• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-01 12:35
Ik sta op het punt om te gaan afstuderen voor mijn studie (HBO Informatica). Nu twijfel ik echter of ik dit in het buitenland ga doen of gewoon hier in ons kikkerlandje. Ik heb uiteraard argumenten proberen te verzinnen. Redenen om in het buitenland af te studeren zijn:

Avontuurlijk
Tja, het idee om gewoon in m'n uppie naar een (ver) land te gaan waarbij het niet helemaal duidelijk is wat me te wachten staat spreekt me gewoon ontzettend aan. Ik heb al heel lang een ontzettende drang om iets 'avontuurlijks' te doen, gewoon om iets van het leven te maken :p. Ik had ook al bedacht om dit na mijn studie te doen. Dan kost het echter substantieel meer geld, en waarom nu niet? Het lijkt een uitgelezen mogelijkheid.

Ervaring
Aan de zakelijke kant heb ik mij laten vertellen dat het goed op je CV staat. Daarnaast lijkt me later ontzettend tof om terug te kunnen kijken op die tijd. Daarnaast wil ik gewoon iets ervaren wat niet iedereen doet of durft, gewoon iets bijzonders. Zie ook het bovenstaande.

Nadeel van dit alles is dat het allemaal een beetje 'eng' lijkt. Als ik de opdrachtenlijst bekijk staan er o.a. opdrachten in voor Indonesië, India, Mauritië, USA, Spanje etc. Dat is een beetje de andere zijde van de avontuurlijke medaille..maar dat onbekende heeft tegelijkertijd een ontzettende aantrekkingskracht.

Voordelen voor het afstuderen in Nederland:

Carriere
Als ik hier afstudeer bij een bedrijf is de kans groot dat ik na afloop een contract krijg aangeboden. Op deze manier is het natuurlijk een mooie start van m'n carriere.

Dat is eigenlijk het enige voordeel wat ik kan bedenken. Tegelijkertijd is dit ook een nadeel voor afstuderen in het buitenland. Toch heeft dat laatste m'n voorkeur.

Graag hoor ik van jullie adviezen en ervaringen m.b.t. afstuderen (al dan niet in buitenland) :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Je zou toch kunnen kiezen om via een in Nederland of internationaal bedrijf in het buitenland te werken? Vrienden van me doen dit en dit kost ze niets extra, sterker nog ze verdienen hier juist meer door. En dit staat zeker leuk op je CV.
Het vinden van zoiets zo´n baan is niet al te moeilijk kijk maar gewoon naar de sites van grote werkgevers en die hebben allemaal wel een optie om door de openstaande vacatures te snuffelen. Helaas geven ze wel nooit online het mogelijke salaris weer.
---
En als afstudeerder kost het je inderdaad enkel geld. Nu is het wel zo dat je in de US betaald krijgt naar hetgeen wat je doet echter in de EU denkt men hier anders over. Je hebt dan wel de kans om daar een baan aangeboden te krijgen. Ik heb zelf stage gelopen in Italie (Rome) door ze zelf aan te schrijven, verblijf heb ik via het Nederlandse consulaat geregeld.

[ Voor 27% gewijzigd door n4m3l355 op 17-06-2008 14:19 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
Ik ben ook van plan om in het buitenland een stage te gaan doen mocht die mogelijkheid zich voor doen. Waarom? Eigenlijk om dezelfde redenen die jij noemt, en dan vooral het avontuurlijke eraan. Dat trekt mij gewoon enorm.

Ok, dan loop je misschien de kans mis om bij je stagebedrijf te blijven werken nadat afgestudeerd bent...maar is dat alles? Het leven draait niet alleen om werken, althans niet bij mij. Wie weet krijg je een dergelijke kans nooit meer, of moet je er meer voor opofferen.

