Toon posts:

Beveiliging draadloos router slecht voor verbindingssnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb als volgt een internetverbinding opgezet.

ADSL modem, zyxel P-2602R-D1A waar het signaal van Tiscali op binnenkomt.
De LAN poort van dit modem verbonden met de WAN poort van een draadloos router ASUS WL-500W.

Wanneer ik nu bedraad mijn PC verbindt met de router op 1 van de 4 LAN poorten gaat alles goed, krijg ik gewoon connectie zonder uitval, download snelheid is 8 Mbit, dat is weliswaar niet de mogelijke 20 Mbit waar Tiscali mee adverteert, maar goed er staat immers tot 20 Mbit.

Vraag 1: Kun je die snelheid nog opkrikken?

Wanneer ik nu draadloos mijn PC verbindt met de router via een Linksys WMP54G PCI adapter moet ik de beveiliging van mijn ASUS uitzetten, dus geen gebruik maken van een WEP of WPA key, om nog een fatsoenlijke verbinding met het intenet te houden.
In dat geval haal ik een download snelheid van 3 Mbit/s

Vraag 2: Lever je altijd wat downloadsnelheid in als je van bedraad naar draadloos gaat?

Wanneer ik nu draadloos mijn PC verbindt met de router via een Linksys WMP54G PCI adapter en de beveiliging van mijn ASUS inschakel, ik kies dan WPA-PSK authentication met encryptie TKIP, dan krijg ik een brakke verbinding met het intenet.
In dat geval haal ik een download snelheid van maximaal 250 Kbit/s.
Wanneer ik dan bijvoorbeeld ping naar mijn Zyxel modem 192.168.1.254 krijg gemiddeld 50% package loss en het duurt gemiddeld 100 ms.
(Zonder beveiliging heb ik geen package loss en duurt dat hooguit 2 ms).

Vraag 3: Waarom heeft die beveiling zoveel invloed op mijn snelheid/verbinding? Ik kan me voorstellen dat je wel iets verliest door het versleutelen, maar zoveel.

Ik heb trouwens zowel met als zonder de Linksys drivers de verbinding opgezet. Maar dat maakt geen verschil of ik Windows XP wireless configuration gebruik of de Linksys Monitor.

Mijn PC is een Pentium 3 900 Mhz, 512 Mb SDRAM. Voldoende schijfruimte.
IE 7 geinstalleerd icm Windows XP SP2.

Mijn Zyxel modem:
- Router mode (andere optie = bridge)
- LAN setting IP 192.168.1.254
- DHCP setting = server (andere opties zijn Relay, None)
- Pool Starting address IP 192.168.1.33
- Pool Size = 32
- Remote DHCP Server = 0.0.0.0
- DNS Servers Assigned by DHCP Server:
- First DNS Server = DNS Relay 192.168.1.254
- Security:
- Firewall: Enabled
- Content Filter: Disable

Mijn ASUS router:
Wireless interface:
- Channel: Auto
- Wireless Mode: Auto
- Bandwidth: 40MHz or 20MHz
- Authentication Method: WPA-PSK/WPA2-PSK
- WPA Encryption: TKIP
- Key Index: 2
- Network Key Rotation Interval: 0
Wireless Advanced:
- Hide SSID: No
- Set AP Isolated? No
- Basic Rate Set: Default
- Fragmentation Threshold: 2346
- RTS Threshold: 2347
- DTIM Interval: 1
- Beacon Interval: 100
- Enable Frame Bursting? Enabled
- Enable Radio? Yes
- Date to Enable Radio: SunMonTueWedThuFriSat
- Time of Day to Enable Radio: 00:00 - 23:59
- Enable WMM? Enabled
- Enable WMM No-Acknowledgement? Disabled
IP Config Wan & LAN
- WAN Connection type: Automatic IP
- WAN Connection speed: Auto negotiation
- Get DNS server automatically: Yes
- IP Address: 192.168.2.1
- Subnet Mask 255.255.255.0
IP Config DHCP server
- Enable the DHCP server: Yes
- Pool Starting address: 192.168.2.2
- Enable Manual Assignment: No
IP Config Miscel.
- Enabel UPnP: Yes

Windows LAN instellingen:
Eigenschappen TCP-IP van Linksys kaart:
Het volgende IP adres gebruiken
- IP Address: 192.168.2.3
- Subnet Mask 255.255.255.0
- Standaard gateway: 192.168.2.1
- Voorkeurs DNS: 192.168.2.1

Alvast bedankt voor jullie reacties
Mvg Auke Quist

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je zegt nergens hoeveel je overhoudt als je WEL je beveiliging aanzet?

