Toon posts:

Discussie SATA vs IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 1.081 views

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

ik had vanmiddag een discussie over de performance verschillen tussen IDE en SATA (I of II) schijven. Naar mijn idee zijn SATA schijven gewoon sneller, en dat is wat ik tot nu toe ook heb gemerkt in de praktijk. De verschillen zijn echter niet zo heel groot als ik op internet naar noemenswaardige argumenten zoek. Nu is mijn vraag wat nou precies de realiteit is, is IDE langzamer dan SATA of gewoon ouder en heeft het een lagere throughput. En is SATA sneller of zijn de huidige harde schijven gewoon nog niet snel genoeg om de beschikbare bandwidth te vullen?

Thx All.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:17

The Zep Man

🏴‍☠️

15 seconden zoeken...

SATA vs ATA. De samenvatting aan de zijkant (specifiek bandwidth of capacity) lijkt mij voldoende duidelijkheid te geven.

ATA: 133 MB/s
SATA: 1500 Mb/s = 187,5 MB/s
SATA: 3000 Mb/s = 375 MB/s

Althans, dat zijn de theoretische SATA snelheden. Werkelijke snelheden zijn 150 MB/s of 300 MB/s. Nog steeds sneller dan (P)ATA. Andere voordelen zijn dat twee apparaten niet dezelfde verbinding delen waardoor de één niet op de ander hoeft te wachten wanneer ze allebei bezig zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door The Zep Man op 16-06-2008 19:22 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had deze informatie ook gevonden, maar degene waarmee ik aan het discussieren wat vond dit geen geldige argumenten en kwam met verschijdene fora waarop werd gemeld dat het verschil tussen ATA en S-ATA weinig tot niets was. Vandaar mijn vraag om duidelijkheid op dit forum.

Maar uiteraard hartelijk bedankt voor je snelle reactie :d

Razz.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

De snelheden die hierboven aangegeven worden zijn de snelheden van de interface, echter de schijf zelf is bij lange na niet zo snel dat die dat haalt.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

The Zep Man schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:16:
15 seconden zoeken...

SATA vs ATA. De samenvatting aan de zijkant (specifiek bandwidth of capacity) lijkt mij voldoende duidelijkheid te geven.

ATA: 133 MB/s
SATA: 1500 Mb/s = 187,5 MB/s
SATA: 3000 Mb/s = 375 MB/s

Althans, dat zijn de theoretische SATA snelheden. Werkelijke snelheden zijn 150 MB/s of 300 MB/s. Nog steeds sneller dan (P)ATA. Andere voordelen zijn dat twee apparaten niet dezelfde verbinding delen waardoor de één niet op de ander hoeft te wachten wanneer ze allebei bezig zijn.
Theoretisch misschien, daar klopt dus voor de rest geen moer van. Niet zo snel roepen dat iemand moet zoeken.

/@ TS

Mijn ervaring is dat het elkaar niet veel ontloopt. Mijn SATA II disks halen een snelheid van 80 MB/sec, mijn PATA disks (recent) zo rond de 70. Het ligt ook maar net aan de dichtheid, hoeveelheid platters enz.

Maar het is dus niet zo dat SATA per definitie (stukken) sneller is dan PATA.

[ Voor 15% gewijzigd door Exorcist op 16-06-2008 19:34 ]

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:27

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Is het niet zo dat de cache van de schijf sneller dan zeg 100MB/s kan communiceren met de controller waardoor een SATA HDD dus sneller zou zijn omdat de cache niet meer gelimiteerd is tot 100MB/s maar nu tot 300MB/s kan gaan?

[specs]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Exorcist schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:32:
[...]
Theoretisch misschien, daar klopt dus voor de rest geen moer van. Niet zo snel roepen dat iemand moet zoeken.

/@ TS

Mijn ervaring is dat het elkaar niet veel ontloopt. Mijn SATA II disks halen een snelheid van 80 MB/sec, mijn PATA disks (recent) zo rond de 70. Het ligt ook maar net aan de dichtheid, hoeveelheid platters enz.

Maar het is dus niet zo dat SATA per definitie (stukken) sneller is dan PATA.
Je hebt deels gelijk, de eerst S-ATA hardeschijven waren praktisch niet sneller dan een P-ATA hardeschijf. De huidige S-ATA hardeschijven worden beduidend sneller. Als je naar de grootste hardeschijven kijkt welke een grotere dichtheid hebben, wat ten goede komt aan de data doorvoer snelheden, deze krijgen al geen P-ATA counter partner meer.

Wat ik aan jouw voorbeeld overigens mis is hoe oud is jouw S-ATA hardeschijf en hoe oud is de P-ATA hardeschijf. Je kunt ze namelijk pas vergelijken als beide hardeschijven van dezelfde generatie zijn. Als je P-ATA en S-ATA hardeschijven uit dezelfde generatie gaat vergelijken dan beginnen de S-ATA hardeschijven toch uit te lopen. Alleen al omdat de P-ATA hardeschijven niet meer mee gaan in de grote kwa opslag capaciteit en dus datadichtheid.

Verder zijn dit soort dingen/gegevens wel te achterhalen. Er lopen genoeg topics over hardeschijven op GoT met test resultaten. Bijvoorbeeld over de Samsung F1 hardeschijven of Western Digital (ik bedoel geen Raptor) hardeschijven, maar om even een echt snelle S-ATA hardeschijf te noemen (enterprise klasse): Nieuwe Western Digital (Veloci) Raptor.

Voor de TS nog even; je hebt P-ATA en S-ATA beide zijn ze IDE. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.