Dwarf Fortress

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Heb eens gezocht of er al een eerder een topic was over dit ASCII-juweeltje* maar niks gevonden. Hierbij dus het Dwarf Fortress Topic.

Dwarf Fortress

Ontwikkelaar: Tarn Adams
Uitgever: Bay 12
Plaform: PC
Release: 2006 en sindsdien diverse
Dwarf Fortress is a single-player fantasy game. You can control a dwarven outpost or an adventurer in a randomly generated, persistent world.

Although Dwarf Fortress is still in a work in progress, many features have already been implemented.

* The world is randomly generated with distinct civilizations spanning over 1000 years of history, dozens of towns, hundreds of caves and regions with various wildlife.

* The world persists as long as you like, over many games, recording historical events and tracking changes.

* Command your dwarves as they search for wealth in the mountain.
o Craft treasures and furniture from many materials and improve these objects with precious metals, jewels and more.
o Defend yourself against attacks from hostile civilizations, the wilderness and the depths.
o Support the nobility as they make demands of your populace.
o Keep your dwarves happy and read their thoughts as they work and relax.
o Z coordinate allows you to dig out fortresses with multiple levels. Build towers or conquer the depths.
o Build floodgates to divert water for farming or to drown your adversaries
o Much much more...

* Play an adventurer and explore, quest for glory or seek vengeance.
o Meet adversaries from previous games.
o Recruit people in towns to come with you on your journey.
o Explore without cumbersome plot restrictions.
o Seamlessly wander the world -- 197376 x 197376 squares total -- or travel more rapidly on the region map.
o Accept quests from the town and civilization leaders.
o Retire and meet your old characters. Bring them along on an adventure with a new character or reactivate them and play directly.
o Z coordinate allows you to move seamlessly between dungeon levels and scale structures fighting adversaries above and below.

* The combat model uses skills, body parts, wrestling, charging and dodging between squares, bleeding, pain, nausea, and much more.

* A dynamic weather model tracks wind, humidity and air masses to create fronts, clouds, rain storms and blizzards.

* Over two hundred rock and mineral types are incorporated into the world, placed in their proper geological environments.

* Add new creatures, weapons, plants, metals and other objects via modifiable text files.

* Extended ASCII character set rendered in 16 colors (including black) as well as 8 background colors (including black).
Links:

Homepage
http://www.bay12games.com/dwarves/index.html

Dwarf Fortress Wiki: (wat je ook doet, lees eerst de tutorials!)
http://www.dwarffortresswiki.net/index.php/Main_Page

Youtube:
http://www.youtube.com/wa...qFsN247G8&feature=related

*Ja, de graphics zijn in ASCII en de interface kon wat beter maar als je daar eenmaal voorbij bent zit er een ongelooflijk gevarieerd en complex spel achter. En je kan altijd nog alternatieve tilesets installeren.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Ik heb wat youtube filmpjes gekeken. Dit soort spellen kunnen mij uren en uren achter elkaar achter het scherm houden. Ik ga dan ook proberen het installeren hier van nog eventjes achterwege te laten.

Toch ziet het er mooi uit en wat speler ervaringen zouden leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Ik zal eens een poosje wat berichten over m'n eigen fortress gaan posten. Ik begin het aardig door te krijgen. Belangrijkst aan het begin is te weten hoe velden selecteren werkt. Dwergen kan je namelijk niet direct besturen maar je kan wel aanwijzen waar iets moet gebeuren (velden).

Je kan velden designaten als supply fields voor bepaalde grondstoffen(food, rocks, wood, refuse etc..) en je dwarves gaan dan vanzelf aan de slag. Toen ik aankwam bij m'n spot had ik een groot veld geselecteerd voor m'n voorraden en m'n hele groep ging gelijk aan de slag met uitpakken. In notime stond m'n supply veld vol met barrels.

