Verwijderd

Topicstarter
Hi ppl,

Weldra stuur ik de lay-out van een klein boekje naar de drukker waarin alle afbeeldingen CMYK color 8Bits/Channel zijn.

Het valt me op dat ik een enorm kleurverschil merk wnr ik de afbeeldingen geopend in Photoshop vergelijk met deze geopend via de Windows Viewer of Paint.

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/1544/kleurverschilyy0.jpg

Ik vermoed dat dit aan de CMYK waarden ligt waarbij Windows Viewer deze in RGB toont maar ben dit niet zeker. Ik kreeg daarnet een 'proefdruk' zipfile toegestuurd ter goedkeuring voor druk met alle pagina's als lowres afbeelding. Alle afbeeldingen hebben de foute/omgezette kleuren (linker afbeelding in screenshot). De lowres afbeeldingen zijn weliswaar RGB, dus dit kan het mss terug verklaren want geopend in Photoshop blijven de kleuren identiek.

Kan iemand me dit even verduidelijken aub? Want voor ik de drukker ambeteer zou ik graag weten of ik iets fouts doe en me zorgen moet maken met de defenitieve kleuren op het drukwerk. De drukker liet me weten dat de proefdruk trouwens in eerste instantie bedoeld is om de volgorde van de pagina's, tekst etc te controleren..

edit: de drukker heeft me zonet alle pagina's in lowres pdfjes gestuurd. De kleuren zien er hier terug allemaal in orde uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 10:06 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Is het origineel plaatje in CMYK? Windows Viewer kan daar idd niet goed mee om :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Afbeelding is dood, daarom een mirror:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W9AmaNYoLyWtwH1RlO1uV3BM/full.jpg
Verder kan ik je niet helpen omdat ik hier geen verstand van heb. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

zit er niet gewoon een kleurprofiel in dat Photoshop wel correct weergeeft maar Paint/Windows Viewer niet?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:56
Heeft dit niet met je kleurprofiel te maken in Windows? Bij beeldscherm eigenschappen. als je deze weghaalt, dan zou het goed moeten zijn. Anders zou ik het ook niet zo weten.

Zie hierboven dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 18-06-2008 10:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
originele afbeelding is CMYK. volgens mij ligt het idd aan het kleurprofiel dat de windows viewer hanteert. Zal dit even moeten uitpluizen want heb er eerlijk gezegd niet zoveel ervaring mee.

Zonet even in m'n beelscherm eigenschappen het kleurprofiel sRGB_IEC61966-2-1_noBPC.icc toegevoegd (hetzelfde die ik terugvind onder Photoshop Color settings) maar ik merk geen verschil, ervoor stond er geen enkel profiel in het lijstje..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 10:11 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Windows doet niet echt aan kleurprofielen he. Is gewoon standaard SRGB. Probeer maar eens een afbeelding met sRGB-profiel in PS en Windows Viewer te openen, dan zijn ze wel gelijk. Anders gewoon lekker het profiel kiezen wat benodigd is, en die windows-zooi links laten liggen. Waarom zou je het daar sowieso in willen zien??

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

In een PDF-bestand op kan je nooit op je eigen beeldscherm zien hoe de kleuren bij de drukker op papier worden afgedrukt. Die PDF is waarschijnlijk enkel als voorbeeld voor de indeling van de pagina's. De enige manier om de kleuren te bekijken is door een proefdruk te laten maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
@Johnny: klopt. Maar het grote kleurverschil was verontrustend, nu weet ik dat ik er niet onmiddellijk m'n nachtrust moet voor laten :) Spijtig dat de drukker waar wij al jaren klant zijn veel geld vraagt voor proefdrukken. M'n overste wil daar niet op ingaan, dat geld wordt liever gespendeerd aan een grotere oplage 8)7
Pagina: 1