• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 16:55
Ik heb nu een paar weekjes het volgende systeem draaien:

- Antec Quattro 850W
- Intel Core 2 Duo E8400
- Scythe Mugen Infinity (zomg big lal ^^)
- Arctic silver 5 Thermal Compound
- Asus Rampage Formula (X48)
- Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF
- Asus EN9800GTX 512Mb HTDP Top

Hij draait op zich stabiel maar de processor wordt naar mijn gevoel wel erg warm. Hij draait nu op stock speed en is idle ongeveer 45-50 en onder load dik 70 graden.

Ik heb dit systeem samengesteld om toch wel over de 4Ghz te gaan, maar dat gaat op deze manier natuurlijk niet lukken.

Zelf heb ik het gevoel dat op een of andere manier de Scythe niet genoeg raakoppervlak heeft met de proc. Al lijkt me dit stug want die pushpins van die Scythe moesten echt met ziekelijk veel pressure vastgedrukt worden. Door deze grote druk buigt het moederbord ook enigzins. (Iets dat me soviso niet erg gezond lijkt)

Vraag 1
Ik zit eraan te denken om een Thermalright LGA775 Bolt-Thru-Kit op te halen zodat ik de koeler goed kan bevestigen met behulp van een backplate e.d. Dit voorkomt dan ook direct dat het moederbord buigt, en forceert een perfect contact tussen koeler en processor. Ik heb hier en daar gehoord dat dit compatible met elkaar zou moeten zijn (De Bolt-Thru-Kit en de Scythe), maar kon nergens bevestigende woorden vinden van bijvoorbeeld iemand die dit werkend had. Gaat dit werken?

Vraag 2
Als ik die Thermalright LGA775 Bolt-Thru-Kit ga monteren dan moet ik uiteraard het spul loshalen. Is het dan aan te raden om het oppervlak van de processor en van de scythe helemaal schoon te maken van de koelpasta voordat ik het opnieuw assembleer? Of kan ik gewoon de pasta laten zitten, en opnieuw monteren. De pasta die er nu op zit is die Artic Silver 5. Ik heb trouwens ook nog gehoord dat het aan te raden is om het oppervlak van de processor met schuurpapier te behandelen voor een nog beter raakvlak.

Wat denken jullie hiervan? Zou het een goed idee zijn om dit te doen of zit er compleet naast en ligt het ergens anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Thunderhawk op 17-06-2008 16:10 ]

Verwijderd

Er kan iets mis zijn met de temperatuurdiode/sensor. Dat komt vaker voor..

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
Vriend van mij heeft dat ook.. Hij heeft een Thermalright Ultra-120 en heeft ook zulke temps dacht ik..

Raak de heatsink eens aan. Is hij voor je gevoel echt zo warm?
It seems that many, if not most Wolfdales have flawed core sensor diodes which give false temp. readings, especially at idle and low temps. Many E8400 have "stuck" cores which show much higher idle temps in one core than the other core. That stuck core temp reading only becomes "unstuck" when temps exceed that frozen mark.

Some Wolfdale's are also giving false core LOAD temperatures, which is troubling, especially if you have a temp controlled fan setup. These processors are flawed and probably should be returned (unless it's a great o/c'er). The cpus which have only the "idle temp bug" are probably not warranted a replacement. E8400 owners have been told by some retailers to ignore their core temperature readings as only the cpu temps are accurate.
...amper nog aanraken (voorzichtig!!!!!!!)?
Ik denk dat er serieus iets mis moet zijn, wil je een brandwond krijgen van de heatsink van dat ding :+

[ Voor 148% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2008 16:20 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bij het plaatsen van een nieuwe cooler vind ik het persoonlijk het beste om alle oude pasta te verwijderen en daarna verse pasta te gebruiken.

Maar gezien je probleem; heb je niet teveel pasta gebruikt (en lang genoeg laten inwerken)?

*edit*
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm al gelezen?