Designate werkt voor taken opdezelfde manier. Als je taken wil geven aan bijvoorbeeld een lumberjack om wat hout te hakken selecteer je een gedeelte van de map waar bomen staan en na een gegeven moment zie je een mannetje er naartoe llopen en begint ie hout te hakken (wat vervolgens door die of een andere dwarf naar het woodsupply field wordt versleept). Tunnels bouwen gaat ook zo, met 'mine'-optie designaten en er gaat vanzelf een dwerg met pickhouweel op af.

Je kan blijkbaar ook specifieke jobs instellen voor dwarves zodat ze alleen die specifieke taken uitvoeren maar daar ben ik nog niet achter :?

[ Voor 5% gewijzigd door CapTVK op 17-06-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
En dit is mijn startpositie. Mooie open vallei met veel bomen en een rivier. Aan de rechterkant zie je een heuvelrug die vooral bestaat uit rood zand met een kleine groeve waar steen zit (grijs). Dat wordt tevens mijn spot. Die bruine vlek in het midden is mijn wagen met supplies. Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/4006/startsitehd9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb wat filmpjes gezien van RPGenie op youtube en viddler (betere kwaliteit). En ik moet zeggen dat het erg entertaining uit ziet. Hij bouwt trouwens zijn Fortress dichter bij de rivier zodat hij makkelijker fish en water kan halen. Is jouw plek niet te ver weg van de rivier?

Ik ga het vanavond ook maar even downloaden. :).

[ Voor 16% gewijzigd door Brons op 17-06-2008 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Is dit nu een Online game? Het lijkt me een ongelofelijk ingewikkeld/uitgebreid spel waar veel speel plezier in zit.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Het is single player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Brons schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:49:
... Is jouw plek niet te ver weg van de rivier?

Ik ga het vanavond ook maar even downloaden. :).
Valt wel mee, het is moeilijk te zien maar er is een klein meer vlakbij mijn startpositie. Je hoeft trouwens niet vlakbij een rivier te zitten maar handig is het wel.

Dit is bij de toegang tot mijn fortress nadat ik een poosje bezig was. In die tonnen zitten m'n voedsel voorraden, hout spreekt voor zich, de diverse boulders zijn stenen die je kan veranderen in blokken, deuren etc..

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/9421/startsiteclosemc9.th.png

[ Voor 33% gewijzigd door CapTVK op 17-06-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

CapTVK schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:23:
[...]

Valt wel mee, het is moeilijk te zien maar er is een klein meer vlakbij mijn startpositie. Je hoeft trouwens niet vlakbij een rivier te zitten maar handig is het wel.

Dit is bij de toegang tot mijn fortress nadat ik een poosje bezig was. In die tonnen zitten m'n voedsel voorraden, hout spreekt voor zich, de diverse boulders zijn stenen die je kan veranderen in blokken, deuren etc..

[afbeelding]
Meertjes kunnen uitdrogen. Dus misschien is het een goed idee een kanaal te maken naar de ingang van je fortress. Kan je het water meteen gebruiken om verdediging te bouwen. Leuke tileset trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Is er een makkelijkere tutorial? ik begrijp geen ene bal van degene die op de site staat.

Ik heb een landje gegenereerd en me stekkie gevonden, en dan?

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Geen zorgen, in het begin snapte ik er ook geen bal van. 8)7

Deze quickguide wil misschien helpen:
http://www.cesspit.net/drupal/node/1667

Als je eenmaal een mooie stek hebt gevonden en je begint met de expeditie voor te bereiden moet je zorgen dat je dwarfs als groep tenminste de algemene skills hebben (de tutorial op de DF wiki is een goede start) zoals mining, woodcutting, carpentry, mechanic, etc... Dit is het enige moment dat je zelf skills kan kiezen! Voor de rest moet je hopen dat de dwarf migrants zelf nog wat nuttigs kunnen.