Ik hoor trouwens ook vaker dat iets dergelijks goed zou staan op je CV, ik vraag me af waarom. Wat heeft een gewoon Nederlands bedrijf er voor voordeel bij dat jij ervaring hebt met werken in het buitenland? Afgezien van een bedrijf wat ook over de grens werkt.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:57

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik sta op het punt om te gaan afstuderen voor mijn studie (HBO Informatica).
In het buitenland afstuderen vergt een grondige voorbereiding. Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt om èn een bedrijf te vinden èn alles te regelen. Vergeet ook niet dat het stagebedrijf je wel wilt hebben, maar daar lang niet zoveel moeite voor zal doen als de hoeveelheid die jij er voor over hebt. Denk aan het zoeken van huisvesting e.d.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:50

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je de kans hebt om naar het buitenland te gaan, dan zou ik het zeker doen. Het is leuk en leerzaam en voor zover je daar belang aan hecht ook nog een pre bij solliciteren :). Het argument dat je in Nederland bij je afstudeerbedrijf kunt blijven hangen lijkt me niet zo sterk - de ICT-markt is op dit moment meer dan goed genoeg om als enigszins competente afgestudeerde HBO'er aan een baan te komen (en met inhoudelijk relevante buitenlandervaring kom je in ieder geval al goed over).

Ik zou wel op een aantal zaken letten:
• Valt het te plannen? Naar het buitenland gaan kost al snel een aantal maanden regelwerk. Binnen de EU blijven helpt een hoop - geen gedoe met verblijf- en werkvergunningen, om maar iets te noemen.
• Valt de begeleiding te regelen? Je kunt niet altijd even terug voor een begeleidingsgesprek, dus je zult wel een begeleider moeten hebben waarmee je op afstand bijna alles kunt regelen.
• Is de opdracht ook inhoudelijk interessant? Naar het buitenland is leuk, maar het maakt nogal uit of je in Spanje werkt aan software voor een nieuw glasvezelnetwerk van Telefonica of dat je in Mauritie ingezet wordt als systeembeheerder van twee 486's aan een aggregaat dat twee uur per dag draait :). Het is een afweging tussen het leren kennen van een extreem verschillende cultuur of het meer inhoudelijk werken in een meer herkenbare omgeving - zonder dat ik daarbij een keuze voor een van beide wil maken.

Aangezien je het hebt over een opdrachtenlijst, is er blijkbaar al iets vanuit de opleiding geregeld. In dat geval is het tweede punt waarschijnlijk al een stuk minder een probleem en zou het eerste ook wel eens vrij snel kunnen gaan. Mocht dat zo zijn - ga zo snel mogelijk je koffers pakken en op een mooie plek afstuderen :).

* odysseus gaat over anderhalve week voor bijna drie maanden naar het CERN in Geneve :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Down
Vanuit school is er goed contact met een aantal stagebureaus. Er liggen inderdaad een aantal opdrachten op de plank. Ik heb vanmiddag een gesprek had met de opleidingscoördinator en dat was op zich wel verhelderend :). Ik ga in september/oktober beginnen met afstuderen en dit zou voldoende tijd moeten zijn om alles te regelen.

Hierbij is ook gezegd dat ik duidelijk moet hebben wat voor soort opdracht ik wil en deze moet uiteraard wel goedgekeurd worden door school, m.a.w. deze moet van voldoende niveau zijn. Persoonlijk denk ik in de richting van software development en hier zijn genoeg serieuze opdrachten voor.

Grappig trouwens dat je Spanje en Mauritius aanhaalt, aangezien ik net een stagebureau heb gevonden die afstuderen regelt voor deze twee landen. De IT sector is op dit moment booming in laatstgenoende land en veel nationale en internationale landen hebben zich er inmiddels gevestigd (o.a. Accenture).

Een ander land dat mijn interesse heeft is Nieuw-Zeeland, daar ga ik me straks eens in verdiepen.

Laatste punt waar ik mee zit is dat het in m'n eentje wellicht een beetje eenzaam wordt, maar goed, ook dat lijkt me niet te gaan tegenhouden :).

• n4m3l355
Let er zeer goed op dat de afstudeeropdrachten daadwerkelijk genoeg diepgang geven conform wat de begeleider denkt. Ik bij tentijde van mijn afstuderen meegemaakt dat diegene een opdracht tijdens de afstudeerstage deden een kleine 80% het niet gehaald heeft onder het mom van een gebrek aan diepgang.
Het is dan ook van belang als je dit doet dit eerst bij je begeleider voorlegt en hem vraagt wat hij ervan denkt en of je hier iets mee aankan. En ook tijdens je stage houd hem constant op de hoogte over hetgeen wat je doet zodat je hier niet de plank misslaat tijdens het proces verloop.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:40
Imodium schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:08:
Een ander land dat mijn interesse heeft is Nieuw-Zeeland, daar ga ik me straks eens in verdiepen.
Mocht Australië ook voor je interessant zijn: www.stagehuis.nl. Het kost wat maar het scheelt een heel hoop geregel, ook voor je school. ;)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:22 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:22 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:23 ]

