Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond Tweakers,

Afgelopen zaterdag heb ik mezelf een nieuw systeem veroorloofd. Mijn specs zijn:

EVGA 790i Ultra SLI A1.
C2D E8400.
1GB DDRIII PC12800 2x
Cooler Master Real Power 1000w.
Cooler Master Cosmos S.
500GB WD 16 MB.
Asus 9800GX2.

CoreTemp & Realtemp geven allemaal verschillende temperaturen aan voor mijn cpu. Ik heb hem laten stressen via Orthos, en hij geeft dik 60 +/- graden aan. Ik heb zelf een Scythe Andy Samurai 120mm fan er op gezet, en als ik aan dat de heatsink voel... Dan is dat niet echt bepaald heet. Het is koud zelfs... Dus ik denk van huh? Ik heb al vele dingen geprobeerd. Is dit probleem ook bij jullie, zo ja, wat hebben jullie er aan gedaan?

Met vriendelijke groeten,

Adam Vermaat.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
schijnt een hoop vragen over te zijn:
http://www.google.nl/sear...D+E8400+temperature&meta=

ik heb geen zin om ze te lezen, maar misschien wordt je er wijzer van :)

you had me at EHLO

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

gare temp sensor, als je koeler een beetje goed gemonteerd zit (zet em er anders voor de zekerheid nog eens opnieuw op?) dan word ie gewoon niet echt warm :) (stock snelheden tenminste)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

temperaturen in windows uitlezen kun je niet vertrouwen, zeker niet met een E8400. Hij valt automatisch uit alssie te warm wordt, verder kun je checken of je koeler goed zit door er op te drukken terwijl hij stressed. Gaat het omlaag, dan zit je koeler niet goed, blijft het goed, dan zit je koeler wel goed. Verder is het enkel speculatie over hoewarm je processor echt is. (trouwens de schuld van intel!)

ps. wel flink lang stressen. Het kan soms best een kwartier duren voordat je koelblok echt zijn toptemperatuur bereikt heeft.

edit: blader eens door het E8400 overclock topic heen, daar zijn nuttige tips over het enigszins fatsoenlijk kunnen uitlezen van de temperatuur van je E8400.

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 16-06-2008 21:09 ]

-_-

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Scythe heeft een nogall gaar mounting systeem. Jouw koeler heeft zeker ook gewone push pins? Vaak maakt de koeler dan niet goed contact. Voor betrouwbare temperatuurmeting moet je in de BIOS kijken. Druk, zoals al gezegd, de koeler een tijdje aan en kijk of de temp dan omlaag gaat. Zo ja, lekker aan het modden gaan en de koeler met fatsoenlijke schroeven vast zetten ;)

[ Voor 46% gewijzigd door jdm8 op 16-06-2008 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, klopt. Ik had eerst de stock koeler er op. Daar haalde hij bijna de 70 graden +/- Toch maar mijn oude Scythe er op gezet. Meteen een stuk lager...

• M2M

M2M

medicijnman

jdm8 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:08:
Scythe heeft een nogall gaar mounting systeem. Jouw koeler heeft zeker ook gewone push pins? Vaak maakt de koeler dan niet goed contact. Voor betrouwbare temperatuurmeting moet je in de BIOS kijken. Druk, zoals al gezegd, de koeler een tijdje aan en kijk of de temp dan omlaag gaat. Zo ja, lekker aan het modden gaan en de koeler met fatsoenlijke schroeven vast zetten ;)
zelfs in de bios heb je geen betrouwbare temperatuurmeting. Het probleem is dat je gewoon niet van te voren kunt zeggen hoeveel het afwijkt. Maar je tip om de koeler met een beugel en een stel schroeven vast te zetten is uitstekend. Werkt vaak stukken beter dan die push dingen.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even CoD 4 zitten spelen, hij bleef vastzitten... Dus ik denk dat er echt een warmte probleem hier is... Meer ventilatoren? Betere processor koeling? Wat denken jullie?

Everest: 38 graden.

CoreTemp: 44 graden.

Speedfan: 38 graden.

Speedfan geeft ook aan dat het in mijn systeem 127 graden is? Lol.

Welke programma's liegen er tegen mij dan? Wat is betrouwbaarder?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 21:51 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:35:
Ik heb net even CoD 4 zitten spelen, hij bleef vastzitten... Dus ik denk dat er echt een warmte probleem hier is... Meer ventilatoren? Betere processor koeling? Wat denken jullie?

Everest: 38 graden.

CoreTemp: 44 graden.

Speedfan: 38 graden.

Speedfan geeft ook aan dat het in mijn systeem 127 graden is? Lol.

Welke programma's liegen er tegen mij dan? Wat is betrouwbaarder?
zet eens een tafelventilator voor je opengeschroefde pckast. op vol vermogen, dan kun je in ieder geval de hitte uitsluiten.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:53:
[...]

zet eens een tafelventilator voor je opengeschroefde pckast. op vol vermogen, dan kun je in ieder geval de hitte uitsluiten.
Het is iig 2 graden minder, lol. Nee, die 127 graden klopt voor geen meter... Maar goed, wat raad je me aan qua koeling?

edit: ik heb even het moederbord er netjes uit gehaald, even processor koeling eraf gehaald, even koelpasta er een beetje opgedaan, goed vast geklikt, everest geeft 32 graden aan... coretemp geeft 42 graden aan... ik geloof everest eerder...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 22:41 ]

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Kan het niet zijn dat deze reeks ook last heeft van slechte Intel HeatSinks (IHS)? Vorige reeks(en) (E6xxx) hebben(/heeft) namelijk die ook last van hol en bol zijn, waardoor ze slecht contact maken met de CPU-koeler.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
m0nkey schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:03:
Kan het niet zijn dat deze reeks ook last heeft van slechte Intel HeatSinks (IHS)? Vorige reeks(en) (E6xxx) hebben(/heeft) namelijk die ook last van hol en bol zijn, waardoor ze slecht contact maken met de CPU-koeler.
Hier kan ik over meepraten, ik heb een E6600 gehad met een ontzettend kromme heatspreader. Dat ding werd 80 graden onder load op 3,2GHz. :/

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik begrijp het gewoon niet, ligt het wellicht aan mijn airflow o.i.d.?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

offtopic:
@ TS. Zie mijn signature. Dankjewel

Hoi!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:28
RealTemp wordt aangeraden (zie hieronder)

Intel will not release the TJMax value for these processors so most temperature reading programs out there are not accurate at all, the only one many people trust for now is RealTemp currently at v2.6 with TJMax at 95 (The method used by the creator to determine the TJMax is quite good, and though it's still not perfect, it's at least more accurate than readings from BIOS/CoreTemp/SpeedFan/SIW/Everest or some no-name software that came with your motherboard). Sadly, many people on forums/newegg are either getting worried for nothing over their ""high"" E8400 temperatures OR falsely excited over their extreme ""lower than ambient"" temperatures on air, LoL. So for most of you, just wait a while and things will clear up, hopefully. =) And finally, there are also a small group of people who have been getting stuck sensor(s) on their E8400 but that only affects overclockers who must know the core temperatures, shouldn't affect cpu functionality for normal usage.
Pagina: 1