Toon posts:

Goed en Goedkoop netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.032 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

We hebben een bedrijf (8 personen) en hebben voornamelijk CAD en Office bestanden als data.
Nu hebben we redelijk wat onderhouds kosten per jaar en mij is gevraagd om te kijken of we deze
kunnen verlagen. Momenteel hebben we een sevrer met Small Business en Exchange draaien.
Ik zou het graag naar buiten brengen maar hier heb ik geen enkele ervaring mee, KPN bied dit aan
maar ik weet niet hoe goed dit werkt, misschien heeft niemad ervaring hiermee of een ander goede oplossing.

MVG

Vincent

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Wat zijn die kosten dan? 'Redelijk' wat is een subjectief begrip.

En wat doen ze voor dat bedrag.

Met de informatie valt er weinig te zeggen.

Wat is je uitgangs punt, goed of goedkoop

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Wat bedoel je met onderhoudskosten? PC's die na een tijdje niet goed meer werken?

Saaaaaab :P

[ Voor 11% gewijzigd door BlackWhizz op 18-06-2008 08:44 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je het nu over Backup online van KPN ?
We missen wat info... Natuurlijk hoef je niet je hebben en houwen van je bedrijf naar buiten te brengen..
Maar je heb een SBS server ... Wat draai je hier op voor Services?
Word dit door jullie onderhouden of is dit uitbesteed.
En hoe zit het met de werk stations ?

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat wil je nu precies? Backup inderdaad van KPN? Dat valt uit je openingspost namelijk niet echt op te maken ;) Ik denk dat het handig is als je zoveel mogelijk info geeft, en de kosten er ook bij zet. Anders wordt het een beetje lastig om adviezen te geven.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
De kosten zijn z'n 10000 euro per jaar dit zijn de kosten van de server de desktops onderhouden we zelf. We willen de kosten naar benede brengen en zelf geen risico meer dragen en hiermee bedoel ik elke 3 jaar en nieuwe server met backup systeem in huis hebben met alle risicos. we hebben z'n 250GB aan opgeslagen data excl fotos. momenteel hebben we 24 uur monitoring en komen ze binnen 4 uur op lokatie.

Verwijderd

Topicstarter
verder hebben we 3 VPN verbindingen die contenu in moeten kunnen bellen.

• LuckY
  • Niet online
Je kan hier en daar vrijblijvende offertes aanvragen bij enkele beheer partijen....

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:35
Hoeveel data heb je nou precies? Dus alles wat gebackupped zou moeten worden?
Als je nu 250GB hebt, kun je dan een schatting maken hoeveel je over drie jaar hebt? Volgens mij zijn eigen backup-oplossingen makkelijker en sneller. (dus wellicht ook goedkoper, maar ik ken de prijzen van KPN niet)

Ik zou iets anders proberen te verzinnen om het geheel goedkoper te maken, maar als je al een SBS server hebt draaien dan kan het niet veel goedkoper met Microsoft oplossingen. (als je alle functies van SBS ook daadwerkelijk nodig hebt natuurlijk)

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
LuckyY schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:42:
Je kan hier en daar vrijblijvende offertes aanvragen bij enkele beheer partijen....
Ik zou eerst binnen bedrijf even goed overleg plegen over de huidige situatie.

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 09:18
Je zou eens kunnen kijken naar Ubuntu Server. Ben in ieder geval verlost van die SBS.

woei!

• LuckY
  • Niet online
pasz schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:45:
Je zou eens kunnen kijken naar Ubuntu Server. Ben in ieder geval verlost van die SBS.
Dan moet er zowieso nog een beheer partij komen die dat weer overneemt.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

10.000 per jaar voor een Exchange server met 3 vaste VPN aansluitingen die hoofdzakelijk als fileserver fungeert is zeer veel geld :?

dat kan zowiezo al veel goedkoper....

uitbesteden scheelt je waarschijnlijk wel wat, maar niet al te veel. Daarnaast zijn de online oplossingen (externe oplossing) altijd afhankelijk van de snelheid van je huidige internet verbinding. Kwa snelheid zul je er dan zeer waarschijnlijk op achteruit gaan.

