[MacBook Pro] Leest CDs, geen DVDs

Pagina: 1
Acties:

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Goedemorgen,

Sinds een aantal weken heb ik het probleem dat de Superdrive van mijn MacBook Pro (2.16 C2D 15") geen DVDs meer leest. Geen originele DVDs, geen gebrande DVDs. Hij leest wel gewone CDs, zowel originele als gebrande.

Omdat ik iemand ben die zijn Superdrive enkel gebruikt voor het installen van OSX en verder met externe HDDs werkt heb ik geen flauw idee wanneer dit probleem zich als eerst heeft voorgedaan. Ik kan me niet voorstellen dat de drive na zo weinig gebruik defect is dus ik vermoed zelf dat de firmware misschien de oorzaak kan zijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
HL-DT-ST DVDRW GWA4080MA:

Firmware Revision:    AE39
  Interconnect: ATAPI
  Burn Support: Yes (Apple Shipping Drive)
  Cache:    2048 KB
  Reads DVD:    Yes
  CD-Write: -R, -RW
  DVD-Write:    -R, -RW, +R, +R DL, +RW
  Write Strategies: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
  Media:
  Type: CD-ROM
  Blank:    No
  Erasable: No
  Overwritable: No
  Appendable:   No

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
ATA Bus:

HL-DT-ST DVDRW GWA4080MA:

Capacity: 681 MB
  Model:    HL-DT-ST DVDRW GWA4080MA
  Revision: AE39
  Serial Number:    K006ALA5932
  Removable Media:  Yes
  Detachable Drive: No
  BSD Name: disk3
  Protocol: ATAPI
  Unit Number:  0
  Socket Type:  Internal
  Low Power Polling:    Yes
  Media Name:   Audio CD
  Mac OS 9 Drivers: No
  Partition Map Type:   Unknown
  S.M.A.R.T. status:    Not Supported

Iemand een Idee?

Ik heb HTR gebeld maar die zeggen dat mijn notebook buiten de garantie valt en ze niks voor me kunnen doen. Mocht het toch geen firmware issue zijn bel ik Apple, maar ik probeer het eerst hier aangezien ik de laptop slecht kan missen.

Ik baal er best wel van aangezien ik mijn notebook sinds de aankoop in November 2006 in totaal al 4 maanden kwijt ben geweest. (Nieuw moederbord, nog een keer nieuw moederbord, nieuwe HDD, nieuwe touchpad, etc)

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
Volgens mij zijn de installatie cd,s ook dvd,s

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
Nee, de installatie dvd's zijn echt dvd's ;)
Alleen op bestelling kun je cd's aanvragen

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
De meest recente DVD die ik gebruikt heb is de Leopard DVD toen deze uitkwam, maar dat is inmiddels meer dan een half jaar geleden als ik me niet vergis.

[ Voor 33% gewijzigd door F0kke op 17-06-2008 16:06 ]

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem. CD's wat je maar wilt, maar DVD's? nee bedankt!
Het lijkt alsof de drive nooit de nodige toeren haalt wanneer het om een dvd gaat. Na twee keer proberen duwt hij de disk er dan ook weer uit. Terwijl ik vroeger vlot dvd's kon draaien en branden.

Ik ben er natuurlijk niet zeker van, maar ik heb de indruk dat de problemen begonnen zijn van een van de laatste OS / firmware updates. Zo weigert mijn line-in ook alle input. Zeer vervelend en zeker geen alleenstaand geval dus, als je even rond kijkt op het net.
Sommigen stellen een PRAM en NVRAM voor, maar gaf bijzonder weinig resultaat.

Hopelijk komt hier snel een oplossing voor..en misschien toch apple maar eens contacteren.