Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DVD-speler veroorzaakt vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik heb een erg raar probleem met mijn DVD-speler/brander. Deze geeft namelijk soms vastlopers als ik een dvd/cd lees, en vrijwel altijd vastlopers als ik een schijfje brand. Met een externe brander krijg ik echter ook vastlopers. Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Het betreft een Aopen DSW2012P. Deze laat ik binnenkort naar de winkel terugbrengen. Op GoT heb ik al iets gelezen over iemand die vastlopers had met PS en zijn DVD-speler, en daarbij was waarschijnlijk de hdd kapot. Ik heb echter geen problemen met mijn hdd afaik. Morgen laat ik Orthos nog even draaien voor het geheugen, omdat dat al geopperd was als oorzaak.

Alvast bedankt!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kunt beter Memtest86+ voor het geheugen gebruiken. ;)

Je zou misschien eens een linux live cd kunnen proberen. Dan weet je of het hardware of sofware gerelateerd is. :)

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 18-06-2008 13:36 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• wimjongil
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:35:
Je kunt beter Memtest86+ voor het geheugen gebruiken. ;)

Je zou misschien eens een linux live cd kunnen proberen. Dan weet je of het hardware of sofware gerelateerd is. :)
Met memtest had ik problemen met het installeren :S dan zei hij dat het in de virtuele drive zat terwijl het daar niet was :X
Ik kan vast wel een linux live cd ergens bietsen, dus ik zal mijn ondervindingen daarover zo snel mogelijk hier posten.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

mace

Sapere Aude

Tijdens het schrijven van de lead-in is het normaal dat een PC even hangt, maak je daar dus maar geen zorgen over.

• -The_Mask-
  • Niet online
wimjongil schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:53:
[...]

Met memtest had ik problemen met het installeren :S dan zei hij dat het in de virtuele drive zat terwijl het daar neit was :X
Ik kan vast wel een linux live cd ergens bietsen, dus ik zal mijn ondervindingen daarover zo snel mogelijk hier posten.
Je moet ook niet memtest voor windows gebruiken, deze kan niet al het geheugen testen omdat een deel al gebruikt wordt door het OS. ;)
Memtest86+ daar moet je een ISO weg halen en branden op CD en dan vanaf CD booten. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• wimjongil
  • Niet online
mace schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:55:
Tijdens het schrijven van de lead-in is het normaal dat een PC even hangt, maak je daar dus maar geen zorgen over.
Het is dus normaal dat de pc voor oneindige tijd vast staat, en het geluid op één bepaald moment vaststaat? Niet dus :X
Maar moet ik dan met een live cd van linux, en dan memtest gebruiken? Want ik kan natuurlijk geen cd's branden ;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

mace

Sapere Aude

wimjongil schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:00:
[...]

Het is dus normaal dat de pc voor oneindige tijd vast staat, en het geluid op één bepaald moment vaststaat? Niet dus :X
Maar moet ik dan met een live cd van linux, en dan memtest gebruiken? Want ik kan natuurlijk geen cd's branden ;)
Ik kon niet uit je post opmaken dat je PC volledig vast liep, ik dacht dat het weer overging. :)

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
ik heb ook zoiets raar wel 8 verschillende types branders geprobeerd allemaal sata.

nu gewoon een ide drive eraan gehangen en werkt perfect zonder enkel probleem.

wel raar dat sata brander/lezer het neit doet op de nieuwe hardware zowel vista als xp clean installs.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:54

World Citizen

FreeReef.nl

jorisw86 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:03:
ik heb ook zoiets raar wel 8 verschillende types branders geprobeerd allemaal sata.

nu gewoon een ide drive eraan gehangen en werkt perfect zonder enkel probleem.

wel raar dat sata brander/lezer het neit doet op de nieuwe hardware zowel vista als xp clean installs.
Dit klinkt als "Use Sata in IDE Mode" dit is een instelling van het bios, volgens mij probeert hij dan IDE te simuleren over SATA.... misschien werken ze dan wel.

FreeReef.nl

• -The_Mask-
  • Niet online
wimjongil schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:00:
[...]

Geen andere PC thuis of bij de buren waar je een CD mag branden? ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• jorisw86
Decon Frost schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:16:
[...]

Dit klinkt als "Use Sata in IDE Mode" dit is een instelling van het bios, volgens mij probeert hij dan IDE te simuleren over SATA.... misschien werken ze dan wel.
decon als ik b.v. cod4 ging installeren of een dvd kijken kreeg je meldingen als appartaat is verwijderd van je systeem zonder voorbereid te zijn of allemaal atapi meldingen in de eventlogs.

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Ander dvd spelertje proberen? Een dvd speler kan een pc wel degelijk laten vastlopen door signalen over de ide-bus te versturen waar de controller van over de z**k gaat... je zult echt de eerste niet zijn.