Misschien een idee om het intern op te lossen, 1 persoon die je wat cursussen laat doen om vervolgens het serveronderhoud te laten doen (zo lastig is het niet :P )

Edit :

Als reactie hierboven, SBS is een zeer goede oplossing in combinatie met exchange. Ubuntu zou de boel alleen maar lastiger maken voor jullie ;)

[ Voor 11% gewijzigd door KatirZan op 18-06-2008 14:49 ]

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Ik vind het idee van een online-backup niet zo verstandig dan wel slim. Als je met een bedrijfslijntje een redelijke brakke upload of download hebt ( niet elk bedrijf heeft glasvezel tot z'n beschikking, in worst cases hoogstens een 300Kbits adsl lijntje) dan is dat tergend lang wachten op je bestanden.

Zet daarom zelf een server op. Een eigen server hoeft niet eens zoveel te kosten. Bijv het gebruik van Linux is gratis qua licenties. Raid-controllers komen standaard op een moederbord tegenwoordig en het opzetten van RAID zelf is een eitje.

Wat ik ook toegepast heb bij mijn ouders is een vrij eenvoudig maar wel effectief systeem. Een kleine PC met daarin 2x80GB aan opslag in Raid-0, die via Windows 2000, samen met een java-gebaseerde tool elke dag om een bepaald tijdstip het netwerk afstruint om backups te maken. Deze backups worden elke dag gemaakt en kan elk moment van de dag weer geraadpleegt worden. Ze zijn zich er niet van bewust dat een schijf in een PC het elk moment in feite kan begeven, en als je een compleet dode schijf hebt dan is dat een dure rekening al staan daar enorm belangrijke bestanden op.

Als jij zegt 250GB vandaag te hebben dan is het kijken naar 2x500GB (met oog op de toekomst) voor in raid-0 wellicht een oplossing. Wil je dat het vlot draait neem dan ook meteen een Gigabit netwerk, vermijd goedkope producten zoals Sweex of Realtek, 3Com is bijv 1 van de betere Nics. Qua harde-schijf ben je goed af met Seagate, want die leveren ook nog eens 5 jaar garantie. Een raid-controllertje hoeft niet eens zoveel te kosten, je wilt immers voor backup gaan en niet performance (iig niet state of the art lijkt me).

Vervolgens bouw je dat op , installeer je dat , en kijk je hoe het draait. Wil je toch weten wat KPN anders doet? Vraag dan een offerte aan.

• Saab
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:38:
De kosten zijn z'n 10000 euro per jaar dit zijn de kosten van de server de desktops onderhouden we zelf. We willen de kosten naar benede brengen en zelf geen risico meer dragen en hiermee bedoel ik elke 3 jaar en nieuwe server met backup systeem in huis hebben met alle risicos. we hebben z'n 250GB aan opgeslagen data excl fotos. momenteel hebben we 24 uur monitoring en komen ze binnen 4 uur op lokatie.
Sorry vheesen, zou je er een leesbaar verhaal van willen maken? Ik kan uit dit verhaal nog steeds niet opmaken wat er nu inzit en wat niet in dat contract.

Om hoeveel medewerkers gaat het, wat onderhouden ze precies op de server, is de backup nu off site, schaffen zij een nieuwe server voor jullie aan?

@ Lism, backups maak je in een profi omgeving NIET naar een Raid set maar naar tape. Dat het fijn werkt bij je thuis geloof ik graag maar een backup moet in elk geval off line zijn.

Verder lijkt het me veel te vroeg om al iets te gaan roepen over Ununtu zolang het niet duidelijk is wat de requirements zijn en wat men aan uptime verwacht

Dit nodigt niet uit tot antwoorden en dat is toch wat je wilt neem ik aan.

En gebruik de edit knop als je iets wilt toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Saab op 18-06-2008 15:00 ]

Verwijderd

Ik vind in bedrijfssituaties RAID 0 over het algmeen onwenselijk. Als er 1 schijf crasht ben je je data kwijt.

• LuckY
  • Niet online
Raid 0 in een productie server ???

Ik mag hopen dat je Raid 1 Bedoelt .....

