Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] firewall rules, werking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt het dat bijvoorbeeld IE7, firefox 3 en opera gewoon kunnen surfen met de default instellingen van de vista firewall? Ik heb op het eerste zicht, in de advanced instellingen van de firewall, geen enkele rule met betrekking tot de voorgaande applicaties kunnen terugvinden.

Bovendien: Als ik zelf een incoming block rule aanmaak voor IE7 dan blijft IE7 gewoon werken, hoe is dit mogelijk?

Verwijderd

Ik weet niet perse je oplossing maar, misschien is het een tip. ik heb namelijk zelf (vond het moeilijk firewalls een boek op bol.com gekocht. "firewalls for dummy's"

niet dat ik je dom vind maar ik heb er zelf veel aan gehad.

• kob409
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 12:30
In grote lijnen: De MS firewalls beschermen alleen van buiten naar binnen, niet andersom.

Ze gaan er van uit, dat op het moment dat een applicatie gestart wordt, welke jij zelf hebt geinstalleerd,
dat dat verder geen gevaar zou moeten opleveren en dus gewoon uitgevoerd moet kunnen worden.

Niets is minder waar natuurlijk, juist malware en dergelijken moeten ook verhinderd worden op het uitgaande verkeer.

Indien je de Engelse taal machtig bent, zou ik je ten zeerste adviseren ZoneAlarm free te installeren.

Dit is een redelijk goeie gratis Firewall, die met niet al te veel, maar toch begrijpelijke, waarschuwingen komt, snel leert en niet al te ingewikkeld is.

Dit programma kan dus ook ongewenste connecties van bepaalde programma's met het internet verhinderen.

Je moet wel even opletten, per programma krijg je meestal een tweetal waarschuwingen, 1 is voor de "Trusted Zone" en de ander voor het Internet.
Vergeet niet de "Remember" box aan te vinken, zodat je firewall niet steeds met dezelfde melding terugkomt...

kob409

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kob409 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:13:
In grote lijnen: De MS firewalls beschermen alleen van buiten naar binnen, niet andersom.
Die van Vista nou juist ook met outgoing connections :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

alt-92 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:51:
[...]Die van Vista nou juist ook met outgoing connections :)
Standaard gedrag van Vista is toch echt dat uitgaand alles toegestaan is.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
kob409 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:13:
Dat is dus niet waar (Vista).

Ik heb vorige maand via de Windows Firewall nog een melding gekregen dat een zeker programma boat32.exe een internetverbinding wilde opzetten. "Of ik dat goed vond?". Bleek een virus te zijn .....

Vista Firewall is toppie. _/-\o_

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
7o9 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:13:
[...]

Standaard gedrag van Vista is toch echt dat uitgaand alles toegestaan is.
Nee hoor. Ik heb toestemming moeten verlenen voor uitgaand verkeer voor Firefox, IE en andere programma's.
Pagina: 1