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 17-06-2008 16:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

schoonmaken en bolt trough kit moet genoeg zijn... (vooral het bolt trough scheelt echt veel)
als het dan nog niet goed is,haal je het geheel weer uit elkaar, en kan je aan het patroon van de pasta zien of een van de 2 oppervlakten hol is, dan kan je met schuurpapier aan de gang om de boel beter contact te laten maken. :) succes ;)

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:32

QinX

Shai-Hulud

AlexanderB schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:11:
schoonmaken en bolt trough kit moet genoeg zijn... (vooral het bolt trough scheelt echt veel)
als het dan nog niet goed is,haal je het geheel weer uit elkaar, en kan je aan het patroon van de pasta zien of een van de 2 oppervlakten hol is, dan kan je met schuurpapier aan de gang om de boel beter contact te laten maken. :) succes ;)
Denk eraan als je gaat schuren/lappen dat je je garantie kwijt bent.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Thunderhawk
Zo de antwoorden gaan snel vandaag :D

Shrimp-O-Vis: Ik heb dit inderdaad ook wel 's vernomen... Ik ga als ik thuis kom me hier eens even verder in verdiepen.

Max3400: Ja ik heb het precies zo gedaan als op die instructie, die had ik namelijk vooraf gelezen :D
Inwerken.. Hmm, ik draai nu ongeveer 2-3 weken met dit systeem, moet dan toch wel ingewerkt zijn?

AlexanderB: Goed idee wat betreft dat met die 2 oppervlakten kijken of het ook hol is, logischerwijs zou hier zich dan de pasta moeten ophopen. Ik zit er wel sterk aan te denken om dit kitje te kopen, omdat ik er soviso niet kapot van ben dat er zo veel pressure op me mobo staat.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Thunderhawk schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:14:
Max3400: Ja ik heb het precies zo gedaan als op die instructie, die had ik namelijk vooraf gelezen :D
Inwerken.. Hmm, ik draai nu ongeveer 2-3 weken met dit systeem, moet dan toch wel ingewerkt zijn?
Mijn ervaring is (maar misschien persoonlijk) dat je de eerste 24 tot 48 uur de PC zo moet plaatsen dat de cooler "op" de CPU staat en de CPU redelijk moet belasten. Dus een tower-model even een paar dagen op zijn zij leggen om het gewicht van de cooler + de hitte van de CPU ervoor te laten zorgen dat de pasta zich netjes uitspreidt.

*edit*
Hoe warm is warm trouwens? Als er 70 graden wordt gerapporteerd, kan je dan de cooler ook amper nog aanraken (voorzichtig!!!!!!!)?

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 17-06-2008 16:17 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Thunderhawk
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:09:
Er kan iets mis zijn met de temperatuurdiode/sensor. Dat komt vaker voor..

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=
Vriend van mij heeft dat ook.. Hij heeft een Thermalright Ultra-120 en heeft ook zulke temps dacht ik..

Raak de heatsink eens aan. Is hij voor je gevoel echt zo warm?

MAX3400 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:16:

*edit*
Hoe warm is warm trouwens? Als er 70 graden wordt gerapporteerd, kan je dan de cooler ook amper nog aanraken (voorzichtig!!!!!!!)?
Emm nee, dat ding voelt bij LANGE na niet zo warm... Echter als het slecht contact maak zou dit natuurlijk kloppen omdat de heatsink de warmte niet opneemt, toch? Ik kan em makkelijk met mijn handen aanraken, het voelt aan alsof tie misschien 30 graden is.

[ Voor 20% gewijzigd door Thunderhawk op 17-06-2008 16:20 ]

Verwijderd

Thunderhawk schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:19:
[...]
Emm nee, dat ding voelt bij LANGE na niet zo warm... Echter als het slecht contact maak zou dit natuurlijk kloppen omdat de heatsink de warmte niet opneemt, toch? Ik kan em makkelijk met mijn handen aanraken, het voelt aan alsof tie misschien 30 graden is.
Dat kan natuurlijk ook het geval zijn... Maar net zoals je zei, zit dat ding erg stevig tegen de CPU aan.. en je hebt er ook nog eens arctic silver 5 op zitten.. Misschien moet je eerst die andere oplossingen doen en dan pas kan je uitsluiten dat de temp sensor defect is.. Veel succes.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2008 16:23 ]

• Thunderhawk
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:23:
[...]