Tevens kan je ook wel een interen cursussen laten volgen.... Maar die heeft niet de ervaring van een bedrijf (en de SLA's en dergelijken).

Eerst gewoon goed intern bespreken. En dan op zoek gaan naar beheer partijen kijken of ze het goedkoper kunnen aanbieden of in overleg gaan met de huidige beheer partij...
Zelf ben ik een voorstander van Tapes...

Verwijderd

Ja, Raid 1. Excuses. :P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zet eerst eens op een rij waar die 10K aan Euro's naartoe verdwijnt.
Ga dan kijken of elke kostenpost in eigen beheer te houden is of dat het bij een externe partij ondergebracht kan worden.
Kijk ook of bepaalde posten anders/goedkoper kunnen (denk aan verkeerde/teveel licenties die je misschien ooit verkeerd hebt aangekocht).

Hierna ga je bedenken: wat willen we nu eigenlijk?

En ga dan eens op zoek naar partijen en/of oplossingen die voldoen aan bovenstaande. Elk bedrijf wil namelijk kosten verlagen en dus omzet/winst maximaliseren maar als elke directeur/medewerker dat op de straathoek gaat staan verkondigen, staat het daar morgen helemaal vol en lopen de kosten alleen maar op.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
KatirZan schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:49:
10.000 per jaar voor een Exchange server met 3 vaste VPN aansluitingen die hoofdzakelijk als fileserver fungeert is zeer veel geld :?

dat kan zowiezo al veel goedkoper....

uitbesteden scheelt je waarschijnlijk wel wat, maar niet al te veel. Daarnaast zijn de online oplossingen (externe oplossing) altijd afhankelijk van de snelheid van je huidige internet verbinding. Kwa snelheid zul je er dan zeer waarschijnlijk op achteruit gaan.

Misschien een idee om het intern op te lossen, 1 persoon die je wat cursussen laat doen om vervolgens het serveronderhoud te laten doen (zo lastig is het niet :P )

Edit :

Als reactie hierboven, SBS is een zeer goede oplossing in combinatie met exchange. Ubuntu zou de boel alleen maar lastiger maken voor jullie ;)
helemaal mee eens maar ik denk dat dat meer vanwege het feit is dat ze 24 uur monitoring en 4 uur respons hebben ? (wat mij eigenlijk best wel overkill lijkt)

off-site backup zou ook een goeie oplossing zijn maar ligt inderdaad aan de internetlijn.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Die 24 uurs monitoring en 4 uur respons is waarschijnlijk van hun KPN (managed IP VPN, Epacity?) lijntjes, en niet van hun serveromgeving.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-03 19:51
Iedereen praat wel over eigen backup enzo. Ik heb hier voor thuis ook al vaak over na zitten denken, of Raid 5 of iets maar wat als gewoonweg het hele bedrijf of huis afbrand?

Ik heb namelijk nog stage gelopen bij een klein webhosting en software bedrijf met ook een stuk of 10 servers. Ik heb er nooit naar gevraagd maar wat als je hele bedrijf met de grond gelijk wordt gemaakt, is zo'n bedrijf dan alles kwijt?

• MAX3400

MAX3400

Vicarious schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:03:
Die 24 uurs monitoring en 4 uur respons is waarschijnlijk van hun KPN (managed IP VPN, Epacity?) lijntjes, en niet van hun serveromgeving.
Ja, zo kom ik ook makkelijk op 10K aan kosten per jaar. Ik zie niet waarom er met 8 medewerkers 3 VPN-lijnen liggen (en waarnaartoe); volgens mij kan je dat met een goede SDSL-verbinding ook wel regelen tegen een fractie van de kosten.
wiene schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:06:
Iedereen praat wel over eigen backup enzo. Ik heb hier voor thuis ook al vaak over na zitten denken, of Raid 5 of iets maar wat als gewoonweg het hele bedrijf of huis afbrand?

Ik heb namelijk nog stage gelopen bij een klein webhosting en software bedrijf met ook een stuk of 10 servers. Ik heb er nooit naar gevraagd maar wat als je hele bedrijf met de grond gelijk wordt gemaakt, is zo'n bedrijf dan alles kwijt?
Ja.

