Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er over dit onderwerp nog geen threads zijn, maar kon niets vinden! (zoektermen: memory, stick, windows, boot)

Veel memory sticks zijn sneller dan de gemiddelde harde schijf, dus ik ben benieuwd of het loont om Windows op een memory stick te zetten en die dan als C: schijf te gebruiken.
Wat zijn de mogelijkheden en levert het echt snelheidswinst op? Zou RAID ook een optie zijn (2 sticks) of schiet ik dan te ver door?

Ik heb al begrepen dat Windows Vista het zogenaamde REadyBoost heeft waarbij hij tijdelijek bestanden (pagefile?) wegschrijft om een memory stick. Heb gelezen dat dit vaak problemen oplevert. Kunnen jullie dit bevestigen? Is er ook een readyboost voor XP? Wat is de snelheidswinst?

Voor de duidelijkheid: dit topic gaat hoofdzakelijk over de memory stock als C: schijf (dus niet alleen voor tijdelijke bestanden, maar de hele Windows installatie)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over wat voor een memory stick heb je het ? SD? M2? USB-Stick?

Bovenstaande formaten halen het bij lange na nog niet met de hedendaagse schijven hoor. Western Digital Raptor, Seagate baracuda, Spinpoints enz. SSD's komen in de buurt, maar das nog redelijk aan de hoge kant qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

USB2.0 bus trekt theoretisch max. 60 MB/s en in de praktijk mag je met de helft blij zijn.
Kortom, is geen goed idee.

Mocht een RAID-config al mogelijk zijn d.m.v. 2 sticks, delen deze nog steeds de maximale doorvoer van de USB2.0 bus.
Onder Windows kan dit volgens mij sowieso niet, omdat het OS ze blijft zien als removable storage en dat staat een S/W-matige RAID-oplossing in de weg.
Onder LINUX moet het m.b.v. Logical Volume Manager wel mogelijk zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 18-06-2008 14:47 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:58

World Citizen

FreeReef.nl

http://www.google.nl/sear...b+stick&btnG=Zoeken&meta=

de eerste link heb ik wel eens gevolgd... dat werkt

[ Voor 22% gewijzigd door World Citizen op 18-06-2008 15:04 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Hmm, dus een memory stick is niet veel snelelr dan een goede harddisk? Vanwaar dat REadyboost dan? Ik dacht dat dat leunde op de snelheid van memory sticks..

[ Voor 23% gewijzigd door tbenschop2 op 18-06-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Readyboost is iets heel anders.. Daar worden de meest belangrijke gegevens op een stukje geheugen gezet waardoor de HDD in een laptop bijv uitgezet kan worden voor energiebesparing. Als jij alleen je pc gebruiken zou voor Word, dan is zo'n module ideaal. Maar niet alles kan gecached worden of snapt dat jij iets nieuws doet wat ook gecached worden moet.

Het wordt pas interesant als jij 10 van die dingen in Raid zet.
Pagina: 1