Toon posts:

Hoge pieptoon, volgens mij videokaart.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de vervanging van mijn videokaart krijg ik altijd een hoge pieptoon te horen uit mijn PC. In het begin viel dit niet op, maar nu wel, en het enige wat ik heb vervangen is de processor en videokaart. (Inmiddels ook het geheugen, maar daarvoor was het ook al). Er is WEL overgeklokt, maar zonder OC is de pieptoon ook aanwezig. Hiervoor had ik een X1950Pro, zonder pieptoon. Specs:

GA-P35C-DS3R
E6300 (1.86Ghz, 2.8Ghz)
Corsair XMS2 2x1GB PC5400, nu Transcend 2x2GB PC6400
Asus EAH3850/G/HTDI 256M op stock (669/829) en OC (750/1049)
Samsung T166 320GB
Antec EarthWatts 500W

Ik heb de search gebruikt en de volgende dingen kunnen concluderen:

1) Ik heb wél genoeg vermogen. De nieuwe videokaart heeft amper meer vermogen nodig dan de oude, tevens heb ik een A-merk 500W en de 6-pins is aangesloten.
2) Temperaturen zijn OK. Op moment van schrijven heb ik een idle van 47 bij stock GPU en 42 bij 2800Mhz CPU, 49 stress CPU (GPU piept ook bij stress, maar temp hangt af van clock en game- idle is hij 62-70, OC 67-79)
3) Het lijkt mij dat het niet aan een ander onderdeel kan liggen aangezien de videokaart het enige relevante veranderde hardware is.

Overigens is het géén constante pieptoon en ook niet pijngrens-hoog. Maar wel een irriterend hoge, niet al te luide, om de X seconden terugkerende piep (niet regelmatig overigens).
Ik ben er verder dus niet uitgekomen en vandaar dat ik hier vraag wat ik hiertegen kan doen.

Verwijderd

mss een onnodig antwoord maar heb je gekeken of er soms geen kabeltjes oid tegen de fan van de videokaart of andere hardware komt?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zorgt denk ik niet voor een hoge pieptoon, eerder een krakende geluid denk ik -.-

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

zijn de spoelen; kun je niets aan doen en is indd erg irritant. Hoort erbij en is niet raar.

T60P Widescreen

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 16:39

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Al een keer een voor een je fannetjes stil gezet om zo te kijken of er niet 1 een smeerbeurt nodig heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid komt niet van de fans.

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 20:39
Het geluid komt waarschijnlijk van je processor af. Deze switch heel snel tussen verschillende powerstates, waardoor die pieptoon ontstaat. Je kunt controlleren of dit het geval is door je CPU te stressen. Als het geluid onder load weg is, zit het probleem hier.

Vervolgens is het op te lossen dmv het programma RMClock. Hierin "run HLT command when idle" aanvinken en de piep is weg.

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 14:03
Ga er maar vanuit dat het spoelen zijn. Die zitten er best een aantal op je videoplank. Pin me er niet op vast, maar vallen spoelen niet een beetje te fixeren zodat ze minder zoemen?

Verwijderd

Topicstarter
hapSnap schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 18:20:
Het geluid komt waarschijnlijk van je processor af. Deze switch heel snel tussen verschillende powerstates, waardoor die pieptoon ontstaat. Je kunt controlleren of dit het geval is door je CPU te stressen. Als het geluid onder load weg is, zit het probleem hier.

Vervolgens is het op te lossen dmv het programma RMClock. Hierin "run HLT command when idle" aanvinken en de piep is weg.
Sorry maar heb je hier voorbeelden van of verzin je dit? Ik heb dit nog nooit gehoord en het lijkt mij totaal onlogisch.. Maar toch geprobeerd en het hangt niet af van mate van CPU load, tijdstip, temperatuur, x minuten na boot (direct na bootknop begint het al).

Over die spoelen, is dat te fixen of niet?

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 20:39
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 21:46:
[...]

Sorry maar heb je hier voorbeelden van of verzin je dit? Ik heb dit nog nooit gehoord en het lijkt mij totaal onlogisch.. Maar toch geprobeerd en het hangt niet af van mate van CPU load, tijdstip, temperatuur, x minuten na boot (direct na bootknop begint het al).

Mijn laptop doet het ;) Het is geen vaak voorkomend probleem, maar zie hier bijvoorbeeld voor meer mensen die er last van hebben.

Aangezien dit het probleem bij jou niet veroorzaakt, zou ik het ook zoeken bij de spoelen. Dat zou te fixen moeten zijn door wat hot glue aan te brengen op die spoelen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 21:46:
[...]

Het zóú misschien kunnen omdat de load op het moederbord veranderd, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Waarschijnlijk condensators op de videokaart of in de voeding.

Check voor de gein ook http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data[boolean]=AND&data[q]=piepende+videokaart&where=GoT#hitstart eens.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
mijn kaart had het ook. 7800gs van xfx (agp). hem toen uit elkaar gehaald,Koeler eraf enz en deed niet meer piepen. Zat veel zooi tussen de koeler. Soms maakt piepen niks uit alleen het is erg erritant

Verwijderd

Topicstarter
Oorzaak gevonden. Mijn fan-opstelling is als volgt:

<<<[Outtake kast 120mm]<<<[Koelblok ]<<<[Scythe fan 100mm]<<<<<<
------------------------------------------------------------------------------------<<<<<<<<<<<<[Nexus 120mm Real Silent]<<<[HDD's]

Als ik de scythe of de nexus even stilhoud, houdt het geluid op. Anders gaat het weer door. Dus ik denk dat het een soort resonantie-probleem is? Iig iets tussen die fans onderling. Ik denk dat een nieuwe fan op het koelblok het moet oplossen (deze is ook de luidruchtigste in mijn kast..)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 12:13 ]

Pagina: 1