Toon posts:

Brakke raid 10 array ICH9

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een studio van een vriend van me heb ik een computer samengesteld en besteld.
Omdat hij veel (kritieke) data heeft (audio) hebben we ervoor gekozen om 4 samsung spinpoint F1 schijven van 750GB in Raid 10 te zetten.

Het moederbord is een asus maximus extreme, en die heeft een ICH9 chip aan boord die de raid afhandeld.

Op zich gaat windows XP installeren etc. allemaal prima, de c-partitie is 100GB, software partitie is 200GB, dan is er nog een swap partitie (voor editing) van 10GB en de rest is de media partitie van 1,1TB.

Nu deed ik voor de zekerheid een stresstest met Barts Stuff Test op de grote mediapartitie, de sequential write gaat helemaal goed, (ook netjes +/- 80 tot 100MB/sec) alleen bij de readtest loopt het programma vast na ongeveer 28% lezen. De computer moet dan gereset worden en hij gaat daarna de schijven weer verifieren en de array weer opnieuw builden.

Kan windows gewoon slecht omgaan met zulke grote partities (NTFS) of bestanden van 1TB of is er echt iets mis?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou alle disks afzonderlijk controleren op fouten. Heb je een volledige format gedaa en ging die helemaal goed?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb snelle format gedaan, 1,5TB volledig formatteren duurt wel erg lang ;)

Dus het handigst om de schijven in non-raid modus te zetten en dan appart te stresstesten?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Kun je het probleem reproduceren? Want als het dezelfde schijf is die uit de array klapt heb je de schuldige al meteen te pakken.

Verwijderd

Topicstarter
Het gekke is dat als hij vast loopt, en ik start hem opnieuw op dan staan in het raidmenu alle schijven gewoon op OK, het volume staat dan op verify.

Hij start dan wel gewoon door naar windows en de intel-tool geeft aan dat hij de array aan het fixen is, maar in dat proces loopt hij dan opnieuw vast...

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
Ik weet niet hoe kritisch de data is maar mocht je ooit nog eens willen upgraden of mocht de pc kapot gaan dan zal je een moederbord moeten ritselen met een ich9 controller. Met een een normale raidcontroler heb je nog iets meer zekerheid.

Daarnaast is er een mogelijkheid dat een van je harddisks beschadigde clusters heeft. Hdtune kan daar op testen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dekaasboer schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:18:
Ik weet niet hoe kritisch de data is maar mocht je ooit nog eens willen upgraden of mocht de pc kapot gaan dan zal je een moederbord moeten ritselen met een ich9 controller. Met een een normale raidcontroler heb je nog iets meer zekerheid.
Klopt, maar er moeten ook 3 of 4 schermen aan (dus 2 videokaarten) en een geluidskaart die pci-e gebruikt dus de sloten zitten zo'n beetje vol.

Verder wordt er ook naar een server gebackuped.

Ik heb de SATA-poorten nu weer in AHCI gezet en ben windows weer opnieuw aan het installeren. Dan zal ik met HD-tune alle schijven even appart testen.

Ik hou jullie op de hoogte ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
B.t.w. kun je ook disk status (smart info) uitlezen met de intel matrix raid manager.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:11
Dekaasboer schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:18:

Daarnaast is er een mogelijkheid dat een van je harddisks beschadigde clusters heeft. Hdtune kan daar op testen.
Willekeurige ICH controller will do the trick ;) Tot nu toe zijn ze altijd compatible geweest, sowieso upwards compatible. Ben bijv. zelf van ICH6 naar ICH9 gegaan zonder probleem, alles werkte direct (wel nieuwe Windows installatie uiteraard). Dus dat is juist een voordeel van de Intel controllers.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32
The__Virus schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:40:
[...]

Willekeurige ICH controller will do the trick ;) Tot nu toe zijn ze altijd compatible geweest, sowieso upwards compatible. Ben bijv. zelf van ICH6 naar ICH9 gegaan zonder probleem, alles werkte direct (wel nieuwe Windows installatie uiteraard). Dus dat is juist een voordeel van de Intel controllers.
Wellicht, maar die garantie heb je niet. En wanneer het om kritieke data gaat (waar je hopelijk sowieso backups van gaat maken) dan wil je die zekerheid toch wel hebben lijkt me.

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Met een ICHR heb je die garantie net zoveel dan als je een losse kaart koopt.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Verwijderd

Topicstarter
even een update, ik heb niet bepaald veel geluk met deze setup :-(

Ik heb windows even op 1 schijf geinstalleerd en de schijven gewoon in non-raid laten draaien, toen met HDtune een quick error scan gedaan. één schijf zat vol met kapotte sectors dus die is terug gegaan naar komplett.

Nieuwe schijf binnen, even gechecked met hdtune en toen leken ze allemaal prima. Daarna de raid array weer opgetuigd, en huppa een blauw scherm van windows tijdens de 2e boot ofzo (verder nog geen drivers geinstalleerd.)

Bij het opnieuw opstarten stond er in het raidscherm toch weer 1 schijf op error occured. Nu heb ik even en raid 5 array gemaakt met de andere 3 schijven om te checken of het niet de controller is (ook poorten gewisseld) en tot nu toe gaat de scan over de raid array nog goed. De losse schijf (waarvan ik vermoed dat hij niet goed is) had echter toch weer kappotte sectors met een goede error scan dus ik denk dat ik dan ook maar weer terug ga sturen.

2 van de 4 schijven brak, is dat normaal of heb ik gewoon een postbode die jongleert met de pakjes?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 12:12:
even een update, ik heb niet bepaald veel geluk met deze setup :-(

Ik heb windows even op 1 schijf geinstalleerd en de schijven gewoon in non-raid laten draaien, toen met HDtune een quick error scan gedaan. één schijf zat vol met kapotte sectors dus die is terug gegaan naar komplett.

Nieuwe schijf binnen, even gechecked met hdtune en toen leken ze allemaal prima. Daarna de raid array weer opgetuigd, en huppa een blauw scherm van windows tijdens de 2e boot ofzo (verder nog geen drivers geinstalleerd.)

Bij het opnieuw opstarten stond er in het raidscherm toch weer 1 schijf op error occured. Nu heb ik even en raid 5 array gemaakt met de andere 3 schijven om te checken of het niet de controller is (ook poorten gewisseld) en tot nu toe gaat de scan over de raid array nog goed. De losse schijf (waarvan ik vermoed dat hij niet goed is) had echter toch weer kappotte sectors met een goede error scan dus ik denk dat ik dan ook maar weer terug ga sturen.

2 van de 4 schijven brak, is dat normaal of heb ik gewoon een postbode die jongleert met de pakjes?
Valt nog mee. Ik heb een keer 5 van de 5 defect gehad. Combinatie van zeer slechte verpakking (Alternate) en jonglerende postbodes.

Straks de array een full format geven, als er toch nog een fout op een schijf zit dan blijft de format hangen (zonder verdere waarschuwing of melding).

Verwijderd

Topicstarter
Het is inmiddels opgelost, bleken idd 2 kapotte schijven te zijn. Teruggestuurd en van Komplett snel nieuwe gekregen, inmiddels loopt het als een zonnetje :)

Bedankt voor de hulp!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Dus 3 van de 4 orginele schijven waren defect?

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Pagina: 1