Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Database maken met Artikelen

Pagina: 1
Acties:

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Geachte mede-tweakers,

Ik heb iets waar ik niet uitkom ook niet na lang gezocht te hebben. Wat ik wil maken probeer ik hieronder duidelijk te maken...

Ik wil met Acces een database met tabbellen en rapporten maken.
De database heeft een hoofdtabel, namelijk de artikellocaties
Dan moeten de artikelen die in die artikel locatie horen, gekoppeld worden aan de hoofdtabel, zodat als ik een raport uitdraai de locatie en de artikelen erbij staan.

Nu is het probleem dat ik niet weet hoe ik dat moet doen?!?!
Ik heb het voorelkaar gekregen om 2 tabellen te maken:
- de hoofdtabel met als naam (LOCATIES) met de namen/cijfers van de locatie
- de artikelen tabel van één lokatie, hier staan de artikelen met beschrijving in

Nu moeten de artikelen dus gekoppeld worden aan die tabel, maar alleen aan Id 1, want dat is de lokatie van de artikelen. Op die manier wil ik verder werken, maar dat begin lukt niet...

Misschien dat iemand kan helpen?
Alvast Bedankt!

Twitter Flickr

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

JefSnare schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:32:
[...[
- de artikelen tabel van één lokatie, hier staan de artikelen met beschrijving in
[...]
Er bestaat niet zoiets als een artikelentabel van één locatie. Wat je hebt als het goed is, is een artikelentabel met daarin het veld locatie. Kunnen artikelen op meer plekken aanwezig zijn dan ontkom je niet aan een koppeltabel [ArtikelenOpLocatie]{ArtikelID,LocatieID}

Kortom, hop naar de bibliotheek/boekhandel voor een boekje inleiding in relationele databases, want zonder deze basisbeginselen ga je niet ver komen. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

We denken graag mee, en ik bedoel het niet lullig, maar GoT is er niet voor het maken van andermans huiswerk. Ik stel dus voor dat je eerst zelf nog even de boeken induikt om de beginselen van Access (en belangrijker: die van relationele DB's in het algemeen) nog even op te rakelen en dan een wat verder uitgewerkte eerste opzet geven.

Een tabel per locatie lijkt me trouwens niet handig. Wat als er een locatie bij komt, weg gaat, verplaatst wordt, etc?

edit:
Mompelmompel. Ik ben weer eens traag.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 18-06-2008 12:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• JefSnare
Lustucru,

Ik denk dat je gelijk heb, ik dacht het wel even te doen...
Maar je bedoeld dat ik het beste in een artikeltabel een lokatie voor elk artikel moet aangeven?

Twitter Flickr

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Hangt er o.a. nogal van af of een artikel eenmaal voorkomt of vaker. Kijk eens goed naar het begrip normalisatie :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• JefSnare
De artikelen staan in een lijst met lokaties erachter, dus als ik alleen lokatie 4 wil uitdraaien, wil ik dus de artikelen van lokatie 4 in het rapport

Twitter Flickr

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Cursus database ontwerpen

Het lijkt me handig dat je 's begint met het doorlezen van een dergelijk artikel en het doorlopen van een paar tutorials. De kans is nu wel erg groot dat je database slecht ontworpen is.

Wat je vraag betreft; dit zou je kunnen bereiken mbv een query die een selectie maakt op locatiecode of met een filter op het rapport.

And I'm the only one and I walk alone.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je wilt even een goed onderscheid maken tussen gegevens, datamodel en rapportage. En dat is iets waar we weinig mee kunnen helpen, dat zal je zelf moeten doen op basis van je opdrachtbeschrijving :)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dan moet je gaan kijken naar een-op-veel en veel-op-veel relaties.

Komt een artikel bij meerdere locaties voor?
Heeft een locatie meerdere artikelen?

Ik verwacht beide een JA?
Dan heb je dus een tussentabel nodig.

Youtube: DashcamNL

• JefSnare
Ik ga nu gewoon veel dingen lezen, misschien dat het dan wel gaat...bedankt voor de tips!

De database zit al inelkaar, maar ik ga een tussentabel maken, en het rapport krijgt een filter!

Edit: Nu heb ik precies wat ik wil, nu alleen nog het filter en het werkt...die tutorials zijn goed 8)
Ik had ff iets beter moeten zoeken... 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door JefSnare op 18-06-2008 14:06 ]

Twitter Flickr

Pagina: 1