Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Is het toegestaan voor een all-in huur voor een niet geliberaliseerde huurwoning, welke onduidelijk is hoe deze uitgespecifieerd is, contractueel vast te zetten dat een huurverhoging gebaseerd is op cijfers van CBS: consumptie huishoudens?

Dit cijfer van CBS is namelijk hoger dan wat het VROM vaststelt.

Bijkomend feit is dat de huur niet in verhouding staat dan wat het puntenstelsel van huurcommissie aangeeft.

Argumentatie van de verhuurder is dat het gebaseerd wordt op cijfers van CBS om het feit dat ook gas/water/elecktrisch in prijs omhoog gaat. Dit nadat ik een bezwaarbrief heb gestuurd.

Iemand ervaringen met dit soort situaties?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zou ze de keuze kunnen geven:
Of hogere huur, of de jaarafrekening van nutsbedrijf betalen?

Overigens lijkt het me niet echt heel slim om een niet-gespecifieerde huur te handhaven en zou ik dat opsplitsen. Ik denk dat zowel huurder als verhuurder hier meer baat bij heeft.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
In dit geval heb ik de rol van huurder, en is de huur HOGER dan wat huurcommisie aan puntensysteem vaststelt. Echter in het contract staat een huurverhoging volgens cijfers CBS vastgesteld.
Omdat de huur al te hoog is vind ik de huurverhoging onacceptabel.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dan kun je dus eventueel je beklag doen bij de huurcommissie, kun je er niet uitkomen met jouw verhuurder.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

je verhuurder zal dan het all-in bedrag moeten op splitsen en kan dan je kale huur bedrag verhogen met het maximumtarief van het VROM en je g/l/w-kosten berekenen op basis van wat er daadwerkelijk gebruikt is (verwacht wordt gebruikt te worden).

Leuk als consumptie huishoudens volgens het CBS met 3% is gestegen, maar als jij niet zoveel g/l/w gebruikt hoef je dat niet te gaan betalen. De verhuurder mag je ook niet deze kosten in rekening brengen op basis van het gemiddelde van Nederland.

Als je kale huur overigens aanzienlijk boven het max. met het puntensysteem zit mag je verhuurder blij zijn dat je niet naar de huurcommissie stapt voor huurverlaging met terugwerkende kracht :) (wat natuurlijk een doodsteek is voor een fatsoenlijke huurder/huur relatie)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 10:13 ]

• anandus
  • Niet online
Dan zou ik mijn beklag doen bij de verhuurder voor een meer gespecifieerde huur (kale huur - GWE - servicekosten) en eventueel vragen of hij de jaarafrekeningen voor GWE over bijvoorbeeld 2007 kan overleggen.

Daarmee zouden jullie samen op een redelijke eerlijke huurprijs kunnen komen.
De kale huur kan je met het puntensysteem uitrekenen en mag alleen maar met een vast percentage verhoogd worden, de GWE-kosten zijn met de jaarafrekeningen over 2007 te berekenen.
De servicekost is helaas nattevingerwerk.
* anandus heeft een keer een verhuurde gehad die de servicekosten van 15 naar 75 euro per maand verhoogde (omdat de andere 2 bedrag wat meer vastliggen) en ik kon er niets tegen doen.*

Hoe dan ook zou ik om uitsplitsing en/of 'bewijzen' vragen.

* Op een totale huur van 300 euro was dat dus geen pretje en kunnen ze zo om de wettelijke verhogingspercentage heenkomen

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 18-06-2008 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Waar ik nog een beetje mee zit, is het huurcontract waar het hele verhaal van huurverhoging volgens CBS wel in staat vastgesteld. Maar de wettelijke rechten zoals beschrijven door VROM overschrijven dit?

Voorbeeld: Stel bij een vasthoudend bezwaar van mij kant waarbij de huurverhoging niet wordt voldaan, leef ik dus het contract niet na op het punt van de huurverhoging, en mag de verhuurder dan niet het contract ontbinden op grond daarvan en mij per direct op straat gooien (zoals dat ook in het contract staat)?

• anandus
  • Niet online
Ik denk dat je daarvoor even bij een rechtswinkel langs moet fietsen, ze hebben vaker met dit soort bijltjes gehakt :)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Nee, jaarlijks wordt de huurverhoging bepaalt door VROM en natuurlijk kun je hiervan afwijken en stelselmatig 5% er jaarlijks opzetten maar dan zul je op termijn eentje tegenkomen zoals mockingbird aangeeft die je dit met terugwerkende kracht laat betalen.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De maximale opslag wordt inderdaad vastgesteld door VROM. Deze opslag geldt voor de kale huur exclusief servicekosten. De servicekosten mogen gewoon meestijgen met de werkelijke kosten. Wel is de verhuurder verplicht jaarlijks de servicekosten te specificeren aan de huurder. Met de specificatie kun je dan inschatten of de inclusief prijs (kale huur + servicekosten) redelijk is.

Beter je even juridisch laten adviseren.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Heretic
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alleen bij de "sociale huurwoningen" van woningbouwcorporaties is de VROM verhogingsfactor van toepassing. Voor geliberaliseerde woningen (huur boven E621,78 in 2007) geldt geen maximale verhoging en wordt vaak het indexeringscijfer van het CBS gebruikt Hoe werkt huurverhoging op basis van een indexeringsclausule

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:56:
Is het toegestaan voor een all-in huur voor een niet geliberaliseerde huurwoning, welke onduidelijk is hoe deze uitgespecifieerd is, contractueel vast te zetten dat een huurverhoging gebaseerd is op cijfers van CBS: consumptie huishoudens?

etc...
;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die indexeringsclausule is wel nuttige informatie, echter wordt dit toegepast in het geval van inderdaad een niet-geliberaliseerde woning.

Met terugwerkende kracht te veel betaalde huur terugvorderen lijkt alleen te kunnen binnen 6 maanden na huurovereenkomst.

Opmerkelijke feit is, er over de opsplitsing van kale huur en g/w/l wordt gesproken, echter lijkt dit met onzelfstandige woningen niet exact mogelijk te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 23:03 ]

Pagina: 1