Duidelijker gezegd: zolang er geen offsite backup is en een bedrijf brandt af, dan ben je dus alles kwijt. Een RAID-oplossing is alleen leuk/handig naast een goede offsite/failover backup maar er zijn tientallen factoren waardoor ook een RAID-oplossing data kwijt raakt.

[ Voor 43% gewijzigd door MAX3400 op 18-06-2008 15:10 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Daarom is het ook handig om op tape te backuppen en de weektapes op een andere lokatie te bewaren.

• LuckY
  • Niet online

Tape's in een brandkluis / mee naar huis nemen...
Backups zijn in het bedrijfs leven zeer belangrijk net als het email verkeer.
Dat wil je gewoon veilig hebben .
Mijn vader zei altijd :
" 't kost wat maar dan heb je ook wat."
Als je kijkt naar een goede Tapestreamer en wat tapes dan ben je eenmalig wat geld kwijt maar je heb wel veiligheid gegarandeerd (mits goed ingesteld en geen error's)

• MAX3400

MAX3400

LuckyY schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:10:
[...]

Tape's in een brandkluis / mee naar huis nemen...
Totdat je tegen een boom rijdt of je auto in de fikt vliegt... Maar ja, ieder zijn heug en meug; voor sommige klanten gebruik ik amper nog tapes maar kunnen we altijd 2 uur terug in de tijd als er iets keihard uitfikt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een beetje zichzelf respecterend bedrijf heeft een backup op tape danwel disk danwel floppy :P bewaard buiten het pand.
offtopic:
Edit: en ik heb er een bedrijf aan failliet zien gaan die door HDD crash hun data kwijt waren, wel een backup op tape, bleek de backup al tijden niet meer te werken. Van alle tapes was er niet één die data bevatte.

Voor de TS:
Als ik het zo eens lees ben je het grootste gedeelte van het geld kwijt aan het 'onderhouds abonnement'. Wat gezien de responsetijd en beschikbaarheid misschien niet eens heel raar is.
Maar dat is dus niet erg duidelijk.
Je moet eerst voor jezelf (en voor ons) even in kaart brengen waar dat geld heengaat pas dan kan er een beetje passend advies worden gegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 18-06-2008 15:17 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Tapes met brand in een kluis stoppen? Dacht je dat die kluis lekker koelblijft bij een brand? :P

Doe dan een externe HDD bijv, plug & play dat wanneer je 'm erin prikt de backup automatisch verloopt en berg deze dagelijks ergens op. Zo heb ik dat bij verschillende bedrijven ook gezien.. Eind van de dag ging de schijf mee. Zo heb je enigzins altijd een recente backup bij de hand...

Een boom raken met je auto en daarbij nog eens desastreus getroffen worden door een brand op de zaak is 1 out of a million.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:37

bord4kop

maximaal 100KB!

Goed in kaart brengen wat je nou eigenlijk wil.

m.a.w. Wat is belangrijk? Data opslag? Mail? beschikbaarheid? 24/7 monitoring en support met 4uur responstijd?

Heel simpel gezegd of misschien gededuceerd uit je verhaal;

Het bedrijf wil data kunnen opslaan en beschikbaar hebben voor de medewerkers on site. Bedrijf wil mail kunnen versturen en ontvangen.
Data moet veilig zijn in geval van calamiteiten.
En als laatste; men moet zo snel als mogelijk geholpen worden als er iets mis gaat.

(Klopt dit een beetje?)

Pas daarna kun je gaan bepalen wat er moet gebeuren.
Misschien is je huidige situatie wel het beste gezien de wensen en eisen? Momenteel is dat volgens mij nog niet duidelijk ;)

[ Voor 19% gewijzigd door bord4kop op 18-06-2008 15:20 ]

| Security Management |

Verwijderd

Topicstarter
Saab schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:54:
[...]

Sorry vheesen, zou je er een leesbaar verhaal van willen maken? Ik kan uit dit verhaal nog steeds niet opmaken wat er nu inzit en wat niet in dat contract.

