Pitch control op een Platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een tijd geleden heb ik me een platen speler, zo'n oud ding ;-), van de rommel markt gevist (Pioneer PL-X77Z). Helaas zonder voeding.

De speler verwacht 12Vdc, had hier nog een adapter van een apparaat liggen van 12Vdc oke mooi 't werkt allemaal wel. Maar als ik stiekem meet dan meet ik toch ongeveer een 15Vdc. Opzich niet zo'n ramp maar bij singeltjes hoor je toch wel dat ie wat sneller loopt.

Dan gaat er bij mij om z'n beurt een lampje branden: Als ik dan toch een voeding moet maken, dan maar gelijk een pitch control (zoals je dat op de iets duurdere tegenwoordig ziet) erbij. Alleen vraag ik me dan af of het aantal toeren van die motor wel degelijk spanningsgestuurd werkt? (Ik gok dat 't een DC motor is dus ja.) En zo ja hoever kan ik gaan?

Alles bij alles rest dan nog de vraag hoe kan ik dit 't beste aan pakken. Misschien iets met een PWM driver en een tor/fet of gewoon een Spanningsdeling met een Potmeter om de pitch te regelen? Of zijn er andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Als de platenspeler minder dan 1,5A nodig heeft kan je een LM317 gebruiken, kijk eens hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey das een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. De voeding die er nu aan hangt is een trafotje van een router die ik nog had liggen, Max 0,5A. Dus dat moet wel lukken dan.

Daarna wordt het dan uitzoeken wat het regelbereik moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-08 20:06
Die 15 Volt op je trafo meet je zeker onbelast? Dit kan namelijk nogal verschillen, aangezien de spanning enigsinds inzakt wanneer er een stroom gaat lopen (voltmeter heeft ideaal een oneindige weerstand en er loopt dus 'geen' stroom). Je LP speler heeft een kleinere weerstand en dus zal er wel een stroom lopen, en de spanning inzakken, op het moment dat je hem aansluit. Om zeker te weten dat de spanning van de voeding dus te hoog is, zou je hem moeten meten met de lp speler aangesloten op de voeding.

Overigens zou het best kunnen dat je dat al gedaan hebt (en nog 15VDC tussen de + en - had), en in dat geval neem ik mijn reactie terug ;).

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik weet niet zeker, maar volgens mij hebben platenspelers altijd een soort 'toerenteller' die via terugkoppeling naar de motor ervoor zorgt dat de snelheid altijd 33 1/3 rpm is. Anders zou een zwaardere plaat (dikker vinyl ofzo) trager draaien dan een lichte en da's natuurlijk niet de bedoeling. Dus ik denk dat pitch control wat moeilijker te implementeren is dan alleen even de spanning omhoog gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:35
JER00N schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:15:
Ik weet niet zeker, maar volgens mij hebben platenspelers altijd een soort 'toerenteller' die via terugkoppeling naar de motor ervoor zorgt dat de snelheid altijd 33 1/3 rpm is. Anders zou een zwaardere plaat (dikker vinyl ofzo) trager draaien dan een lichte en da's natuurlijk niet de bedoeling. Dus ik denk dat pitch control wat moeilijker te implementeren is dan alleen even de spanning omhoog gooien.
Dat is geheel afhankelijk van de platenspeler. De meeste luxe snaar aangedreven platen spelers als de thorens, pro-ject, rega, Lin, enz hebben hellemaal geen terug koppeling op snelheid. Die werken dan ook niet met DC motoren maar met AC draaisteroom motoren. De snelheid wordt dan geregeld door de fase van de stroom te draaien of de frequenties te verhogen.

Platen spelers van bijvoorbeeld technics en sony en philips hebben vaak wel terug koppeling.

Maar dat is allemaal vrij makkelijk te zien. Gewoon even kijken of de motor van de platen speler direct gevoed wordt en of er nog draden naar andere onderdelen van de platen speler gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Waarom kan je de snelheid variëren door de fase te veranderen? Tenzij je een meerfase-aansluiting hebt op je platenspeler (wat me niet echt reëel lijkt) verandert er volgens mij weinig aan de effectieve spanning die de motor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
JER00N schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:59:
Waarom kan je de snelheid variëren door de fase te veranderen? Tenzij je een meerfase-aansluiting hebt op je platenspeler (wat me niet echt reëel lijkt) verandert er volgens mij weinig aan de effectieve spanning die de motor krijgt.
Sorry had iets duidelijker moeten zijn. Bij LIN platen spelers wordt de fase van de stroom tegen over de spanning gedraaid. Daardoor verranderd de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om even wat onbekende informatie de wereld uit te helpen:

@electropruts: Helemaal onbelast is ie zelfs 16V, had al belast gemeten ;-)

@kippy/JER00N: heb um zojuist open gedraaid en de volgende schakeling kunnen ontdekken:
Afbeeldingslocatie: http://img293.imageshack.us/img293/2000/pickupis7.th.png (Ja er gaan 4 draden naar de motor en de schakelaar is uiteraard voor 33/45 toeren).
Op het eerste ogen lijkt het op een afstel circuit (trimpots), maar idd mogelijk met een vorm terug koppeling. Als dat idd zo is dan laat ik m'n pitch control wel achterwegen, anderzijds kan ik morgen op 't werk even kijken of we een LM317 hebben liggen, kan ik evt wat experimenteren komende dagen met een voltage regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ha dat zijn idd aftel pots. Kun je dus mooi even de snelheid voor 33 en 45 toeren rechttrekken. Moet je alleen even een stoboscoopje en een pitch mat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
kippy schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:08:
[...]

Sorry had iets duidelijker moeten zijn. Bij LIN platen spelers wordt de fase van de stroom tegen over de spanning gedraaid. Daardoor verranderd de snelheid.
Het is niet de fase die geregeld word, maar de frekwentie. Vergelijk het met een klok die zijn referentie van de 50Hz netspanning haalt. Door een spanning van een andere frekwentie aan te bieden regel je het toerental van de AC motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
kippy schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:08:
[...]

Zou je dat eens willen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist even liggen stoeien met een LM317 (eigenlijk een TL317 / de 100mA variant), door logistieke problemen wat later aan begonnen dan gehoopt. Met dezelfde voeding als voorheen is de pitch redelijk regelbaar, zal alleen her en der een andere condensator moeten plaatsen gok ik, de regeling werkt best traag namelijk.

Wat nu op mn breadbaord zit is 10min bij elkaar raap spul.

Wordt vervolgt, heb nu geen tijd meer namelijk.

Edit: Ik heb ook nog even gekeken of ik met een stroboscoopschijf wat afgeregeld kreeg. Heb er een van internet geplukt en uitgeprint, maar die zal wel op schaal zijn. Is zoiets wel te realiseren of moet ik echt een plaat kopen/vinden waarmee het af te regelen is?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 22:54 ]

Pagina: 1