[HDD] BIOS detecteerd HDD niet. Printplaatje vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hallo, ik heb een oude harde schijf die sinds vrijdag opeens niet meer door het BIOS wordt gezien. Na her en der wat info gelezen te hebben overweeg ik de printplaat van de harde schijf te vervangen, om zo nog wat data terug te halen. Voordat ik een eventuele poging waag zou ik echter graag om advies vragen van mensen hier, die er meer verstand en ervaring mee hebben.

Als de computer start, gaat de HDD ook draaien. De HDD maakt vervolgens geen rare geluiden, ik heb het ook met de voorbeeldgeluiden uit de FAQ vergeleken en volgens mij klinkt de HDD volstrekt normaal. Het BIOS detecteerd de HDD echter niet. Datzelfde geld voor diverse tooltjes zoals SeaTools. Het is alsof de HDD simpelweg niet is aangesloten. Maar dat is ie dus wel. Met andere settings/kabels en in een andere computer blijft het probleem. Omdat andere HDD's prima werken in dezelfde configuratie ben ik vrij zeker dat het aan de HDD zelf ligt.

Nu overweeg ik dus de printplaat te vervangen. Hoe groot zou de kans van slagen zijn in dit geval? En hoe groot is het risico op verergering van het probleem? In veel topics hier over de printplaat vervangen kom ik geen eindresultaat tegen.. Of is hier uberhaupt niks over te zeggen?

Als ik het zonder risico kan proberen zou dat veel geld kunnen schelen. Hoewel ik er nog niet uit ben hoeveel de data me waard is.

Het gaat trouwens om de Seagate ST340823A van een 7 jaar oud P3 Aldi systeem.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 18:36
Ik denk dat het slimmer is om de HDD in een andere pc te schroeven en daarin te testen. Vraag me af wat de kosten zijn als je een printplaatje vervangt, en wat de succes rato is...

Hoe heb je alles aangesloten? Wat zit er op IDE en wat op sata? Hoe zijn de master/slave jumpers ingesteld op de hardware die aan IDE hangt...

Aan de andere kant, als het plots niet meer werkt, zal het daar waarschijnlijk niet aan liggen..

[ Voor 40% gewijzigd door Lumics op 17-06-2008 16:14 ]

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een identieke HDD doet het wel met precies dezelfde settings, dus aan de settings ligt het niet.

Ik heb het nu geprobeerd, zonder succes. Het is hetzelfde model met dezelfde firmware.

Mijn orginele HDD wordt ook met de donor printplaat niet gedetecteerd. De donor HDD met mijn orginele printplaat wordt wel gedetecteerd. Dus ik kan eigenlijk niks anders concluderen dan dat het niet aan de printplaat ligt. Er zijn ook geen tekenen van kortsluiting oid te vinden. Ik heb ook het geluid van de twee HDD's vergeleken en ik hoor geen enkel verschil. Dus waar het dan wel aan ligt is me werkelijk een raadsel.