Om hoeveel medewerkers gaat het, wat onderhouden ze precies op de server, is de backup nu off site, schaffen zij een nieuwe server voor jullie aan?
In het contract zit het normale onderhoud update en dergelijke verder controleren zij elke dag de backup. restoren en dergelijke doen wel zelf. de backup staat naast de server. als je dat bedoeld met off site

Wij schaffen de nieuwe server aan om hun advies zij configuren hem wel, tegen extra kosten.

Wij zijn hier met 8 personen en de server is voor namelijk een fileserver.

Verder hebben wij / zij veel problemen met de VPN verbindingen deze knallen er regelmatig uit.

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:11:
[...]

Totdat je tegen een boom rijdt of je auto in de fikt vliegt... Maar ja, ieder zijn heug en meug; voor sommige klanten gebruik ik amper nog tapes maar kunnen we altijd 2 uur terug in de tijd als er iets keihard uitfikt.
Het is niet erg als 1 van je offline backup-sets verloren gaat. Het zou alleen vervelend zijn als het je meest recente backup-set is en tegelijkertijd ook de online versie van deze set en je servers verloren gaan. Als je alleen je offline backup kwijt bent, dan is het vrij simpel om een nieuwe set tapes te beschrijven vanaf je online backup. (Online: op disk-array van de backup-server. Offline: kopie van de set op de disk-array op tapes.)

Hoe ga je 2 uur terug in de tijd nadat je fileserver (1TB bijv.) is afgefikt dan? Tegen de tijd dat je een vervangende fileserver hebt opgetuigd ben je al een paar uurtjes verder. Als ik dan 2 uur terug in de tijd ga, zie ik een afgebrande fileserver voor me.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:23:
[...]
Hoe ga je 2 uur terug in de tijd nadat je fileserver (1TB bijv.) is afgefikt dan? Tegen de tijd dat je een vervangende fileserver hebt opgetuigd ben je al een paar uurtjes verder. Als ik dan 2 uur terug in de tijd ga, zie ik een afgebrande fileserver voor me.
Dat is geen probleem; de hardware staat redundant in 2 verschillende data-centra en de data wordt via snapshot-technologie over een hele dikke dedicated lijn getrapt (in een interval van 2 uur). En eens in de zoveel tijd draaien we een custom backup van bepaalde data (bijvoorbeeld voor de fiscus).
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:21:
[...]

In het contract zit het normale onderhoud update en dergelijke verder controleren zij elke dag de backup. restoren en dergelijke doen wel zelf. de backup staat naast de server. als je dat bedoeld met off site

Wij schaffen de nieuwe server aan om hun advies zij configuren hem wel, tegen extra kosten.

Wij zijn hier met 8 personen en de server is voor namelijk een fileserver.

Verder hebben wij / zij veel problemen met de VPN verbindingen deze knallen er regelmatig uit.
OFF SITE = van de werkvloer af.

Oftewel; hoe krijgt jouw bedrijf alle data terug als het pand vannacht uitbrandt? Is er uberhaupt ooit data getransporteerd naar buiten het bedrijf sinds een backup?

Sorry maar je vraagstelling/stelling blijft erg vaag; ik zou het op prijs stellen als alle voorgaande opmerkingen in dit topic goed worden doorgenomen en dat daar een uitgebreider antwoord op komt. Misschien dat je je ook wel kan voorstellen dat iets als "de VPN verbinding knalt er regelmatig uit" geen enkel aanknopingspunt vormt voor advies/hulp.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 18-06-2008 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
bord4kop schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:17:
Goed in kaart brengen wat je nou eigenlijk wil.

m.a.w. Wat is belangrijk? Data opslag? Mail? beschikbaarheid? 24/7 monitoring en support met 4uur responstijd?

Heel simpel gezegd of misschien gededuceerd uit je verhaal;

Het bedrijf wil data kunnen opslaan en beschikbaar hebben voor de medewerkers on site. Bedrijf wil mail kunnen versturen en ontvangen.
Data moet veilig zijn in geval van calamiteiten.
En als laatste; men moet zo snel als mogelijk geholpen worden als er iets mis gaat.

(Klopt dit een beetje?)

