Aangezien het blijft aanhouden, bij deze.Harm schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:35:
De discussie over iPhone 3G, iPhone 3g, 3g-iPhone of weet ik wat meer moet niet hier plaatsvinden maar in een los topic. Open die dus als je hierover verder wil praten.
Serenity schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 01:27:
nieuws: In Italië gaat 3g-iPhone zonder abonnement 499 euro kosten
Het is niet 3g maar 3G, en niet 3g-iPhone maar iPhone 3G.
Rataplan schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 14:12:
Ik heb mij laten vertellen dat 'iPhone 3G' geen officiële eigennaam is. Dan wordt het dus een derdegeneratie-iPhone, oftewel een 3g-iPhone. Bewijs ten tegendele welkom, anders houden we het hierbij
Rest, waar nodig, aangepast
En nu wordt 't weer door elkaar gebruikt:Serenity schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:31:
[...]
Ah, ik dacht dat "3g" in dit geval duidde op de technologie. Maar dan is dit misleidend, want dit is niet de derde maar de tweede generatie van de iPhone. Een "derde generatie iPhone", of "3g-iPhone", verwijst naar de generatie van het product zelf. Als je deze afkorting wilt aanhouden, dan zou het "2g-iPhone" moeten worden.
"3G" met een hoofdletter staat voor de derde generatie van een technologiestandaard. Als je wilt aangeven dat de tweede generatie van de iPhone de 3G-technologie ondersteunt, dan moet de "G" wel met een hoofdletter.
Als je per se wilt aangegeven om welke generatie van de iPhone het hier gaat zou de titel "In Italië gaat 2g-iPhone zonder abonnement 499 euro kosten" worden, maar dit is alleen maar verwarrend en lijkt me hier ook niet de bedoeling. Dan liever "2g-iPhone 3G". Maar aangezien de essentie van het bericht is dat de nieuwe iPhone 3G ondersteunt, zie ik niet wat er mis is met "iPhone 3G". Ik weet niet of het een officiële eigennaam is, maar waarom zou dat uitmaken? Apple gebruikt de benaming in ieder geval ook in hun eigen press release.
nieuws: T-Mobile kiest voor agressieve prijsstrategie iPhone in Duitsland
De nieuwe 3g-iPhone
Dus: verwijs je met "3g" naar de generatie van het product, dan moet het "2g" zijn, aangezien het de tweede generatie iPhone betreft. Wil je verwijzen naar de 3G-technologie, dan moet de "G" met een hoofdletter. Daarnaast gebruik Apple zelf overal de benaming "iPhone 3G", ook, zoals gezegd, in hun eigen press release.Naast de 3g-support heeft de iPhone ook