Orange verandert per 1 juli 08 zijn prijzen, opzegbaar?

Pagina: 1
Acties:

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-11 01:10
Mail van Orange:
Vanaf 1 juli 2008 ronden wij de prijzen van onze abonnementen en extra services die eindigen op 95 cent naar boven af op hele bedragen. Dat doen we met inachtneming van artikelen 2.2 en 2.3 uit de Algemene Voorwaarden.

De AV meldt omtrent dit het volgende:
(2.2) Orange heeft het recht de Algemene Voorwaarden, eventuele Aanvullende Voorwaarden, tarieven en/of de specificaties van de Dienst te wijzigen, welke wijzigingen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten Overeenkomsten. Orange zal daarbij de redelijke belangen van de Klant in acht nemen. Deze wijzigingen treden in werking dertig dagen na schriftelijke of elektronische bekendmaking daarvan door Orange, dan wel op een zodanige datum als genoemd in de bekendmaking. In geval van elektronische bekendmaking worden de berichten verzonden aan het E-mailadres van de Klant. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de Klant om regelmatig van de aan hem op dat E-mailadres verzonden berichten kennis te nemen.

(2.3) De Klant heeft uitsluitend het recht de Overeenkomst te beëindigen binnen dertig dagen na de hiervoor in artikel 2.2 vermelde bekendmaking, indien de hiervoor bedoelde wijzigingen voor de Klant
leiden tot een aanmerkelijke verzwaring van zijn verplichtingen, dan wel tot een dienstverlening die wezenlijk afwijkt van de dienstverlening zoals die gold voordat de wijzigingen van kracht werden.

Oftewel, het punt aanmerkelijke verzwaring - dit is natuurlijk een ruim begrip. Is hiervoor een wettelijke regeling e/o kan de overeenkomst nu worden opgezegd?

Iemand enig idee? Buiten het feit dat 5cent verzwaring geen bedrag is waarover een heel topic aangewijdt dient te worden, ben ik wel benieuwd naar de gevolgen cq. consequenties.

Research mijnerzijds bijv. http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=71:
Mijn internetaanbieder heeft de algemene voorwaarden van het contract ineens veranderd. Mag dat?Nee, dat mag niet.

Wijzigingen van tevoren bekend maken
De aanbieder moet wijzigingen in de algemene voorwaarden vier weken van tevoren bekend maken.

Abonnement opzeggen
Als een wijziging voor u als consument - op welk punt dan ook - nadelig is, mag u zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.

De aanbieder moet de abonnee op de hoogte stellen van de inhoud van de voorgenomen wijziging.

Aanvulling:
- Betreft inderdaad het internet-abonnement (Bedankt Nijn)
- Mail is afkomstig uit een orange-mailing d.d. 27 mei, wat impliceert dat ik nog 10 dagen heb om het op te zeggen.
- Reactie voor overige users, wellicht om het even geheel duidelijk te krijgen.

Aanvulling ii:
Reactie van een user (olivierbos) op een forum (http://orange.gebruikers....hread_id=2510&rowstart=20
De OPTA heeft mij gezegd dat: Als een wijziging voor u als consument - op welk punt dan ook - nadelig is, mag u zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.

De medewerkers van Orange hebben eerder een interne memo gehad dat klanten niet op kunnen zeggen door de afronding. De OPTA heeft meerdere klachten hierover gehad, en ik denk dat zij er wat van hebben gezegd tegen Orange. Ik ben gisteren gebeld door Orange met de excuses dat het een interne fout is geweest en dat ik het abonnement op kan zeggen

nb: ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten cq. toezeggingen door anderen, dit topic is puur bedoelt om informatie uit te wisselen.

[ Voor 31% gewijzigd door appies op 16-06-2008 20:29 ]

Verwijderd

Ik zit in hetzelfde schuitje, en wil er ook graag vanaf.
Maar ben bang dat 5 cent geen aanmerkelijke verzwaring betekend.
Blijf het topic wel volgen.....

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat is dat nou voor rare actie van Orange? Het slaat helemaal nergens op om prijzen af te ronden, en 5 cent kunnen ze vast wel missen!
Dat de algemene voorwaarden spreken over "aanmerkelijke verzwaring" doet niet ter zake: je hebt een contract voor een bepaalde prijs, op het moment dat Orange de prijs aanpast, plegen ze contractbreuk. Mijn contract loopt nog geen jaar (en de opzegging is al verzonden per 8 januari, omdat de Livebox steeds crasht (en Orange zegt: "dat weten we, maar we doen er niets aan!", hoewel Orange denkt dat ze me kunnen verplichten tot 31 januari te blijven betalen (lees: geen aanbiedingstarief meer), omdat ze blijkbaar ook hun eigen interpretatie aan het begrip "jaarcontract" geven), maar dit zou een mooie kans zijn om eerder op te zeggen! En anders wil ik ze graag aan mijn contract houden: geen cent meer!
Nu is het 5 cent, straks een euro, daarna 5 euro....

