• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zoals jullie wellicht weten heb ik eind vorig jaar een aantal compactcamera's tot 150 euro gereviewed voor Tweakers.net. Het is altijd de bedoeling geweest zoiets te herhalen met een hogere prijsklasse en daarom willen we een nieuwe review opzetten met camera's tot ongeveer 350 euro. Om er zeker van te zijn dat we naar de camera's kijken die jullie interessant vinden, willen we het testveld samenstellen in overleg met de frequente FG-bezoekers.

Dus welke modellen van de bekende merken (of interessanter juist: welke outsider van een "B-merk") zou je terug willen zien in de review? Waarschijnlijk zal het testveld worden opgesplitst in twee groepen: de compacts en de slr-modellen. Het budget van 350 euro moet de keuze makkelijk maken, lijkt me. Voor de duidelijkheid: we zijn dus niet op zoek naar camera's van anderhalf tot twee jaar oud en die inmiddels vanwege dumpprijzen/uitverkoop binnen het budget vallen. Het gaat om recente modellen.

Voorlopig genomineerden:

Compact:
• Canon Digital Ixus 860 IS (vanaf ~225 euro)
• Canon Digital Ixus 970 IS (vanaf ~300 euro)
• Casio EX-Z200 (vanaf ~210 euro)
• FujiFilm F100fd (vanaf ~250 euro)
• Panasonic Lumix TZ5 (vanaf ~280 euro)
• Samsung NV24HD (vanaf ~280 euro)
• Sony DSC-W170 (vanaf ~225 euro)

SLR-like:
• Canon Powershot S5IS (vanaf ~290 euro)
• Fuji Finepix S1000fd (vanaf ~200 euro)
• Nikon Coolpix P80 (vanaf ~330 euro)
• Nikon D40 + 18-55mm-kitlens (vanaf ~340 euro)
• Olympus SP-560UZ (vanaf ~235 euro)
• Panasonic Lumix FZ18 (vanaf ~280 euro)
• Sony DSC-H50 (vanaf ~280 euro)
• Sony DSC-W300 (vanaf ~300 euro)

Maar andere suggesties of goede redenen waarom bovenstaande modellen niet kunnen zijn ook welkom :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 21-06-2008 14:52 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

DSLR: D40

Die valt tegenwoordig ook in die klasse. Leuk om eens te vergelijken met de rest :)

edit:
Zie het bericht over dumpprijzen en oude modellen. Ignore deze post dus maar :) .

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2008 20:55 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik zou ook kijken naar de Finepix S1000fd en/of de Olympus SP-560UZ (beiden rond de 220,-, zo'n 60,- goedkoper dan de FZ18 met dezelfde specs). Het zijn echt toestellen die mensen bekijken als ze aan het zoeken zijn naar een instap SRL

[ Voor 44% gewijzigd door PWM op 17-06-2008 23:10 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:55:

Die valt tegenwoordig ook in die klasse. Leuk om eens te vergelijken met de rest :)

edit:
Zie het bericht over dumpprijzen en oude modellen. Ignore deze post dus maar :) .
Erg jammer, want juist de Nikon D40 en Canon 400D zijn in deze prijsklasse nog erg geinige overwegingen. Hoewel het niet helemaal eerlijk te noemen is, het bereik is natuurlijk een dag en nacht verschil :P

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03
Jammer dat de Canon G9 er net overheen gaat.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

TZ5 van panasonic zou wat mij betreft er wel tussen moeten staan: 28mm-280mm bereik, 9mp, goed lcd scherm, OIS (IS).

Verder geef ik het balletje door aan de volgende ;)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-01 12:37

Denko

|{ing Øf ßlitz

misschien de canon 80 en 90 is (die verkopen altijd wel goed)?

PSN & XBL: Denkoyugo

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-01 08:23
Canon powershot A720 IS, stuk goedkoper maar imo moet hij toch niet veel onderdoen!