Mijn advies zou zijn dump je anvil (kan je altijd weer bij een trade caravan kopen) en neem zoveel mogelijk (verschillend) goedkoop eten&drinken mee. Op die manier kan je het 1e jaar ieder geval de winter uitzingen.In de lente zien we wel weer verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Overgins is het niet onmogelijk om je dwarfs nieuwe skills te leren. Dus als je een fout maakt is het niet het einde van de wereld. Op dit moment heb ik ook iemand zonder fish cleaning skills mijn vissen aan het schoonmaken. Hij is maar dabbling dus het duurt nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ziet er verfrissend uit, denk dat ik deze ook maar eens ga proberen. :D

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik krijg mijn keyboard niet zover dat ie skills toevoegd, ze blijven peasants :X

okay, gevonden, numpad, maar die heb ik niet helemaal op mijn laptopkeyboard. Het spel maakt dus verschil tussen de normale +- van het toetsenbord van de numpad.

[ Voor 50% gewijzigd door Motrax op 18-06-2008 00:47 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb ook een USB toetsenbord aan mijn laptop gesloten. Het was wel mogelijk om met mijn laptop te spelen maar dan moest ik de hele tijd de functietoetsen gebruiken om mijn numpad te activeren.

Een andere optie is natuurlijk de keybindings aanpassen: http://www.dwarffortresswiki.net/index.php/Key_bindings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Nou, ik heb het ook weer goed gedaan, mijn fort ergens neerplempen zonder water en steen, en te weinig voedsel meegegeven. Ook wel twee katten, maar geen kooi om de kittens in te doen en dan te slachten ( >:) ).

Nou ja... weer wat geleerd.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Zijn er al mensen aan de slag gegaan met het vangen van beesten? Ik heb nog geen grote beesten gepakt maar de verhalen op het forum zijn wel leuk.

Iemand die een Cave Spider tamed bijvoorbeeld :). Ook leuk om Goblins te vangen en te bewaren :).

Ik moet zeggen dat over het algemeen de verdedigen van je Fortress redelijk makkelijk is. Paar bruggen optrekken, archers achter fortification zetten en klaar. Maar misschien komt de moeilijkheid nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 16:53

hayate666

zwaardfetisjist

Het ziet er grappig uit, maar ik snap er tot nu toe echt geen moer van! Eerst maar eens wat tutorials opzoeken.

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Overigens is het wel een enorme resource hog qua geheugen en processor verbruik voor een ascii ding :X Natuurlijk zitten er relatief 'moderne' berekeningen achter de ascii karakters, maar dan nog. Er staat ook ergens in de wiki dat water animaties uitgezet kunnen worden voor een betere prestatie, dat geeft toch wel aan dat er qua grafische performance er iets niet lekker zit.

Vanavond maar eens verder proberen of ik die dwergen zonder te verhongeren verder kan krijgen. En die katten is nog een klein probleempje. En het tekort aan bier denk ik... Gaat goed :+

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 09:16
Toch maar eens naar kijken binnenkort.

Heeft iemand een idee waar je leuke tilesets kan vinden? Om het toch iets grafischer te maken.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Tazz@NL schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:06:
Toch maar eens naar kijken binnenkort.

Heeft iemand een idee waar je leuke tilesets kan vinden? Om het toch iets grafischer te maken.. 8)
Op de wiki heb ik aardig wat tilesets gevonden. Echter ben ik er achter gekomen dat het originele tileset een stuk betere is qua performance. Scheelt bij mij toch zo'n 30-40 FPS. Overigens hebben de FPS niks met grafische weergave te maken maar met de snelheid van je spel. Een dwarf doet een stap iedere 10 FPS.