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Even voor de duidelijkheid, dit gaat om Internet, dus

dit geldt NIET voor mobiele telefoon abonnementen

• appies
Update: je kunt (in mijn geval)zonder probleem opzeggen o.v.v. verhoging/afronding prijzen. Per 1 juli gaat dit in en je krijgt binnen 3 weken bevestiging.

• -JeeDee-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-02 13:56
Heb deze hele mail niet ontvangen, gebruik die mailaccount dan wel nooit, maar keek net even. Laatste mail is van 6 juni, maar niks over verhoging, alleen Orange Spam.
Moet wel zeggen, heb nu het laatste half jaar 0,0 problemen, zo af en toe even opnieuw starten en alles werkt prima

• appies
-JeeDee- schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:16:
Heb deze hele mail niet ontvangen, gebruik die mailaccount dan wel nooit, maar keek net even. Laatste mail is van 6 juni, maar niks over verhoging, alleen Orange Spam.
Moet wel zeggen, heb nu het laatste half jaar 0,0 problemen, zo af en toe even opnieuw starten en alles werkt prima
Ik heb ook totaal geen problemen, ben nog een oude klant die meegegaan is van Wanadoo naar Orange. Mijn abonnement van 69e per maand voor adsl extra via isdn lijn is helaas wel teveel voor wat je krijgt, 6mbit down/1mbit up.
Dit heeft mij dus ook de reden gegeven om op te zeggen, met name omdat etthome hier actief blijkt te zijn die voor dat bedrag het 8 voudige aanbied.

• RemcoDelft
Ik ben zojuist afgewezen op "kredietwaardigheid" door Orange voor een GSM-abonnement van welgeteld 5 euro per maand! Dus als ze durven beweren dat die 5 cent niet veel is ........... :'( :'( :'(

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:23:
Ik ben zojuist afgewezen op "kredietwaardigheid" door Orange voor een GSM-abonnement van welgeteld 5 euro per maand! Dus als ze durven beweren dat die 5 cent niet veel is ........... :'( :'( :'(
Met zo'n abonnement heb je ook een vrijbrief om buiten-de-bundel-kosten te maken. Die kunnen veel hoger oplopen dan die 5 euro.

Verwijderd

Hulde voor t uitzoeken van dit!

Ik zocht al met google door de got forums of naar aanleiding van het veranderen van de naam 'online' er al iets mogelijk was...maar jouw reden snijdt meer hout....ik heb trwns ook niks gelezen over die 5ct. Ik heb adsl family...geldt het daar ook bij?

Ik wil dolgraag ervan af, maar vindt het erg vervelend dat die 1 jaars contracten stilzwijgend steeds met 1 jaar weer worden verlengd. Die 1e jaar begrijp ik....de verlengingen heb ik geen begrip voor.

R

Verwijderd

belachelijk dit ja, k las het ook. maar dit geld toch alleen voor de abbo's die van kpn via hun gaan?

• appies
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:09:
Hulde voor t uitzoeken van dit!

Ik zocht al met google door de got forums of naar aanleiding van het veranderen van de naam 'online' er al iets mogelijk was...maar jouw reden snijdt meer hout....ik heb trwns ook niks gelezen over die 5ct. Ik heb adsl family...geldt het daar ook bij?

Ik wil dolgraag ervan af, maar vindt het erg vervelend dat die 1 jaars contracten stilzwijgend steeds met 1 jaar weer worden verlengd. Die 1e jaar begrijp ik....de verlengingen heb ik geen begrip voor.

R
Naamsverandering biedt geen uitweg. Probeer even te traceren wanneer door Orange via de mail gecommuniceerd is omtrent de verhoging. En in elk geval voor 1 juli doorgeven. Succes. Inmiddels zit ik via mijn nieuwe provider online.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb ook geen mail van ze gehad op de webmail, niks via de post, heb het hier moeten lezen. Ik heb het al sinds het pakket wanadoo family heette, inclusief de livebox met het W logo erop. Dat het ondertussen orange heeft geheten en tegenwoordig online maakt me niet zoveel uit, de prijs is altijd hetzelfde gebleven. Gaan ze het nu voor mij ook omhoog gooien? Niet dat die paar cent uit maakt maar wel het principe. Dan mogen ze de boel lekker houden en ga ik wel ergens anders heen. Het is de laatste tijd toch al trager aan het worden.

