[VIA] Hoe aan VIA C3 geraken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik ben erg geïnteresseerd in de VIA C3 serie, omdat deze op Socket 370 passen, en gemakkelijk te koelen zijn. Ik ben niet van plan om op dat moederbordje en CPU veel te gaan uitspoken, alleen wat browsen en vooral downloaden.

Het probleem is dus dat ik nergens geen VIA C3 meer vind.
Ik wil per se een VIA C3, en dus geen onklokte celeron ofzo.

Ik heb ook al in de pricewatch gekeken, maar die maken helemaal geen melding van VIA CPU's alleen AMD en Intel. Ook in online winkels niet echt veel gevonden, en eBay alleen via PayPal.

Als iemand suggesties heeft, ik hou je niet tegen !

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:31
Paypal aanmaken? Zo moeilijk is dat nou ook weer niet, en je kan tegenwoordig ook met je bankrekening betalen (dus niet alleen maar met een creditcard).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Moet je even zoeken naar een Via Epia.
Dat zijn superkleine moederbordjes met een C3 of C7 processor er op. Even RAM, HDD, DVD en randapparatuur toevoegen en je hebt een PC.

edit: deze bijvoorbeeld:
pricewatch: VIA Epia EN15000G, incl VIA C7 1,5GHz CPU (mITX; Sound; LAN; VGA)

edit2:
en ja, die kan je in een reguliere ATX kast hangen als je wilt, hoewel voor een dergelijke applicatie een klein kastje mooier is.

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 17-06-2008 17:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Petervanakelyen
xtremekiller schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:20:
Paypal aanmaken? Zo moeilijk is dat nou ook weer niet, en je kan tegenwoordig ook met je bankrekening betalen (dus niet alleen maar met een creditcard).
Toch liever niet, dat pas als allerlaatste oplossing...

• Petervanakelyen
McKaamos schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:25:
Moet je even zoeken naar een Via Epia.
Dat zijn superkleine moederbordjes met een C3 of C7 processor er op. Even RAM, HDD, DVD en randapparatuur toevoegen en je hebt een PC.

edit: deze bijvoorbeeld:
pricewatch: VIA Epia EN15000G, incl VIA C7 1,5GHz CPU (mITX; Sound; LAN; VGA)

edit2:
en ja, die kan je in een reguliere ATX kast hangen als je wilt, hoewel voor een dergelijke applicatie een klein kastje mooier is.
Ik weet dat er Epia bordje's zijn, maar daar ben ik niet naar op zoek.
Enkel naar de processor zelf, want moederbord heb ik al, en wil ik per se gebruiken.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-05 18:54
Ik weet niet hoe perse je een C3 wilt (Toch wel een oud beestje in mijn ervaring) maar misschien kun je ook kijken naar een nieuwere CPU in dezelfde klasse, zoals een Intel Atom. Anders Ebayen inderdaad

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Kaaswagen schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:45:
Ik weet niet hoe perse je een C3 wilt (Toch wel een oud beestje in mijn ervaring) maar misschien kun je ook kijken naar een nieuwere CPU in dezelfde klasse, zoals een Intel Atom. Anders Ebayen inderdaad
Atom past niet op S370 ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Petervanakelyen schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:35:
[...]

Ik weet dat er Epia bordje's zijn, maar daar ben ik niet naar op zoek.
Enkel naar de processor zelf, want moederbord heb ik al, en wil ik per se gebruiken.
Epia is je enige mogelijkheid. Er worden geen S370 C3's meer gemaakt. ALs je er al een wil moet je gewoon gaan Ebayen. Daar vind je er misschien nog een.

Edit: oeps, had beter kunnen editten.

Edit2:
anyway, een C3 is wel heel erg oud eigenlijk, en de performance is serieus bijna te belabberd om een simpel DviX filmpje mee te kijken. Trust me, dat ga je zelfs merken met webbrowsen en chatten. Ik raad je heeeel sterk aan om gewoon een P3 op dat bord te zetten. Stukken rapper, en hoewel minder zuinig ook makkelijk stil te krijgen door een moderne SocketA koeler er op te zetten.

