Schrijfwijze "iPhone 3G"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Harm schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:35:
De discussie over iPhone 3G, iPhone 3g, 3g-iPhone of weet ik wat meer moet niet hier plaatsvinden maar in een los topic :) . Open die dus als je hierover verder wil praten.
Aangezien het blijft aanhouden, bij deze.
Rataplan schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 14:12:
Ik heb mij laten vertellen dat 'iPhone 3G' geen officiële eigennaam is. Dan wordt het dus een derdegeneratie-iPhone, oftewel een 3g-iPhone. Bewijs ten tegendele welkom, anders houden we het hierbij :)

Rest, waar nodig, aangepast :)
Serenity schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:31:
[...]

Ah, ik dacht dat "3g" in dit geval duidde op de technologie. Maar dan is dit misleidend, want dit is niet de derde maar de tweede generatie van de iPhone. Een "derde generatie iPhone", of "3g-iPhone", verwijst naar de generatie van het product zelf. Als je deze afkorting wilt aanhouden, dan zou het "2g-iPhone" moeten worden.

"3G" met een hoofdletter staat voor de derde generatie van een technologiestandaard. Als je wilt aangeven dat de tweede generatie van de iPhone de 3G-technologie ondersteunt, dan moet de "G" wel met een hoofdletter.

Als je per se wilt aangegeven om welke generatie van de iPhone het hier gaat zou de titel "In Italië gaat 2g-iPhone zonder abonnement 499 euro kosten" worden, maar dit is alleen maar verwarrend en lijkt me hier ook niet de bedoeling. Dan liever "2g-iPhone 3G". Maar aangezien de essentie van het bericht is dat de nieuwe iPhone 3G ondersteunt, zie ik niet wat er mis is met "iPhone 3G". Ik weet niet of het een officiële eigennaam is, maar waarom zou dat uitmaken? Apple gebruikt de benaming in ieder geval ook in hun eigen press release.
En nu wordt 't weer door elkaar gebruikt:
nieuws: T-Mobile kiest voor agressieve prijsstrategie iPhone in Duitsland
De nieuwe 3g-iPhone
Naast de 3g-support heeft de iPhone ook
Dus: verwijs je met "3g" naar de generatie van het product, dan moet het "2g" zijn, aangezien het de tweede generatie iPhone betreft. Wil je verwijzen naar de 3G-technologie, dan moet de "G" met een hoofdletter. Daarnaast gebruik Apple zelf overal de benaming "iPhone 3G", ook, zoals gezegd, in hun eigen press release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat * Rataplan niet de derde generatie iPhone bedoeld, maar een iPhone met 3g-ondersteuning. Bovendien schrijven wij 3g in plaats van 3G, dus met 3g-iPhone is vooralsnog neit fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
De technologie heet 3G, niet 3g. Net als dat het Hz is en niet hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

De technologie noemt eigenlijk UMTS, waar 3G voor de derde generatie staat. Het is dus geen "officiële" afkorten waardoor je het imo mag gebruiken zoals je het zelf wil.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-09 12:14
Op de site van apple noemen ze het apparaat iPhone 3G, lijkt mij niet meer dan normaal dat dit de "verplichte spelling" gaat worden

http://www.apple.com/nl/iphone/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XO101 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:50:
Op de site van apple noemen ze het apparaat iPhone 3G, lijkt mij niet meer dan normaal dat dit de "verplichte spelling" gaat worden

http://www.apple.com/nl/iphone/
Hoe de fabrikant het schrijft, is niet relevant. Als tweakers.net alles zou schrijven zoals de fabrikant dat wil, zou er in de nieuwsberichten NVIDIA, ATI, ASUSTEK, GEFORCE etc staan. Tweakers.net hanteert een eigen schrijfwijze, en daar valt zeker wat voor te zeggen imo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:30
Dat is imo niet relevant, aangezien de redactie wel de schrijfwijze van Apple volgt met de naam iPhone. Ze noemen het ook niet Iphone of iets anders. Daarbij voorkomt het ook verwarring. In Apple Talk stellen we het ook op prijs als users de productnaam goed spellen. Overigens gebruikt de redactie volgens mij altijd de productnamen, alleen proberen ze overmatig hoofdletter gebruik te voorkomen :).