Ik denk dat er inderdaad wat inefficiënte coding is gedaan. Neemt niet weg dat het een complex spel is. Hell, je kan zelfs watervallen maken die op lava vallen etc. Alles heeft effect op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er echt uit als een spel waar ik heel erg verslaafd aan kan raken.
Zeker na mijn tentamenweek eens uitproberen. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Tot dusver, afgezien van de stijle learning curve, best leuk, zeker voor de graphics. Maar ik zit nu een beetje vast op het farmen; wat is nu de makkelijkste manier om ondergronds een tuin aan te leggen? Ik vind dat hele verhaal van zelf met sluisdeuren e.d. werken echt te veel werk; kun je dit niet automatiseren?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Er zijn ook planten die je outdoor kan planten. Dwarves hebben zelf alleen maar subterranean seeds bij zich dus de zaadjes (wild strawberry, whip vine, rat reed etc...) moet je eerst in het open veld gaan verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Hydra schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 20:57:
Tot dusver, afgezien van de stijle learning curve, best leuk, zeker voor de graphics. Maar ik zit nu een beetje vast op het farmen; wat is nu de makkelijkste manier om ondergronds een tuin aan te leggen? Ik vind dat hele verhaal van zelf met sluisdeuren e.d. werken echt te veel werk; kun je dit niet automatiseren?
Je hebt soil nodig. Dat zit meestal in de buurt van (ondergronds) water. Als dat e rniet is zal je moeten irrigaten. Dat kan je trouwens ook doen door een bepaalde zone aan te maken, je dwarfs gaan dan water halen met een emmer.

Meeste maps hebben echter gewoon soil, dus meestal is irrigation niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ah, ik heb m'n volgende fortress gewoon onder de bodem van het woud gebouwd, de eerste laag was clay, dus daar zaten m'n farms. De rest van het fort zat in de steen lagen eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:45

The Zep Man

🏴‍☠️

Spel even geprobeerd. Ik ben een oude Nethack fan, hoewel roguelikes mij over het algemeen niet zoveel doen.

Dit spel is echt briljant! De mogelijkheden die je hebt zijn echt geweldig. Het is (net als elke andere roguelike) even een paar uur ploeteren met de bediening, maar daarna voelt de bediening en gameplay soepel en vertrouwd aan.

Nog een tip voor laptopgebruikers (schaamteloos gejat van de wiki): je kan de blokhaken, min-teken en is-teken gebruiken wanneer je de gebruikte toetsen op het numpad mist.

Verander in data\init\interface.txt de volgende regels.

Van:
[SECONDSCROLL_UP:SUBTRACT]
[SECONDSCROLL_DOWN:ADD]
[SECONDSCROLL_PAGEUP:DIVIDE]
[SECONDSCROLL_PAGEDOWN:MULTIPLY]

Naar:
[SECONDSCROLL_UP:KEYDB]
[SECONDSCROLL_DOWN:KEYDD]
[SECONDSCROLL_PAGEUP:MINUS]
[SECONDSCROLL_PAGEDOWN:PLUS]

Het scrollen in lijsten doe je dan met [ en ]. Snel tussen pagina's scrollen kan met - en =.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 22:44

L3TUC3

GoT vegetable?

Ben al een tijdje bezig geweest hiermee maar het is me nog nooit gelukt om een well aan te leggen of om floodgates daadwerkelijk aan de praat te krijgen.

Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt?

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Brons schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:16:
Moet zeggen dat de wiki behoorlijk goed is.
Het is niet zomaar een wiki. Het heeft echt de kwaliteit van een handleiding. Ook kan je er humoristische stukjes in vinden (zoals methodes hoe je op humoristische wijze van je huisdieren af kan komen). Zonder die wiki is het spel echt heel moeilijk om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Stomme vraag over verdediging van je fort.

Ik heb er nog niet veel tijd in het spel gestoken, dus nog nooit een paar slechte buren voor de deur gehad.

Je hebt de ingang, in mijn geval een staircase up/down. Nu heb ik wat verdedigingsconfiguraties gezien op de Wiki, maar elke configuratie laat zien dat je niet nog een up/down staircase onder de initiele ingang hebt, omdat raiders anders gewoon een verdieping lager binnen je fort komen toch?

En iemand al ervaring met de Human karavaan die blijkbaar een drie tile brede ingang nodig heeft? Moet je dan ook 3x een up/down staircase hebben, of echt een ingang in de zijkant van een berg?

En hoe zit het met meerdere ingangen? Is dat een beetje de moeite waard wanneer je fort groter is?