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:00:
Je zegt nergens hoeveel je overhoudt als je WEL je beveiliging aanzet?
Ja wel hoor, met beveiling 250 Kbit/s, zeg maar 30 à 35 kb/s,
en zonder beveiliging haal ik 3 Mbit.

Gr Auke

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een gemiddeld draadloos netwerk heeft een theoretische maximale snelheid van 54 Mbit/s.
Dat haal je vrijwel nooit, dus is het zinvol om te rekenen op de helft: 27 Mbit/s.
Encryptie heeft daar wel wat invloed op, maar niet schokkend, zolang je een mooi vrij kanaal in gebruik hebt.

Jij hebt dermate trage draadloze verbindingen dat ik m'n twijfels heb of je wel een vrij kanaal hebt gekozen.
Zoek een leeg / vrij kanaal. Zorg dat je daarbij ook rekening houd met babyfoons (ja, sommige zitten ook in de 2,4 GHz band), draadloze A/V zenders, bluetooth apparaten en DECT telefoons).
Mogelijk zit je ook gewoon te ver van je access point vandaan.
Al het bovenstaande kan grove invloed hebben op de snelheid en stabiliteit van je verbinding.
Dat je dan met encryptie meer problemen hebt, klinkt bij mij logisch in de oren omdat de pakketten data die verstuurd en ontvangen worden groter zijn dan zonder encryptie en dus vaker opnieuw verstuurd moeten worden mocht er storing op zijn getreden van een andere 2,4 GHz gebruiker.
Je vermeld nergens wat de kwaliteit of signaal sterkte van je WLAN doet, dus zitten we wat dat betreft even in het duister te tasten.

Edit:
Ter indicatie, mijn laptop hangt ook draadloos aan internet, via telfort. WPA2-PSK encryptie.
Mijn ADSL snelheid is net iets onder de 8 Mbit/s, en dat haal ik ook op m'n laptop.
Als ik intern op m'n eigen netwerk files kopieer gaat de snelheid van m'n draadloze verbinding ver boven de 20 Mbit/s uit.

Edit2:
Driver al eens bijgewerkt van die WLAN adapter?
Wat voor PC is het, toevallig een antieke? Want elke vorm van encryptie kost extra rekenkracht op CPU nivo. Bij een antieke PC kan dat ineens een bottleneck worden.
Ow, niet goed gelezen:
Mijn PC is een Pentium 3 900 Mhz, 512 Mb SDRAM
Zou moeten kunnen, maar je hebt kans dat je het CPU verbruik behoorlijk ziet toenemen zodra je een encryptie gebruikt. Als hij tegen de 100% aantikt is ie gewoon te langzaam voor wat jij wilt.

Bovenstaande kort samengevat, 2 mogelijke oorzaken:
1. Kanaal is niet vrij
2. PC is te traag

[ Voor 35% gewijzigd door remco_k op 17-06-2008 13:22 ]

Alles kan stuk.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet de LAN poort van je modem in één van de LAN poorten van je AP steken.
Nu doe je dubbele NAT en da's niet bevorderlijk voor de prestaties. Niet vergeten om DHCP server op je AP uit te zetten.

Qua encryptie moet je WPA2 gebruiken. Voor WPA2 zit er een dedicated chip in je NIC. Andere protocollen (WPA en WEP) moeten door je CPU gedaan worden en dan houdt 900 MHz niet over.

En zoek even de laatste drivers voor je NIC en de laatste firmwares voor je modem en AP op.

By the way: wat is de afstand tussen je PC en je AP?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• remco_k

remco_k

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:44:
Je moet de LAN poort van je modem in één van de LAN poorten van je AP steken.
Nu doe je dubbele NAT en da's niet bevorderlijk voor de prestaties.
Misschien staat dat modem wel op bridge, en dan word dit idee ineens een stuk minder goed.
Wat betreft prestaties: zal best een paar bytes per seconde schelen maar zo grof als de TS heeft (8Mbit/s - 3Mbit/s - 250 Kbit/s) lijkt me van niet.
De TS geeft trouwens aan dat de PC in een LAN poort van de router (niet het modem dus) wel de volle snelheid haalt.
En daar zit dan ook dubbele NAT tussen, mocht het modem niet in de bridge modus staan.
Ik zou me daar niet al te druk over maken.

Daarbij heeft de TS misschien het type modem met maar 1 LAN poort, en hangt er om die reden nog een router met Wifi achter.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 17-06-2008 13:51 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
remco_k schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:09:

Bovenstaande kort samengevat, 2 mogelijke oorzaken:
1. Kanaal is niet vrij
2. PC is te traag
Heb met die wetenschap eens even draadloos geconnect via een zwaardere pc (Q6600 2.4 Ghz, 3G RAM),
Met beveiliging WPA ingeschakeld haal ik 9 Mbit.
Dus lijkt het idd in de Pentium III PC te zitten.
remco_k schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:47:
[...]

