[Mac Mini] Hoe 1280*720 resolutie instellen?

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
Halo, ik heb een mac-mini gekocht nadat ik hier gevraagd had of een mac mini 1280*720 ondersteunde.

ik heb er nu dus een, en heb hem aangesloten op mijn beamer, via vga. deze ondersteunt native 1280 *720.
met windows en powerstrip krijg ik dat wel werkend.
maar dus aan de beamer ligt het niet.

maar ik kan bij de beeldscheminstellingen onder mac osx tiger niet 1280*720 selecteren omdat die niet het rijtje staat. hoe kan ik deze nu wel selecteren? er staan wel veel resoluties in, maar dus niet die ik wil hebben. wel veel hogere.

waar kan het aan liggen dat ik de goeie resolutie niet kan kiezen?

want als ik de niet kan kiezen kan ik de bemaer helemaal niet gebruiken voor films kijken via de mac, en dat was nu eigenlijk het enige doel ervan...

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Misschien dat SwitchResX uitkomst kan bieden; http://www.madrau.com/html/SRX/About.html
Of DisplayConfigX; http://www.3dexpress.de/

[ Voor 20% gewijzigd door Kapitein Prozac op 17-06-2008 02:04 ]

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Die tooltjes van Prozac kunnen wellicht werken, maar heb zeer slechte ervaring daarmee. Als je beamer echt native 1280x720 aankan, dan zou er ook wel een HDMI of DVI aansluiting opzitten. Ik zou je dan aanraden om je beamer daarmee aan te sluiten omdat je dan geen gezeur meer hebt met resoluties.

Als je toch die tooltjes gaat gebruiken, zorg dan voor het volgende, absoluut niet vergeten:
Activeer VNC op je Mac Mini en test dit van te voren. Als je per ongeluk een modus kiest die je scherm/beamer niet aan kan dan is dat de enige manier om nog bij je Mac Mini te komen.

Verwijderd

1280x720 resolutie komt bij mij ook niet voor in het rijtje (ik heb een 20" breedbeeld /DVI aansluiting) Het begint bij 1280x800.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2008 07:43 ]

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
BlackMage schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 06:54:
Als je per ongeluk een modus kiest die je scherm/beamer niet aan kan dan is dat de enige manier om nog bij je Mac Mini te komen.
Veilige modus opstarten werkt ook nog indien je VNC bent vergeten of niet goed draaiend krijgt.
Powerstrip SwitchResX heeft bij het aansluiten van mijn LCD uitkomst geboden om overscan problemen via HDMI op te lossen.

• engelbertus
powesrtrip is er toch niet voor de mac?

ik vind het vreemd dat die resolutie er niet bij staat. het is immers gewoon een HD-Ready resolutie.
misschien staat ie er niet bij omdat er weinig / geen beeldschermen zijn met een 16:9 beeldverhouding. de meeste zijn 16:10, of 1366*768, maar di ehebben dan vaak weer overscan, en andere verschalingsopties waar je niet blij van wordt.

op mijn laptopt stond 1280*720 er iig ook niet bij en powerstrip deed de truck, alleen raakte na wat prutsen het beeldscherm op de laptop zelf in de war. het beeld leek doorgescrold, de taakbalk zat boven en er miste een stuk beeld, dus perfect werkt powerstrip nog niet echt.

maar weeet niemand hoe ik 1280*720 kan instellen op een mac, op een normale manier? ik heb wel gelezen in andere topics dat ie wel gekozen kon worden bij andere mensen...

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
VGA aansluiting van de Mac mini heeft een lagere resolutie dan DVI. Tenminste, dat is bij mijn 1 jaar oude mini het geval. Ik denk dat dit niet veranderd is in de nieuwere modellen. Het moet in de handleiding/documentatie staan.

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Denk toch dat je het echt via DVI moet gaan aansluiten inderdaad. Denk dat die analoge aansluiting het niet aankan :)

• engelbertus
dat zou heel raar zijn, want een dvi-a ( dus vga) is ook maar gewoon rgb signaal. dvi-d is ook hetzelfde signaal, maar dan didgitaal verstuurd, plus natuurlijk overhead voor bijvoorbeeld hdcp en informatie over aangesloten beeldschermen.

heeft het niet eerder te maken met de communicatie tussen mac-mini en het beeldscherm / de beamerof wordt er geen informatie uitgewisseld via een vga stekker over evt apparaat/ resolutieherkenning?