En al helemaal met Aopen drives... :(

• wimjongil
  • Niet online
@ -The_Mask- : Dat moet wel lukken.

@ highking: als je mijn sp leest, zul je zien dat het met externe branders ook fout gaat (dat is een NEC, type weet ik niet zo).

Ik zal ook eens mijn BIOS gaan bekijken, of ik daar misschien wat kan spelen met IDE functies oid.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:54

World Citizen

FreeReef.nl

jorisw86 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:21:
[...]

decon als ik b.v. cod4 ging installeren of een dvd kijken kreeg je meldingen als appartaat is verwijderd van je systeem zonder voorbereid te zijn of allemaal atapi meldingen in de eventlogs.
En dit was alleen bij je CDROM... dus bv HDD's werden niet gedisconnect.... ? Want het kan best zijn dat je controller uitvalt... en dat je daardoor denkt dat de pc vast loopt, eigenlijk is je HDD dan dus gewoon niet vindbaar meer. Maar dat lijkt me alleen als je het probleem én bij je HDD's hebt én bij CDROM.

Ik zit me even te bedenken hoe je dit kunt testen... Want je hdd blijft ook zonder signaal draaien, dus je kunt het niet horen.

[ Voor 49% gewijzigd door World Citizen op 18-06-2008 16:56 ]

FreeReef.nl

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

wimjongil schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:48:
@ highking: als je mijn sp leest, zul je zien dat het met externe branders ook fout gaat (dat is een NEC, type weet ik niet zo).
Excuus, dan blijft er denk ik weinig over dan wat standaard zaken testen... geheugen testen met memtest, even alles lostrekken wat je niet nodig hebt (dus ook intern), en langzaam weer terugprikken totdat het probleem terugkeert (dan weet je dus bij welk apparaat het mis is gegaan).

Wellicht even kijken of de elco's op het mainboard nog plat zijn :)

• wimjongil
  • Niet online
Ok, wat ik dus allemaal moet doen:
- Memtest86+ draaien.
- Elco's checken.
- Kaal testen.
- Linux proberen.
- IDE-controller checken.

De brander ligt nu bij de winkel, maar ik zal wel later even die externe erin stoppen via de IDE. Ik heb namelijk PW-week ;)

[ Voor 10% gewijzigd door wimjongil op 19-06-2008 20:36 ]

• jorisw86
Decon Frost schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:53:
[...]

En dit was alleen bij je CDROM... dus bv HDD's werden niet gedisconnect.... ? Want het kan best zijn dat je controller uitvalt... en dat je daardoor denkt dat de pc vast loopt, eigenlijk is je HDD dan dus gewoon niet vindbaar meer. Maar dat lijkt me alleen als je het probleem én bij je HDD's hebt én bij CDROM.

Ik zit me even te bedenken hoe je dit kunt testen... Want je hdd blijft ook zonder signaal draaien, dus je kunt het niet horen.
nee decon alle hdd blijven gwn perfect werken en alle benaderbaar mobo is al omgewisseld door de computer winkel.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59
Gezien het feit dat het een PATA brander is, heb je hem wel op de juiste controller aangesloten op je moederbord? Mijn oude Asrock 939A8X-M had namelijk 2 IDE controllers, 1 ervan moest alleen maar worden gebruikt voor harde schijven, en de ander alleen voor optische drives. Dit had ik in het begin niet door (ik had de miniscule kleine lettertjes naast de controllers op het moederbord zelf niet gelezen en in de handleiding stond het niet), met dus als gevolg dat ik ook allerlei rare foutmeldingen en vastlopers kreeg. Misschien is dat ook nog iets om te controleren?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

offtopic:

ik heb ook eens een probleem gehad met een DVD speler, m'n pc bootte dan zéér traag of vrijwel niet, dan raakte hij nog niet voorbij het startscherm met de bios erop, eens ik de dvd-rom eraf haalde ging hij weer als een zonnetje 8)

ontopic:

als je nu de drive eens vervangt door bvb een goeie ouwe cd-rom speler, heeft hij dan het probleem nog ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• wimjongil
  • Niet online
UTwizard schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:34:
Gezien het feit dat het een PATA brander is, heb je hem wel op de juiste controller aangesloten op je moederbord? Mijn oude Asrock 939A8X-M had namelijk 2 IDE controllers, 1 ervan moest alleen maar worden gebruikt voor harde schijven, en de ander alleen voor optische drives. Dit had ik in het begin niet door (ik had de miniscule kleine lettertjes naast de controllers op het moederbord zelf niet gelezen en in de handleiding stond het niet), met dus als gevolg dat ik ook allerlei rare foutmeldingen en vastlopers kreeg. Misschien is dat ook nog iets om te controleren?
Mmm, dat zou zeer goed kunnen! Ik ga het proberen al de brander weer terug is (ik krijg een nieuwe van de shop). Ook ff de handleiding van mijn mobo erbij pakken.
Pagina: 1