De TS geeft trouwens aan dat de PC in een LAN poort van de router (niet het modem dus) wel de volle snelheid haalt.
En daar zit dan ook dubbele NAT tussen, mocht het modem niet in de bridge modus staan.
Ik zou me daar niet al te druk over maken.

Daarbij heeft de TS misschien het type modem met maar 1 LAN poort, en hangt er om die reden nog een router met Wifi

achter.
Klopt.
Bedraad via LAN van router haal ik wel 8 Mbit. En heb maar 1 LAN op modem.
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:44:
Qua encryptie moet je WPA2 gebruiken. Voor WPA2 zit er een dedicated chip in je NIC. Andere protocollen (WPA en WEP) moeten door je CPU gedaan worden en dan houdt 900 MHz niet over.

En zoek even de laatste drivers voor je NIC en de laatste firmwares voor je modem en AP op.

By the way: wat is de afstand tussen je PC en je AP?
Toch eens even jouw encryptie advies ter harte genomen:
Ik heb nu WPA2 authenticatie met encryptie AES (i.p.v. WPA met TKIP) en dat werkt als een tierelier.
Haal nu op de Pentium III 900 MHz een downloadsnelheid van 4.3 Mbit. Dat vind ik heel acceptabel.
Haal op de Quad een downloadsnelheid van 8.7 Mbit.

Afstand tussen PIII en router is nog geen 2 meter, maar gaat straks naar zolder.
Tussen Quad en router is blijvend 4 meter.

Je schreef trouwens ook no dat ik DHCP op de router moest uitzetten, zou dat ook nog wat uitmaken dan?

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen tot zover.
Mvg Auke

• remco_k

remco_k

Mooi, dat is goed nieuws. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:22:
Je schreef trouwens ook no dat ik DHCP op de router moest uitzetten, zou dat ook nog wat uitmaken dan?
Als je modem in bridge mode staat, dan moet je de DHCP server op je router juist niet uitzetten omdat je dan helemaal geen DHCP server in huis meer hebt.
Als je modem niet in bridge mode staat en de DHCP server in de modem EN in je router staat aan, dat is wel gek/overbodig, maar levert zolang je modem op de WAN poort van je router aan is gesloten geen problemen op. De computers in je netwerk 'zien' alleen je router als DHCP server, dat je modem bestaat, hebben ze geen idee van. (lijkt me).

Welke situatie dan ook, mocht je per ongeluk 2 DHCP servers aan hebben staan en mocht dat conflicteren met elkaar; dan heb je hele andere problemen dan snelheidsproblemen.
Het word er dus niet sneller op als je dit oplost.
Maar for the record is het wellicht mooier om er maar 1 te hebben, omdat je er aan 1 genoeg hebt en je met 2 DHCP servers om problemen vraagt.

Alles kan stuk.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

DHCP uitzetten geeft overigens ook geen performancewinst.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Heb DHCP in router uitgezet. Heeft idd geen invloed op snelheid.
Maar dankzij de authenticatie tip ben ik geholpen.

Bedankt! Topic kan gesloten worden.
Mvg Auke

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

remco_k schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:47:
[...]Misschien staat dat modem wel op bridge,
Kwestie van sp lezen
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:58:
...Mijn Zyxel modem:
- Router mode (andere optie = bridge)
- LAN setting IP 192.168.1.254
- DHCP setting = server (andere opties zijn Relay, None)

...

Mijn ASUS router:
IP Config DHCP server
- Enable the DHCP server: Yes
Je ASUS heeft 4 LAN poorten. Je kunt de LAN poort van de router verbinden met één van de vier LAN poorten van je ASUS. De performance winst zal 1 à 2 procent bedragen; nauwelijks meetbaar, dus.

Mocht je het toch willen proberen, moet je eerst de DHCP server functie van de ASUS uitzetten en het IP-adres van de ASUS veranderen in iets in het 192.168.1.0/24 subnet. Bij voorkeur en adres dat buiten de range van IP-adressen valt, die je modem uitdeelt. 192.168.1.253 lijkt me een logische.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:48:
Hallo,
Heb DHCP in router uitgezet...
Je loopt nu het risico dat je ASUS na een reset geen IP-adres meer krijgt en dus het modem niet kan bereiken. (En je dus geen internet meer hebt)

Kortom: als je de LAN poort van je router met de WAN poort van je ASUS verbindt, heb je twee DHCP servers nodig; zowel op je router als op je ASUS. Als je de LAN poort van je router met één van de LAN poorten van je ASUS verbindt, moet je één van beide DHCP servers uitzetten.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1