Pas daarna kun je gaan bepalen wat er moet gebeuren.
Misschien is je huidige situatie wel het beste gezien de wensen en eisen? Momenteel is dat volgens mij nog niet duidelijk ;)
Dit klopt helemaal

• Saab
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:14:
Tapes met brand in een kluis stoppen? Dacht je dat die kluis lekker koelblijft bij een brand? :P

Een boom raken met je auto en daarbij nog eens desastreus getroffen worden door een brand op de zaak is 1 out of a million.
Brandkluis?

Meestal heb je een tape van twee dagen geleden in de kluis en neem iemand de tape van de dag ervoor mee naar huis.

Het zijn afwegingen die je maakt om het risico te spreiden. Maar een backup moet altijd fysiek gescheiden zijn van je netwerk. Verwar disaster recovery niet met backups aub.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:24:
[...]
Sorry maar je vraagstelling/stelling blijft erg vaag; ik zou het op prijs stellen als alle voorgaande opmerkingen in dit topic goed worden doorgenomen en dat daar een uitgebreider antwoord op komt. Misschien dat je je ook wel kan voorstellen dat iets als "de VPN verbinding knalt er regelmatig uit" geen enkel aanknopingspunt vormt voor advies/hulp.
Elke dag gaat het laatste backup mee naar huis.
Dat de VNP verbindingen eruit knallen is opzich geen aanknopings punt maar je vraagt wat er allemaal in het contract zit.

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:24:
[...]

Dat is geen probleem; de hardware staat redundant in 2 verschillende data-centra en de data wordt via snapshot-technologie over een hele dikke dedicated lijn getrapt (in een interval van 2 uur). En eens in de zoveel tijd draaien we een custom backup van bepaalde data (bijvoorbeeld voor de fiscus).
We hadden het in dit topic over een Goed en Goedkoop netwerk voor een bedrijf met 8 medewerkers. Ik denk niet dat dat bedrijf met zo'n opzet erg veel gaat besparen. Sterker nog, ik denk dat ze alleen de initiele investering al niet kunnen betalen van de netto-winst van 5 jaar.

We kunnen ook gaan kijken naar realtime SAN-to-SAN mirroring over 5Gb dark-fibre. Wel duur...... (maar wel leuk spul).
[...]

OFF SITE = van de werkvloer af.

Oftewel; hoe krijgt jouw bedrijf alle data terug als het pand vannacht uitbrandt? Is er uberhaupt ooit data getransporteerd naar buiten het bedrijf sinds een backup?

Je staat er nog van te kijken op hoeveel plaatsen de backup-tapes op de fileserver liggen.

• MAX3400

MAX3400

Saab schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:30:
[...]Verwar disaster recovery niet met backups aub.
I beg to differ...

In de voorbeelden tot op heden genoemd, heeft men het over "fileserver-data". Ongeacht of dat ding uitbrandt of door een andere reden de data niet meer te benaderen is, zal je je tapes/backups moeten gebruiken voor disaster-recovery. Dat disaster-recovery ook veel breder bekeken kan worden, ben ik met je eens maar de twee begrippen zijn wel erg nauw met elkaar verbonden.

Wat ik me eigenlijk afvraag, voor de topicstarter dan; is er wel eens getest met een volledige restore (dus ook Exchange) want dat laat bij veel bedrijven nog wel eens te wensen over en het is jammer als je daar achter moet komen op het moment dat het er echt toe doet.

• Saab
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:31:
[...]

Elke dag gaat het laatste backup mee naar huis.
Dat de VNP verbindingen eruit knallen is opzich geen aanknopings punt maar je vraagt wat er allemaal in het contract zit.
Sorry, bord4kop is nu voor jou aan het extraheren wat jullie zo'n beetje dar doen, wij kunnen dat van hieruit niet zien en weten ook niet belangrijk is, dat is overal anders, echt waar.

Begin daar eens mee want je krijgt anders nooit een zinnig advies. Geef dan ook aan wat jullie ervaringen zijn met je huidige leverancier, doen ze hun werk niet goed, moeten jullie besparen?

Ik ben geen modje maar je moet toch echt zelf een beetje moeite doen want anders voel ik een slotje aankomen.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:37

bord4kop

maximaal 100KB!