• RemcoDelft
Sick Nick schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:07:
Niet dat die paar cent uit maakt maar wel het principe.
Blijkbaar maakt die paar cent Orange wel uit... Ik zou zeggen, stuur ze een klachtenbrief, "hoi ik vind het niet leuk dat jullie dat doen, deze brief kost jullie jaaaaaaaaaaren stuivers pingelen" in een doosje naar hun antwoordnummer O-)

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 22:22:
[...]

Blijkbaar maakt die paar cent Orange wel uit... Ik zou zeggen, stuur ze een klachtenbrief, "hoi ik vind het niet leuk dat jullie dat doen, deze brief kost jullie jaaaaaaaaaaren stuivers pingelen" in een doosje naar hun antwoordnummer O-)
check...die heb ik ook...
ik zal ze morgen eens bellen, kijken wat er gebeurd

R

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:08

yassine

Nothing to it but to do it!

Ik heb dit mailtje ook niet gehad, stom stom :( Ik wil af van mijn verhoogd tarief ( na het eerste jaar 29.99 > 39.99 )
Heeft het voor mij nu nog zin om een opzegging te doen? Aangezien het al bijna 1 juli is :?

[ Voor 38% gewijzigd door yassine op 26-06-2008 22:55 ]

Verwijderd

HOERA!!!

De klantenservice zei nog: als de 5ct echt onoverkomelijk is...dan kunnen we 5 euro teruggeven aan U....
maar ik hielt voet bij stuk en zei dat de voorwaarden van ze vermelden dat ik er nu onderuit kan komen... en daar had ze niks tegen in te brengen...dus ik ben er nu vanaf!
Ik kon zelfs precies de datum kiezen vanaf wanneer....dus 30 dagen in de toekomst gekozen zodat ik tijd genoeg heb de nieuwe provider te kiezen.

nogmaals bedankt voor de megatip!

R

Verwijderd

Opzeggen vanwege de prijsverhoging is gewoon mogelijk.

Geen enkel probleem zelfs. De hoogte van het bedrag doet er niets toe, de
voorwaarden van je contract wijzigen gewoon. Dit is door de OPTA aan Orange
gecommuniceerd. Dus als je wilt opzeggen, dan is dit je kans.

Ik heb het ook gedaan. Wat een prutsers daar, ben blij dat ik er per
1-8-2008 vanaf ben. Ja, dat lees je goed. Van de week opgezegd
en ik mocht de einddatum zelf bepalen.

Genoeg tijd om een andere provider te zoeken nu.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
Ik wil zoiezo van Orange naar UPC toe.
Ik zit alleen met het feit dat ik het telefoonnummer wil behouden.
Weet iemand of het dan ook gewoon mogelijk is. Het lijkt me dat je zoiezo nog even kan opzeggen zonder problemen.
Normaal zou ik zo opzeggen, maar dat nummer is gewoon ontzettend makkelijk.
Dus eerst richting UPC om over te gaan inclusief nummerbehoud. Daarna opzeggen naar aanleiding van de verhoging?

Mijn abonnement loopt zoiezo medio 23 augustus af, maar dan zit ik nog met een overbrugging van een maand of anderhalf.

• Huuruun
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 08:53
Ik wilde hier nog even aan toevoegen dat je algemene voorwaarden sowieso niet te serieus moet nemen. De Hoge Raad heeft al meerdere malen beslist dat indien een één (de sterke) contractspartij (in dit geval Orange) praktisch de hele overeenkomst dicteren kan (door gebruik van algemene voorwaarden), zij je daar nauwelijks écht aan kunnen houden. Bijv. een eis om schriftelijk op te zeggen wordt al snel als onredelijk bezwarend aangemerkt, en daarmee buiten toepassing gelaten. Het is belangrijk om in te zien dat een hoop van deze algemene voorwaarden soms tegen de wet ingaan; het probleem is dat niemand er genoeg tijd, energie en geld in wil steken om erover te zeuren. En áls dat wel gedaan wordt, geeft Orange die persoon gewoon gelijk.... Maar de overige 99% die dat niet doet/kan, blijft aan onredelijke voorwaarden vastzitten.

Overigens wil ik daar verder nog kwijt, wat meer ontopic, dat een eenzijdige prijsverhoging absoluut voldoende reden is om te kunnen opzeggen.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
perfect, had mezelf in de vingers gesneden met een telfort abo. (jaar verlenging vergeten)
nu mooi met 1 telefoontje ervanaf. :)

Tijd van werken, tijd van rusten

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zo..ik heb net gebeld en opgezegd.