Ik snap alleen niet waarom dit ineens een probleem is. Met de iPods heeft de redactie steeds de naam gebruikt die Apple het heeft gegeven. Maar dat moet nu ineens om, waarom?
Boeboe schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 01:47:
De technologie noemt eigenlijk UMTS, waar 3G voor de derde generatie staat. Het is dus geen "officiële" afkorten waardoor je het imo mag gebruiken zoals je het zelf wil.
3G is de derde generatie mobiele communicatie. Het is niet zo dat 3G de derde generatie UMTS is. GSM is 2G, GPRS 2,5G en EDGE wordt in de volksmond vaak 2,75G genoemd. HSDPA wordt dan vaak weer 3,5G genoemd. Je zou dus kunnen stellen dat het eigenlijk de iPhone 3,5G is. Maar dat klinkt weer niet zo lekker :P

[ Voor 6% gewijzigd door Hoedje op 19-06-2008 12:47 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Er is inmiddels contact gezocht met Apple om helderheid te krijgen over de merknaam- en productnaamstatus. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Hoedje schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:46:In Apple Talk stellen we het ook op prijs als users de productnaam goed spellen.
even eerlijk: de eerste die me aanspreekt omdat ik geen hoofdletter gebruik in het tweede teken van een merknaam verklaar ik knettergek.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:51
Boeboe schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 01:47:
Imo is het beter om de meest voorkomende en gebruikelijke afkorting aan te houden. Gezien het feit dat bijv. Wikipedia 3G aanhoudt en niet 3g lijkt het mij toch beter om hoofdletter G in de afkorting te gebruiken.
Wilbert de Vries schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 19:57:
Er is inmiddels contact gezocht met Apple om helderheid te krijgen over de merknaam- en productnaamstatus. Wordt vervolgd...
Ik denk dat zij ook met iPhone 3G aan zullen komen omdat, zoals eerder al is gezegd, dit ook op de officiële websites van Apple staat. Best raar dat T.net dan toch voor een "eigen" benaming kiest.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

We kiezen geen nieuwe benaming, we blijven 'm noemen zoals we 'm al sinds februari 2007 noemen, toen Apple nog 'geen commentaar' over het ding gaf.

We blijven dat doen totdat we duidelijkheid van Apple hebben. Ik heb op 14 juli al gezegd dat dit wordt uitgezocht, zodra we van Apple horen wat het idee achter die kretologie is komt er een beslissing over, klaar.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik vind het een zeer bijzonder standpunt, op de websites en in de persberichten van T-Mobile en Apple wordt de nieuwe iPhone immers consequent iPhone 3G genoemd. Overigens gebeurt dat ook op de websites van de andere partners. Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom de redactie dan zo eigenwijs moet doen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Omdat we geen zin hebben om over een maand weer een andere naam te moeten voeren als Apple duidelijk heeft gemaakt dat er maar 1 iPhone is, net zoals ze voor de iPod geen onderscheid tussen de verschillende generaties in de productnaam hebben. Omdat Apple zelden specs in namen verwerkt. Omdat we nergens een ™ achter '3G' zien staan en we geen merknamendepot kunnen terugvinden. Omdat, kortom, het ons niet duidelijk is dat het ding zo heet.

Dus vragen we het aan Apple. Die reageren niet meteen. Neem daar nou eens een voorbeeld aan in plaats van ons raar en eigenwijs te noemen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Dan wachten we even af, maar ik vind jullie nog steeds raar en eigenwijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
deCube schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:52:
[...]
Imo is het beter om de meest voorkomende en gebruikelijke afkorting aan te houden. Gezien het feit dat bijv. Wikipedia 3G aanhoudt en niet 3g lijkt het mij toch beter om hoofdletter G in de afkorting te gebruiken.
Precies. Je kunt elke Engelse afkorting wel gaan vertalen naar het Nederlands, en er dan een afkorting van maken met kleine letters. Ik zou graag zien waar het gebruik van "3g" om de 3G-technologie aan te duiden nog meer voorkomt, buiten de posts op T.net. Ik zie ook niet in waarom de redactie zoveel moeite doet om dit per se niet met een hoofdletter te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Serenity schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 21:28:
[...]

Precies. Je kunt elke Engelse afkorting wel gaan vertalen naar het Nederlands, en er dan een afkorting van maken met kleine letters. Ik zou graag zien waar het gebruik van "3g" om de 3G-technologie aan te duiden nog meer voorkomt, buiten de posts op T.net. Ik zie ook niet in waarom de redactie zoveel moeite doet om dit per se niet met een hoofdletter te schrijven.
Dat is een discussie die reeds eerder gevoerd is (zie de zoekfunctie ;) ) en waar je in andere topics dan deze een antwoord op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rataplan schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:29:
Omdat we geen zin hebben om over een maand weer een andere naam te moeten voeren als Apple duidelijk heeft gemaakt dat er maar 1 iPhone is, net zoals ze voor de iPod geen onderscheid tussen de verschillende generaties in de productnaam hebben. Omdat Apple zelden specs in namen verwerkt. Omdat we nergens een ™ achter '3G' zien staan en we geen merknamendepot kunnen terugvinden. Omdat, kortom, het ons niet duidelijk is dat het ding zo heet.