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
als ik dit zo allemaal lees klinkt het erg leuk. ik ga het ook maar eens proberen, hoewel het denk ik toch moeilijk is voor mij om me over de grafische kwaliteit heen te zetten. al was het maar jaren 90 niveau had ik het genoeg gevonden, maar ik denk niet dat ik me nu kan inleven.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

ph4ge schreef op zondag 22 juni 2008 @ 22:47:
als ik dit zo allemaal lees klinkt het erg leuk. ik ga het ook maar eens proberen, hoewel het denk ik toch moeilijk is voor mij om me over de grafische kwaliteit heen te zetten. al was het maar jaren 90 niveau had ik het genoeg gevonden, maar ik denk niet dat ik me nu kan inleven.
Moet zeggen dat ik dat ook dacht, maar ik merk toch dat het erg leuk is om je dwarfs complete dungeons uit te laten graven of als je een gebied aanmerkt als food-storage dat ineens iedereen in touw is om al het food daar naartoe te verplaatsen. Ik heb het nu ongeveer een jaar (ingame) gespeeld en merk dat het eerder het gebrek aan een uiteindelijk doel en de steile learning curve is die me ervan weerhouden nog meer te spelen, momenteel heb ik ingame geen idee wat ik nog meer zou moeten doen.

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
Tja het spel is nog niet "af" maar als er voor DF een soort endgame is, is het dat de king naar jouw fortress toekomt en het tot officiele dwarf capital city uitroept. Dat kan door bepaalde niveaus voor je fortress te halen of adamantium te vinden. Maar dat laatste metaal is zeldzaam en als je het vindt gebeuren er rare dingen en komen er krachten los (demons) die zelfs de meest machtige fortress ten onder kunnen laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
En als je wil weten wat een pissed off demon allemaal kan moet je dit eens bekijken >:)

http://www.chaosfollowing.com/images/df/theend.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

ph4ge schreef op zondag 22 juni 2008 @ 22:47:
Je kan natuurlijk om de zoveel tijd even je map inladen in deze tool voor een 3D overzicht van het landschap. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Motrax schreef op zondag 22 juni 2008 @ 22:11:
Stomme vraag over verdediging van je fort.

Ik heb er nog niet veel tijd in het spel gestoken, dus nog nooit een paar slechte buren voor de deur gehad.

Je hebt de ingang, in mijn geval een staircase up/down. Nu heb ik wat verdedigingsconfiguraties gezien op de Wiki, maar elke configuratie laat zien dat je niet nog een up/down staircase onder de initiele ingang hebt, omdat raiders anders gewoon een verdieping lager binnen je fort komen toch?

En iemand al ervaring met de Human karavaan die blijkbaar een drie tile brede ingang nodig heeft? Moet je dan ook 3x een up/down staircase hebben, of echt een ingang in de zijkant van een berg?

En hoe zit het met meerdere ingangen? Is dat een beetje de moeite waard wanneer je fort groter is?
Je kan natuurlijk die configuraties ook onder de grond bouwen. Je ingang zal dan echter niet meteen in je fort moeten komen.

De humans gaan niet naar beneden dus je zal je depot buiten moeten bouwen. Met shift+d kan je kijken of je depot toegankelijk is.

Ik heb trouwens wat interviews met de maker van DF gelezen en geluisterd. Ik moet zeggen dat hij nog veel goede plannen heeft. De komende release zal het eerste stukje van de army arch bevatten. Dat wil zeggen dat er op de wereld kaart legers van de civilizations rondlopen om met elkaar te vechten. Uiteindelijk moet je ook je eigen legers kunnen besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik ben gisteren begonnen met spelen, na enkele reacties gelezen te hebben leek het me wel een uitdaging om hier mee te beginnen. In het begin druk bezig met de tutorial, en vond het allemaal maar een gedoe, maar zo langzamerhand begon ik steeds gemakkelijker me in het spel te bewegen.

De grafische kwaliteit is niet eens een hele grote drempel, al had ik wel enigszins moeite met het herkennen van het terrein, maar dat is een kwestie van gewenning denk ik.

#hidw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de ontwikkelaar van deze game was, zou ik het concept proberen te verkopen aan een grotere ontwikkelaar.
Als er een 3d engine en wat grafisch spectakel toegevoegd wordt, zal er toch wel markt in zitten lijkt me.
Ik kan trouwens niet echt games vinden die hier op lijken. Het dichtst bij komen nog The Settlers of Stronghold lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 08:12:
Als ik de ontwikkelaar van deze game was, zou ik het concept proberen te verkopen aan een grotere ontwikkelaar.
Als er een 3d engine en wat grafisch spectakel toegevoegd wordt, zal er toch wel markt in zitten lijkt me.
Ik kan trouwens niet echt games vinden die hier op lijken. Het dichtst bij komen nog The Settlers of Stronghold lijkt me.
En dat spel waar je een soort 'duivel' speelt, daar moet je ook gangen en kamers graven, ben ff de naam kwijt.

Ben het er helemaal mee eens, het is jammer dat het spel niet wat toegankeler is. Een betere user-interface (mag best 2D, maar ik wil graag na alle instellingen gemaakt te hebben een save kunnen doen zodat ik niet de volgende keer helemaal die party opnieuw samen moet stellen) zou een hoop helpen. Het concept dat je gewoon overal doorheen kunt graven is wel cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hydra schreef op maandag 30 juni 2008 @ 09:36:
[...]

En dat spel waar je een soort 'duivel' speelt, daar moet je ook gangen en kamers graven, ben ff de naam kwijt.
Je hebt het over meerdere spellen: de Dungeon Keeper-serie.

Overigens begrijpen veel mensen niet dat juist de kracht van dit soort spellen in de ASCII-opbouw zit. Iedereen die het verhaal over het dwergenfort genaamd Boatmurdered heeft gelezen zal begrijpen dat de interactie met de wereld helemaal geen betere graphics nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
The Zep Man schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:28:
Overigens begrijpen veel mensen niet dat juist de kracht van dit soort spellen in de ASCII-opbouw zit. Iedereen die het verhaal over het dwergenfort genaamd Boatmurdered heeft gelezen zal begrijpen dat de interactie met de wereld helemaal geen betere graphics nodig heeft.
Ik heb het niet over de graphics op zich, dat mag prima 2D/simpel zijn, maar ik heb het vooral over de interface. Bijvoorbeeld het scrollen door menu's is gewoon niet consequent. het ene moment scroll je met pijltjes / PgUp / PgDown, het andere moment met +/-/* enzo. Da's gewoon lastig. Ook wat betreft je inventory heb je echt meer/betere informatie nodig over wat je precies van hoeveel hebt.

Maar verder is het een enorm verslavend spel. Ik ben een erg grote fan van sandbox spellen, en dit is natuurlijk wel enorm sandkastelen bouwen, bijna letterlijk :) Ik cheat altijd wel bij het embarken, want ik wil perse een lava map. Ik zorg altijd als eerste dat ik een paar farms opzet, en daarna ga ik een magma kanaal aanleggen van de vulkaan of pipe naar m'n workshop area. Ik heb in een map van me ook een rivier laten leeglopen in een afgrond, just for the heck of it :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hydra schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:25:
[...]