Dat kan natuurlijk ook het geval zijn... Maar net zoals je zei, zit dat ding erg stevig tegen de CPU aan.. en je hebt er ook nog eens arctic silver 5 op zitten.. Misschien moet je eerst die andere oplossingen doen en dan pas kan je uitsluiten dat de temp sensor defect is.. Veel succes.
Ja dat klopt, maar ik denk dat het een beetje zo zit:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.vanschepen/probleem.jpg

• Thunderhawk
Okee ik denk dat ik dan maar toch die bolt-thru-kit ga bestellen, (kreun 66% verzendkosten en 33% product, waarom zit er geen supergrote pc-winkel in het noorden :()

Dan lijkt het me handig als ik ook meteen iets meebestel om de CPU en Koeler oppervlakken goed schoon te maken. Wat kan ik daarvoor het beste meebestellen...? Dat cleaner spul van Artic?

• Karrde
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd naar je bevinden nadat je de bolt-tru-kit gemonteerd heb. Zelf heb ik namelijk een soort gelijk probleem, al is mijn cpu wel overklokt (e3110 @4Ghz op +-1.24 v).
Heb ook 't idee dat mijn Scythe slecht contact maakt. Meerdere keren opnieuw bevestigd (verschillende standen), echter heeft dat weinig verschil gebracht. Koeler blijft handwarm.

Waar heb je gevonden dat deze 'bolt-tru-kit' compatible is? Lijkt me namelijk het proberen waard!

Dat Clean goedje van Artic schijnt goed te zijn. Nagellak remover of dergelijk werkt eveneens goed.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:58

Dark

who tweaked the light?

probeer eens je sensors te calibreren met realtemp... wellicht krijg je dan betere waarden.

dit doe je door de cpu eens op de laagst mogelijke frequentie en voltage te laten draaien en vervolgens de fans voluit en kijken naar de idle temps. ze moeten dan een weinig boven kamertemp zijn. ong 2-3 graden voor een dual en 4-6 graden voor een quad.

in realtemp kan je dan in de settings een idle calibration waarde invoeren om de juiste readout te krijgen.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

isopropyl alcohol en wattestaafjes/watjes, beide bij de etos werken ook goed om schoon te maken trouwens ;)

en ik kan Thunderhawk bevestigen, dat is inderdaad n beetje het probleem (een ander probleem is dat de stock koeler rond en kleiner dan de ihs is, waardoor die een beetje ingedrukt word voor beter contact, en een aftermarketkoeler groter en vierkant is, waardoor deze alleen goed koelt als de ihs vlak is, en de laag pasta tussen de hs en de core nog goed aansluit.

• Thunderhawk
@Karrde: Via google :) Hier en daar wordt gesteld dat de kit zou moeten passen.

Hier bijvoorbeeld, zie de reactie van "a1m" op donderdag 9 augustus 2007 productreview: Scythe Infinity SCINF-1000 review door Robbels

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Een twekaer zet toch lekker zelf een paar schroeven er in?? :p Zo moeilijk is het niet.

• Karrde
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ondertussen de Thermalright 'Bolt kit' besteld, hopelijk word 't (samen met wat ander grut) ergens deze week bezorgd. Dan zullen we eens zien wat 't doet.
jdm8 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:27:
Een twekaer zet toch lekker zelf een paar schroeven er in?? :p Zo moeilijk is het niet.
Mwah, eigenlijk wel. Dit is opzich ook handig en bespaart me weer tijd :)

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
toen ik mn E8500 net had gaf mn systeem ook aan dat de temperatuur rond de 60 a 70 graden was

een nieuwe bios erin en toen was het nog steeds bagger

toen heb ik mn cpu tegen een glasplaatje gelegd met heel iets koelpasta verdeeld over de IHS
NU kon ik zien dat de ihs bol was en hooguit 40% contact maakte met de cpu koeler

beter kan je dit ook even doen om te kijken of dit niet het probleem is , mocht dit wel zo zijn heb je niks aan de bolt kit

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Je kan ook nog proberen je proc + koeler te "lappen". Met fijn schuurpapier op glasplaat de boel helemaal spiegelglad en recht schuren. Wordt ook wel in paar topics over gesproken...

