteren een stop doorgeslagen en ik krijg de pc dus niet meer opgestart. Op het moederbord brandt gewoon een groen ledje

De voeding is een Antec truepower 2.0 550 watt
moederbord: asus a8n-sli
processor: opteron 185
videokaart 7800 GT sli
geheugen corsair 2 gb

Is dit een probleem van de voeding of het moederbord?

.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:41

ralpje

Deugpopje

Stekker al even helemaal uit de voeding gehaald?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• anguilla
ralpje schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:57:
Stekker al even helemaal uit de voeding gehaald?
Ja, geprobeerd. Ook de stekker van de voeding op het moederbord losgemaakt. Geen resultaat.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je de voeding al getest in een andere pc? Of heb je al getest met de voeding uit een andere pc in jou pc?

Als het niet aan de voeding blijkt te liggen (wat ik eigenlijk wel denk) dan ligt het waarschijnlijk aa je moederbord...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Meestal is het al de voeding als de fan van de voeding niet gaat draaien zodra je de pc probeert op te starten.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• anguilla
ik222 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 17:17:
Heb je de voeding al getest in een andere pc? Of heb je al getest met de voeding uit een andere pc in jou pc?

Als het niet aan de voeding blijkt te liggen (wat ik eigenlijk wel denk) dan ligt het waarschijnlijk aa je moederbord...
Probleem is dat ik momenteel geen mogelijkheid heb om de voeding ergens anders in te testen. Maar is het mogelijk om de voeding te testen en aan te zetten zonder dat deze aangesloten is op het moederbord ? Ik heb wel een multimeter.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan zelf je voeding aanslingeren om te testen. Trek je ATX stekker los van het moederbord en maak sluiting tussen PIN4 (de groene draad) en PIN6 (de zwarte) (dit alles met het lipje naar BOVEN). zo lang je deze 2 met elkaar verbind moet je voeding aan blijven. Zorg er wel voor dat er iets van hardware aan hangt zoals een harde schijf of een cd-rom speler. Voedingen vinden het niet leuk als er niks aan hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mishmash op 18-06-2008 18:32 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mishmash schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:32:
Je kan zelf je voeding aanslingeren om te testen. Trek je ATX stekker los van het moederbord en maak sluiting tussen PIN4 (de groene draad) en PIN6 (de zwarte) (dit alles met het lipje naar BOVEN). zo lang je deze 2 met elkaar verbind moet je voeding aan blijven. Zorg er wel voor dat er iets van hardware aan hangt zoals een harde schijf of een cd-rom speler. Voedingen vinden het niet leuk als er niks aan hangt.
De (enige) groene met een zwarte is goed genoeg, dus niet per seé PIN6 voor zwart :)

• anguilla
Mishmash schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:32:
Geprobeerd en de voeding doet het gewoon. Ik mag er dus vanuit gaan dat het aan het moederbord ligt. Het vreemde van het geheel vind ik dat er geen enkel probleem was met uit en aan zetten als er maar spanning op de pc bleef. Ik heb de batterij ook vervangen (mocht deze er iets mee te maken hebben)dus die moet gewoon goed zijn.
Ik zou misschien een schakelaar tussen pin 4 en 6 kunnen zetten en kijken wat er gebeurt. Niet de meest elegante oplossing trouwens.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ipv de aan/uit knop te gebruiken, wat gebeurt er als je contact maakt op de pinnetjes van pwr_on?

• anguilla
Exorcist schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:02:
Ipv de aan/uit knop te gebruiken, wat gebeurt er als je contact maakt op de pinnetjes van pwr_on?
Voeding aangesloten op het moederbord. Pin 4 en pin 6 met draadje verbonden. Nadat de voeding een tijdje gelopen heeft verbinding tussen pin 4 en pin6 verbroken. En zowaar ik probeer de pc op te starten met aan-uit knop en deze doet het. Maar !!! ik krijg geen beeld en de volgende melding.
""System fail vidiator" Dat laatste woord kan ik trouwens niet thuisbrengen of verstaan. Later krijg ik nog de melding "no keyboard connected"

• Mishmash
anguilla schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:26:
[...]

Voeding aangesloten op het moederbord. Pin 4 en pin 6 met draadje verbonden. Nadat de voeding een tijdje gelopen heeft verbinding tussen pin 4 en pin6 verbroken. En zowaar ik probeer de pc op te starten met aan-uit knop en deze doet het. Maar !!! ik krijg geen beeld en de volgende melding.
""System fail vidiator" Dat laatste woord kan ik trouwens niet thuisbrengen of verstaan. Later krijg ik nog de melding "no keyboard connected"
Ik denk dat je moederbord een oplazer heeft gehad... Heb je de BIOS al gereset?

• anguilla
Mishmash schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:33:
[...]

Ik denk dat je moederbord een oplazer heeft gehad... Heb je de BIOS al gereset?
Ik heb de spanning eraf gehaald door de stekker achteruit de pc te halen. Nadat deze weer aangesloten was met de uit-aan knop geprobeerd aan te zetten. Er gebeurd niets. Spanning op het moederbord gezet door pin 4 met 6 te verbinden. En hierna start voeding weer gewoon.
Ik zit nu te denken aan een sluiting tussen moederbord en kast.Dus ik ga de boel maar eens demonteren en daarna weer opnieuw in elkaar zetten.
In ieder geval iedereen bedankt voor zijn of haar reactie en ik laat de afloop nog wel horen

• Mishmash
anguilla schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:09:
[...]

Ik heb de spanning eraf gehaald door de stekker achteruit de pc te halen. Nadat deze weer aangesloten was met de uit-aan knop geprobeerd aan te zetten. Er gebeurd niets. Spanning op het moederbord gezet door pin 4 met 6 te verbinden. En hierna start voeding weer gewoon.
Ik zit nu te denken aan een sluiting tussen moederbord en kast.Dus ik ga de boel maar eens demonteren en daarna weer opnieuw in elkaar zetten.
In ieder geval iedereen bedankt voor zijn of haar reactie en ik laat de afloop nog wel horen
Je kan nog de volgende dingen proberen:
- Bios resetten (batterij er een nachtje uit laten of de jumper omzetten, werkt allebei)
- Kaal booten, haal alle hardware er vanaf die niet strikt noodzakelijk is
- Moederbord laten booten buiten de kast. Haal je mobo uit de kast en leg hem op iets wat geen spanning geleid. Probeer hem vervolgens aan de praat te krijgen.

Mochten die 3 dingen niet lukken is of je moederbord kaduuk, of je processor.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
Misschien was je pc wel de reden dat de stoppen eruit vlogen? Of weet je al wat het anders was?!

• anguilla
elmertje schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 10:23:
Misschien was je pc wel de reden dat de stoppen eruit vlogen? Of weet je al wat het anders was?!
Hier een update van mijn kant. De pc uitelkaar gehaald, stofvrij gemaakt en opnieuw in elkaar gezet. Ik kon niet zien dat het moederbord ergens verkeerd zat. Spanning op de pc gezet.Gebeurt niets. Pin4 met pin6 verbonden om zo spanning op het moederbord te zetten. Nu kan ik weer als voorheen de pc aan en uitzetten zolang er maar spanning opblijf. En!! Alles werkt nu weer naar behoren. ;) ;)
Dus voor mij blijft het een raadsel :? .

Verwijderd

N Rotte aan en uitknop ?
Pagina: 1