Ik heb het niet over de graphics op zich, dat mag prima 2D/simpel zijn, maar ik heb het vooral over de interface. Bijvoorbeeld het scrollen door menu's is gewoon niet consequent. het ene moment scroll je met pijltjes / PgUp / PgDown, het andere moment met +/-/* enzo. Da's gewoon lastig. Ook wat betreft je inventory heb je echt meer/betere informatie nodig over wat je precies van hoeveel hebt.
In het begin was het voor mij ook even wennen, maar ik snap de logica erachter. Tenslotte kan je met de pijltjestoetsen iets op je map selecteren en meteen scrollen met de 'alternatieve' scrolltoetsen. Het spel begint pas echt soepel te lopen al leer je de veelgebruikte sneltoetsen uit je hoofd.
Maar verder is het een enorm verslavend spel. Ik ben een erg grote fan van sandbox spellen, en dit is natuurlijk wel enorm sandkastelen bouwen, bijna letterlijk :) Ik cheat altijd wel bij het embarken, want ik wil perse een lava map.
spoiler:
Volgens mij is er altijd een ondergrondse magmarivier in elke map die je speelt. Deze komt na de ondergrondse waterrivier en de 'chasm'.
Ik zorg altijd als eerste dat ik een paar farms opzet, en daarna ga ik een magma kanaal aanleggen van de vulkaan of pipe naar m'n workshop area. Ik heb in een map van me ook een rivier laten leeglopen in een afgrond, just for the heck of it :D
Kijk uit met vloeistoffen. Al heb je geen krachtig systeem dan kunnen ze later in het spel de boel wel eens vertragen. ;) Voor een leuk verhaal over wat je allemaal met lava kan doen, moet je eens het eerder aangehaalde Boatmurdered lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
The Zep Man schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:13:
In het begin was het voor mij ook even wennen, maar ik snap de logica erachter. Tenslotte kan je met de pijltjestoetsen iets op je map selecteren en meteen scrollen met de 'alternatieve' scrolltoetsen. Het spel begint pas echt soepel te lopen al leer je de veelgebruikte sneltoetsen uit je hoofd.
Vanuit een HCI standpunt zit het gewoon niet handig in elkaar, 'werkbaar' is geen streven, je wilt het gewoon eenduidig hebben, en als het even kan met een muis beschikbaar.
spoiler:
Volgens mij is er altijd een ondergrondse magmarivier in elke map die je speelt. Deze komt na de ondergrondse waterrivier en de 'chasm'.
Nope, met regional prospecter kun je ze zien, en ze zijn vrij zeldzaam. En aan magma 20 levels lager heb je ook niet veel :)
Kijk uit met vloeistoffen. Al heb je geen krachtig systeem dan kunnen ze later in het spel de boel wel eens vertragen. ;) Voor een leuk verhaal over wat je allemaal met lava kan doen, moet je eens het eerder aangehaalde Boatmurdered lezen.
Ik heb er een floodgate ingebouwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hydra schreef op maandag 07 juli 2008 @ 16:20:
[...]

Vanuit een HCI standpunt zit het gewoon niet handig in elkaar, 'werkbaar' is geen streven, je wilt het gewoon eenduidig hebben, en als het even kan met een muis beschikbaar.
Al wil je graag een muis gebruiken: er schijnt een AutoIT script beschikbaar te zijn.
Nope, met regional prospecter kun je ze zien, en ze zijn vrij zeldzaam. En aan magma 20 levels lager heb je ook niet veel :)
Je speelt met dwergen in het spel. Zeg nooit dat een dwerg niets heeft aan magma 20 niveaus onder de grond. ;)
Ik heb er een floodgate ingebouwd :D
Vraagje hierover: je kan een floodgate voor magma/lava bouwen die (samen met het bijbehorende mechanism) hittebestendig is. De floodgate kan je eventueel van metaal maken, maar het mechanism moet van steen zijn. Het enige gesteente dat de tegen de hitte van magma/lava kan is bauxite (of raw adamantine, maar dat gebruiken zou gewoon dom zijn). Vind jij altijd op elke map bauxite? En gaat dit makkelijk of moet je ook wel eens lang zoeken?

