Toon posts:

Iemand ervaring met processor.prefpane?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Voor de mensen die hier nog niet van gehoord zouden hebben; als je de dvd's die je bij je mac krijgt afspeelt kan je bij additional installs kiezen de devtools te installeren. Na die installatie staat er in de map macintosh hd:developer:extras:prefpanes een prefpane waarmee je de 2e core van je CPU kan uitschakelen.

Ik had het aanvankelijk op de mini gezet aangezien deze vaak aanstaat als iTunes-server. Daarvoor heb je toch geen snelle computer nodig en zal je die 2e core niet missen. Misschien is het psychologisch maar de lucht die uit de ventilatieopeningen kwam was gewoon lauw, zeker niet zo warm als met beide cores ingeschakeld.
Nu had ik het ook eens geinstalleerd op de laptop, aangezien deze nog meer baat heeft bij laag energieverbruik. Plus, dacht ik, je zou het effect kunnen zien aangezien deze de resterende gebruiksduur van de batterij en dus het energieverbruik kan schatten.
Het enige probleem hiermee is dat het tellertje in de menubalk in praktijk geen rekening houdt met de instelling in het prefpane. Wanneer je met 2 cores 3 uur over hebt blijft het 3 uur wanneer je er een uitschakelt.

Ik ben het nu eens aan het testen en het lijkt best in batterijverbruik te schelen. Slechts 4% eraf gedurende een dik half uur internetgebruik met wireless...

Nog enige mensen die hier ervaring mee hebben?

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Joh, dat ziet er idd best handig uit, vooral voor in het vliegtuig over een kleine 2 weken! Ik ga het ff proberen, en ik post mijn bevindingen hier wel zodra ik meer weet...

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik ben na een uur normaal gebruik slechts 15% kwijt. Op deze manier komt je zelfs op meer batterijtijd dan de 6 uur waar Apple mee adverteert.

Bovendien merk ik ook niet dat hij nu trager gaat ofzo. Waarschijnlijk is dit anders wanneer je bijvoorbeeld in Lightroom foto's gaat bewerken ofzo, maar nu heb ik het absoluut nog niet gemerkt.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:34
Het lijkt me zeker interessant om de resultaten van je onderzoek te zien.

Ik denk dat het echter ook zou kunnen dat je batterij net sneller leeg gaat.
De reden hiervoor is dat met 2 cores beide cores langer op de laagste snelheid kunnen blijven lopen.
Met slechts 1 core zal de processor bij het uitvoeren van meerdere taken dus waarschijnlijk iets sneller zijn snelheid moeten verhogen, en ik denk dat dit relatief meer verbruikt dan 2 cores op de laagste snelheid.
Taken die goed met 2 of meer cores om kunnen zouden ook iets meer tijd kunnen nodig hebben waardoor opnieuw de processor langer op de hoogste snelheid moet blijven en dus meer verbruikt.

Ik meen trouwens ook ooit ergens gelezen te hebben dat de processors die het ondersteunen om een core echt uit te zetten dit ook automatisch al doen (net zoals het dynamisch varieren van de snelheid afhankelijk van de taken die bezig zijn)

Ik vermoed dus dat die tool dus eigenlijk vooral voor developers bedoeld is om te kijken hoe hun programma's op een single-core processor zouden werken, of hoeveel snelheidswinst er gehaald kan worden door het gebruik van meerdere cores.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram