Toon posts:

CPU instaleren

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb een nieuw MoederBord en wil mijn Intel Pentium 4 CPU 3.0Ghz daar op dus installeren. Nu blijkt dat deze er niet op kan terwijl er in de specs van het MB wel staat dat een P4 erin kan.. Iets verkeerd of vergeten dan?

Mijn MB heeft pinnen, en mijn CPU heeft ook pinnen? Pinnin op pinnen gaat toch niet?

Nieuw MB:
http://www.gigabyte.com.t...ProductName=GA-945GCM-S2L

CPU: Intel Pentium 4 3.0Ghz zoals hier is vermeld
http://support.packardbel...98230000&psn=301449560002

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Je processor is een Socket 478 en je moederbord heeft een Socket 775, gaat dus niet werken. Of een ander CPU kopen of een ander moederbord. Het beste is een andere CPU.

En je moet ook ander geheugen kopen, want wat je nu hebt past niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Jimster op 18-06-2008 00:16 ]

Verwijderd

Sinds wanneer heeft een socket pinnen? Wat is dat nou? Rare jongens bij Intel. :P

Maar inderdaad, als er op de verpakking staat dat er een Pentium 4 CPU in kan, dan is het gek dat dat niet kan. Er zal vast een Pentium 4 zijn die socket 775 pinnengaatjes heeft, maar erg klantvriendelijk is het niet.

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
de nieuwe intel sockets hebben pinnen :) de processor heeft slechts nog gouden vlakjes waarop de pinnetjes uit het moerderbord contact maken:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Sockel_775.jpg/300px-Sockel_775.jpg

edit: ander plaatje, beter zichtbaar

[ Voor 24% gewijzigd door rauzer op 18-06-2008 00:44 ]

Verwijderd

En voor wie het zich afvraagt:

LGA is geen nieuwe techniek en niet uitgevonden door Intel.

Verwijderd

Hmm, van Wikipedia:
The AMD server LGA socket is designated Socket 1207 (sometimes referred to as Socket-F) Similar to Intel, AMD decided to use an LGA socket because it allows higher pin densities. The required size of a 1207-pin PGA would simply be too large and would consume too much space on motherboards.
Waarom zou het omdraaien van de pinnen en de gaten voor hoger haalbare dichtheid zorgen? Het blijft hetzelfde principe, alleen dan andersom.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 00:51:
Hmm, van Wikipedia:

[...]

Waarom zou het omdraaien van de pinnen en de gaten voor hoger haalbare dichtheid zorgen? Het blijft hetzelfde principe, alleen dan andersom.
Omdat het geen pinnen meer zijn maar contactpuntjes. De 'pinnen' in de socket hoeven alleen nog maar de contactpuntjes op de processor aan te raken. Vroeger moesten de pinnen van de processor geklemd worden. En zo'n klemmechanisme neemt wat ruimte in beslag rond een pinnetje.

Verwijderd

En voor wie het zich afvraagt:
LGA is geen nieuwe techniek en niet uitgevonden door Intel.
beetje nutteloze bijdrage, daar heeft de topicstarter niks aan ;)

@ SurfboYbe: zo te zien ben je nog niet erg op de hoogte van het hoe en wat betreffende moederborden en processors, al kan niemand je dat kwalijk nemen hoor O-)

Het beste wat je op dit moment kan doen:
1. indien mogelijk, moederbord retourneren naar de verkoper, en (2de hands) een s478 mobo op de kop tikken
2. andere processor kopen geschikt voor socket 775

Bij optie 2 kom je echter op nieuw gebied, ik zal je even op de hoogte brengen van de s775 mogelijkheden:

Netburst architectuur
-pentium 4 5xx 6xx serie: prima processors maar verouderd en niet meer te koop
-pentium D 8xx 9xx serie: eerste dual core series van intel, ook nauwelijks nog (nieuw) te krijgen

Het beste is om voor volgende series te kijken:
-Core 2 duo E6x00 serie betere performance dan bovenstaande
-Core 2 duo E4xxx serie beter performance dan pentium 4/D maar goedkoper als E6x00 serie

Er zijn nog nieuwere series maar die werken niet door een vernieuwd ontwerp

Bij de moederbord informatie staat trouwens dat het socket 775 package is, je had hier zelf ook onderzoek naar kunnen doen, dan had je nu waarschijnlijk geen problemen gehad :)

Verwijderd

Sinds wanneer heeft een socket pinnen? Wat is dat nou? Rare jongens bij Intel. :P
Sinds midden 2005 als ik me niet sterk vergis, en het was een noodzakelijke ontwikkeling, en om maar een lang verhaal kort te maken: een core2duo in een socket 3 zou dan wel klantvriendelijk zijn, maar nou niet echt denderende performance geven met simms van 2 mb :P
Vernieuwing is nou eenmaal niet beperkt tot een enkel onderdeel, zeker bij pc's niet :z

maar deze reacties helpen de topicstarter niet echt op weg, en dat is nou juist wel de bedoeling |:(
Modbreak:En twee keer achter elkaar posten doet dat wel? Niet schoppen <24u :o

Sowieso het is hier geen helpdesk - dat neemt niet weg dat je behulpzaam dient te posten, maar laat het voortaan aub bij een topicreport als je onwenselijke posts ziet - laat het modereren aan de modjes over.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 18-06-2008 01:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me dat de topicstarter al lang op weg geholpen zou zijn. GoT is trouwens geen helpdesk, het is zeker niet de bedoeling om te helpen met vragen waar iemand met minimale eigen inzet uit kan komen:

- Kijk op www.intel.com in de spec finder naar exact welke CPU je hebt en welke socket het vereist
- Kijk op de site van de mobobakker naar welke socket je mobo heeft

Dan zou iets moeten gaan opvallen...

Los daarvan, op GoT verwachten we dat je exacte specs in-topic geeft, niet achter een of andere link. Had je dat gedaan, dan was je hier zelf al achter gekomen (die eisen in het beleid zijn er niet voor niets :z )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.