Succes

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb hier een Scythe Infinity/Mugen op een E8400 (stock speed) met een 12cm fan erop. CoreTemp geeft momenteel 44 en 45 graden aan idle. Bij load (orthos) gaat ie richting de 55-57 graden. Dat is ook al best hoog, maar nog geen 70 graden.
Asus PC Probe geeft echter bij load aan dat de cpu 46 graden is en het mobo 37. De kamertemp is ruim 24 graden. Er draaien veel fans in de behuizing.

De weergegeven temperaturen wisselen nogal, dus ook hier vraag ik me af hoe nauwkeurig de temperatuurweergave is. De cpu en de koeler heb ik schoongemaakt met spiritus en vervolgens arctic silver 5 erop gedaan, gladgesmeerd met een stukje van een bankpasje zodat een mooi dun -maar net nog dekkend- laagje overblijft.

Ik vond de bevestiging van de koeler nogal vaag. Het is lastig om erop te zetten, en het is niet duidelijk wanneer hij nou vast zit. Ik heb het uiteindelijk gecontroleerd toen het mobo er weer uit ging. Het zal wel goed, alle pinnen waren doorgeklikt, maar dat merk je niet tijdens het vastzetten.

Die Thermalright LGA775 Bolt-Thru-Kit past dus zonder problemen op deze scythe infinity/mugen? Het geeft wel wat meer zekerheid dan een paar van die plastic duw-pinnetjes. Ik hoor graag of het gelukt is. Misschien doe ik het dan ook wel zo, en dan maak ik alles nog even schoon met alcohol ipv spiritus (85%).

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
Ik heb mijn E6750 altijd op 3,6ghz gehad met de scythe infinity(ookwel Mugen)
Hij werd altijd rond de 70 graden, soms we 75 graden terwijl het koelblok lauw bleef.

Toen heb ik het laten draaien met het idee van... als et draait dan draait het. En raad eens het hele pleuriszooitje werkt nog perfect hoor :)
Je moet je gewoon niet gaan verkijken op de temperaturen... ik bedoel... als het hele zooitje goed draait is het toch goed? ;)

Als ik jou was zou ik SOWIESO even kijken of je alle push-clips wel correct vastgezet hebt. ;)

• BounceMeister
  • Niet online
Karrde schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:53:
Ondertussen de Thermalright 'Bolt kit' besteld, hopelijk word 't (samen met wat ander grut) ergens deze week bezorgd. Dan zullen we eens zien wat 't doet.

[...]

Mwah, eigenlijk wel. Dit is opzich ook handig en bespaart me weer tijd :)
Ik bedacht me net dat het nog knap lastig is om iets vast te schroeven -onder- de heatsink. Daar kan je met een schroevendraaier niet bij.
Je moet deze schroeven vastdraaien:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/new_a_page/support/images/lga775_bolt/6.jpg
Maar dan onder deze koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.computertotaal.nl/upload/923322_610_1189693129110-scythe_mugen_infinity-350.jpg

Heeft er iemand tips hoe je dat doet?

Verwijderd

Ik heb ook ongeveer dezelfde temps met mijn E8400, met 3 verschillende koelers.
Nu heb ik er rma op aangevraagd, en gaan ze de cpu omruilen.
(er zijn toch ook wel E8400's waar de sensor wel op klopt?)

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 00:03

Koppensneller

winterrrrrr

BounceMeister schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 07:42:
[...]

Ik bedacht me net dat het nog knap lastig is om iets vast te schroeven -onder- de heatsink. Daar kan je met een schroevendraaier niet bij.
Je moet deze schroeven vastdraaien:
[afbeelding]
Maar dan onder deze koeler:
[afbeelding]

Heeft er iemand tips hoe je dat doet?
Er zitten uitsparingen in de koelbladen waar je een lange schroevendraaier door kunt steken :)

Hier dus:

Afbeeldingslocatie: http://hugodejong.net/filehost/get.php?h=03c4e2ead13be9f129ac5ec6a3deabaa

[ Voor 6% gewijzigd door Koppensneller op 27-06-2008 09:49 ]

• BounceMeister
  • Niet online
Die van mij heeft dat niet...

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/mugen_cpucooler_550.jpg

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 00:03

Koppensneller

winterrrrrr

Oeps, das een Ninja, had niet door dat het hier over de Infinity gaat :$
Pagina: 1