• n4m3l355
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 04:08:
Met het regelen van een buitenlandse stage moet je snel zijn omdat met name het contact met de buitenlandse contractpartij en ook het verkrijgen van het visum (inclusief werkvergunning) geen kwestie van dagen of weken maar eerder maanden is.
Alleen al een geschikte werkplaats kan je maanden duren, ik had toendertijd binnen de EU bedrijven in Londen, Zurich & Rome aangeschreven met de post (ik geloof niet in per mail solliciteren) na 3 weken geen reactie gehad te hebben ben ik aan het bellen geslagen om uit te vinden dat ze zoveel aanvragen kregen dat ze alles op een hoop gooide en enkel keken wanneer ze iemand nodig hadden.
Na ettelijke weken aandringen bij verschillende secretaresses om iemand aan de lijn te krijgen die me meer kon vertellen had ik uiteindelijk een voet binnen de deur binnen 1 bureau.
De voordelen, peter geeft aan dat het die niet aanwezig zijn, ik heb toch bij mijn voorgaande werkgever en ook mijn huidige dit anders ervaren. Ze hadden veel belangstelling voor het project waar ik aan gewerkt had en waren ook geinteresseerd hoe ik omging met verschillende nationaliteiten en gewoontes. Ook bij de verschillende sollicitaties kreeg ik altijd vragen naar wat ik gedaan had en mijn ervaringen in Rome. Ik kan het dan ook alleen maar aanraden maar neem wel een stevige zak centen mee.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:23 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:11
[b][message=30260161,noline]Imodium schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:06[/messageCarriere
Als ik hier afstudeer bij een bedrijf is de kans groot dat ik na afloop een contract krijg aangeboden. Op deze manier is het natuurlijk een mooie start van m'n carriere.

Dat is eigenlijk het enige voordeel wat ik kan bedenken. Tegelijkertijd is dit ook een nadeel voor afstuderen in het buitenland. Toch heeft dat laatste m'n voorkeur.

Graag hoor ik van jullie adviezen en ervaringen m.b.t. afstuderen (al dan niet in buitenland) :)
Ik heb nooit een (afstudeer) stage gedaan in het buitenland, had ik persoonlijk niet de behoefte aan.

Maar voor jou zou ik zeggen, ga lekker proberen in het buitenland.

1. Het staat goed op je CV.
2. Tis een uitdaging die je later nooit meer kan maken
3. Je kan hier in Ned. wel blijven plakken bij het bedrijf, maar er is werk genoeg! Dus werk vinden voor jou zal vast geen probleem vormen! ;) (stond tijdje geleden in de krant dat er te weinig ICT'ers zijn!)

• Down
Bedankt voor de reacties dusver :).

Ik ben me bewust van de kosten die er mee gemoeid zijn, daar heeft mijn opleidingscoördinator me ook al van op de hoogte gebracht. Gelukkig heb ik wat geld achterwege gehouden, dat punt moet dus goed komen.

Daarnaast staan er verschillende stagebureaus bij school aangeschreven, die ook een catalogus van opdrachten beschikbaar hebben. Over het algemeen kun je via deze bureaus snel geplaatst worden bij opdrachten, zo konden vrienden van mij ook binnen enkele weken in het buitenland terecht. Het enige waar ik mee zit is dat eventueel helemaal in mijn uppie ergens gestrand raak, daarom ga ik even navraag doen bij het stagebureau of er nog andere studenten zitten.

Ik heb het eigenlijk altijd al gewild en dit gevoel is de laatste tijd alleen maar sterker geworden. Ook vooral het feit dat ik de kans nu heb, en later waarschijnlijk niet meer, maakt me ontzettend enthousiast.

Ik heb voor mezelf in ieder geval gesteld dat ik binnen 2 weken de beslissing ga maken. Dan heb ik nog tijd om over alles na te denken.

Het gaat trouwens vrijwel zeker over een afstudeeropdracht op Mauritius. :)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:23 ]

Pagina: 1