Kan je trouwens verklaren waarom je met alle geweld zo'n slome chip als een C3 wilt hebben?
Als je energiezuinig aandraagt kan je beter een C7 pakken want die zijn zuiniger en leveren betere prestaties. Goed, dan moet je wel aan een Epia, of een Asus EEE / MSI Wind.

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 17-06-2008 18:23 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En dan komt er nog eens bij dat je met de C3 moet oppassen welk type je hebt.
De C3 Ezra en Samuel 2 modellen zijn namelijk geen volwaardige 686 familie processoren, ze ontberen de cmov instructie. Als je dan software geschreven voor 686 wilt draaien kun je tegen problemen aanlopen.
Dat is overigens niet van toepassing op de C3 Nehemiah modellen, die kunnen er wel mee overweg. Zo'n Nehemiah heeft overigens ook weer vaak een AES-encryptie engine bij zich en hardware random number generators. Als je iets met security met die dingen wilt doen is dat weer grappig.

Toch ben ik ook van de partij die zegt dat een Pentium3 veel meer zin zal hebben. Die dingen gebruik helemaal niet veel energie. Je zegt helaas weinig over de frequenties waar je zo'n C3 op aan wilt schaffen, ze bestaan van 700~1.4GHz.
Hier een vergelijkende test met een Intel Celeron 800MHz, oftewel een Pentium3 800MHz met het halve cache, waar de C3 het er tamelijk slecht vanaf brengt.
Ervaring leert mij dat je een Pentium3 600MHz prima passief kunt draaien afhankelijk van de omgeving. Hier loopt nu ook een Intel Pentium3 1GHz op 500MHz passief zijn werk te doen. Ik moet alleen nog een keer wat aanpassen/modden om het ding van 1.75V naar 1.6V te krijgen, zou ook weer ietsjes schelen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Petervanakelyen
Ultraman schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:44:
En dan komt er nog eens bij dat je met de C3 moet oppassen welk type je hebt.
De C3 Ezra en Samuel 2 modellen zijn namelijk geen volwaardige 686 familie processoren, ze ontberen de cmov instructie. Als je dan software geschreven voor 686 wilt draaien kun je tegen problemen aanlopen.
Dat is overigens niet van toepassing op de C3 Nehemiah modellen, die kunnen er wel mee overweg. Zo'n Nehemiah heeft overigens ook weer vaak een AES-encryptie engine bij zich en hardware random number generators. Als je iets met security met die dingen wilt doen is dat weer grappig.

Toch ben ik ook van de partij die zegt dat een Pentium3 veel meer zin zal hebben. Die dingen gebruik helemaal niet veel energie. Je zegt helaas weinig over de frequenties waar je zo'n C3 op aan wilt schaffen, ze bestaan van 700~1.4GHz.
Hier een vergelijkende test met een Intel Celeron 800MHz, oftewel een Pentium3 800MHz met het halve cache, waar de C3 het er tamelijk slecht vanaf brengt.
Ervaring leert mij dat je een Pentium3 600MHz prima passief kunt draaien afhankelijk van de omgeving. Hier loopt nu ook een Intel Pentium3 1GHz op 500MHz passief zijn werk te doen. Ik moet alleen nog een keer wat aanpassen/modden om het ding van 1.75V naar 1.6V te krijgen, zou ook weer ietsjes schelen.
Bedankt, dat is zeer nuttige info !

Ik wil dus een VIA C3 Nehemiah, alles van 1000MHz of hoger is goed, ook al vereist deze een ventilator. Nee, geen Pentium III of Celeron, daar heb ik echt geen zin in...

Toch bedankt.

Het grote probleem is dus, waar ergens is zo'n VIA C3 nog beschikbaar ?
Als iemand een idee heeft, zeg het maar.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de FAQ van dit subforum staat toch duidelijk dat "waar moet ik ... kopen?" topics niet de bedoeling zijn :o

Sowieso, je hebt het gevonden maar durft om een of andere niet uitgesproken reden niet de daarvoor noodzakelijke stappen te zetten (PayPal is trouwens niet eens verplicht, internationale overschrijving kan vaak ook...). Dat is geen hardware topic maar een Shopping Forum zoekertje.

Of kijk even in de Oude Hardware ruiltopic, iemand had daar laatst ook een C3.

Kortom, hier ademt niet bepaald eigen creativiteit uit, bovendien tegen beleid. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.