[edit]
Ik bedacht net: als je erg veel metaal kan produceren (en tijd/middelen over hebt): een uitdaging. Pomp de lava van 20 niveaus of lager onder de grond omhoog tot waar je het nodig hebt. Met Screw Pumps helemaal gemaakt uit metaal (met bijbehorende stroomvoorzieningen) zou het toch mogelijk moeten zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
The Zep Man schreef op maandag 07 juli 2008 @ 23:45:
Al wil je graag een muis gebruiken: er schijnt een AutoIT script beschikbaar te zijn.
Zal eens kijken. Gister ff thuis op m'n laptop gespeeld, en die heeft geen keypad. Wordt je toch lichtelijk gek :)
Je speelt met dwergen in het spel. Zeg nooit dat een dwerg niets heeft aan magma 20 niveaus onder de grond. ;)
Da's ook weer zo :)
Vraagje hierover: je kan een floodgate voor magma/lava bouwen die (samen met het bijbehorende mechanism) hittebestendig is. De floodgate kan je eventueel van metaal maken, maar het mechanism moet van steen zijn. Het enige gesteente dat de tegen de hitte van magma/lava kan is bauxite (of raw adamantine, maar dat gebruiken zou gewoon dom zijn). Vind jij altijd op elke map bauxite? En gaat dit makkelijk of moet je ook wel eens lang zoeken?
Ik heb op nog geen enkele map Bauxite gevonden, op sommige maps heb ik dan wel weer Iron maar geen Flux bijvoorbeeld. Ik ga vanavond maar eens op een pregenerated map starten zodat ik echt alles heb. Heb nu genoeg ervaring om echt een mooi fort te bouwen.
Ik bedacht net: als je erg veel metaal kan produceren (en tijd/middelen over hebt): een uitdaging. Pomp de lava van 20 niveaus of lager onder de grond omhoog tot waar je het nodig hebt. Met Screw Pumps helemaal gemaakt uit metaal (met bijbehorende stroomvoorzieningen) zou het toch mogelijk moeten zijn?
In princiepe zou het moeten kunnen, ik heb alleen nog geen maps gehad waar ik Bauxite en Flux enzo had, maar ik wil het graag testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

*knip* (dubbelpost)

[ Voor 151% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hydra schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 10:30:
[...]

Zal eens kijken. Gister ff thuis op m'n laptop gespeeld, en die heeft geen keypad. Wordt je toch lichtelijk gek :)
Uit een oudere post van mij: een tip voor laptopgebruikers die geen numpad hebben:
The Zep Man schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 09:40:Nog een tip voor laptopgebruikers (schaamteloos gejat van de wiki): je kan de blokhaken, min-teken en is-teken gebruiken wanneer je de gebruikte toetsen op het numpad mist.

Verander in data\init\interface.txt de volgende regels.

Van:
[SECONDSCROLL_UP:SUBTRACT]
[SECONDSCROLL_DOWN:ADD]
[SECONDSCROLL_PAGEUP:DIVIDE]
[SECONDSCROLL_PAGEDOWN:MULTIPLY]

Naar:
[SECONDSCROLL_UP:KEYDB]
[SECONDSCROLL_DOWN:KEYDD]
[SECONDSCROLL_PAGEUP:MINUS]
[SECONDSCROLL_PAGEDOWN:PLUS]

Het scrollen in lijsten doe je dan met [ en ]. Snel tussen pagina's scrollen kan met - en =.
In princiepe zou het moeten kunnen, ik heb alleen nog geen maps gehad waar ik Bauxite en Flux enzo had, maar ik wil het graag testen.
Ik heb nog niet erg veel tijd gehad voor het spel, dus weet ook absoluut niet zeker of ik die grondstoffen wel heb. Ik ben echter in een dicht bos met heuvel begonnen en niet bij een vulkaan. Het eerste jaar dus zoveel mogelijk bomen omhakken voordat die stinkelfen komen (je speelt met dwergen, elke elf is een stinkelf ;)). Wel een voordeel: nooit een tekort aan hout en ik heb ook voldoende regulier gesteente.

Volgens de Wiki zou jij geen problemen moeten hebben met het vinden van flux.
Most flux-types form sedimentary layers (limestone, dolomite and chalk) or are present as inclusions in them (calcite) and thus are seen in the embark-screen. Marble is a metamorphosed sedimentary rock so it can be found from almost any biome. It can be found near igneous extrusive layers i.e. near volcanoes and magma vents.

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2008 19:42 ]

Pagina: 1