Beste mensen,
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een database met bedrijfsgegevens, die o.m. een tabel met afdelingen bevat. Nu wil ik graag vanuit mijn applicatie logica hangen aan de verschillende afdelingen, maar nu loop ik dus tegen het probleem aan: hoe identificeer / herken ik een bepaalde afdeling?
De mogelijkheden die ik zie zijn als volgt:
Is dit wel of geen goed idee? Hoe doen jullie dit?
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een database met bedrijfsgegevens, die o.m. een tabel met afdelingen bevat. Nu wil ik graag vanuit mijn applicatie logica hangen aan de verschillende afdelingen, maar nu loop ik dus tegen het probleem aan: hoe identificeer / herken ik een bepaalde afdeling?
De mogelijkheden die ik zie zijn als volgt:
- Aan de primary key van de afdeling-rij (als ID = 17, dan gaat het om personeelszaken)
Nadeel: Het is imo erg onduidelijk om met database PK's te werken, en bovendien worden de ID's door de database bepaald (identity-waarden). Als je een rij met ID = 17 eenmaal hebt weggegooid, dan kost het je een hoop gevogel om een nieuwe personeelszaken-rij met ID = 17 in te voegen. - Aan de naam van de afdeling zelf (als naam = "Personeelszaken", dan gaat het om personeelszaken)
Nadeel: op het moment dat een gebruiker de naam wijzigt (naar human resources, bijv.) dan breekt je code.
Is dit wel of geen goed idee? Hoe doen jullie dit?