edit:

ik heb inmiddels nog niks veranderd, maar ik heb de mac-mini wel aanesloten via een dvi kabel. ik krijg dan helemaal geen signaal op de beamer. ik zal morgen eens kijken of de stekker goed in de beamer zit. ik moest natuurlijk wel voetbal kijken vanavond :p

ik heb hem ook via vga aanesloten op een andere beamer, 800*600 sony vpl es2 en die wordt gewoon herkend als een sony vpl es 2 door de mini, dus dat werkt perfect, alleen is dat nou net niet de bedoeling.

stuurt een benq geen fatsoenlijke gegevens over zichzelf naar een aanesloten mac mini, of ander apparaat?

ik blijf dan namelijk in het beeld zien"zoeken naar dvi-i" dus hij zou het moeten herkennen. immers vga of dvi-a slikt ie wel.ewoon, en nu met de dvi kabel doet ie alsof er niks inzit.

ook de mac mini start niet op. lampje gaat branden maaar dan geen geluidje, wat normaal gesproken min of meer meteen afgespeeld wordt als je op de powerknop hebt gedrukt.start een mini niet als er geen monitor is aangesloten?

nou ja ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft, of het kan proberen zonder monitor er aan...

de beamer dieik heb is overigens een benq pe8700

[ Voor 57% gewijzigd door engelbertus op 18-06-2008 01:00 ]

Verwijderd

engelbertus schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:35:
...
nou ja ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft, of het kan proberen zonder monitor er aan...
...
mijn mac mini start op zonder monitor, hoor het start chime ook. Na een minuut de monitor aangesloten en ik zag mijn desktop (was dus compleet opgestart)
Volgens mij kun je ook instellen of OSX opstart als hij wel/geen muis of toetsenbord vindt. Dat heb je neem ik aan al (correct) ingesteld?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 17:28 ]

• engelbertus
toetsenbord en muis hangen er gewoon aan ja..ik begrijp daarom niet waarom ik geen beeld op de beamer krijg via dvi
ik zal ook eens kijken of ik in veilige modus kanopstarten..
ik heb ook gen dvi monitor of zo die ik kan proberen.
alleen vga.
maar daarmee doet ie het op de beamer, alleen niet de goeie resolutie.
ik zal eens kijken wat er gebeurt zonder monitorkabel aan de mac.

[edit]
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=7149601

wellicht dat bovenstaande link er mee te maken heeft
er styaat iets in de geest van dat de dvi standaard op 1920*1080 staat oid?
of lees ik dat verkeerd. daar kan de beamer iig niet mee overweg.

ik ben ook bang dat ik in safe mode dus ook geen beeld krijg op de beamer.

[ Voor 31% gewijzigd door engelbertus op 18-06-2008 18:34 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17

SeatRider

Hips don't lie

BlackMage schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 06:54:
Als je toch die tooltjes gaat gebruiken, zorg dan voor het volgende, absoluut niet vergeten:
Activeer VNC op je Mac Mini en test dit van te voren. Als je per ongeluk een modus kiest die je scherm/beamer niet aan kan dan is dat de enige manier om nog bij je Mac Mini te komen.
Ja ik kwam daar recentelijk ook achter. overigens helpt een ander scherm dan ook, maar VNC is een stuk simpeler :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• engelbertus
safe mode ook geen beeld op de beamer

ik heb met vnc via een vista pc wel toegang en hij herkent totaal geen beeld of resoluties

sluit ik hem aan op de sony beamer en start ik displayconfig x dan werkt dat goed.

als ik de dvi stekker er in heb doet displayconfig x het niet en crasht al voor het scherm in beeld komt.
hetzelfde als ik de mac zonder monitorkabel heb opgestrat.
dus het lijkt alsof beamer en mac mini elkaar totaal niet zien via dvi...
erg vreemd.

via vnc kan ik slechts kiezen tussen 800*600 en 1024*768 als ik de dvi kabel er aan heb.

met vga en de benq beamer heb ik heleboel keuze waarvan de meeste ook werken, en sommige juist weer niet, maar dan wordt p de beamer aangegeven dat de resolutie niet wordt ondersteund, dat is weer heel wat anders dan bij dvi waar helemaal niks wordt herkend e.d.

echter de resoluties die ik met vga en displayconig x kan gebruiken zin te laag, en te weinig. en sommige worden wiebelig getoont op de beamer. zal wel iets met timing zijn, of onstabiele frequentie.

ik zal dus displayconfigx moeten registreren om te kijken of ik er echt iets aan heb
en om nu met configresx te gaan klooien ben ik niet een voorstander van, omdat dit een eigen manier van het installeeren van de resoluties heeft
ik vind het gewoon een hele stomme zet dat via dvi geen herkenning plaatsvindt. het is toch simpel zo/n bestandje aan te leveren oor de fabrikant van een monitor?