• Nomad
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mngm schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 08:07:
Canon powershot A720 IS, stuk goedkoper maar imo moet hij toch niet veel onderdoen!
Dacht ik ook aan, fijne camera (2 weken geleden aangeschaft hierzo :)), maar hij is ook al oud en is ongeveer end of life volgens mij.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Cassettebandje
  • Laatst online: 27-01 14:34

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wellicht is de Canon S5 IS ook interessant (329,00 bij bol.com).

• Postman_Pat
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:25
Cassettebandje schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:27:
Wellicht is de Canon S5 IS ook interessant (329,00 bij bol.com).
Bij Mycom is ie zelfs maar 287. Heb hem zelf ook gekocht en ben er tot nu toe heel erg tevreden er over.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Canon G9 lijkt me ook wel interessant inderdaad!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 08:51
Panasonic Lumix FX500
Canon Ixus 860 IS

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 08:56

orejas

Omelette du Fromage

Nu ben ik dan wel geen 'vaste' bezoeker/poster op FGA, maar ik kan wel van harte de Canon Powershot S5 en G9 aanraden.

Stam + t

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:35

Appie

F1RST Racing

Olympus µ 1010/1020 (zelfde reeks, alleen MP verschil - 10.1-12.1MP)
Een slim compact camera met toch een bereik van 37- 260mm. Misschien interessant om dit toestel, met zijn bereik, mee te nemen en te vergelijken met de grotere modellen om te zien of compact camera met een degelijk bereik kan opboksen tegen het geweld van zijn grotere broertjes.

Price range: 211 euro voor de 1010, 260 euro voor de 1020.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

Goed idee om de frequente bezoekers te raadplegen. Zelf vind ik het een beetje onzin om de gehele lineup van Canon op te nemen. OK, het merk heeft een groot marktaandeel, 4 camera's van 1 merk op te nemen gaat mij te ver. Ik ben het eens met de keuze voor de Ixus 970 IS. Topmodel van de ixus serie. TZ5 vind ik ook een heel logische keuze. Fuji F100 vind ik een spannende keuze en erg leuk om te zien dat deze er tussen staat. Als je een minder bekend fotomerk wilt opnemen dan zou ik Casio doen. Die timmeren heel erg hard aan de weg en een model als de Z100 is momenteel een echte verkoophit (evenals de S10).

Als SLR like zou ik de Fuji S100 nog opnemen. Mooie camera met een unieke grote sensor aan boord.

• alex3305
Echter is het wel zo, dat de Powershot G-serie (G7 en G9 op het moment) toch wel de top-range modellen van Canon zijn en je ze dus ook kan vergelijken met de SLR-likes. Overigens ben ik het wel ermee eens om niet meer dan 2 camera's van één fabrikant te pakken.

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:10
Hopelijk neem je de (al genoemde) Lumix TZ5 en FZ18 mee...ben namelijk op dit moment erg aan het twijfelen tussen beide en kijk dus erg uit naar je review :)

[ Voor 4% gewijzigd door Shivan_20 op 18-06-2008 21:31 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:55:

edit:
Mwah, misschien niet meenemen in de review, maar wel nog even aanstippen dat ze (D40/ 400D) weliswaar niet recent zijn, maar zeker niet afgeschreven.

• alex3305
Persoonlijk vind ik de D40 wel wat gedateerd. De D40x daarentegen is nog wel goed te doen, echter te prijzig zeg ik zo uit mijn hoofd.

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 14:28
Een Sony DSC-T300

Deze heb ik me zelf namelijk 1,5 week geleden gekocht. Volgens veel reviews is de fotokwaliteit niet helemaal perfect bij 100% crop, maar als ik plaatjes als geheel bekijk vind ik ze wel erg scherp en sprankelend! Prettig werkende (touchscreen) interface, lekker compact, OIS, 10.1 Megapixels en 5x optische zoom. Daarbovenop nog eens zo'n grote stapel features dat ik elke keer wel weer iets nieuws ontdek!