Dus vragen we het aan Apple. Die reageren niet meteen. Neem daar nou eens een voorbeeld aan in plaats van ons raar en eigenwijs te noemen.
Gaan jullie je dan ook zelf aan die schrijfwijze houden? Ik zie bijzonder vaak 'Iphone' staan in je titels namelijk.

Dit geldt eigenlijk voor alle eigennamen. Het is naar mijn mening zeer respectloos naar bedrijven toe als je gewoon een door hen waarschijnlijk met veel pijn en moeite bedachte merknaam verneukt door ofwel de hoofdletters aan te passen ofwel gewoon karakters weg te laten. Yahoo! bijvoorbeeld heet niet 'Yahoo' maar 'Yahoo!' (nieuws: Yahoo gaat reorganiseren). YouTube heeft een hoofdletter T (nieuws: Youtube gaat weer langere films uitzenden). OpenSUSE heeft minimaal vier hoofdletters (nieuws: Vernieuwd openSuse maakt inhaalslag op Ubuntu en Red Hat). AMS-IX heeft hoofdletters (nieuws: Ams-ix kortstondig uit de lucht door storing) . En dat is dan alleen nog maar het nieuws wat nu op de frontpage staat, kun je nagaan hoevaak dat per maand of jaar fout gaat. Ik vind 't zeer onprofessioneel en een 'beleid' wat naar mijn mening het raam uit geworpen mag worden.

Ik heb wel meer commentaar over de schrijfwijze bij t.net overigens (iets met linken voornamelijk) maar laten we dat een andere keer doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
En dan gaarne in een ander topic, maar dan wel met Rataplan in "Tomtom of TomTom?" in inachtneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CyBeR schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 21:46:
Het is naar mijn mening zeer respectloos naar bedrijven toe als je gewoon een door hen waarschijnlijk met veel pijn en moeite bedachte merknaam verneukt door ofwel de hoofdletters aan te passen ofwel gewoon karakters weg te laten. Yahoo! bijvoorbeeld heet niet 'Yahoo' maar 'Yahoo!'
Ach, het is nog veel respectlozer van die bedrijven om het schitterende woordbeeld van een mooie Nederlandse zin te verneuken, want dat is het, verneuken, met idiote woorden waar een hele verzameling hoofletters of zelfs een volkomen misplaatst leesteken in zit. Eigenlijk is het gewoon misdadig om je bedrijf 'Yahoo!' te noemen, of 'NVIDIA'. Weinig vertrouwenwekkend ook, want hoe goed zullen de engineers van een bedrijf zijn als ze met duizenden personeelsleden niet eens in staat zijn een bedrijfsnaam fraai op papier te krijgen? Eigenlijk zou Tweakers.net gewoon alle berichten over deze taalterroristische ondernemingen moeten boycotten teneinde een kwaliteitsverbetering te forceren. Of zoiets.

"Zeer respectloos naar bedrijven toe", "met veel pijn en moeite bedacht", waar hebben we het over man? :P

[edit]
Hoe doe je dat eigenlijk in spreektaal? Zeg jij werkelijk 'EN VIE AAI DIE AAI EE' als het over NVIDIA gaat? En heb je al een vlotte uitspraak van 'EE ES JOE ES TEE KEE' bij ASUSTeK? En in een zin over Yahoo! roep je het woord midden in een zin extra hard omdat er een vraagteken achter staat? Niet? Respectloos hoor :P :>
Harm schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 11:30:
Welk deel van 'ga niet hier discussiëren over spellingregels in het algemeen' begrijp je niet? Oftewel: kappen nu met discussiëren over iets dan de iPhone 3G.
Mijn excuses.

[ Voor 20% gewijzigd door eamelink op 21-06-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan moet tWeakers.net zichzelf ook aanpassen. Wat doet die punt daar halverwege?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Welk deel van 'ga niet hier discussiëren over spellingregels in het algemeen' begrijp je niet? Oftewel: kappen nu met discussiëren over iets dan de iPhone 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 10:53:
[...]
En in een zin over Yahoo! roep je het woord midden in een zin extra hard omdat er een vraagteken achter staat? Niet? Respectloos hoor :P :>
[...]
haha :p vraagteken 8)7

Apple heeft nog niet gereageerd? Is verdere discussie dan nog wel zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Apple heeft nog geen standpunt gegeven. Maar ze zijn de vraag niet vergeten, weet ik toevallig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Rejoice, Apple heeft gereageerd :) De merknaam blijkt inderdaad 'iPhone 3G' te zijn en die kunnen ze dan natuurlijk krijgen. Blijft alleen de vraag waarom daar twee weken naar gezocht moet worden, maar die zal ik verder voor mezelf houden :+

* Rataplan plakt naampje in de termenlijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
* Robin maakt note
Pagina: 1