ik vind het gewoon ook een gebrek dat de 16:9 resoluties niet worden ondersteund in het geval er een niet herkende monitor wordt gezien

maar gped
troost is dat wanneer ik 1280*1024 kies, en een bepaalde frequentie dat ik dan geen last van overscan heb, en ik in letterbox toh een dvd kan kijken met frontrow

nu ff wachten op de vluetooth keyboard en muis, en misschien nog een airport expres voor draadloos geluid en dan kan ie netjes worden opgesteld :)

[ Voor 60% gewijzigd door engelbertus op 19-06-2008 00:14 ]

Verwijderd

Pas op met Airport Express en geluid! Er zit een aantal seconden vertraging in waardoor geen enkele film prettig te bekijken is (geluid loopt niet synchroon met beeld)

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Probeer eens het switchresx control panel. Hier te downloaden. Download alleen het control panel, dat hoef je volgens mij niet te registreren en is voldoende om custom resoluties toe te kunnen voegen..

• engelbertus
Als ik beeld op de beamer zet zit er ook een vertraging in. als die maar constant is kan ik o de receiver het geluid wel weer synchroniseren je kunt het daar ook een vertraging geven. geluidsvertraging zal hopelijk niet zo erg zijn dat je over seconden gaat praten of zo?
want ik denk niet dat ik het geluid kan versnellen op de receiver :p

airport leek me juist wel handg doordat de beamer een heel eind van de receiver staat, en de mini naast de beamer :p

ik heb met een andere tool ook al eens geprobeerd resoluties toe te voegen maar die had restricties voor de gratis variant, waardoor ik dat niet kon testen.

ik zal eens kijken of switchrsx beter werkt dan...

Verwijderd

Ik tel 2,5 tot 3 seconden vertraging in iTunes, het moment tussen 'play' of 'next' klik en het geluid start op mijn versterker.
EDIT: er is een programma, Airfoil, die je in staat stelt ongeveer alles aan audio te streamen naar de Airport Express. Echter, de vetraging blijft. In de laatste versie van dit programma is er wel een zogenaamde Videoplayer ingebouwd: een soort mediaspeler die de vertraging naar de AE corrigeert. Gebruik je Front Row dan heb je daar dus niet zoveel aan.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 09:11 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat betreft je geluid. Als je VLC gebruikt kun je instellen dat je video ongelijk met je audio loopt. Zodoende kun je het geluid via AirTunes en je beamer toch nog goed krijgen.
Gebruik tijdens het afspelen van de video de hotkeys F en G.

🌞🍃

• engelbertus
de vertraging die je merkt tussen het op play drukken en dat eriets uit de versterker kan natuurlijk ook gewoon komen doordathet bestand eerst geopend en gedecodeerd moet worden..

wat voor vertraging heb je als je muziek afspeelt dan? volgens mij is de mgeluid - uit functie van de airportexpress ook geschikt voor de apple TV, dus er zou dan in de apple TV ook al rekening gehouden moeten worden met een vertraging?

Als VLC het beeld kan vertregen, zou dt uitkomst kunnen bieden, maar werkt dat ook met FrontRow? want danders zit ik als ik met de bemaer speel alsnog meteen desktop te pielen...

• engelbertus
Ik heb switchresx gebruikt ( het controlpanel is gratis te gebruiken) om de resolutie 1280*720 toe te voegen aan de standaard resoluties van de mac mini. gek genoeg staat deze nl niet in de lijst "default" resoluties waaruit gekozen kan worden als de mac-mini het beeldscherm niet herkent.

ik hed deze toegevoegd op de tab custom resolutions waar je kunt kiezen voor een manier van berekenen van de frequenties e.d. ik heb gekozen voor de meest fool proof methode. waarbij je aleen de resolutie en de verversingsfrequentie op kunt geven, waar ook de frequentie overigens al een default waarde wordt uitgerekend. er kan daar dus erg weinig mis gaan bij het toevoegen van een resolutie.

na een reboot werd de resolutie geaccepteerd door de mac mini en kon ik de resoluite selecteren. deze werkte perfect
omdat het een dlp beamer betreft is het nioet nodig een resolutie hoger dan 60 te kiezen( daty hoeft ook niet bij lcd beamers of lcd schermen of plasma schermen.

wellicht dat het kiezen van een hogere frequentie bij een 100hz beeldscherm wel verbetering bied, maar daar kan ik zelf niets zinnigs over zeggen, de mac doet het nu dus perfect op de native resolutie van mijn beamer, ware het niet dat er rechts 1 of twee pixels niet worden getoond.

daar het mij er om ging de juiste beeldratio te hebben en beeldvullend breedbeeld te projecteren voor films is dat voor mij niet echt belangrijk
Pagina: 1