En dan ook eventueel een Olympus SW1030? (Dat is de meest recente SW10x0)

De T300 heb ik 280€ voor betaald bij een webshop, reguliere winkel was ~329€
SW1030 heb ik bij een webshop voor 339€ gezien, weet niet of het de goedkoopste is. Wel binnen het budget van 350€ iig!

En uiteraard inderdaad de Panasonic TZ5.

Wellicht ook een van de nieuwere Samsung NVx modellen?
Als dat niet teveel wordt om te vergelijken, én als die binnen t budget vallen.

Edit: Ook een Sony DSC-W300 als het kan? :9 Deze ligt op ~300€... ook binnen budget.

Alles is in de compact klasse, SLR's heb ik geen kaas van gegeten....

[ Voor 19% gewijzigd door F-Tim op 19-06-2008 08:50 ]

Wanna play?

Verwijderd

F-Tim schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:45:
Een Sony DSC-T300

[small]Deze heb ik me zelf namelijk 1,5 week geleden gekocht. Volgens veel reviews is de fotokwaliteit niet helemaal perfect bij 100% crop, .........
Twee hele vreemde redenen om deze camera te testen ;)

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 20:37
alex3305 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 01:36:
Persoonlijk vind ik de D40 wel wat gedateerd. De D40x daarentegen is nog wel goed te doen, echter te prijzig zeg ik zo uit mijn hoofd.
De D40 en D40x zijn nagenoeg gelijk geïntroduceerd en schelen buiten de sensor NIETS (en dan is die in de D40x nog meer meuk ook). Overigens zijn deze twee modellen vervangen door de D60, wat eigenlijk een gewone gepimpte D40x is.

Verwijderd

Zelfs dat klopt niet. De D40 bestaat gewoon nog en de D40x is end of life. Deze laatste is vervangen door de D60.

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 20:37
Inderdaad, my bad. Maar eerlijk gezegd dan nog liever de D40 als ik zou moeten kiezen. Als ze getest worden, desnoods beiden.

[ Voor 7% gewijzigd door Arrigi op 19-06-2008 16:29 ]

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 10:04:
Zelfs dat klopt niet. De D40 bestaat gewoon nog en de D40x is end of life. Deze laatste is vervangen door de D60.
Hmm, mede hierom is het denk ik een érg leuke om deze cam mee te nemen. Gewoon als vergelijking, hoe groot is het verschil nou tussen een (uber-)budget-dSLR en een high-end prosumer, wáár zitten de verschillen (DoF, viewfinder, autofocus, kitlensbereik + kosten uitbreiding om bij een prosumerbereik in de buurt te komen...) etc.

Zelfs áls de D40 morgen EOL gaat, wil dat niet zeggen dat dit soort superbudget dSLR's niet blijven bestaan, maar het gaat wel een HOOP mensen helpen in hun overweging tussen dSLR en prosumer.

En dan kunnen jullie binnenkort mooi een budget dSLR test houden ;)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
alex3305 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 01:36:
De sensor van de D40 ruist minder en 6MP is genoeg voor posterafdrukken van 60x90 cm.

• Grrrrrene
  • Niet online
Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling om vier Canon-cams te gaan reviewen, maar ik zie niet waarom we niet per categorie een Canon mee kunnen laten doen. Ik denk dat een stuk of tien camera's (net als vorige keer) prima te reviewen zijn, maar ik zal ff met Wilbert overleggen wat zijn plannen precies zijn.

Ik snap dat de D40 interessant is om naar te kijken, maar die is al een tijd op de markt (in 2006 is hij geïntroduceerd). Leuk als optie als je nu een cam zoekt, maar de kans is groot dat hij binnenkort niet meer verkrijgbaar is :) Ik zal ook dat 's in de groep gooien, want de argumenten om hem WEL mee te nemen zijn ook wel sterk. Ik vul zo het rijtje in de TS nog ff aan...