Goed dan kun je nu heel simpel gaan bepalen wat er nodig is.

Ik zou als ik jou/jullie was gewoon een paar bedrijven langs laten komen en die een offerte laten doen naar aanleiding van jullie wensen en eisen pakket.

Dat geeft je naast een aardige indicatie van de kosten vaak ook een paar aandachtspunten en/of tips 'waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht had'

;)

Vergelijk daarna de kosten bij alles zelf doen, of totaal uitbesteden, laat iemand met verstand van zaken er eens naar kijken en neem dan een beslissing.

Het is voor ons behoorlijk koffiedik kijken nu. Iedereen kan wel gaan lopen blaten over tapes/harddisks/RAID 1,RAID 5/Internet backup etc etc. Maar misschien is een DVD wel van toepassing?

Ik heb mooie suggesties gezien maar niemand heeft gevraagd hoeveel de data veranderd of wat die 250 GB nou precies is. Misschien is het wel allemaal mail?
(nou niet meteen antwoord geven hierop, daar gaat het nu even niet om)

Feit is dat je heel simpel antwoord kan geven
* huidige server + OS behouden als hij voldoet
* iemand -on need to know basis- opleiden voor beheer en monitoren
* backups maken en off site storen voor calamiteiten
* extern bureau inschakelen voor "zware klussen"

Maar is het zo simpel? Kun je daarmee aankomen bij de 'chef'? denk het niet. Als ik de chef was i.i.g. NIET.

Je wil meer, meer zekerheid, meer duidelijkheid, dus moet je ook meer weten.
Iedereen wil je best advies geven, maar dan moet je min. een scan van je bedrijf, users, kennis etc. etc. doen.

[ Voor 6% gewijzigd door bord4kop op 18-06-2008 15:43 ]

| Security Management |

• Saab
MAX3400 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 15:37:
[...]

I beg to differ...

In de voorbeelden tot op heden genoemd, heeft men het over "fileserver-data". Ongeacht of dat ding uitbrandt of door een andere reden de data niet meer te benaderen is, zal je je tapes/backups moeten gebruiken voor disaster-recovery. Dat disaster-recovery ook veel breder bekeken kan worden, ben ik met je eens maar de twee begrippen zijn wel erg nauw met elkaar verbonden.
Je hebt gelijk, ik bedoel eigenlijk, shame, redundancy en replicatie tov backup..

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Kleine tip (van de sluier)

Schaf 2 tapestreamers aan (kwanta costa rond de 150 euro per stuk). Schaf voor elke werkdag een dubbel tape aan en draai zelf de backups.
Neem de voorlopende dag mee naar huis zodat je altijd maar 1 dag mist mocht er iets ernstigs gebeuren. 1 backup tape gaat de kluis in, de andere gaat met het hoofd mee naar huis (of een betrouwbare medewerker).

24 uur monitoring is absurd en zware overkill voor een klein bedrijf. Echter, de data blijft belangrijk maar behoort wel toe aan jullie (het bedrijf zelf).

Offsite backups draaien is dan gewoon een no-go.

Hou het binnenshuis, je hoeft geen zwaar getrainde netwerkbeheerder te zijn om een SBS server te onderhouden en al helemaal niet om een backup te draaien.

Mochten er ooit problemen met het systeem voort doen, dan kan je altijd een extern persoon inhuren, die vaak binnen enkele uren op de stoep staan, al dan niet sneller, die de problemen kan oplossen voor jullie.

Onthou wel dat de ICT/IT sector belangrijker is dan de meeste mensen in acht nemen. Zorg dus regelmatig voor backups, updates en belangrijke systeemaanpassingen/vernieuwingen. Dit zorgt voor een betrouwbaar en makkelijk te onderhouden systeem, wat weinig kosten met zich mee brengt.

Wabbawabbawabbawabba

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit is op deze manier niet de bedoeling.
Je bent veel te vaag in je omschrijvingen naar wat de huidige situatie is, waar je nu naartoe wilt en wat je budget is.
We gaan hier niet een compleet nieuw netwerk voor je opzetten - daar zul je toch echt een paar bedrijven voor moeten uitnodigen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.