• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:15

Saven

Administrator

Topicstarter
Hallo GoTers,
Ik zit te denken om mn Game mappen die geinstalleerd zijn op mijn PC naar mijn externe hdd te verplaatsen om ruimte te creëren op mijn huidige hdd.
Dat dit waarschijnlijk kan was ik al achter via Google.
Maar zullen de games nu ook nog normaal en snel functioneren zegmaar? Niet dat het slomer is met laden etc..
Het is een 500gb 7200rpm usb2.0 externe hdd :P

Alvast bedankt

Verwijderd

Nee het zal allemaal een stuk langzamer zijn dan gewoon via de sata in de pc aangezien de usb een doorvoersnelheid van 60MBps heeft en Sata 375MBps

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:07

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:06:
Nee het zal allemaal een stuk langzamer zijn dan gewoon via de sata in de pc aangezien de usb een doorvoersnelheid van 60MBps heeft en Sata 375MBps
Belangrijker argument: USB controllers vreten meer CPU cycles.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

USB 2.0 heeft een (theoretische) maximumsnelheid van 480Mbps (megabit), en een SATA-schijf zit aan een theoretisch maximum van 150 MB danwel 300 MB (megabyte). USB 2.0 zal dus ruwweg 3 tot 5 keer trager zijn dan een SATA schijf.

(Nummertjes via google gevonden)

Wat dat betreft heet Bassguitar gelijk, de laadtijden zullen er waarschijnlijk behoorlijk op achteruit gaan.

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Het kan wel, alleen het is niet aan te raden zie hierboven.
Ikzelf doe het anders:
C:/ > Windows + Software
D:/ > Games
E:/ > Muziek/Films/Foto's = Western Digital My Book 500 GB 7200rpm.

Sowieso staan op de C:/ ook nog foto's maar op de E: staat de backup. Gebruik deze wel voor muziek/films, want die eisen meer ruimte op.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:15

Saven

Administrator

Topicstarter
Oke ik weet genoeg :)
Thnx!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Misschien fijn om te weten wat je oplossing nu is ...

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Verwijderd

Er wordt hierboven vergeten dat normale interne (SATA) schijven in de praktijk (indien niet in RAID) ook maar 70 - 80 MiB/s halen (de snelste haalt rond de 120 MiB/s). Maar ook de externe schijf zal in de praktijk veel lagere snelheden halen als de maximumsnelheid van 480Mbit/s (= ong 60 MiB/s) (denk richting 20 MiB/s). Dus de USB schijf zal toch nog trager zijn.

conclusie: Niet doen. Je zal veel performance verliezen.

Misschien een idee om niet gelijk je hele collectie te installeren? voorkomt gelijk ook teveel verwijzingen in het registry. Installeer, speel, speel uit, deinstalleer (, registry cleanup).
desnoods laat je de games die je veel online speelt, staan. Zo doe ik het.

For the record: de theoretische maximale snelheden van SATA zijn
SATA 1.5 Gbit - - (werkelijk 1.2 Gbit) (150 MiB/s)
SATA 3.0 Gbit - - (werkelijk 2.4 Gbit) (300 MiB/s)
SATA 6.0 Gbit - - (werkelijk 4.8 Gbit) (600 MiB/s)
De werkelijke snelheid ligt lager door 8b10b codering

Verwijderd

met een firewire schijf is het nog te overwegen, omdat je daarmee geen CPU wegvreet, maar dan zal je wel nog altijd vrede moeten nemen met langere laadtijden.

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Dan zou je wel FireWire 800 moeten nemen, dat is dan weer sneller dan USB 2.0

Het kan trouwens wel hoor, k heb het ook best vaak gedaan maar later alles naar de D: gedaan. Heb verder eigenlijk niet gemerkt of het langzamer of sneller was want was toen nog niet zo goed op de hoogte zoals nu het geval is. Dacht toen dat het sneller was omdat het een 7200 schijf betrof en mijn laptop een 5400 rpm had, niet eens rekening gehouden met het draadje wat ze verbond :)

[ Voor 71% gewijzigd door NeoMe op 16-06-2008 19:44 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Wildfire

Joy to the world!

Anders is eSATA toch ook een oplossing - is gewoon een SATA-aansluiting maar dan extern.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:45:
Anders is eSATA toch ook een oplossing - is gewoon een SATA-aansluiting maar dan extern.
Als 'ie nog geen HDD had liggen zou hij nog beter een interne (gewoon s-ata dus) kunnen halen, maar zoals in z'n startpost te lezen is heeft hij er al een ;)

Games en OS zijn trouwens de twee laatste dingen die je extern wilt hebben, die moet je echt op je snelste schijf zetten, en zullen vanaf USB zéker niet goed gaan werken.
Pagina: 1