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 20-06-2008 10:13 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Misschien komt de Canon S6is net op tijd? Is soon to be released schijnt... maar wellicht dat die >350 uitkomt. Als die uitkomt is de S5is obsolete namelijk...

• Sendar
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:51
Ben benieuwd wanneer jullie van plan zijn om te reviewen. Zou mooi zijn als het voor de vakantie is.

http://www.flickr.com/photos/sendar/ - www.sanderhendriks.eu - www.twomendesign.nl

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat ligt ook aan hoe snel we de camera's geleverd krijgen :) Na intern overleg is besloten de Nikon D40 _toch_ mee te nemen...

• Henk
Grrrrrene schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:37:
Dat ligt ook aan hoe snel we de camera's geleverd krijgen :) Na intern overleg is besloten de Nikon D40 _toch_ mee te nemen...
Héél strak :) Enkel de 18-55 erbij, of ook gelijk de 55-200 of 55-200VR?

Ik vraag me trouwens zomaar eens af... de testmethoden, gaan jullie net zoals bijvoorbeeld photozone.de de imatest gebruiken, of wordt het net zoals de 'budget' reeks, scherpte bepalen met het blote oog? Dingen als bokeh, contrast, AWB etc zijn moeilijker te testen, hoewel een lab-omgeving zoals dpreview die gebruikt daar ook aardig voor kan zijn...

Ergo: hóe gaan jullie uberhaupt testen? :P Wellicht dat wij nog aanvullingen weten :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Mijn plan was om de wijze van testen in de eerste review te herhalen, dus met het blote oog. Ik ben het met je eens dat resolutiekaartjes idealer zouden zijn, zal 's overleggen of T.net zoiets wil aanschaffen :)

Wat betreft de D40: als de kit met 55-200 voor < 350 euro te krijgen is (ik geloof het niet toch?), zou dat mooi zijn omdat het bereik dan zoveel groter is, maar gezien het feit dat de goedkoopste kit met 18-55 alleen al 337 euro is, zul je er echt nergens voor 13 euro een 55-200 bij krijgen ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Grrrrrene op 20-06-2008 12:26 ]

• Henk
Grrrrrene schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:18:
Mijn plan was om de wijze van testen in de eerste review te herhalen, dus met het blote oog. Ik ben het met je eens dat resolutiekaartjes idealer zouden zijn, zal 's overleggen of T.net zoiets wil aanschaffen :)
Hmmm, zal zo de eerste test nog eens bekijken, maar omdat je met deze categorie toch wel wat 'kritischer' mensen aanspreekt, is het misschien geen slecht plan om een soort standaard neer te zetten? Dus bijvoorbeeld met alle cams op een statief foto's maken van bepaalde situaties waarin je flares verwacht (volle zon in een bepaalde hoek), CA-tests (bladeren van een boom tegen een felle lucht) op dezelfde manier, een situatie opzoeken/creëren waarmee je DR tot het uiterste pushed (wit overhemd naast een zwarte auto), etc. Maar dat je van elke cam ongeveer dezelfde plaatjes krijgt, zodat ook de lezer zelf de foto's naast elkaar kan leggen en oordelen.

Resolutiekaartjes hebben ook zo hun problemen trouwens, maar het is wel de meest objectieve manier, mits je, behalve de camera, de rest van je 'omstandigheden' identiek houdt. Dus ACR/LR versie, lichtomstandigheden, and so on...

Sommige dingen, zoals autofocus en bouwkwaliteit, kan je gewoon niet anders omschrijven dan hóe je het ervaart :)

Ik denk dat het stiekem best een goed plan is ook af en toe met een schuin oog naar de test van dpreview te kijken. Kopieren hoeft en kán natuurlijk niet, maar zoals zij testen is wel web-wide gewaardeerd, en je kan er zeker ideeën opdoen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 20-06-2008 12:26 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, sowieso gaat er het een en ander veranderen: met alle cams foto's maken van dezelfde situatie (bewust wat moeilijks uitzoeken) ipv zoals vorige keer: wat testfoto's binnen met hier en daar een real life shot buiten, maar dan per cam andere foto's. Ik ben overigens een groot voorstander van "wetenschappelijk testen"...