Ze boden me € 5,-- retour en korting als ik zou verlengen. Helaas is die korting never niet genoeg om mij tegen te houden en naar een andere provider te gaan.

Scheelt weer een tientje in de maand _/-\o_

Met dank aan de TS, anders had ik het ook misgelopen. HULDE!

[ Voor 19% gewijzigd door Tallguy op 27-06-2008 16:30 ]

specs | 3360wP met SE3000

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Ik heb niet eens een mail ontvangen. Bedankt voor de tip. Ik wil na korte tijd ook weer weg, dus weer een klant minder voor Orange/Online.

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lekkere Loempia schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:05:
Ik heb niet eens een mail ontvangen. Bedankt voor de tip. Ik wil na korte tijd ook weer weg, dus weer een klant minder voor Orange/Online.
Weer terug naar Telfort?

Verwijderd

De prijs gaat omhoog maar de snelheid omlaag ,ben van 11500 naar 5600 gegaan .!!! wie heeft er ook last van gehad.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

dolby schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 17:39:
[...]

Weer terug naar Telfort?
:')

Goedkoop bellen via VoIP

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 14:38
Nu nog opzeggen ivm de verhoging is niet meer mogelijk aldus Online.

Tot 17 juli was die mogelijkheid er.

:(

Happy Blessings <3

• Vectrox
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11 11:48

Vectrox

\m/ 0_0 \m/

Vind t erg zielig van mensen om hun abbo te stoppen voor 5 cent per maand.. Gewoon een domme reden om uit een contract te komen.

Personal Homepage

Verwijderd

Vectrox schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 02:19:
Vind t erg zielig van mensen om hun abbo te stoppen voor 5 cent per maand.. Gewoon een domme reden om uit een contract te komen.
uiteraard. iemand die zich voor 5 cent die ellende op de hals haalt is niet goed wijs (of principieel :P)

het wordt wat anders als je toch al wilde opzeggen. schot voor open doel zeg maar :P

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
Wat dus bij mij het geval is. Ik moest in juli toch al op gaan zeggen vanwege het feit dat ik bij UPC veel goedkoper uit ben. Of ik dan met of zonder kosten op kan zeggen is natuurlijk heel erg makkelijk. Jammer is het wel dat je van Orange/Online geen terugkoppeling krijgt dat je abo opgezegd is. Na een belletje bleek dit wel het geval, maar krijg nog wel een brief dat KPN is opgezegd en dat de 10 euro kosten er iedere maand bij komen. Tja, dit lijkt me een gevalletje van 2 afdeling die langs elkaar heen werken. Overigens worden bedragen gewoon gestorneerd.

Verwijderd

Damn, wilde mn abbo opzeggen maar ben 4 dagen te laat!!! Nu zit ik er nog een jaar aan vast. Iemand nog tips?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 13:47 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44
Nu alvast opzeggen voor volgend jaar.. :P

Vind het ook balen. Vroeger een abo genomen toen het nog Wanadoo hete. Toen moest je een jaarabonnement nemen en na dat jaar was het per maand opzegbaar. Dacht ik nu even te kunnen doen, maar inmiddels is dat weer gewijzigd naar jaarcontracten blijkbaar.. :(

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Weet iemand wanneer die de alg. voorwaarden precies zijn veranderd? Ze kondigen het op 1 juli aan, maar wanneer is dat dan precies doorgevoerd cq. wat was de factuurdatum waarop dat ook werkelijk zichtbaar was?

Verwijderd

Hhmmmm somethings fishy...

Online kondigt op 26 juni 2008 een wijziging van zijn algemene voorwaarden aan, namelijk afronden van bedragen.
Vervolgens wordt in de factuur van juli 2008, welke op 7 juli 2008 gefactureerd is, deze wijziging direct doorgevoerd.

Volgens een medewerker van ConsuWijzer is Online verplicht om een wijziging van de algemene voorwaarden 4 weken van te voren te melden. Dan hadden ze dus deze wijziging al in juni 2008 moeten melden. (zie deze link van ConsuWijzer)

Of niet?

edit: met andere woorden, als klant zijn we niet voldoende in de gelegenheid gebracht om voor de verandering van de alg. voorwaarden stappen te nemen.

edit 2: In mijn drang om mijn abbo alsnog op te kunnen zeggen maak ik wat foutjes, zie dat Orange voor het eerst op 17-06-2008 via een e-mail de prijswijziging bekend maakt. Anyway, dat is alsnog geen 4 weken van te voren.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 14:44 ]

Pagina: 1