Over dat "jatten" van dpreview: we kijken natuurlijk al rond hoe anderen reviewen, maar voor dpreview is dat hun core business, terwijl het er bij ons bij komt. Ik denk niet dat iemand van ons verwacht dat we de uitgebreide reviews van dpreview evenaren, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat we op een objectieve manier aangeven welke camera je het best kunt kopen. Dat hoeft dan niet 100% objectief/wetenschappelijk, zolang de gebruikers achteraf maar aan de hand van de plaatjes kunnen zien dat ik niet uit m'n nek lul ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Grrrrrene op 20-06-2008 12:47 ]

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

F-Tim schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:45:
Edit: Ook een Sony DSC-W300 als het kan? :9 Deze ligt op ~300€... ook binnen budget.
*sluit aan in de rij

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Verwijderd

Ik vind persoonlijk de Canon ixus 860 IS interessanter dan de 970 IS om dat eerstgenoemde een 28mm groothoekstand heeft.

• Henk
Grrrrrene schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:28:
Ja, sowieso gaat er het een en ander veranderen: met alle cams foto's maken van dezelfde situatie (bewust wat moeilijks uitzoeken) ipv zoals vorige keer: wat testfoto's binnen met hier en daar een real life shot buiten, maar dan per cam andere foto's. Ik ben overigens een groot voorstander van "wetenschappelijk testen"...
Wetenschappelijk testen, zoals dpreview, wil eigenlijk ook niet meer zeggen dan het zo constant mogelijk houden van de tests.

Ik zou trouwens de tests zoveel mogelijk op JPG uitvoeren. Dit klinkt maf, maar op die manier ben je niet afhankelijk van allerlei RAW converters. Lightroom gaat bijvoorbeeld met een 1D NEF al fijner om dan met een 30D NEF, en ik kan me voorstellen dat het verschil tussen merken alleen maar groter is.

RAW kan er wel naast imho, maar omdat niet iedereen een 'poweruser' is, zou ik JPG als uitgangspunt pakken.
Over dat "jatten" van dpreview: we kijken natuurlijk al rond hoe anderen reviewen, maar voor dpreview is dat hun core business, terwijl het er bij ons bij komt. Ik denk niet dat iemand van ons verwacht dat we de uitgebreide reviews van dpreview evenaren, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat we op een objectieve manier aangeven welke camera je het best kunt kopen.
Exactly. Wat ik met deze, vaak superzoomcams, ook mee zou nemen is de snelheid en manier van zoomen, en de snelheid van het focussen. Opzich is dat redelijk makkelijk in een test te omvatten... lens laten hunten, stopwatch erbij en klaar. Hetzelfde voor hetzoomen, gewoon kijken hoe lang helemaal uit en inschuiven duurt. Idem voor shutterlag. Áls jullie zover willen gaan :+
Dat hoeft dan niet 100% objectief/wetenschappelijk, zolang de gebruikers achteraf maar aan de hand van de plaatjes kunnen zien dat ik niet uit m'n nek lul ;)
:)

Het grote voordeel van deze test is vooral dat je de cams écht naast elkaar gebruikt, niet één voor één apart (in een weliswaar geconditioneerde omgeving).

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 20-06-2008 15:57 ]

Verwijderd

is er al iets van vooruitgang ivm deze review want het is wel een interessante vergelijking?

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Niet heel erg volgens mij.
Je hebt nog steeds de D40 / 400D opties binnen de cheapo dslr's en de compactjes zijn wel veranderd qua model-nummers maar niet qua kwaliteiten ofzo.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Pagina: 1